Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MaTi

Legacy Member
Mr.Anderson zei:
Keep me posted, soldier.

Datum van keuring telt.

Ze zijn aan het kijken om prosumententarief af te schaffen maar te vervangen door het belasten van uw injectie op het net.

Dus hij denkt dat terugdraaiende teller wel blijft maar de manier van belasten gaat veranderen.

BartG

Legacy Member
Wazzipi zei:
Ook mijn eerste offerte.
Maar ik vertrouw die terugverdientijd niet op de offerte.
Situatie: Huidig verbruik 2300 kwh (toekomst komt nog airco bij) neem 2500 is ongeveer 600 euro (mijnenergie)

Offerte is 6300 (incl 21%) 10x345 Hyundai en SE3680 omvormer
Wat volgens mij al beetje overkill is ?
Terugverdientijd op offerte 9 jaar
Als je vlug rekent is het 21 jaar

Neem nu offerte van Mr Anderson lijkt mij al iets beter
Offerte 2: 10 panelen Astronergy (340 wp) + SMA 2.5 omvormer - € 4435 incl.
Weet nu niet of het 6 of 21% is.

Terugverdientijd is dan ongeveer 12 jaar

Ik wacht nog de volgende offertes af maar volgens mij zou het in mijn situatie niet boven de 4500 euro gaan toch ?
Of reken ik te gemakkelijk want als je naar al die terugverdien tabellen kijkt klopt er toch iets niet

Ik wil gewoon zeker zijn dat ik het eruit haal en gaan extra kost wordt en ik denk bij mijn eerste offerte dat ik het er amper ga uithalen of zie ik het mis ?

Ik heb een vergelijkbare installatie (qua wp) zelf geplaatst voor 2700 euro en heb een terugverdientijd berekend van 5-6 jaar... Sunnydesign van SMA is daar een handige tool voor, als je alles correct invult tenminste.

Voor een installatie pal naar het zuiden vind ik 3400wp ook overkill, maar ik ken de situatie natuurlijk niet bij u, een O-W opstelling is een ander verhaal.

Chilliewillie88

Legacy Member
Heb hier een offerte voor me liggen:

3,35 kWp
10 x JA Solar Half Cell
Solaredge omvormer 2200 HD-Wave + 10 optimizers

4.649 EUR (incl. 6% btw)

terugverdientijd 6,90 jaar.

Wat denken jullie hier van?

Mr.Anderson

Legacy Member
M'n voorkeur gaat dus uit naar een installatie van 3400 wp. Zuid gericht, 30° helling.
2018-2019 verbruik van 2500 kWh.
2019-2020 verbruik van 3000 kWh. (vrouw was zwanger + ouderschapsverlof, dus hele dagen thuis --> meer stroomverbruik)

Dus het zou weer wat minder moeten zijn volgend jaar. Ik denk dat ik goed zit met 3400wp.

Zoals Herman De Croo zei: beter een iets te kleine installatie leggen dan te groot. Ik kan mij daar wel in vinden. 10 panelen van 340 wp ipv 11 of 12 zal het waarschijnlijk worden.

Edit: ik denk er wel aan om het op papier te laten zetten dat ik ze dit jaar nog gekeurd moet hebben. Is dat raar?

MaTi

Legacy Member
Hm, dilemma.

6300 € voor 18 axitec 320, p370 po en se 4000

6700 € voor 18 axitec 330, p370 po en se 3000

7000 € voor 18 bauer 320, p370 po en se 3000

De eerste pas voor 2021, de laatste twee voor dit jaar

Frado2005

Legacy Member
Digitale elek/gas teller sinds gisteren. Was op een halfuurtje al geklaard..
Daarna P1 poort in Mijn Fluvius opengezet, en dit werkt :)
Heb het nu draaien met P1 monitor, vraag mij enkel nog of of domoticz misschien iets beter zou zijn.

likes to kill

Legacy Member
Eerste offerte binnen:

9x JA solar mono glas/glas 325W
1x Huawei SUN2000 2KTL
+installatie, materiaal, keuring etc

4346EUR

Als ik vergelijk met de laatste offertes hier lijkt me dat een redelijk prijs.

Bimmer

Legacy Member
Caracalla zei:
Laatste generatie SMA's (deze dus zonder display) zijn gewoon TOP.
Toen het nog de TL-21's waren was SolarEdge de absolute winnaar.
Nu staan ze op een zeer gelijkaardig niveau en moet je gewoon situatie per situatie bekijken en ook de prijsfactor erbij nemen natuurlijk.
Zeker als je dan nog eens begint te combineren met halfcel of hypercel panelen.

Heb jij een idee hoe ik onderstaande oplos? Het is nu geen ramp, maar wat meer omslachtig.

Ik heb smart inverter screen geactiveerd, zodat ik gemakkelijk naar opbrengst kan zien, via een link op mijn ipad. Maar als ik die link (Het ip-adres van de omvromer) open, dan krijg ik voor een halve seconde dit te zien en nadien moet ik mij terug aanmelden.
Maw momenteel doet de smart inverter screen niet veel.

MaximV

Legacy Member
Is er naast de VREG digitale meter simulator nog andere webpagina die vergelijking maakt tussen premie en terugdraaiende teller?

khendro

Legacy Member
Net een offerte voor zonnepanelen gekregen van Sungevity:

16x Soluxtec 320 Mono
1x SolaX Boost X1-4.2

5.120 Wattpiek, wat me een opbrengst van 4242 KWh zou geven met een rendement van 106% in het eerste jaar. De prijs is 6301 euro.

Nu een deel van de panelen ligt op een plat dak (oost/zuid), een andere helft op een hellende zijde (oost/zuid) van een zadeldak. Nu ik dacht dat het interessanter zou zijn om deze juist naar de zuid/west te leggen? Dan dekken die direct ook meer de avond? Of ben ik hierin fout :unsure:

foto van dak:
https://media.sungevity-intl.com/270/roof_draw_5f05b5e48b7f5_1052124.jpg

Caracalla

Legacy Member
Khendro

Hier zou ik persoonlijk plat dak zuid leggen en op pannendak de westkant.
Of oost/west op pannendak.
Tenminste als het zuiden effectief loodrecht naar onder zit op je satellietfoto.

Dat zou ik dan leuk doen met een SMA 3.0.
Ja, die is duurder dan die Solax, maar zal efficiënter werken én je betaalt minder prosumentenvergoeding, wat ook snel aantikt.

SolaX mag je inderdaad maar 110-130% overdimensioneren, dacht ik. Is al even geleden dat ik daarop ingelezen ben.

derjean

Legacy Member
even een vraagje niet gerelateerd aan rendement maar hoe zijn jullie zonnepanelen bevestigd? ik heb een bitumen dak met lichte hellingsgraad en weet niet hoe ik die best laat monteren. verzekeringsexperten zeggen dat het perforeren van de roofing absoluut geen goed idee is.
heeft hier iemand ervaring mee? zijn er alternatieven?

desolation

Legacy Member
Dat ligt hier op Solarspeed profielen met ballasttegels. Zowat de meest gangbare montagemethode voor platte daken.

MrKend54l

Legacy Member
derjean zei:
even een vraagje niet gerelateerd aan rendement maar hoe zijn jullie zonnepanelen bevestigd? ik heb een bitumen dak met lichte hellingsgraad en weet niet hoe ik die best laat monteren. verzekeringsexperten zeggen dat het perforeren van de roofing absoluut geen goed idee is.
heeft hier iemand ervaring mee? zijn er alternatieven?

Zoals desolation zegt gewoon op racks die op uw dak staan. Daarop plaatst men dan tegels zodat ze blijven staan en niet gaan waaien.

Uw verzekeringsexpert is trouwens zeer verstandig. Uw dakbedekking mag je zeker niet perforeren, bij het minste dat dit gebeurt heb je in elke ruimte een regendouche.

derjean

Legacy Member
MrKend54l zei:
Zoals desolation zegt gewoon op racks die op uw dak staan. Daarop plaatst men dan tegels zodat ze blijven staan en niet gaan waaien.

Uw verzekeringsexpert is trouwens zeer verstandig. Uw dakbedekking mag je zeker niet perforeren, bij het minste dat dit gebeurt heb je in elke ruimte een regendouche.

https://www.youtube.com/watch?v=aoIOlxtF8zc&feature=youtu.be

Ze raden eerder dit systeem af denk ik.
Mijn dak is niet plat maar heeft toch een hellingsgraad. Dus zijn die balasttegels misschien ook niet de beste oplossing omdat dit zou kunnen gaan schuiven.

Japser

Legacy Member
Even een vraag over plaatsing van zonnepanelen.

Dus genoeg plaats voor panelen te plaatsen voor eigen gebruik op een plat dak.
Zet je dan je panelen volledig zuid gericht?
Of combo ZO - ZW
Of combo O-W

Vermits de geringe prijs van een zonnepaneel kan je bij combo makkelijk een of meerdere panelen bij plaatsen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan