Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mr.Anderson

Legacy Member
chaker zei:
Hey,

hoe is uw opstelling?
Gaan ze meerdere strings aanleggen (2 kanten van het dak bvb)?
Anders zou ik toch kijken voor een kleinere omvormer --> minder prosumententarief..

Bedankt voor uw reactie!

Alle panelen volledig zuid gericht. Allemaal op zelfde kant van het dak. Wij zitten ook met een driefasenspanning, verkoper zei dat we dan zeker moeten kiezen voor de SMA 3.0.
Ik raak stillaan overtuigd dat het een correcte opstelling is, voor een correcte prijs.

Ik vraag mij enkel nog volgende af:
Ons huidig verbruik komt op een 2473 kWh / jaar. Om te anticiperen naar de toekomst toe, zouden we 12 panelen van 340 wp leggen. Dus een theoretisch vermogen van 4080 wp. Hiervoor heb ik gerekend met een gemiddeld verbruik van 3500 kWh/jaar. Maar tegen dat ik aan zo'n verbruik zal zitten... Ik vrees dat 12 panelen misschien wat te veel is. Uiteraard wil ik zo snel mogelijk de installatie terugbetaald hebben. Dus dacht ik aan 10 panelen en dan later (indien nodig) nog 2 bij te leggen. Misschien kunnen 10 panelen ook met een andere omvormer, om de prijs nog wat te drukken?

Wat denken jullie? 10 of 12 panelen. 't Is nu niet dat mijn verbruik plots met 1000 kWh per jaar zal stijgen.

Edit: wij hebben geen warmtepomp en verwarmen dus op gas. Misschien ook belangrijk om weten. 2 kinderen die nog zullen groeien en meer verbruiken en volgend jaar airco. Maar dan nog.

Edit 2: ik spreek van 2 panelen bij te leggen met tijd. Maar ik kan evengoed ook gewoon elektriciteit bijkopen van het net, als ik in de toekomst niet toekom. Ik wil gewoon zo snel mogelijk den boel terugbetaald hebben zodat het begint op te brengen.

Rashaan

Legacy Member
Panelen bijleggen = terugdraaiende teller verliezen

Die 2 panelen nu leggen zal ook goedkoper zijn dan achteraf want dan zit je weer met een vaste kost (verplaatsing etc)

Rashaan

Legacy Member
Elke wijziging aan uw installatie na 1/01/2021 houdt in dat je die verliest.

chaker

Legacy Member
Mr.Anderson zei:
Bedankt voor uw reactie!

Alle panelen volledig zuid gericht. Allemaal op zelfde kant van het dak. Wij zitten ook met een driefasenspanning, verkoper zei dat we dan zeker moeten kiezen voor de SMA 3.0.
Ik raak stillaan overtuigd dat het een correcte opstelling is, voor een correcte prijs.

Ik vraag mij enkel nog volgende af:
Ons huidig verbruik komt op een 2473 kWh / jaar. Om te anticiperen naar de toekomst toe, zouden we 12 panelen van 340 wp leggen. Dus een theoretisch vermogen van 4080 wp. Hiervoor heb ik gerekend met een gemiddeld verbruik van 3500 kWh/jaar. Maar tegen dat ik aan zo'n verbruik zal zitten... Ik vrees dat 12 panelen misschien wat te veel is. Uiteraard wil ik zo snel mogelijk de installatie terugbetaald hebben. Dus dacht ik aan 10 panelen en dan later (indien nodig) nog 2 bij te leggen. Misschien kunnen 10 panelen ook met een andere omvormer, om de prijs nog wat te drukken?

Wat denken jullie? 10 of 12 panelen. 't Is nu niet dat mijn verbruik plots met 1000 kWh per jaar zal stijgen.

Edit: wij hebben geen warmtepomp en verwarmen dus op gas. Misschien ook belangrijk om weten. 2 kinderen die nog zullen groeien en meer verbruiken en volgend jaar airco. Maar dan nog.

Edit 2: ik spreek van 2 panelen bij te leggen met tijd. Maar ik kan evengoed ook gewoon elektriciteit bijkopen van het net, als ik in de toekomst niet toekom. Ik wil gewoon zo snel mogelijk den boel terugbetaald hebben zodat het begint op te brengen.


Ik zou nu gewoon die 12 panelen houden aangezien je met de 3KW omvormer zit.
Prosumentarief betaal je toch.

Luniq

Legacy Member
Rashaan zei:
Elke wijziging aan uw installatie na 1/01/2021 houdt in dat je die verliest.

Fluvius vertelde me dat de datum van oudste PV-installatie telt. Maar dat kan natuurlijk ook fout zijn.

Rashaan

Legacy Member
Luniq zei:
Fluvius vertelde me dat de datum van oudste PV-installatie telt. Maar dat kan natuurlijk ook fout zijn.

Die telt idd voor te berekenen wanneer je 15 jaar terudraaiende teller start. Maar een aanpassing na 1 januari 2021 zorgt ervoor dat je je terugdraaiende teller kwijt bent.

zaj

Legacy Member
Rashaan zei:
Die telt idd voor te berekenen wanneer je 15 jaar terudraaiende teller start. Maar een aanpassing na 1 januari 2021 zorgt ervoor dat je je terugdraaiende teller kwijt bent.

als ik mij niet vergis is dat enkel als je veranderingen aan je omvormer brengt.

MaTi

Legacy Member
Bon, laatste rechte lijn is ingezet.

De vraag rest nog: 16 of 18 panelen Axitec. Moeten 18 panelen een grotere omvormer hebben om uitvlakken te voorkomen? De ene firma stelt dus een kleinere omvormer voor dan de andere.

Ik zou 18 panelen overwegen om meerverbruik nu al wat op te vangen voor de toekomst. Ik leg dan 6 panelen op oost - zuid - west.

Wilcao

Legacy Member
Bij ons is het ook iets geweest met die nieuwe omvormer. Dus eerst een hoop papieren moeten opsturen omdat we een nieuwe omvormer hadden en nog steeds groene certificaten hebben. Dat was niet in orde, er moest nog een keuring gebeuren. Die laten doen en ondanks dat 2 jaar geleden de electriciteit goed is gekeurd, kregen we nu te horen dat hij niet conform is. Vandaag komt de electricien, dan weer laten herkeuren en hopelijk is het dan in orde.

Ik vertelde trouwens een tijdje terug dat de nieuwe omvormer niet altijd aan het net leverde. Ondertussen heb ik contact opgenomen met de firma en blijkbaar viel hij steeds uit als de netspanning te hoog was. Die instelling hebben ze hoger gezet en tot nu toe werkt hij wel zoals het zou moeten.

Herman De Croo

Legacy Member
Wilcao zei:
Ik vertelde trouwens een tijdje terug dat de nieuwe omvormer niet altijd aan het net leverde. Ondertussen heb ik contact opgenomen met de firma en blijkbaar viel hij steeds uit als de netspanning te hoog was. Die instelling hebben ze hoger gezet en tot nu toe werkt hij wel zoals het zou moeten.

Dat is natuurlijk niet de correcte oplossing.

Herman De Croo

Legacy Member
Ik heb het zelf niet voorgehad, maar dan moet er een aanpassing aan het net in de straat gebeuren.
Wat ze nu gedaan hebben is zoals een koortsthermometer die bij 37 graden begint te piepen, ingesteld naar 38,5 graden. Daarmee is je koorts niet opgelost natuurlijk, enkel gaat het alarm pas later af.

BartG

Legacy Member
Zou wel is willen weten wat die netspanning dan is, denk dat omvormers pas afschakelen vanaf 252V (verplicht!). Ofwel ligt het aan de bekabeling.

Wilcao

Legacy Member
Herman De Croo zei:
Ik heb het zelf niet voorgehad, maar dan moet er een aanpassing aan het net in de straat gebeuren.
Wat ze nu gedaan hebben is zoals een koortsthermometer die bij 37 graden begint te piepen, ingesteld naar 38,5 graden. Daarmee is je koorts niet opgelost natuurlijk, enkel gaat het alarm pas later af.
Ah oke. Merci voor de uitleg. Ik zal onze electricien eens vragen hoe of wat.

Wilcao

Legacy Member
BartG zei:
Zou wel is willen weten wat die netspanning dan is, denk dat omvormers pas afschakelen vanaf 252V (verplicht!). Ofwel ligt het aan de bekabeling.
"Heb het net nagekeken. Hij valt uit als de netspanning te hoog is (253Volt).

Ik heb deze instelling nu wat hoger gezet."

Dit zei onze installateur.

derjean

Legacy Member
bij de renovatie van een woning is er beneden verwarming op mazout (incl redelijk gedateerde ketel en brander), boven is onze living, slaapkamers en badkamer en is er nog geen verwarming.
wij zouden meteen een warmtepomp air/air met 2 units installeren die zowel koelen als verwarmen.
Op het dak met roofing en lichte hellingsgraad, die zuidoost georienteerd is , is er plaats voor 20 tal panelen. De eerste offerte die ik binnen heb is voor 20 x 300w van exe solar (italiaans merk) met SMA Triphasé 5.0.
Kostprijs is 7863 euro incl 6% btw.
ik heb de indruk dat dit misschien nogal aan de hoge kant is? zijn die 300w panelen nog de moeite? ik zie in de meeste offertes hier panelen passeren met toch een stuk meer vermogen... 340, 375 ?

ik wacht nog op een 2de offerte maar had me graag intussen al wat beter geinformeerd.
merci allemaal, groeten Jan

SupplelyFiend1

Legacy Member
Wilcao zei:
"Heb het net nagekeken. Hij valt uit als de netspanning te hoog is (253Volt).

Ik heb deze instelling nu wat hoger gezet."

Dit zei onze installateur.

Dat kan perfect binnen de regels.
264,5V is onmiddellijke uitschakeling.
Bij een gemiddelde netspanning van 253V gemeten over 10minuten gemeten = ook uitschakeling.

Wilcao

Legacy Member
SupplelyFiend1 zei:
Dat kan perfect binnen de regels.
264,5V is onmiddellijke uitschakeling.
Bij een gemiddelde netspanning van 253V gemeten over 10minuten gemeten = ook uitschakeling.
Oké, top. Merci.

BartG

Legacy Member
Iemand een idee hoe bijvoorbeeld een Goodwe zijn vermogen berekend dat die aangeeft? Deze blijkt nogal af te wijken van de opgewekte en geleverde spanning x stroom.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan