Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Klopgeest

Legacy Member
ugar zei:
Hier is twee weken geleden een digitale teller geplaatst. Heb daar geen enkel probleem mee. Is trouwens erg handig, je kan je verbruik op dagelijkse basis opvolgen online

Je ziet je verbruik niet, je ziet enkel wat je verbruikt hebt en ook wat je geinjecteerd hebt, maar je verbruik effectief kan je dus niet uitlezen nu.

Je ziet dus nergens wat je bv verbruikt als de zon geschenen heeft, dan blijft het gewoon 0.

Als je op de omvormer de opbrengst vermindert met de injectie, dan heb je wel je verbruik.

Herman De Croo

Legacy Member
Wilcao zei:
Een vraagje. We hebben sinds kort een Huawei omvormer en tot nu toe geen problemen gehad. Nu zie ik dat de 2 groene lampjes knipperen. Blijkbaar wilt dit het volgende zeggen: De DC is ingeschakeld, de AC is ingeschakeld en de SUN2000L geeft geen stroom af aan het elektriciteitsnet.

Iemand een idee wat ik eraan kan doen?

Ik heb dit gisteren ook gemerkt. De hele dag geen productie, pas vanaf 19h20 werkte het terug.

desolation

Legacy Member
onze omnik van 1j oud is in de maand mei al 3 keer gecrashed. geeft op random momenten error LED en dan is er geen productie meer.
Gelukkig geeft Omnik 10j garantie! .... moesten ze niet net failliet zijn gegaan

Vliegt er dus uit en komt een SMA voor in de plek

ugar

Legacy Member
Klopgeest zei:
Je ziet je verbruik niet, je ziet enkel wat je verbruikt hebt en ook wat je geinjecteerd hebt, maar je verbruik effectief kan je dus niet uitlezen nu.

Je ziet dus nergens wat je bv verbruikt als de zon geschenen heeft, dan blijft het gewoon 0.

Als je op de omvormer de opbrengst vermindert met de injectie, dan heb je wel je verbruik.

Verbruik kan je op twee manieren interpreteren. Wat je van het net haalt of de stroom die je effectief verbruikt, rekening houdend met je productie

Maar aangezien ik via mijn solaredge app perfect de productie ken en de injectie van de digitale meter ken, is het echte verbruik bepalen nu ook niet echt rocketscience

Anoniem19

Legacy Member
Herman De Croo zei:
Ik heb dit gisteren ook gemerkt. De hele dag geen productie, pas vanaf 19h20 werkte het terug.

Kan zijn dat je afgeschakeld wordt omdat er teveel Zonne energie geproduceerd wordt op een te kleine oppervlakte.

Dat is een veiligheidsmaatregel dacht ik (en nog een reden om het direct verbruik zo groot mogelijk te maken)

Wilcao

Legacy Member
damocles zei:
Kan zijn dat je afgeschakeld wordt omdat er teveel Zonne energie geproduceerd wordt op een te kleine oppervlakte.

Dat is een veiligheidsmaatregel dacht ik (en nog een reden om het direct verbruik zo groot mogelijk te maken)
Ah oke. Mijn vriendin meende ook al iets van te veel stroom dat naar het net gestuurd werd. Maar nooit eerder gezien. Vandaag ook geen problemen.
Herman De Croo zei:
Ik heb dit gisteren ook gemerkt. De hele dag geen productie, pas vanaf 19h20 werkte het terug.
Bij ons was het gelukkig iets eerder. Maar goed, niks vreemds dus.

Durian

Legacy Member
Hoi,
Wij huren momenteel een woning met zonnepanelen. Vonden wij een grote meerwaarde, want ook al verbruiken we niet veel energie, het is toch altijd aangenaam om minder te moeten omgaan met verbruik.
Maar ik heb onze rekeningen eens vergeleken van ons vorig huurhuis. Wij betaalden 700 euro aan elektriciteit voor 1 jaar, en nu, met zonnepanelen, komt het op 400 euro. Eigenlijk een heel grote schok aangezien we dachten dat we slechts een miniem bedrag zouden betalen, zeker aangezien we veel meer verbruiken dan we opdoen.
Dat prosumententarief lijkt wel de grootste kost te zijn, maar is dit eigenlijk allemaal wel normaal? Zijn wij een beetje om de tuin geleid door de vele reclame of is dit echt standaard? Waarom willen zoveel mensen zonnepanelen als het slechts zo een klein verschil op de rekening is?

desolation

Legacy Member
ge verbruikt gewoon te weinig :D

Dat prosumententarief moet op zich niet he, als ge uw terugdraaiende meter opzegt zijt ge daar ook vanaf. Maar dan dienen uw zonnepanelen enkel "live", dus wat ge op exact die moment verbruikt.

En zo een klein verschil is dat toch niet? Is meer dan 40% minder...

Durian

Legacy Member
desolation zei:
ge verbruikt gewoon te weinig :D

Dat prosumententarief moet op zich niet he, als ge uw terugdraaiende meter opzegt zijt ge daar ook vanaf. Maar dan dienen uw zonnepanelen enkel "live", dus wat ge op exact die moment verbruikt.

En zo een klein verschil is dat toch niet? Is meer dan 40% minder...

Wij hadden gerekend op 60 euro per jaar, en dus het veroorloofd om een iets duurder huurhuis te pakken aangezien de zonnepanelen het zouden recupereren, maar niet echt zo dus :unsure:
Zal dan eens moeten berekenen hoeveel we effectief live verbruiken en zien of het zo goedkoper uitkomt. Maar ik denk dat het verschil tussen productie en verbruik nog gigantisch veel groter gaat zijn. Misschien kunnen we in de winter enkele elektrische warmteblazers kopen om die elektriciteit te recupereren.

sweetmonkey

Legacy Member
Een correct gedimensioneerde omvormer kan helpen om een maximale besparing te bekomen..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Durian

Legacy Member
sweetmonkey zei:
Een correct gedimensioneerde omvormer kan helpen om een maximale besparing te bekomen..
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kan je hier wat meer info over geven?

desolation

Legacy Member
Tis een huurhuis dus zomaar eventjes 900 EUR aan een omvormer geven zal het ook niet worden
Tenzij uw verhuurder een thuisbatterij wil hangen gaat ge altijd vast hangen aan dat prosumententarief...

MrKend54l

Legacy Member
Durian zei:
Dat prosumententarief lijkt wel de grootste kost te zijn, maar is dit eigenlijk allemaal wel normaal? Zijn wij een beetje om de tuin geleid door de vele reclame of is dit echt standaard? Waarom willen zoveel mensen zonnepanelen als het slechts zo een klein verschil op de rekening is?

Noem het eerder niet correct ingelicht
emoji14.png


Maar ja als je de berekening maakt, en je in rekening brengt dat je waarschijnlijk 50€ meer betaald voor dit huis. Dan kom je 300€ per jaar duurder uit dan vroeger.

Het punt bij zonnepanelen is dat hoe groter je basisverbruik, hoe meer winst je eruit haalt. Het is ook niet voor niks dat je met een terugverdientijd van ongeveer 7 jaar zit op een installatie.

Herman De Croo

Legacy Member
Vanaf 1 januari 2021 komen er terugsubsidies voor zonnepanelen. Dat wordt een interessante situatie: voor wie zonnepanelen legt voor die datum kan profiteren van de terugdraaiende teller maar heeft geen subsidies. Daarna heb je geen terugdraaiende teller maar wel de subsidies.
Als er natuurlijk de rechtspraak is dat de terugdraaiende teller niet meer geldt voor 15 jaar, heb je de situatie dat je de subsidie niet hebt en de terugdraaiende teller niet hebt voor wie voor eind 2020 nog installeerde.

MrKend54l

Legacy Member
Herman De Croo zei:
Vanaf 1 januari 2021 komen er terugsubsidies voor zonnepanelen. Dat wordt een interessante situatie: voor wie zonnepanelen legt voor die datum kan profiteren van de terugdraaiende teller maar heeft geen subsidies. Daarna heb je geen terugdraaiende teller maar wel de subsidies.
Als er natuurlijk de rechtspraak is dat de terugdraaiende teller niet meer geldt voor 15 jaar, heb je de situatie dat je de subsidie niet hebt en de terugdraaiende teller niet hebt voor wie voor eind 2020 nog installeerde.
Was ik ook aan het denken.

Ik hoop alvast van niet, maar ik sluit niks uit. Ik mag het mij niet voorstellen geen terugdraaiende teller en geen subsidie....

drolf

Legacy Member
Hier zijn ze besteld om nog dit jaar te leggen.
Net nu komen ze weer met zoiets af.

Pieman

Legacy Member
drolf zei:
Hier zijn ze besteld om nog dit jaar te leggen.
Net nu komen ze weer met zoiets af.

Je doet voordeel als je ze dit jaar nog legt mét terugdraaiende teller en zonder subsidie in plaats van volgend jaar met subsidie maar zonder terugdraaiende teller! Niet mee inzitten dus.

sweetmonkey

Legacy Member
Pieman zei:
Je doet voordeel als je ze dit jaar nog legt mét terugdraaiende teller en zonder subsidie in plaats van volgend jaar met subsidie maar zonder terugdraaiende teller! Niet mee inzitten dus.

Kan je niks over zeggen indien je de graad van zelfconsumptie niet kent, omvormer etc. Zal voor iedereen verschillend zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pieman

Legacy Member
sweetmonkey zei:
Kan je niks over zeggen indien je de graad van zelfconsumptie niet kent, omvormer etc. Zal voor iedereen verschillend zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik ben idd wat te snel geweest met mijn reactie, maar ik veronderstel dat hij een jong persoon is die overdag gaan werken is, wanneer de zon schijnt dus. Veel zelfconsumptie kan je dan niet doen. Je elektrisch voertuig kan je ook niet opladen want staat op dat moment op uw werk. En toestellen voorprogrammeren dat ze overdag draaien zoals vaatwas, wasmachine, droogkast kan je inderdaad doen maar wat als bij vertrek naar je werk de zon schijnt en dan enkele uren later niet meer? Heeft ook niet veel nut meer.
Het hele verhaal van je moet verbruik maken wanneer de zon schijnt is echt zo een dooddoener. Ik wil flexibiliteit en niet telkens door mijn raam moeten kijken wanneer de zon schijnt.
Het feit dat de teller niet meer terugdraait vanaf volgend jaar is echt zo een dooddoener voor mij persoonlijk.
Maar akkoord, je hebt geen prosumententarief meer en met die premie erbij zullen er wel nog mensen panelen leggen, is sowieso een goeie zaak voor de sector.

L°rre

Legacy Member
Zou iemand een sluitend antwoord kunnen geven over wat in onze situatie het beste zou zijn. Er is zoveel info dat ik er zelf amper uit geraak.

Laten plaatsen in 2020 (de offertes zijn opgemaakt en kan onmiddellijk geplaatst worden) of wachten tot 2021 met de premie.

Onze situatie :
2 volwassen die elke dag gaan werken (amper verbruik dus tussen 8u 'smorgens en 18u)
1 kind momenteel dat naar crèche gaat.

Verbruik : 3000kWh (gaat dus stijgen omdat extra verbruik door baby er nog niet bijgeteld is)
Bestelde panelen : 4400 kW
Omvormer : SMA 3.6

We hebben een oude teller met dag en nachttarief.

Laten plaatsen in 2020 : teller laten vervangen? of zo laten? Want omzetten naar enkelvoudige teller is sowieso een digitale teller?

Later plaatsen in 2021 met subsidie?

Alvast bedankt!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan