Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Plutus

Legacy Member
Je moet je afvragen waarom je Sunpowers wil. Heb je plaatsgebrek? Hecht je belang aan topkwaliteit en wil je daar ook een premie voor betalen?
Indien wel: doen. Die dingen zijn kwalitatief gewoon top. Al zou ik persoonlijk, als ik dan toch de volle pot betaal, liefst het laatste nieuwe hebben zijnde de 400Wp-modules. Maar goed, in de solar-wereld beweegt alles razendsnel natuurlijk dus daar moet je je ook niet blind op staren.

Caracalla

Legacy Member
De 400Wp modules en de 375Wp modules zijn identiek.
Enkel hebben de 400's witte stippen, en zijn de 375's full black.

Luniq

Legacy Member
Wij zijn hier momenteel aan het twijfelen.

We hebben 2 offertes:

  • 9x 340wp Astronergy paneel met 2.0 SMA omvormer : 3700 euro all in (geschatte opbrengst 2750 kWh)
  • 10x 340wp Astronergy paneel met 3.0 SMA omvormer: 4000 euro all in (geschatte opbrengst 3050 kWh)

Het gaat om een relatief klein plat dak, wel zuidgericht zonder schaduw. Bij 10 panelen moeten de panelen in 2 richtingen komen, vandaar de noodzaak voor een SMA 3.0 (de kleinste omvormer met 2 string inputs). Dat betekent wel een prosumententarief van 318 euro ipv 212 euro.

Momenteel is ons jaarverbruik 2000 kWh (2 personen), dus ik neig naar de 9 panelen voor optimale terugverdientijd en rendement van de investering.

Wat zijn jullie meningen hierover?

desolation

Legacy Member
9 panelen hands-down, ge kunt dat er gewoon nooit uithalen om die prosumententaks te compenseren

L°rre

Legacy Member
Sinds dit weekend liggen er bij ons ook zonnepanelen met een SMA omvormer maar ik krijg dit niet geregistreerd via de PIC & RID codes in dat Sunny Portal.

Hij is aangesloten via wifi op de router (bbox-3), ik kan dus surfen naar zijn ip adres als ik verbonden ben op ons wifi netwerk, maar elke keer als ik die codes ingeef krijg ik de fout dat 'er geen apparaten gevonden zijn'

Tomski

Legacy Member
L°rre zei:
Sinds dit weekend liggen er bij ons ook zonnepanelen met een SMA omvormer maar ik krijg dit niet geregistreerd via de PIC & RID codes in dat Sunny Portal.

Hij is aangesloten via wifi op de router (bbox-3), ik kan dus surfen naar zijn ip adres als ik verbonden ben op ons wifi netwerk, maar elke keer als ik die codes ingeef krijg ik de fout dat 'er geen apparaten gevonden zijn'
Installateur moet die aanmelden op de sunny portal.

Nineshots

Legacy Member
Tomski zei:
Installateur moet die aanmelden op de sunny portal.

Is dat dan met zo'n adminpaneel op je eigen installatie? Of moet die dat ergens via een website ofzo registreren?
Indien het eerste, zijn de systemen een beetje veilig tegenwoordig? Of is dat allemaal nog met administrator als gebruiker en 'administrator' als wachtwoord in de meeste gevallen? En zo lek als een zeef?

Tomski

Legacy Member
Nineshots zei:
Is dat dan met zo'n adminpaneel op je eigen installatie? Of moet die dat ergens via een website ofzo registreren?
Indien het eerste, zijn de systemen een beetje veilig tegenwoordig? Of is dat allemaal nog met administrator als gebruiker en 'administrator' als wachtwoord in de meeste gevallen? En zo lek als een zeef?

Nee, die doen dat van bij hen, met de installateurslogin op de sunnyportal site.
Met de admin op jouw installatie kan je buiten wat parameters aanpassen niet veel meer doen. Was toen ook aan het loeren hoe ik mijn sunnyportal overview in orde kon krijgen maar ook niet gevonden.

Caracalla

Legacy Member
Luniq zei:
Wij zijn hier momenteel aan het twijfelen.

We hebben 2 offertes:

  • 9x 340wp Astronergy paneel met 2.0 SMA omvormer : 3700 euro all in (geschatte opbrengst 2750 kWh)
  • 10x 340wp Astronergy paneel met 3.0 SMA omvormer: 4000 euro all in (geschatte opbrengst 3050 kWh)

Het gaat om een relatief klein plat dak, wel zuidgericht zonder schaduw. Bij 10 panelen moeten de panelen in 2 richtingen komen, vandaar de noodzaak voor een SMA 3.0 (de kleinste omvormer met 2 string inputs). Dat betekent wel een prosumententarief van 318 euro ipv 212 euro.

Momenteel is ons jaarverbruik 2000 kWh (2 personen), dus ik neig naar de 9 panelen voor optimale terugverdientijd en rendement van de investering.

Wat zijn jullie meningen hierover?

10 panelen in polystring op een kleine omvormer.
Maar weet niet uit m'n hoofd als dat lukt met die Astro's.
Wellicht niet, gezien die voltages vrij laag liggen normaal, en dus de ampèrages te hoog in verhouding.

Anders als je voor dit wil gaan zou ik idd ook voor de 9 panelen kiezen.

Avilowca

Legacy Member
Nineshots zei:
Is dat dan met zo'n adminpaneel op je eigen installatie? Of moet die dat ergens via een website ofzo registreren?
Indien het eerste, zijn de systemen een beetje veilig tegenwoordig? Of is dat allemaal nog met administrator als gebruiker en 'administrator' als wachtwoord in de meeste gevallen? En zo lek als een zeef?

Wat is de bedoeling van dat registeren eigenlijk?

Caracalla

Legacy Member
Heeft onder andere met garantie te maken.
Is bij een Advance installer wel belangrijk, omdat je dan (de eindgebruiker) eventuele extra garanties krijgt afhankelijk van lopende acties.
RMA's gaan ook sneller mocht er iets zijn bvb.

Musk

Legacy Member
Als je een 3500Wp installatie zou moeten zetten op een zadeldak 45°, Zuidelijk gericht met grote boom die een vrij complexe schaduw gooit een aantal uren van de dag op een deel van de panelen, en het mag top of the line zijn. Wat zouden jullie dan vragen van de installateurs?

10 sunpower Maxeon 375wp full blacks
10 solardedge P500 optimisers
SE3000h of 3500h omvormer

Zoiets ongeveer?

Caracalla

Legacy Member
5 + 5 met Y-adapter op één MPP tracker.

Dan kunnen die eerste vijf en die andere vijf een andere helling en/of oriëtatie hebben.

Enkel zorgen dat je binnen de toleranties van de omvormer blijft.
Soms is dan een stringzekering nodig.

Ikzelf lig hier bij mij thuis ook gewoon met 8 panelen zuid op MPPT2 en 7 oost + 7 west op MPPT1. Dat heet dan een polystring.

MaTi

Legacy Member
Juist offerte laten maken door Aralt (die scoorde goed op zonnepanelenenergie.be). Werken ook enkel met solaredge.

Die komen hier niet aan huis in elk geval. Telefonisch even een presentatie samen bekijken en pas een huisbezoek als ik een offerte zou kiezen.

Ik wil ene vakman aan huis die meedenkt, gene verkoper die een spreadsheet afleest.

Remake

Legacy Member
MaTi zei:
Juist offerte laten maken door Aralt (die scoorde goed op zonnepanelenenergie.be). Werken ook enkel met solaredge.

Die komen hier niet aan huis in elk geval. Telefonisch even een presentatie samen bekijken en pas een huisbezoek als ik een offerte zou kiezen.

Ik wil ene vakman aan huis die meedenkt, gene verkoper die een spreadsheet afleest.

Zou dat nu toch ook niet moeten weten. Er zijn er hier 3 over de vloer gekomen en alle 3 hebben ze het dak opgemeten om zeker te zijn dat hun panelen er op gingen passen. Aan de telefoon lijkt me dat moeilijk.

MaTi

Legacy Member
Remake zei:
Zou dat nu toch ook niet moeten weten. Er zijn er hier 3 over de vloer gekomen en alle 3 hebben ze het dak opgemeten om zeker te zijn dat hun panelen er op gingen passen. Aan de telefoon lijkt me dat moeilijk.

Bekeken via satellietbeelden en google maps (vermoed ik) wist hij toch dat het dak recent vernieuwd was en het huis volledig onderkelderd. ZO kon de kabel achter een regenpijn verstopt worden, bvb. Het schept in elk geval geen vertrouwen.

Op naar de volgende.

Remake

Legacy Member
MaTi zei:
Bekeken via satellietbeelden en google maps (vermoed ik) wist hij toch dat het dak recent vernieuwd was en het huis volledig onderkelderd. ZO kon de kabel achter een regenpijn verstopt worden, bvb. Het schept in elk geval geen vertrouwen.

Op naar de volgende.

Sterk. :unsure:
Heb er hier ook 1 gehad die de woning al bekeken had via google maps en die was daardoor extra goed voorbereid, maar is toch de ladder op gegaan om te meten. Dan heb je zekerheid plus goede voorbereiding. De andere twee kwamen er achter, dus ik wist al wat ik wou en kon, maar ze hebben toch nog eens gemeten. Scheelt toch veel in vertrouwen. Plus als het blijkt dat het toch niet past is het hun probleem. :unsure:

MaTi

Legacy Member
Wel nog ene interessante om over na te denken.

Hoe ga ik ze leggen. Zuid - west, oost-west, oost-zuid of zuid.

Allemaal afhankelijk van de terugdraaiende teller. Of scheelt dat niet zoveel allemaal? Volgens de laatste verkoper is er 12% verlies op oosten en westen tov zuiden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan