desolation
Legacy Member
Hangt ervanaf wat uw doelstelling is. Wij hebben hier oost-west liggen, weliswaar met de naad tussen de panelen exact op het zuiden gericht (vaak leggen ze de installatie gewoon recht op het dak).
Er is wat verlies tov een zuidgerichte opstelling, maar uiteindelijk sparen we ook een groot stuk prosumentenvergoeding uit.
Voordeel is vooral dat onze omvormer vanaf pakweg 9h30 tot 19h een continu vermogen geeft in de zomermaanden. Als het u puur om de terugdraaiende teller te doen is dan maakt dat idd geen fluit uit, maar ik weet wel dat onze installatie een zeer hoge zelfconsumptie heeft. Als ze binnen x aantal tijd iedereen echt gaan naaien met dat terugdraaien dan zeg ik het gewoon op. Op een jaarproductie van pakweg 4MWh hebben wij momenteel een 1200kWh injectie.
Er is wat verlies tov een zuidgerichte opstelling, maar uiteindelijk sparen we ook een groot stuk prosumentenvergoeding uit.
Voordeel is vooral dat onze omvormer vanaf pakweg 9h30 tot 19h een continu vermogen geeft in de zomermaanden. Als het u puur om de terugdraaiende teller te doen is dan maakt dat idd geen fluit uit, maar ik weet wel dat onze installatie een zeer hoge zelfconsumptie heeft. Als ze binnen x aantal tijd iedereen echt gaan naaien met dat terugdraaien dan zeg ik het gewoon op. Op een jaarproductie van pakweg 4MWh hebben wij momenteel een 1200kWh injectie.


.