Herman De Croo zei:
Financieel is de beste beslissing om een net te kleine installatie te leggen. Als wat teveel is, heb je betaald in de vorm van investering, maar levert geen rendement op.
Ik vind het ook grappig hoe iedereen er vanuit gaat dat zijn energieverbruik gaat stijgen door opgroeiende kinderen.
Al jaar na jaar worden toestellen zuiniger en gebruikt een gezin minder elektriciteit. Ook zie ik geen verband tussen de leeftijd van de kinderen en hun energieverbruik. In tegendeel, kleine kinderen lijken me meer te verbruiken dan opgroeiende (meer thuisblijven, meer wasmachines, meer verwarming etc)
Mijn kinderen zijn 0,5 en 3 jaar. Meer wasmachines denk ik niet, die kleren zijn veel kleiner hé. Verwarming zal hetzelfde blijven. Maar wat er wel zal bijkomen: smartphones die opgeladen moeten worden, laptops, elk een TV op de kamer, die gaan op den duur meer op hun kamer zitten dan bij ons (= meer lichten aan), enz. Ik hoor toch van veel collega's dat hun verbruik aanzienlijk gestegen is met tieners in huis.
Bedankt voor uw reactie. Ik dacht er ook zo over, alles wat je investeert en niet opbrengt is verloren. In het slechtste geval leg ik er met tijd bij, maar dat zal weer veel kosten door een vaste plaatsingskost.
MaTi zei:
De andere installateur op de hoogte gebracht van het tegenvoorstel. Die gaat ook langskomen om de offerte te bekijken en dan zien of ze een tegenvoorstel kunnen doen.
Dus misschien komt het wel goed.
Vanaf wanneer telt de terugdraaiende meter eigenlijk? Als alles gekeurd is? Dus als ze plaatsen december en keuren in januari ben je eraan voor de moeite?
Wazzipi zei:
Ook mijn eerste offerte.
Maar ik vertrouw die terugverdientijd niet op de offerte.
Situatie: Huidig verbruik 2300 kwh (toekomst komt nog airco bij) neem 2500 is ongeveer 600 euro (mijnenergie)
Offerte is 6300 (incl 21%) 10x345 Hyundai en SE3680 omvormer
Wat volgens mij al beetje overkill is ?
Terugverdientijd op offerte 9 jaar
Als je vlug rekent is het 21 jaar
Neem nu offerte van Mr Anderson lijkt mij al iets beter
Offerte 2: 10 panelen Astronergy (340 wp) + SMA 2.5 omvormer - € 4435 incl.
Weet nu niet of het 6 of 21% is.
Terugverdientijd is dan ongeveer 12 jaar
Ik wacht nog de volgende offertes af maar volgens mij zou het in mijn situatie niet boven de 4500 euro gaan toch ?
Of reken ik te gemakkelijk want als je naar al die terugverdien tabellen kijkt klopt er toch iets niet
Ik wil gewoon zeker zijn dat ik het eruit haal en gaan extra kost wordt en ik denk bij mijn eerste offerte dat ik het er amper ga uithalen of zie ik het mis ?
Die terugverdientabellen zijn pure marketing in mijn ogen. Ze gaan er daarin van uit dat je verbruikt wat je opwekt. Dus rekenen ze met de volle pot dat je zou betalen terwijl je dat nu niet verbuikt. Ook rekenen ze met een sterk stijgende prijs van elektriciteit. Terwijl niemand dat kan voorspellen. Mijn installatie zou ik terugverdienen op 4 jaar tijd. Komaan.
Is 6% btw van mij. Had dat inderdaad vergeten te vermelden.