silverwizard3 zei:
Kben ook eens aan het kijken voor zonnepanelen hier.
10 x 320W = 3200 Solarwatt (15j garantie) glas/folie paneel
Solaredge 2200H + optimizers
€5310 incl btw (21%)
of
10 x 315W = 3150 Solarwatt (30j garantie) glas/glas paneel
Solaredge 2200H + optimizers (12j garantie)
€5993 incl btw (21%)
Lijkt me wel een OK prijs ?
Panelen liggen zuidwest maar zouden aan 2 kanten komen van het dak.
7 aan de kant waar de zon komt van smorges tot namiddag, en 3 waar de zon late namiddag avond is.
Mijn jaarlijks verbruik zit rond de 3200 momenteel.
Die optimizers lijken me een no brainer, dat was niet zo een grote meerkost dacht ik, en de kans dat 1 paneel slechter werkt dan de rest lijkt me wel redelijk hoog.
Schaduw heb ik zeker niet, enkel de stand vd zon.
Die glas/glas ben ik nog niet zeker van, die zouden beter presteren in hoge temperaturen en "geen kans dat er vuil tussen komt".
Is dat de meerprijs waard ? Enkel voor de garantie lijkt me mss van wel...
Het zijn Duitse panelen, geen chinese.
En die omvormer was zowat het enige wat werd aangeraden, SMA werd afgeraden (5j garantie en veel stukken aan).
De omvormer zou tot 1.6 kunnen overdimensioneren om zo de kosten te sparen van het prosumententarief.
Ik had ook geinformeerd voor zo een groepsaankoop, die was wel goedkoper (4k) kwa offerte maar dat was niet echt concreet.
Dan moest je nog eerst €150 dokken om iemand tot bij je thuis te krijgen en de merken waren minder dan deze.
Bij de firma nu heb ik geen voorschot als ik ermee wil beginnen en pas betalen als alles op het dak ligt.
Thoughts ?
Om even mezelf te quoten van een maand eerder...
Na wat verder opzoeken lijkt me toch dat de firma die eerst was langs gekomen, een installatie voorstelde die eigenlijk te klein is.
Ik heb inmiddels geleerd dat het beter is een WP te hebben van 1.1 tov je verbruik, dus met die 3200 WP kom ik er niet helemaal.
De firma die eerst kwam stelde voor om enkel mijn schuin pannendak te gebruiken met de meerderheid vd panelen richting oosten en enkele aan de andere kant richting west.
Wat ik hierboven schreef van zuidwest klopt dus niet.
Als de zon dus rond de middag in het Zuiden staat heb ik geen ideale invalshoek op die manier op de meerderheid vd panelen die richting Oosten liggen.
De firma die nu gisteren langs kwam stelt een andere opstelling voor.
11 panelen VIESSMANN 335WP Mono zwart shingled.
5 ervan op het pannendak richting Oosten.
6 op mijn plat dak (onder/voor het pannendak richting Oosten) maar deze kunnen dan dwars gezet worden naar het Zuiden.
De omvormer ofwel een SMA Sunnyboy 3.0 ofwel een SolarEdge SE3000H.
De vertegenwoordiger gaf aan meer een voorkeur te hebben voor die SMA (goedkoper in totale prijs, minder dingen kunnen stuk gaan door geen optimizers) en opbrengst volgens hem slechts een 200 verschil (minder uiteraard) door MPP tracking in die SMA.
Dus voor die SMA 5700 incl btw, voor de solaredge met optimizers 6k incl btw.
Opbrengt voor beide volgens de offerte 3326 kWh/jaar (3685 WP) zonder schaduw.
Kwa prijs na hier wat te lezen te hebben gehad lijken het mij allebei offertes die toch prijzig zijn voor de toch relatief kleine installatie.
Maar zoals Caracalla hierboven zegt is elke situatie wel anders, ik heb een gesloten bebouwing momenteel dat zal ook niet meteen helpen, en het dak richting Oosten is aan de achtergevel / tuin.
Maar wat ik belangrijker vind om te kiezen is waar de panelen komen en of ik die solaredge met zijn optimizers wel nodig heb.
Alles hangt denk ik af rond hoelaat de schaduw valt over een deel of de hele panelen.
Eerder was ik helemaal overtuigd over het nut van die optimizers en voor de schaduw en eventueel het slecht werken van 1 specifiek paneel.
Maar die vertegenwoordiger die laatst hier was zei dat het enkel nuttig was voor de invididuele opbrengst te vergroten van het paneel maar niet voor als er 1 paneel slecht werkt of niet werkt. Dat kon die optimizer niet oplossen, al herriner ik mij niet juist de details meer waarom, maar kan iemand dat bevestigen ?
En met te lezen over die MPP in de Sunnyboy heb ik dat mogelijk dus niet nodig.
Ik heb geen schaduw van schouwen of bomen, enkel de schaduw vd achtergevel kan namiddag op het plak dak vallen maar de panelen komen wel enkele meters vd achtergeval af te staan, en tegen de avond zal mijn schuin pannendak richting Oosten in de schaduw vallen.
Iemand wat advies, al lijkt het me wel moeilijk zonder de exacte situatie te zien irl ?
In ieder geval de 2de en laatste opstelling lijkt me beter.