Mr.Anderson
Legacy Member
chaker zei:Hey,
hoe is uw opstelling?
Gaan ze meerdere strings aanleggen (2 kanten van het dak bvb)?
Anders zou ik toch kijken voor een kleinere omvormer --> minder prosumententarief..
Bedankt voor uw reactie!
Alle panelen volledig zuid gericht. Allemaal op zelfde kant van het dak. Wij zitten ook met een driefasenspanning, verkoper zei dat we dan zeker moeten kiezen voor de SMA 3.0.
Ik raak stillaan overtuigd dat het een correcte opstelling is, voor een correcte prijs.
Ik vraag mij enkel nog volgende af:
Ons huidig verbruik komt op een 2473 kWh / jaar. Om te anticiperen naar de toekomst toe, zouden we 12 panelen van 340 wp leggen. Dus een theoretisch vermogen van 4080 wp. Hiervoor heb ik gerekend met een gemiddeld verbruik van 3500 kWh/jaar. Maar tegen dat ik aan zo'n verbruik zal zitten... Ik vrees dat 12 panelen misschien wat te veel is. Uiteraard wil ik zo snel mogelijk de installatie terugbetaald hebben. Dus dacht ik aan 10 panelen en dan later (indien nodig) nog 2 bij te leggen. Misschien kunnen 10 panelen ook met een andere omvormer, om de prijs nog wat te drukken?
Wat denken jullie? 10 of 12 panelen. 't Is nu niet dat mijn verbruik plots met 1000 kWh per jaar zal stijgen.
Edit: wij hebben geen warmtepomp en verwarmen dus op gas. Misschien ook belangrijk om weten. 2 kinderen die nog zullen groeien en meer verbruiken en volgend jaar airco. Maar dan nog.
Edit 2: ik spreek van 2 panelen bij te leggen met tijd. Maar ik kan evengoed ook gewoon elektriciteit bijkopen van het net, als ik in de toekomst niet toekom. Ik wil gewoon zo snel mogelijk den boel terugbetaald hebben zodat het begint op te brengen.