Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

yola

Legacy Member
Eerste offerte voor zonnepanelen is binnen. (verbruik 3000 kW)

Prijs voor 9 panelen IBC solar 335? + SMA omvormer (niet gespecifieerd hoeveel die aankan) + alle andere kosten = ongeveer 4000 euro.

Is er iemand bekend met dit merk en is dit een goede prijs?

desolation

Legacy Member
Plutus zei:
Typisch voor veel van die grote tenders: ofwel gunnen ze puur op prijs en zijn het cowboys of kwalitatief ondermaatse partijen die winnen, of ze stellen in het bestek dermate onredelijke eisen dat geen enkele deftige partij daar op indient.
Ik volg jou alleszins in de redenering: het kost al snel enkele duizenden € en dat ligt 20-30j op uw dak: kies aub gewoon voor kwaliteit bij een partij die u voldoende comfort kan bieden. Als je een goede partij beet hebt is het die paar 100 € verschil met een prutser en/of slechte materialen niet waard...

Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat alle groepsaankopen zo zijn natuurlijk.

Meestal wel want groepsaankopen zijn puur een drukkingsmiddel om de prijs omlaag te krijgen. Voor bv een energieleverancier kan dat prima want daar is de dienst overal 1:1 hetzelfde.
Maar een solar installatie is keer op keer maatwerk, dus van die groepsdeals met vaste tovertarieven zijn eigenlijk zever in pakskes.

the_fox

Legacy Member
desolation zei:
Meestal wel want groepsaankopen zijn puur een drukkingsmiddel om de prijs omlaag te krijgen. Voor bv een energieleverancier kan dat prima want daar is de dienst overal 1:1 hetzelfde.
Maar een solar installatie is keer op keer maatwerk, dus van die groepsdeals met vaste tovertarieven zijn eigenlijk zever in pakskes.

Goh, ja en nee...
Ik vermoed dat enkel de standaarddingen in die prijs zullen zitten en dat het maatwerk meerkost zal meebregen. En veel dingen lijken mij toch vrij standaard zodat ze wel een idee hebben wat het kost. Er zijn ook veel installateurs die werken met promo-paketten volgens hetzelfde principe.

En om ook ff in te pikken op je vorige posts:
desolation zei:
315WP is niet slecht en niet wauw. Prijs/kwaliteit zitten de ideale panelen nu op pakweg 340WP.
Hoe kunt ge zeggen wat de ideale prijs/kwaliteit is van panelen? Zelfs over productie/aankoop is dat moeilijk te zeggen. Als je ziet dat zijn offerte €0.88/Wp geïnstalleerd is met ormvormer erbij (dunno of het 6% of 21% BTW is, al vermoed ik 6% dus dan €0.83/Wp excl BTW) denk ik niet dat je daar onder kan gaan prijs/kwaliteit :p

desolation zei:
Nu soit: lees die hun google reviews en ik zou daar nooit tekenen. Buitenlandse werkmannen die geen woord nederlands spreken, ondermaatste afwerking, rap rap opleveren ipv kwaliteit te bieden, prijzen afspreken zonder plaatsbezoek en dan dikke supplementen tellen.
Waarom iemand van Beringen iets moet komen plaatsen in Brugge snap ik ook niet goed, pak toch iemand regionaal aub.
Google reviews zeggen ook niet alles. Is zoals met alle online reviews: Voornamelijk slechte ervaringen worden gedeeld, maar een fragment van de positieve ervaringen leidt tot een review en middelmatige al zeker niet. Dus hoe groter het bedrijf/hoe actiever; hoe lager de score + meer slechte reviews.

desolation zei:
Waarom iemand van Beringen iets moet komen plaatsen in Brugge snap ik ook niet goed, pak toch iemand regionaal aub.
Is zoals met alle groepsaankopen. Wordt een aanbesteding uitgeschreven en het laagste bod wint. Er zijn al niet veel grote firma's die zo'n volume aankunnen en dan ook nog eens de tijd ervoor hebben.

Nu soit, los van dit alles is een groepsaankoop PV vrij simpel: je weet dat je niet veel betaalt en je weet dat je hiervoor niet de top-of-the-line producten krijgt. Maar soms zijn er wel nog een aantal dingen onderhandeld die (los van de goedkope prijs) wel een meerwaarde bieden. Zo herinner ik mij dat er in de algemene voorwaarden van een groepsaankoop die ik in der tijd bekeken heb dingen stonden als verlengde garantie, opbrengstgarantie (zonder meerkost) voor de eerste x jaar (weet niet meer of het 10, 20 of 25j was), ...

MaTi

Legacy Member
De eerste van vandaag gepasseerd. Wou ook alleen werken met solar edge terwijl ze ook SMA hadden.

Jammer genoeg als leek kunt ge tegen ene mondige verkoper niet veel inbrengen zeker?

BartG

Legacy Member
Er is niks mis met Solar Edge, integendeel.

Ik vond SMA duur voor wat het is als zelfplaatser. Er zijn tegenwoordig Chinese fabrikanten met een degelijke kwaliteit, Goodwe bijvoorbeeld, die omvormers maken voor bijna de helft van de prijs van een SMA en dubbel zoveel garantie. Bij zonnepanelen draait alles rond rentabiliteit en is er naar mijn mening weinig plaats voor materiaal snobisme.

Maar goed als ik zou laten plaatsen en twee offertes zou krijgen met eenzelfde prijs, dan zou die met een Europese omvormer ook de voorkeur hebben...

Skyscraper

Legacy Member
StarSeeker zei:
Oost-west sowieso. Met terugdraaiende teller is uw prosumententarief een pak lager. Zonder terugdraaiende teller gaat ge het voordeel hebben van veel hogere zelfconsumptie.
Ik denk dat het kleine verlies aan efficientie (of hogere kost om toch aan genoeg omwekking te geraken) sowiezo gecompenseerd wordt door de bovenstaande voordelen.

Niet hélemaal zeker of ik begrijp, verlies aan efficientie door wat?
Even zitten scrollen in laatste pagina's, is er een unanimiteit in of het beter is om nog vlug een terugkerende teller te fixen? Of wachten op de premie, en kans dat terugdraaiende teller dan toch nog kan blijven bestaan?

Bimmer

Legacy Member
Skyscraper zei:
Niet hélemaal zeker of ik begrijp, verlies aan efficientie door wat?

In het zuiden brengt de zon meer Kw op per m2 dan op oosten en westen. U zonnepanelen hebben een bepaald rendement (dacht tussen de 15-22%), ga je naar duurdere panelen, zoals sunpowers dan zul je een beter rendement hebben. Wilt dus zeggen dat die minder kw nodig heeft van de zon om meer Watt te halen uit zijn panelen. Uiteraard zijn ze begrenst door hun Wp.
Het zonnepanelen rendement (efficiëntie zonnepanelen) ligt ongeveer tussen 15% en 22%. Hiermee bedoelt men dat een zonnepaneel tussen 15% en 22% van het beschikbare zonlicht kan omzetten in elektriciteit.

Bijvoorbeeld: op een zonnepaneel van 1,5m² met een vermogen van 250 Wp straalt de zon met een vermogen van 1300 Wp. Het rendement van dat zonnepaneel, of de hoeveelheid zonlicht dat het paneel kan omzetten in elektriciteit, is dan 19,2% (250/1.300).

Skyscraper zei:
Even zitten scrollen in laatste pagina's, is er een unanimiteit in of het beter is om nog vlug een terugkerende teller te fixen? Of wachten op de premie, en kans dat terugdraaiende teller dan toch nog kan blijven bestaan?

Ik wil graag eens zien hoe mijn opstelling in de winter het doet. Ik heb ook een oost/west opstelling.
Nu in de zomer is dat naar zelf consumptie goed (en qua opbrengst zeker), maar ik vraag me af hoe dat het in de winter gaat zijn. Nu heb ik al opbrengst vanaf 06:00 tot 21:30, maar in de winter zal dat pas later zijn en tegen de tijd dat je thuis bent is de zon al weg. Qua opbrengst is het ook al minder.
Ik zie meestal bij installaties dat ze in de zomer de teller latten terugdraaien en zo het verbruik van de winter opvangen.
Dan lijkt mij een terugdraaiende teller interessanter dan de premie.

Ik ben een leek hé, dus is maar mijn gedacht. :)

Mr.Anderson

Legacy Member
Huidig verbruik: 2472 kWh / jaar.
Toekomst reken ik op een goeie 3500 kWh / jaar.

Prijs gekregen:
12x Astronergy (340) + SMA STP 3.0 omvormer

Theoretisch vermogen komt dan op een 4080.
Prosumententarief € 230

€ 5022 incl.

Ik twijfel wel nog om maar 10 panelen te nemen. 't Is moeilijk inschatten. Gezin met 2 kinderen (die nu nog klein zijn) + volgend jaar airco installeren (die weliswaar maar piekt id zomer).

Wat denken jullie van deze aanbieding?

Jo3Rii

Legacy Member
Onlangs hebben we zonnepanelen laten plaatsen. We hebben 21% btw betaald op onze installatie (nieuwbouw). vorige week contacteerde deze firma mij dat er een fout in de offerte zat en dat er op de omvormer 6% btw was aangerekend. We hebben reeds de offerte prijs betaald en beide partijen zijn toen akkoord gegaan met de opgegeven prijs. Kunnen zij zo maar dat extra bedrag op eisen?

Musk

Legacy Member
Jo3Rii zei:
Onlangs hebben we zonnepanelen laten plaatsen. We hebben 21% btw betaald op onze installatie (nieuwbouw). vorige week contacteerde deze firma mij dat er een fout in de offerte zat en dat er op de omvormer 6% btw was aangerekend. We hebben reeds de offerte prijs betaald en beide partijen zijn toen akkoord gegaan met de opgegeven prijs. Kunnen zij zo maar dat extra bedrag op eisen?

Er staat toch een btw percentage op de factuur, niet?

Als je onterecht te weinig btw hebt betaald denk ik tbh dat jij die 15% moet bijbetalen.

desolation

Legacy Member
BartG zei:
Er is niks mis met Solar Edge, integendeel.

Ik vond SMA duur voor wat het is als zelfplaatser. Er zijn tegenwoordig Chinese fabrikanten met een degelijke kwaliteit, Goodwe bijvoorbeeld, die omvormers maken voor bijna de helft van de prijs van een SMA en dubbel zoveel garantie. Bij zonnepanelen draait alles rond rentabiliteit en is er naar mijn mening weinig plaats voor materiaal snobisme.

Maar goed als ik zou laten plaatsen en twee offertes zou krijgen met eenzelfde prijs, dan zou die met een Europese omvormer ook de voorkeur hebben...


Al eens een Goodwe opgepakt en dan een SMA of SolarEdge van dezelfde capaciteit? Dat verschil in gewicht is niet omdat in die duurdere toestellen lood zit he, dat is omdat ze veel beter gebouwd zijn.
Garantie op die Chinezen is ook gewoon een luchtbel. Tegen dat er veel defecten zijn bestaan ze 9/10 niet meer onder dezelfde naam.

MaTi

Legacy Member
Nog een offerte binnen:

- 16* Axitec Blackpremium 320Wp
- Solaredge SE3680H
- 16 * Solaredge optimizer

Verdeling over oost - zuid - west ( 4 - 8 - 4).

7245 inclusief BTW

Tweede binnen:

- 14* Q-Cells 340 full black
- 14* Solardedge optimizer P404
- Solaredge SE 3500H

Verdeling over oost - west

7584 inclusief BTW

Caracalla

Legacy Member
Die eerste zou ik niet doen. Minimum 6 panelen per oriëntatie als je in de winter en het tussenseizoen een snelle startstroom wilt van je SolarEdge.
Eerste voorstel zou ook zéker met P404/505 moeten zijn, want met P370 gaat het startstroom-effect nog verslechteren.

Tweede voorstel lijkt mij puur technisch gewoon beter, sowieso.
Maar als ze zuiver oost/west liggen, leg je dat gewoon op een 3kW omvormer. Aftoppen zal die nooit doen.

Is dat met 21% BTW in dan?

MaTi

Legacy Member
Caracalla zei:
Die eerste zou ik niet doen. Minimum 6 panelen per oriëntatie als je in de winter en het tussenseizoen een snelle startstroom wilt van je SolarEdge.
Eerste voorstel zou ook zéker met P404/505 moeten zijn, want met P370 gaat het startstroom-effect nog verslechteren.

Tweede voorstel lijkt mij puur technisch gewoon beter, sowieso.
Maar als ze zuiver oost/west liggen, leg je dat gewoon op een 3kW omvormer. Aftoppen zal die nooit doen.

Is dat met 21% BTW in dan?

6 % btw

flashmaker

Legacy Member
Ik zou graag ook jullie feedback eens krijgen over volgende voorstellen, puur op de pricing van het voorstel:

16 * Q cells 340wp + 16 optimizer p370 + Solaredge 3500 EV = 10150 incl btw
17 * Panasonic 325wp + 17 optimizer p500 + Solaredge 3680 = 9945 incl btw

Beide zijn inclusief plaatsing. Als ik de draadjes hierboven lees lijkt me dit aan de hoge kant?

Castil

Legacy Member
flashmaker zei:
Ik zou graag ook jullie feedback eens krijgen over volgende voorstellen, puur op de pricing van het voorstel:

16 * Q cells 340wp + 16 optimizer p370 + Solaredge 3500 EV = 10150 incl btw
17 * Panasonic 325wp + 17 optimizer p500 + Solaredge 3680 = 9945 incl btw

Beide zijn inclusief plaatsing. Als ik de draadjes hierboven lees lijkt me dit aan de hoge kant?

Ik heb hier offerte liggen van q cells, 8050 wp, sma omvormer voor 8400 inclusief 6% btw, dus een 9500 euro inclusief 21%.

Dus uw lijkt me (zeer) duur.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Mr.Anderson

Legacy Member
Mr.Anderson zei:
Huidig verbruik: 2472 kWh / jaar.
Toekomst reken ik op een goeie 3500 kWh / jaar.

Prijs gekregen:
12x Astronergy (340) + SMA STP 3.0 omvormer

Theoretisch vermogen komt dan op een 4080.
Prosumententarief € 230

€ 5022 incl.

Ik twijfel wel nog om maar 10 panelen te nemen. 't Is moeilijk inschatten. Gezin met 2 kinderen (die nu nog klein zijn) + volgend jaar airco installeren (die weliswaar maar piekt id zomer).

Wat denken jullie van deze aanbieding?

Niemand?

Edit: De omvormer, die overigens heel duur is, is de enige juiste volgens de verkoper. Maar dat bepaald ook mijn prosumententarief van 230 euro.
Ik snap niet helemaal waarvan het type omvormer allemaal afhangt.

Bij offerte staat ook een aflossingstabel waarbij ik binnen 4 jaar de gehele installatie terugbetaald heb met hetgeen ik bespaar. Maar dat is berekend op een verbruik van 3876 kWh terwijl mijn huidig verbruik 2473 kWh is. Dus daar kan ik ook niet op voortgaan. Als ik het bereken volgens m'n huidig verbruik heb ik die installatie pas terugbetaald binnen 9 jaar. Reken een nieuwe omvormer binnen 12 jaar en ik doe in de eerste 12 jaar juist niets van profijt. Natuurlijk zal m'n verbruik nog stijgen en de kostprijs van elektriciteit duurder worden.

't Is complex.

chaker

Legacy Member
Mr.Anderson zei:
Niemand?

Edit: De omvormer, die overigens heel duur is, is de enige juiste volgens de verkoper. Maar dat bepaald ook mijn prosumententarief van 230 euro.
Ik snap niet helemaal waarvan het type omvormer allemaal afhangt.

Bij offerte staat ook een aflossingstabel waarbij ik binnen 4 jaar de gehele installatie terugbetaald heb met hetgeen ik bespaar. Maar dat is berekend op een verbruik van 3876 kWh terwijl mijn huidig verbruik 2473 kWh is. Dus daar kan ik ook niet op voortgaan. Als ik het bereken volgens m'n huidig verbruik heb ik die installatie pas terugbetaald binnen 9 jaar. Reken een nieuwe omvormer binnen 12 jaar en ik doe in de eerste 12 jaar juist niets van profijt. Natuurlijk zal m'n verbruik nog stijgen en de kostprijs van elektriciteit duurder worden.

't Is complex.

Hey,

hoe is uw opstelling?
Gaan ze meerdere strings aanleggen (2 kanten van het dak bvb)?
Anders zou ik toch kijken voor een kleinere omvormer --> minder prosumententarief..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan