Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Renegadexxripxx

Legacy Member
MaTi zei:
Met de cv op gas. Viessman vitodens met 40l boiler, doorstromer

Zou ik persoonlijk het niet doen. Je betaalt al voor de gas aansluiting. En je gaat mijn idee de kostprijs van de waterpompboiler niet halen uit het verschil in prijs in het verbruik. Je investeert namelijk in een extra toestel (dus die kost moet je goed maken)

MaTi

Legacy Member
Booka Shade zei:
Mooie prijs.
Zelfde gezinssituatie en ook boven en beneden airco's.
Komen ruim toe met onze 4500 wp, gewoon om je een idee te geven :)

Renegadexxripxx zei:
Zou ik persoonlijk het niet doen. Je betaalt al voor de gas aansluiting. En je gaat mijn idee de kostprijs van de waterpompboiler niet halen uit het verschil in prijs in het verbruik. Je investeert namelijk in een extra toestel (dus die kost moet je goed maken)

Merci allebei.

BlackOccult

Legacy Member
Hier zijn ze voorbije donderdag geplaatst. Ging heel vlot, op minder dan drie uur waren alle panelen geplaatst en aangesloten. Komende donderdag volgt de keuring, ik verwacht geen problemen of opmerkingen?

Tin_Cricket

Legacy Member
Offerte voor 14 panelen q-cells 340 wp,
SMA 3.600 omvormer
Voor 6150€ incl BTW

Goede deal of valt er beter te krijgen? Wel al wat moeite gehad om iemand te vinden die ze nog voor het jaareinde kan plaatsen

LiV16

Legacy Member
Tin_Cricket zei:
Offerte voor 14 panelen q-cells 340 wp,
SMA 3.600 omvormer
Voor 6150€ incl BTW

Goede deal of valt er beter te krijgen? Wel al wat moeite gehad om iemand te vinden die ze nog voor het jaareinde kan plaatsen

Volgens mij kan je goedkoper...
Zou nog eens meerdere offertes opvragen als je kan!

Caracalla

Legacy Member
LiV16 zei:
Volgens mij kan je goedkoper...
Zou nog eens meerdere offertes opvragen als je kan!

Met alle respect, maar zonder de woning te zien kun je dit toch onmogelijk beoordelen?
De prijs vermeldt hij inclusief BTW, is dit 6 of 21% dan?
Pannen, leien, tegelpannen, plat dak? Indien plat dak lift nodig of niet?
Voorkant of achterkant woning?
Elektrische koppeling, hoe ziet de huidige kast eruit en wat moet gebeuren?

Gemakkelijk om te zeggen "het kan goedkoper" zonder de situatie te kennen...

Tin_Cricket

Legacy Member
Caracalla zei:
Met alle respect, maar zonder de woning te zien kun je dit toch onmogelijk beoordelen?
De prijs vermeldt hij inclusief BTW, is dit 6 of 21% dan?
Pannen, leien, tegelpannen, plat dak? Indien plat dak lift nodig of niet?
Voorkant of achterkant woning?
Elektrische koppeling, hoe ziet de huidige kast eruit en wat moet gebeuren?

Gemakkelijk om te zeggen "het kan goedkoper" zonder de situatie te kennen...

Plat dak, 6%, wel 3 bouwlagen, kast/dak rechtstreeks bereikbaar met schacht. Huidig systeem is gekeurd en in orde.

silverwizard3

Legacy Member
silverwizard3 zei:
Kben ook eens aan het kijken voor zonnepanelen hier.

10 x 320W = 3200 Solarwatt (15j garantie) glas/folie paneel
Solaredge 2200H + optimizers

€5310 incl btw (21%)

of

10 x 315W = 3150 Solarwatt (30j garantie) glas/glas paneel
Solaredge 2200H + optimizers (12j garantie)

€5993 incl btw (21%)

Lijkt me wel een OK prijs ?
Panelen liggen zuidwest maar zouden aan 2 kanten komen van het dak.
7 aan de kant waar de zon komt van smorges tot namiddag, en 3 waar de zon late namiddag avond is.
Mijn jaarlijks verbruik zit rond de 3200 momenteel.

Die optimizers lijken me een no brainer, dat was niet zo een grote meerkost dacht ik, en de kans dat 1 paneel slechter werkt dan de rest lijkt me wel redelijk hoog.
Schaduw heb ik zeker niet, enkel de stand vd zon.
Die glas/glas ben ik nog niet zeker van, die zouden beter presteren in hoge temperaturen en "geen kans dat er vuil tussen komt".
Is dat de meerprijs waard ? Enkel voor de garantie lijkt me mss van wel...

Het zijn Duitse panelen, geen chinese.
En die omvormer was zowat het enige wat werd aangeraden, SMA werd afgeraden (5j garantie en veel stukken aan).
De omvormer zou tot 1.6 kunnen overdimensioneren om zo de kosten te sparen van het prosumententarief.

Ik had ook geinformeerd voor zo een groepsaankoop, die was wel goedkoper (4k) kwa offerte maar dat was niet echt concreet.
Dan moest je nog eerst €150 dokken om iemand tot bij je thuis te krijgen en de merken waren minder dan deze.
Bij de firma nu heb ik geen voorschot als ik ermee wil beginnen en pas betalen als alles op het dak ligt.

Thoughts ?

Om even mezelf te quoten van een maand eerder...
Na wat verder opzoeken lijkt me toch dat de firma die eerst was langs gekomen, een installatie voorstelde die eigenlijk te klein is.
Ik heb inmiddels geleerd dat het beter is een WP te hebben van 1.1 tov je verbruik, dus met die 3200 WP kom ik er niet helemaal.

De firma die eerst kwam stelde voor om enkel mijn schuin pannendak te gebruiken met de meerderheid vd panelen richting oosten en enkele aan de andere kant richting west.
Wat ik hierboven schreef van zuidwest klopt dus niet.
Als de zon dus rond de middag in het Zuiden staat heb ik geen ideale invalshoek op die manier op de meerderheid vd panelen die richting Oosten liggen.

De firma die nu gisteren langs kwam stelt een andere opstelling voor.

11 panelen VIESSMANN 335WP Mono zwart shingled.
5 ervan op het pannendak richting Oosten.
6 op mijn plat dak (onder/voor het pannendak richting Oosten) maar deze kunnen dan dwars gezet worden naar het Zuiden.

De omvormer ofwel een SMA Sunnyboy 3.0 ofwel een SolarEdge SE3000H.
De vertegenwoordiger gaf aan meer een voorkeur te hebben voor die SMA (goedkoper in totale prijs, minder dingen kunnen stuk gaan door geen optimizers) en opbrengst volgens hem slechts een 200 verschil (minder uiteraard) door MPP tracking in die SMA.

Dus voor die SMA 5700 incl btw, voor de solaredge met optimizers 6k incl btw.
Opbrengt voor beide volgens de offerte 3326 kWh/jaar (3685 WP) zonder schaduw.


Kwa prijs na hier wat te lezen te hebben gehad lijken het mij allebei offertes die toch prijzig zijn voor de toch relatief kleine installatie.
Maar zoals Caracalla hierboven zegt is elke situatie wel anders, ik heb een gesloten bebouwing momenteel dat zal ook niet meteen helpen, en het dak richting Oosten is aan de achtergevel / tuin.
Maar wat ik belangrijker vind om te kiezen is waar de panelen komen en of ik die solaredge met zijn optimizers wel nodig heb.
Alles hangt denk ik af rond hoelaat de schaduw valt over een deel of de hele panelen.
Eerder was ik helemaal overtuigd over het nut van die optimizers en voor de schaduw en eventueel het slecht werken van 1 specifiek paneel.
Maar die vertegenwoordiger die laatst hier was zei dat het enkel nuttig was voor de invididuele opbrengst te vergroten van het paneel maar niet voor als er 1 paneel slecht werkt of niet werkt. Dat kon die optimizer niet oplossen, al herriner ik mij niet juist de details meer waarom, maar kan iemand dat bevestigen ?

En met te lezen over die MPP in de Sunnyboy heb ik dat mogelijk dus niet nodig.
Ik heb geen schaduw van schouwen of bomen, enkel de schaduw vd achtergevel kan namiddag op het plak dak vallen maar de panelen komen wel enkele meters vd achtergeval af te staan, en tegen de avond zal mijn schuin pannendak richting Oosten in de schaduw vallen.

Iemand wat advies, al lijkt het me wel moeilijk zonder de exacte situatie te zien irl ?
In ieder geval de 2de en laatste opstelling lijkt me beter.

MaTi

Legacy Member
Iemand ervaring met Balti Solar?

Die zouden de installaties doen van groepsaankoop.be hier in de buurt.

Ik zal hun offerte eens afwachten.

Cerv.Be

Legacy Member
BlackOccult zei:
Hier zijn ze voorbije donderdag geplaatst. Ging heel vlot, op minder dan drie uur waren alle panelen geplaatst en aangesloten. Komende donderdag volgt de keuring, ik verwacht geen problemen of opmerkingen?
Hoe moeten wij dat nu weten. :baard: Normaal gezien niet als ze hun job gedaan hebben hé.

TitaTovenaartje

Legacy Member
Ik zit momenteel te twijfelen. Panelen leggen of niet

Laatste 2 weken heb ik gemiddeld net geen 6kwh verbruik per dag. Is het dan de moeite om panelen te leggen?

kleine kanttekening..
Waarschijnlijk blijft het huis mijn eigendom, maar gaat het verhuurd worden.

Caracalla

Legacy Member
silverwizard3 zei:
Iemand wat advies, al lijkt het me wel moeilijk zonder de exacte situatie te zien irl ?
In ieder geval de 2de en laatste opstelling lijkt me beter.

Op basis van je beschrijving zou ik gaan voor het SMA systeem.
Een SolarEdge systeem zal hier zelfs niet al te optimaal gaan werken, vanwege te weinig panelen per oriëntatie.
Startspanningen liggen lager op een stringomvormer.

Rendement zal op jaarbasis hetzelfde zijn als er geen bomen in de omtrek staan.

Van wat je hier dus beschrijft, zou ik voor een SMA opstelling gaan.

Als je panelen west kan leggen, zou ik wel eerder hiervoor opteren dan op het platte dak zuid.
Het plat dak zal ook in de middag schaduw hebben van het dak als ze op de oost-kant staan.
Ik zou dan eerder opteren om de voorkant van het dak (westkant) te gebruiken i.c.m. oostkant.
De curve zal breder zijn, het rendement op jaarbasis ongeveer gelijk, en de omvormer zal in de zomer minder aftoppen.

Dit voor zover ik de situatie niet gezien heb natuurlijk :-) Kan zijn dat ik fout interpreteer.

desolation

Legacy Member
"Veel stukken aan SMA", het lijkt me sterk want die zijn zo overgedimensioneerd qua bouwkwaliteit dat ze een 2:1 qua paneelbelasting toelaten. Garantie is ook te verlengen naar 20j als ge wilt.
Er wordt maar aan de lopende band SolarEdge verkocht omdat het gewoon meer marge biedt want naast de al dure centrale omvormer kunt ge ook nog eens per paneel een optmizer van 50-60 EUR verkopen.
Maar SolarEdge is vooral interessant in systemen met complexe schaduwen.

Daarnaast vergeten ze snel dat
1) elke optimizer kapot kan gaan
2) elke optimizer ook stroom verbruikt en dus uw rendement omlaag haalt (SolarEdge optmizers kunnen namelijk niet volledig uitschakelen zoals bv een TiGo TS4 dat kan)
3) er zit veel meer bekabeling en connectoren in uw systeem, elke connector is verlies én een point of failure

Voor een normaal plat dak zonder beschaduwing is een SolarEdge rap een meerkost van 1000 EUR. Van dat geld kunt ge nog een tweede SMA omvormer kopen als hij ooit kapot gaat.

Gaverken13

Legacy Member
Hier momenteel vebruik van 3500kW op jaarbasis (nu nog met 2 kleine kindjes). Offerte verkregen voor 12x395 Jinko Solar + SMA Sunnyboy 3.0 (incl. werken, .. en productgarantie van 25 jr) voor 5500 incl. BTW (4740 Wp). Lijkt me een faire prijs.

silverwizard3

Legacy Member
Caracalla zei:
Op basis van je beschrijving zou ik gaan voor het SMA systeem.
Een SolarEdge systeem zal hier zelfs niet al te optimaal gaan werken, vanwege te weinig panelen per oriëntatie.
Startspanningen liggen lager op een stringomvormer.

Rendement zal op jaarbasis hetzelfde zijn als er geen bomen in de omtrek staan.

Van wat je hier dus beschrijft, zou ik voor een SMA opstelling gaan.

Als je panelen west kan leggen, zou ik wel eerder hiervoor opteren dan op het platte dak zuid.
Het plat dak zal ook in de middag schaduw hebben van het dak als ze op de oost-kant staan.
Ik zou dan eerder opteren om de voorkant van het dak (westkant) te gebruiken i.c.m. oostkant.
De curve zal breder zijn, het rendement op jaarbasis ongeveer gelijk, en de omvormer zal in de zomer minder aftoppen.

Dit voor zover ik de situatie niet gezien heb natuurlijk :-) Kan zijn dat ik fout interpreteer.

Dat van "te weinig panelen per oriëntatie" wist ik niet, zo leer ik nog elke dag iets nieuw erover :-)
Er gingen voor die SMA 2 kringen gemaakt worden, 1 voor het plak dak en 1 voor het schuine dak.
Hier is een beter beeld vd oriëntatie als ik in mijn tuin recht voor de achtergevel sta en kijk in de richting vd straat dus kijkend naar de achtergevel en niet naar de tuin.

https://imgur.com/a/xBAgXY0

De schaduw op het platte dak zal pas vallen namiddag maar zeker niet rond de middag.
Ik zal morgen eens kijken vanaf hoelaat de panelen in schaduw kunnen vallen daar.
Maar zouden die hun opbrengst dan niet voldoende maken om er dan west geen te hebben ?
Met deze opstelling zal ik wel late namiddag/avond niet veel stroom hebben maar met de terug draaiende teller regeling maakt dat nog zoveel niet.
Als ik toch aan de westkant zou leggen hoe zou ik het dan best verdelen ? Want ik ben bang dat die daar niet veel gaan opbrengen omdat de zon er nooit echt recht op zal vallen.

silverwizard3

Legacy Member
desolation zei:
"Veel stukken aan SMA", het lijkt me sterk want die zijn zo overgedimensioneerd qua bouwkwaliteit dat ze een 2:1 qua paneelbelasting toelaten. Garantie is ook te verlengen naar 20j als ge wilt.
Er wordt maar aan de lopende band SolarEdge verkocht omdat het gewoon meer marge biedt want naast de al dure centrale omvormer kunt ge ook nog eens per paneel een optmizer van 50-60 EUR verkopen.
Maar SolarEdge is vooral interessant in systemen met complexe schaduwen.

Daarnaast vergeten ze snel dat
1) elke optimizer kapot kan gaan
2) elke optimizer ook stroom verbruikt en dus uw rendement omlaag haalt (SolarEdge optmizers kunnen namelijk niet volledig uitschakelen zoals bv een TiGo TS4 dat kan)
3) er zit veel meer bekabeling en connectoren in uw systeem, elke connector is verlies én een point of failure

Voor een normaal plat dak zonder beschaduwing is een SolarEdge rap een meerkost van 1000 EUR. Van dat geld kunt ge nog een tweede SMA omvormer kopen als hij ooit kapot gaat.

Ok op die manier ben ik wel overtuigd dat een SMA voor mijn situatie even goed is.
Maar ja het vreemde is wel dat het prijsverschil maar €250 is.
Ik wou het eigenlijk vooral doen om elk paneel individueel te kunnen bekijken of het wel nog genoeg of evenveel opbrengt als de andere om zo makkelijker defecten te kunnen zien.
Maar de totaalopbrengt bij SMA zal mij ook wel voldoende verder helpen, bij een probleem zal de installateur enkel langer moeten zoeken.

Is de kost voor installatie op een plat dak eigenlijk goedkoper ?
Ze moeten het er gewoon maar op leggen zo zie ik het dan, dus lijkt me makkelijker ?

desolation

Legacy Member
Een SE2200 kost bij bv solarwinkel 700 EUR + 10x 45 EUR voor de optimizers.
Een Sunny Boy 2kW kost 725 EUR

Het aansluiten van het SMA systeem neemt minder tijd in beslag (ge moet niet voor elk paneel een optimizer plaatsen en aansluiten).
Tenzij ge de garantieverlenging naar 15j neemt, dat komt op 270 EUR bij SMA.

TDarioke

Legacy Member
8x 410wp sunpower panelen icm een SMA sunnyboy 2.5 op een plat dak in de volle zon.

Correct gedimensioneerd of moet het toch wat ruimer?

ToasT

Legacy Member
Lol
52181d4d986e5f1c417a1804ab48cddd.jpg

Teflon

Legacy Member
Hallo iedereen,

Wij overwegen ook zonnepanelen, maar we zouden onze installatie graag 'futureproof' hebben. M.a.w. uitbreidbaar met extra panelen op dezelfde zijde van het dak en eventueel een batterij binnen 5 à 10 jaar.
Maar is zoiets wel een realistische denkwijze? Moeten bijvoorbeeld de extra panelen over 5 à 10 jaar hetzelfde type zijn als je van 2x6 naar 3x6 panelen gaat?
Die uitbreidingswens is ook de reden waarom ik aan een 3.6 omvormer ipv een 3.0 omvormer. denk De meerkost qua prosumententarief heb ik al ingecalculeerd.

Enkele opties die we overwegen:

3 x 12 Sunpower Maxeon Full Black 375 Wp + SMA 3.6

3 x 12 REC Alpha Full Black 360 Wp + SMA 3.6

3 x 12 LG Neon 2 Full Black 340 Wp + SMA 3.6

Voor deze laatste configuratie heb ik een offerte met de SMA SB 3.0 omvormer binnen.

Wat denken jullie?

Alvast bedankt!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan