Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Plutus zei:Typisch voor veel van die grote tenders: ofwel gunnen ze puur op prijs en zijn het cowboys of kwalitatief ondermaatse partijen die winnen, of ze stellen in het bestek dermate onredelijke eisen dat geen enkele deftige partij daar op indient.
Ik volg jou alleszins in de redenering: het kost al snel enkele duizenden € en dat ligt 20-30j op uw dak: kies aub gewoon voor kwaliteit bij een partij die u voldoende comfort kan bieden. Als je een goede partij beet hebt is het die paar 100 € verschil met een prutser en/of slechte materialen niet waard...
Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat alle groepsaankopen zo zijn natuurlijk.
desolation zei:Meestal wel want groepsaankopen zijn puur een drukkingsmiddel om de prijs omlaag te krijgen. Voor bv een energieleverancier kan dat prima want daar is de dienst overal 1:1 hetzelfde.
Maar een solar installatie is keer op keer maatwerk, dus van die groepsdeals met vaste tovertarieven zijn eigenlijk zever in pakskes.
Hoe kunt ge zeggen wat de ideale prijs/kwaliteit is van panelen? Zelfs over productie/aankoop is dat moeilijk te zeggen. Als je ziet dat zijn offerte €0.88/Wp geïnstalleerd is met ormvormer erbij (dunno of het 6% of 21% BTW is, al vermoed ik 6% dus dan €0.83/Wp excl BTW) denk ik niet dat je daar onder kan gaan prijs/kwaliteitdesolation zei:315WP is niet slecht en niet wauw. Prijs/kwaliteit zitten de ideale panelen nu op pakweg 340WP.

Google reviews zeggen ook niet alles. Is zoals met alle online reviews: Voornamelijk slechte ervaringen worden gedeeld, maar een fragment van de positieve ervaringen leidt tot een review en middelmatige al zeker niet. Dus hoe groter het bedrijf/hoe actiever; hoe lager de score + meer slechte reviews.desolation zei:Nu soit: lees die hun google reviews en ik zou daar nooit tekenen. Buitenlandse werkmannen die geen woord nederlands spreken, ondermaatste afwerking, rap rap opleveren ipv kwaliteit te bieden, prijzen afspreken zonder plaatsbezoek en dan dikke supplementen tellen.
Waarom iemand van Beringen iets moet komen plaatsen in Brugge snap ik ook niet goed, pak toch iemand regionaal aub.
Is zoals met alle groepsaankopen. Wordt een aanbesteding uitgeschreven en het laagste bod wint. Er zijn al niet veel grote firma's die zo'n volume aankunnen en dan ook nog eens de tijd ervoor hebben.desolation zei:Waarom iemand van Beringen iets moet komen plaatsen in Brugge snap ik ook niet goed, pak toch iemand regionaal aub.
StarSeeker zei:Oost-west sowieso. Met terugdraaiende teller is uw prosumententarief een pak lager. Zonder terugdraaiende teller gaat ge het voordeel hebben van veel hogere zelfconsumptie.
Ik denk dat het kleine verlies aan efficientie (of hogere kost om toch aan genoeg omwekking te geraken) sowiezo gecompenseerd wordt door de bovenstaande voordelen.
Skyscraper zei:Niet hélemaal zeker of ik begrijp, verlies aan efficientie door wat?
Het zonnepanelen rendement (efficiëntie zonnepanelen) ligt ongeveer tussen 15% en 22%. Hiermee bedoelt men dat een zonnepaneel tussen 15% en 22% van het beschikbare zonlicht kan omzetten in elektriciteit.
Bijvoorbeeld: op een zonnepaneel van 1,5m² met een vermogen van 250 Wp straalt de zon met een vermogen van 1300 Wp. Het rendement van dat zonnepaneel, of de hoeveelheid zonlicht dat het paneel kan omzetten in elektriciteit, is dan 19,2% (250/1.300).
Skyscraper zei:Even zitten scrollen in laatste pagina's, is er een unanimiteit in of het beter is om nog vlug een terugkerende teller te fixen? Of wachten op de premie, en kans dat terugdraaiende teller dan toch nog kan blijven bestaan?

Jo3Rii zei:Onlangs hebben we zonnepanelen laten plaatsen. We hebben 21% btw betaald op onze installatie (nieuwbouw). vorige week contacteerde deze firma mij dat er een fout in de offerte zat en dat er op de omvormer 6% btw was aangerekend. We hebben reeds de offerte prijs betaald en beide partijen zijn toen akkoord gegaan met de opgegeven prijs. Kunnen zij zo maar dat extra bedrag op eisen?
BartG zei:Er is niks mis met Solar Edge, integendeel.
Ik vond SMA duur voor wat het is als zelfplaatser. Er zijn tegenwoordig Chinese fabrikanten met een degelijke kwaliteit, Goodwe bijvoorbeeld, die omvormers maken voor bijna de helft van de prijs van een SMA en dubbel zoveel garantie. Bij zonnepanelen draait alles rond rentabiliteit en is er naar mijn mening weinig plaats voor materiaal snobisme.
Maar goed als ik zou laten plaatsen en twee offertes zou krijgen met eenzelfde prijs, dan zou die met een Europese omvormer ook de voorkeur hebben...
Caracalla zei:Die eerste zou ik niet doen. Minimum 6 panelen per oriëntatie als je in de winter en het tussenseizoen een snelle startstroom wilt van je SolarEdge.
Eerste voorstel zou ook zéker met P404/505 moeten zijn, want met P370 gaat het startstroom-effect nog verslechteren.
Tweede voorstel lijkt mij puur technisch gewoon beter, sowieso.
Maar als ze zuiver oost/west liggen, leg je dat gewoon op een 3kW omvormer. Aftoppen zal die nooit doen.
Is dat met 21% BTW in dan?
Caracalla zei:Feit dat ik veronderstelde 21% zegt genoeg denk ik.
flashmaker zei:Ik zou graag ook jullie feedback eens krijgen over volgende voorstellen, puur op de pricing van het voorstel:
16 * Q cells 340wp + 16 optimizer p370 + Solaredge 3500 EV = 10150 incl btw
17 * Panasonic 325wp + 17 optimizer p500 + Solaredge 3680 = 9945 incl btw
Beide zijn inclusief plaatsing. Als ik de draadjes hierboven lees lijkt me dit aan de hoge kant?
Mr.Anderson zei:Huidig verbruik: 2472 kWh / jaar.
Toekomst reken ik op een goeie 3500 kWh / jaar.
Prijs gekregen:
12x Astronergy (340) + SMA STP 3.0 omvormer
Theoretisch vermogen komt dan op een 4080.
Prosumententarief € 230
€ 5022 incl.
Ik twijfel wel nog om maar 10 panelen te nemen. 't Is moeilijk inschatten. Gezin met 2 kinderen (die nu nog klein zijn) + volgend jaar airco installeren (die weliswaar maar piekt id zomer).
Wat denken jullie van deze aanbieding?
Mr.Anderson zei:Niemand?
Edit: De omvormer, die overigens heel duur is, is de enige juiste volgens de verkoper. Maar dat bepaald ook mijn prosumententarief van 230 euro.
Ik snap niet helemaal waarvan het type omvormer allemaal afhangt.
Bij offerte staat ook een aflossingstabel waarbij ik binnen 4 jaar de gehele installatie terugbetaald heb met hetgeen ik bespaar. Maar dat is berekend op een verbruik van 3876 kWh terwijl mijn huidig verbruik 2473 kWh is. Dus daar kan ik ook niet op voortgaan. Als ik het bereken volgens m'n huidig verbruik heb ik die installatie pas terugbetaald binnen 9 jaar. Reken een nieuwe omvormer binnen 12 jaar en ik doe in de eerste 12 jaar juist niets van profijt. Natuurlijk zal m'n verbruik nog stijgen en de kostprijs van elektriciteit duurder worden.
't Is complex.