Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Silence

Legacy Member
désiré zei:
Ga je na 10 (of 15, weet niet juist) jaar niet in het ‘nieuwe’ systeem vallen (geen terugdraaiende teller/prosumententarief meer)

+ na 12 jaar moet je vervanging van je solaredge inrekenen, dan vervalt die garantie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja blijkbaar 15j als ik op de berekening kijk dan valt het prosumententarief weg
En rekenen ze met eigen verbruik - Injectie op het net - Netto afname

De vervanging van de solaredge is inderdaad geen rekening mee gehouden :)

Maar offerte lijkt jou in orde qua prijs ? Goeie panelen ?

desolation

Legacy Member
Herman De Croo zei:
Als ik zo rond fiets, valt het mij op hoeveel mensen 15-25 panelen hebben liggen op hun dak.
Ik heb 10 panelen van 330 Wp/stuk, dus een installatie van 3300Wp en zelfs dat is al teveel voor mijn jaarverbruik (productie: 2800kWh, verbruik 2000 kWh). Elk paneel boven je jaarverbruik is helemaal verloren qua investering.
Verbruiken jullie dan allemaal zoveel meer, of hadden panelen vroeger een opmerkelijk lager opbrengst?

Gebruikt gij wel elektrische apparaten :D ?
Wij verbruiken ongeveer een 8000kWh per jaar. Warmtepomp zal daar zeker de helft van zijn.

Cerv.Be

Legacy Member
2000kWh is wel heel weinig. Ons verbruik ligt rond de 4000kWh en wordt alleen maar groter met meer gezinsleden. Dit jaar ook airco's laten installeren op de slaapkamers dus ik denk er aan om nog panelen bij te leggen.

Caracalla

Legacy Member
pettin1 zei:
Hallo,

Ik heb gisteren iemand over de vloer gehad voor zonnepanelen. Nu stelde hij het volgende voor. Wat vinden de kenners?

Volgens uw verbruik van 4600 KW zouden er 16 zonnepanelen zwart van 300 KW nodig zijn, die 4800 WP vertegenwoordigen. Deze kunnen mooi op uw dak worden geplaatst en aangesloten worden, waar we zijn gaan kijken. In de offerte zit alles inbegrepen, zowel plaatsing, materialen, werkuren, aanpassing nachtmeter door Fluvius, is terugslagteller en keuring, onderhoud.



Zonnepanelen



- De kostprijs bedraagt 11000 € onderhoud 800 € inbegrepen
- panelen Axitec axiblackpremium (25jaar garantie)

- omvormer Sunny Boy - SMA (25jaar garantie)

- aanpassing nachtmeter door Fluvius = terugslagteller (juist nog dit jaar)

- alle werkuren en materialen.

- plaatsing, bouten, moeren, alu profielen.

- solarkabel, solarbekabeling

- 25 jaar rendementsgarantie/garantie

- onderhoudscontract 4 x 2 jaar

- keuring PV installatie.

- BTW 6 % inbegrepen




- Tevens kan u momenteel via de Groene Lening van 5 jaar genieten, wat neerkomt op 189,84 €/maand. Waarna u na 5 jaar terugvalt op het prosumentarief van 15.00 €. Bij contante betaling geniet u uiteraard direct van het prosumentarief wat een serieuze besparing oplevert. Met andere woorden kan u zonder eigen investering reeds genieten van een serieuze besparing.

Afzetterij, lijkt me als een offerte van UwZon.
Die mannen komen rond met een doordrukformulier, vragen 80% op voorhand etc. etc.

De fouten in deze offerte alleen al zijn te gek:
- Axitec is 15 jaar fabriekswaarborg, kijk gerust op de datasheets
- Omvormers SMA kunnen maximaal tot 20 jaar garantie verlengd worden
- Omvormer is niet gespecificeerd

Los daarvan is de offerte is ongeveer de helft te duur.

Indien het zo'n doordrukformulier was kan ik enkel aanraden om zo snel mogelijk aangetekend op te zeggen als je die ondertekend hebt.
Want je tekent die "onder voorbehoud goedkeuring lening", maar ze sturen wel zelf zo'n coffidis-toestand langs.

Los van al de rest, is de stijl van die mail alleen al vreemd.
Wie gebruikt nu dergelijke termen of zinsconstructies.

desolation

Legacy Member
Ik vraag me ook af hoe die de Fluvius aanpassing in hun offerte kunnen opnemen, dat wordt sowieso gefactureerd aan het installatieadres.
Terugslagteller is ook wel lachen, nooit geweten dat elektriciteit terugslag geeft

Tits

Legacy Member
Caracalla zei:
Afzetterij, lijkt me als een offerte van UwZon.
Die mannen komen rond met een doordrukformulier, vragen 80% op voorhand etc. etc.

De fouten in deze offerte alleen al zijn te gek:
- Axitec is 15 jaar fabriekswaarborg, kijk gerust op de datasheets
- Omvormers SMA kunnen maximaal tot 20 jaar garantie verlengd worden
- Omvormer is niet gespecificeerd

Los daarvan is de offerte is ongeveer de helft te duur.

Indien het zo'n doordrukformulier was kan ik enkel aanraden om zo snel mogelijk aangetekend op te zeggen als je die ondertekend hebt.
Want je tekent die "onder voorbehoud goedkeuring lening", maar ze sturen wel zelf zo'n coffidis-toestand langs.

Los van al de rest, is de stijl van die mail alleen al vreemd.
Wie gebruikt nu dergelijke termen of zinsconstructies.

Idd.

Ik heb 16 zonnepanelen van 315 wp(5040 wp) + omvormer van Huawei laten plaatsen voor ongeveer 4650 een dikke maand terug. Dat is ongeveer een gelijkaardige installatie.

Musk

Legacy Member
desolation zei:
Gebruikt gij wel elektrische apparaten :D ?
Wij verbruiken ongeveer een 8000kWh per jaar. Warmtepomp zal daar zeker de helft van zijn.

Hier thans ook maar 2900kwh per jaar, en daar zit dan een Amerikaanse frigo in die dringend moet vervangen worden, dat onding is verantwoordelijk voor 700kwh per jaar.

Kielse

Legacy Member
Iemand die mij kan vertellen of deze offerte deftig is?
12 x panelen Bauer 320M met Sununo omvormer.
3,8kWp voor geschatte opbrengst van 3600kWh op een plat dak.
5000 alles incl (incl van dag nacht teller naar 1 teller).
Heb nog een goedkopere offerte, mar vond de kwaliteit van deze installatie er op foto beter uitzien. Deze installatie wordt niet door zakken zand of stenen verzwaard tegen de wind, maar wordt toe gemaakt langs de zijkanten.

Ervaringen?

desolation

Legacy Member
Bauer zijn op zich degelijke panelen, ik snap niet dat ze die dan combineren met zo een el-cheapo chinese omvormer. Zet daar aub bv een SMA op.

En een installatie op plat dak zonder ballast is not done, zelfs met de zijkanten toe. Sterker nog, geef mij maar een waar de wind door kan en waar ballast op ligt dan een gesloten constructie waar geen ballast op ligt.

MaTi

Legacy Member
Even mijn offerte laten controleren hier.

We hebben nu een verbruik van ongeveer 3500 kW/jaar. Met toekomstige airco gaan we dus wat meer laten leggen. We hebben een dochtertje van 2, moet ik daar al extra verbruik voor voorzien?

Zonnepanelen: Solarwatt Mono Full Black ECO 320 Wp (15j productgarantie/25 j opbrengstgarantie)
Omvormer: Solaredge SE3000H (12j waarborg)
Installatie + plaatsing inbegrepen van 4480 Wp
Prijs inc BTW 5698.56 €

Caracalla

Legacy Member
Kielse zei:
Deze installatie wordt niet door zakken zand of stenen verzwaard tegen de wind, maar wordt toe gemaakt langs de zijkanten.

Ervaringen?

Niet doen.
Zonder ballast is onmogelijk.
Los daarvan is een systeem met open zijkanten véél beter voor de koeling van de panelen, dus ook de prestaties.

pettin1

Legacy Member
Plutus zei:
11000€ voor 4,8 kWp? Hoeveel keren onderhoud zit daar in? Enkel voor de installatie is dat enorm duur, dus dat is wel een belangrijk onderscheid om te maken.


Dit is met 4 onderhoudsbeurten.

pettin1

Legacy Member
Caracalla zei:
Afzetterij, lijkt me als een offerte van UwZon.
Die mannen komen rond met een doordrukformulier, vragen 80% op voorhand etc. etc.

De fouten in deze offerte alleen al zijn te gek:
- Axitec is 15 jaar fabriekswaarborg, kijk gerust op de datasheets
- Omvormers SMA kunnen maximaal tot 20 jaar garantie verlengd worden
- Omvormer is niet gespecificeerd

Los daarvan is de offerte is ongeveer de helft te duur.

Indien het zo'n doordrukformulier was kan ik enkel aanraden om zo snel mogelijk aangetekend op te zeggen als je die ondertekend hebt.
Want je tekent die "onder voorbehoud goedkeuring lening", maar ze sturen wel zelf zo'n coffidis-toestand langs.

Los van al de rest, is de stijl van die mail alleen al vreemd.
Wie gebruikt nu dergelijke termen of zinsconstructies.

Klopt volledig.


Ik was eens benieuwd naar wat meer info. Gelukkig nergens een krabbel onder gezet en de boot afgehouden. Morgen een afspraak bij MR Solar. Bedankt voor de reacties!

LiV16

Legacy Member
pettin1 zei:
Hallo,

Ik heb gisteren iemand over de vloer gehad voor zonnepanelen. Nu stelde hij het volgende voor. Wat vinden de kenners?

Volgens uw verbruik van 4600 KW zouden er 16 zonnepanelen zwart van 300 KW nodig zijn, die 4800 WP vertegenwoordigen. Deze kunnen mooi op uw dak worden geplaatst en aangesloten worden, waar we zijn gaan kijken. In de offerte zit alles inbegrepen, zowel plaatsing, materialen, werkuren, aanpassing nachtmeter door Fluvius, is terugslagteller en keuring, onderhoud.



Zonnepanelen



- De kostprijs bedraagt 11000 € onderhoud 800 € inbegrepen
- panelen Axitec axiblackpremium (25jaar garantie)

- omvormer Sunny Boy - SMA (25jaar garantie)

- aanpassing nachtmeter door Fluvius = terugslagteller (juist nog dit jaar)

- alle werkuren en materialen.

- plaatsing, bouten, moeren, alu profielen.

- solarkabel, solarbekabeling

- 25 jaar rendementsgarantie/garantie

- onderhoudscontract 4 x 2 jaar

- keuring PV installatie.

- BTW 6 % inbegrepen




- Tevens kan u momenteel via de Groene Lening van 5 jaar genieten, wat neerkomt op 189,84 €/maand. Waarna u na 5 jaar terugvalt op het prosumentarief van 15.00 €. Bij contante betaling geniet u uiteraard direct van het prosumentarief wat een serieuze besparing oplevert. Met andere woorden kan u zonder eigen investering reeds genieten van een serieuze besparing.

Ten eerste geeft Axitec maar 15 jaar garantie en geen 25 jaar garantie, is trouwens een merk van "gemiddelde" kwaliteit: niet slecht, niet supergoed.

Ten tweede geeft SMA maar standaard 5 jaar garantie, die je wel kan uitbreiden (mits extra betalen) tot 10, 15 of 20 jaar.
25 jaar op een omvormer is sowieso niet nodig want die moet je (gemiddeld) na een 12-tal jaar vervangen.
De extra 5 jaar (dus 10 jaar in totaal) garantie raden we wel steeds aan bij onze klanten.
Er staat trouwens ook niet gedefinieerd welke SMA omvormer het is...

De aanpassing van de meter gebeurt automatisch door Fluvius als u dit zelf niet aanvraagt en er wordt voorrang gegeven aan zonnepaneeleigenaars.
Indien je dit WEL zelf aanvraagt kost dit inderdaad geld, ongeveer rond de €70 excl. BTW als ik me niet vergis.

Wat houdt het onderhoudscontract precies in? Want zolang er niets mis is met je installatie heb je ook geen onderhoud nodig.
En ALS er iets met je panelen mis is (of je omvormer) dan valt dit normaal gezien binnen de aangeboden fabrieksgarantie, want de installateur dan ook geen geld kost.
Indien dit over reinigen gaat: dit is NIET nodig! Enkel als je echt merkt dat ze ECHT vuil zijn zou je dit eens kunnen laten reinigen, maar in principe is de regen voldoende.
(bij veel vuil kan dit inderdaad wel een rendementsverlies geven tot 1% maar dit is eerder uitzonderlijk hoor...)

Staan er ook prijzen apart vermeld bij alles? Want aan de keuring kan hij bv. ook een serieus stukje bijgelapt hebben...
Jouw installatie zou normaal gezien maar tussen de €5000 & €7000 mogen kosten... (afhankelijk van de panelen, bij de duurste kan het misschien nog wel iets meer zijn)

Erg om zo'n dingen te zien, ze maken onze sector gewoon kapot, dit zijn piraten!

pettin1

Legacy Member
LiV16 zei:
Ten eerste geeft Axitec maar 15 jaar garantie en geen 25 jaar garantie, is trouwens een merk van "gemiddelde" kwaliteit: niet slecht, niet supergoed.

Ten tweede geeft SMA maar standaard 5 jaar garantie, die je wel kan uitbreiden (mits extra betalen) tot 10, 15 of 20 jaar.
25 jaar op een omvormer is sowieso niet nodig want die moet je (gemiddeld) na een 12-tal jaar vervangen.
De extra 5 jaar (dus 10 jaar in totaal) garantie raden we wel steeds aan bij onze klanten.
Er staat trouwens ook niet gedefinieerd welke SMA omvormer het is...

De aanpassing van de meter gebeurt automatisch door Fluvius als u dit zelf niet aanvraagt en er wordt voorrang gegeven aan zonnepaneeleigenaars.
Indien je dit WEL zelf aanvraagt kost dit inderdaad geld, ongeveer rond de €70 excl. BTW als ik me niet vergis.

Wat houdt het onderhoudscontract precies in? Want zolang er niets mis is met je installatie heb je ook geen onderhoud nodig.
En ALS er iets met je panelen mis is (of je omvormer) dan valt dit normaal gezien binnen de aangeboden fabrieksgarantie, want de installateur dan ook geen geld kost.
Indien dit over reinigen gaat: dit is NIET nodig! Enkel als je echt merkt dat ze ECHT vuil zijn zou je dit eens kunnen laten reinigen, maar in principe is de regen voldoende.
(bij veel vuil kan dit inderdaad wel een rendementsverlies geven tot 1% maar dit is eerder uitzonderlijk hoor...)

Staan er ook prijzen apart vermeld bij alles? Want aan de keuring kan hij bv. ook een serieus stukje bijgelapt hebben...
Jouw installatie zou normaal gezien maar tussen de €5000 & €7000 mogen kosten... (afhankelijk van de panelen, bij de duurste kan het misschien nog wel iets meer zijn)

Erg om zo'n dingen te zien, ze maken onze sector gewoon kapot, dit zijn piraten!

Nee was enkel de globale prijs zoals u hierboven vermeld. Nergens het exacte model van panelen of omvormer. Onderhoud was zogezegd 800 euro om de panelen om de 2 jaar te reinigen.

Ze gaven ook een uitleg dat de elektriciteits factuur volledig vervalt en enkel 20€ per jaar kost. Wat me ook wat utopisch lijkt. Zoals ik kon lezen is dit eerder 20€/maand.

En dan betaal je maandelijks een groene lening af over 5 jaar om de zonnepanelen te bekostigen.

Bedankt voor de info alvast!

MrKend54l

Legacy Member
pettin1 zei:
Nee was enkel de globale prijs zoals u hierboven vermeld. Nergens het exacte model van panelen of omvormer. Onderhoud was zogezegd 800 euro om de panelen om de 2 jaar te reinigen.

Ze gaven ook een uitleg dat de elektriciteits factuur volledig vervalt en enkel 20€ per jaar kost. Wat me ook wat utopisch lijkt. Zoals ik kon lezen is dit eerder 20€/maand.

En dan betaal je maandelijks een groene lening af over 5 jaar om de zonnepanelen te bekostigen.

Bedankt voor de info alvast!
Je hebt u serieus u de luren laten leggen. Een elektriciteitsfactuur van 20€ per jaar. Dat zijn geen sprookjes meer vertellen maar gewoon leugens.

MaTi

Legacy Member
MaTi zei:
Even mijn offerte laten controleren hier.

We hebben nu een verbruik van ongeveer 3500 kW/jaar. Met toekomstige airco gaan we dus wat meer laten leggen. We hebben een dochtertje van 2, moet ik daar al extra verbruik voor voorzien?

Zonnepanelen: Solarwatt Mono Full Black ECO 320 Wp (15j productgarantie/25 j opbrengstgarantie)
Omvormer: Solaredge SE3000H (12j waarborg)
Installatie + plaatsing inbegrepen van 4480 Wp
Prijs inc BTW 5698.56 €

Bijkomend vraagje: is een warmtepompboiler de moeite om erbij te nemen?

Booka Shade

Legacy Member
MaTi zei:
Even mijn offerte laten controleren hier.

We hebben nu een verbruik van ongeveer 3500 kW/jaar. Met toekomstige airco gaan we dus wat meer laten leggen. We hebben een dochtertje van 2, moet ik daar al extra verbruik voor voorzien?

Zonnepanelen: Solarwatt Mono Full Black ECO 320 Wp (15j productgarantie/25 j opbrengstgarantie)
Omvormer: Solaredge SE3000H (12j waarborg)
Installatie + plaatsing inbegrepen van 4480 Wp
Prijs inc BTW 5698.56 €

Mooie prijs.
Zelfde gezinssituatie en ook boven en beneden airco's.
Komen ruim toe met onze 4500 wp, gewoon om je een idee te geven :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan