Archief - Zonnepanelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

desolation

Legacy Member
Dat is al onmogelijk, want Winkelman verkoopt geen Sunpower.

Al ik bij Winkelman 12 LG Neon2 panelen neem, montagesysteem flatfix fusion en een SMA Sunno Boy 3.6 dan zit ik op een materiaalkost van 5621 EUR zonder bekabeling of ballasttegels

Ja ge kunt dat ook doen met el cheapo chinese panelen, maar dan gaat de vergelijking niet meer op.
Maar dan nog, zelfs als ik naar Ja Solar 340WP mono ga komt ik op 3700 EUR uit.

S.conceiçao7

Legacy Member
Ik heb canadian panelen. 150 euro per stuk aan 365 kwu.
Winkelman is echt goe

desolation

Legacy Member
Geen slechte panelen, maar wel redelijk lomp.
Uw omvormer is (tenzij ge oost-west ligt) toch ook veel te licht? Dat is 4380WP aan panelen, dat mag zeker op een omvormer hangen die 3-3.5kVA is.

Maar soit, 12 van uw Canadian Panelen, een SMA 3.6 (een 2.5 scheelt 200 EUR) en 2 rijen van 6 panelen flatfix is 3544 EUR zonder ballast en cablage.

Ik trek Winkelman niet in twijfel, maar de prijs die gij opgeeft is volgens mij niet realistisch

S.conceiçao7

Legacy Member
Heb 8 panelen dus 2920 kwu. En omvormer van 2.6 sunny boy

Heb 2300 incl verzending betaald.

Ik lig zuid

Japser

Legacy Member
S.conceiçao7 zei:
veel te duur.

ik heb mijn installatie via NL laten komen, ongeveer zelfde setup als van u, SMA sunnyboy 2600;
via winkelman zonnepanelen, zoek op google
ik heb 2300 euro betaald :D incl btw
wel zelf plaatsen met 2 mensen, in 1 dagje was dit geklaard

had ook een offerte op zak van 5.500..vriendelijk bedankt

Ben zelf elektricien, maar heb nog nooit zonnepanelen aangesloten, is dit moeilijk? Heb ook geen zin om van mijn dak te vallen of iets kapot te maken.

Laden die pannelen niet op als je die legt?

SomeDude

Legacy Member
Ik wist dit niet maar klopt dit:

'Daarnaast dient u de zonnepanelen ook zo te plaatsen dat ze een maximaal rendement behalen.'

Als dat zo is kan je toch klacht indienen indien terugdraaiende teller afgeschaft wordt aangezien die mss wel rendabel liggen voor opbrengst maar niet voor zelfconsumptie?

S.conceiçao7

Legacy Member
Japser zei:
Ben zelf elektricien, maar heb nog nooit zonnepanelen aangesloten, is dit moeilijk? Heb ook geen zin om van mijn dak te vallen of iets kapot te maken.

Laden die pannelen niet op als je die legt?

Niet moeilijk. Eerst leggen in serie schakeling en daarna pas de omvormer aansluiten op je plong kast. Allee als electricien zou je toch moeten weten dat je de verbinding met uw zekeringen kast toch als laatste stap moet doen inderdaad..

Pannen waar je voeten zet best uithalen en stapgewijs terugleggen

desolation

Legacy Member
S.conceiçao7 zei:
Heb 8 panelen dus 2920 kwu. En omvormer van 2.6 sunny boy

Heb 2300 incl verzending betaald.

Ik lig zuid

Dus de conclusie is: de offerte die hier was gepost was helemaal niet veel te duur

1) Panelen die een stuk duurder zijn
2) Meer panelen
3) installatie inbegrepen (dat kost ook namelijk geld, om het zelf te doen moet ge ook een ladderlift of schaarlift huren bv)


Niks mis met uw configuratie he, maar zomaar gaan zeggen "veel te duur" omdat ge voor een zelfbouwpakket 2300 EUR voor de onderdelen hebt betaald is toch een beetje met de haren getrokken.

MrKend54l

Legacy Member
Japser zei:
Ben zelf elektricien, maar heb nog nooit zonnepanelen aangesloten, is dit moeilijk? Heb ook geen zin om van mijn dak te vallen of iets kapot te maken.

Laden die pannelen niet op als je die legt?
Poepsimpel. Het enige wat moeilijk is, dat is effectief ze op u dak leggen. Is tevens ook het enige wat mij tegenhoudt. Heb een vrij hoog dak en heb echt geen zin om naar beneden te vallen.
Maar op een plat dak is dat kinderspel.

En ja van zodra deze licht opvangen maken ze spanning. Dus als je de string wilt aansluiten op uw omvormer zal je al snel met enkel honderden volts zitten.

jvc

Legacy Member
Hebben weer geluk :(
Maandag hebben ze zonnepanelen komen plaatsen en daarnet is de elektricien langsgekomen om aan te sluiten. Nadat hij alles heeft aangepast in de kast, zitten we nu plots met kortsluiting op twee kringen. De ene kring is voor de rolluiken die we nu niet meer naar beneden krijgen. Die elektricien zei doodleuk dat we maar moesten bellen naar onze elektricien (= ik) om het op te lossen.
Hij heeft normaal niet aan dat stuk gekomen maar ik snap echt niet hoe we nu plots kortsluiting hebben op twee kringen.

Ik ben iemand die zoveel mogelijk zelf doet omdat ik weinig aannemers vertrouw maar voor zonnepanelen zag ik dit niet echt zitten om zelf te doen. Had het beter toch gedaan...

jvc

Legacy Member
jvc zei:
Hebben weer geluk :(
Maandag hebben ze zonnepanelen komen plaatsen en daarnet is de elektricien langsgekomen om aan te sluiten. Nadat hij alles heeft aangepast in de kast, zitten we nu plots met kortsluiting op twee kringen. De ene kring is voor de rolluiken die we nu niet meer naar beneden krijgen. Die elektricien zei doodleuk dat we maar moesten bellen naar onze elektricien (= ik) om het op te lossen.
Hij heeft normaal niet aan dat stuk gekomen maar ik snap echt niet hoe we nu plots kortsluiting hebben op twee kringen.

Ik ben iemand die zoveel mogelijk zelf doet omdat ik weinig aannemers vertrouw maar voor zonnepanelen zag ik dit niet echt zitten om zelf te doen. Had het beter toch gedaan...

Net ontdekt dat onze hifi versterker ook niet meer werkt, denk dat de elektricien toch iets verkeerds heeft gedaan... Ik vond het al raar dat onze spots in de living aan het flikkeren waren toen hij de spanning terug aanlegde.

whistleblower

Legacy Member
jvc zei:
Hebben weer geluk :(
Maandag hebben ze zonnepanelen komen plaatsen en daarnet is de elektricien langsgekomen om aan te sluiten. Nadat hij alles heeft aangepast in de kast, zitten we nu plots met kortsluiting op twee kringen. De ene kring is voor de rolluiken die we nu niet meer naar beneden krijgen. Die elektricien zei doodleuk dat we maar moesten bellen naar onze elektricien (= ik) om het op te lossen.
Hij heeft normaal niet aan dat stuk gekomen maar ik snap echt niet hoe we nu plots kortsluiting hebben op twee kringen.

Ik ben iemand die zoveel mogelijk zelf doet omdat ik weinig aannemers vertrouw maar voor zonnepanelen zag ik dit niet echt zitten om zelf te doen. Had het beter toch gedaan...
Toch ook zeer slechte service van de installateur dan? Ik zou de factuur niet betalen zolang het opgelost is of de factuur van uw eigen elektricien aftrekken van. Hun factuur.

jvc

Legacy Member
whistleblower zei:
Toch ook zeer slechte service van de installateur dan? Ik zou de factuur niet betalen zolang het opgelost is of de factuur van uw eigen elektricien aftrekken van. Hun factuur.

De elektricien zei dat hij niet aan dat stuk is gekomen waar nu kortsluiting op zit, uit naïviteit dacht ik dat het toevallig was maar nu is het wel duidelijk dat hij een fout heeft gemaakt. Mijn stuur en pedalen om te gamen werken ook niet meer. Intussen al contact gehad met de firma en ze hebben een ticket aangemaakt, de komende dagen nemen ze normaal contact op.

Caracalla

Legacy Member
whistleblower zei:
Toch ook zeer slechte service van de installateur dan? Ik zou de factuur niet betalen zolang het opgelost is of de factuur van uw eigen elektricien aftrekken van. Hun factuur.

Dat heeft toch niet noodzakelijk iets met service te maken?
Mensen maken fouten. Mochten mensen geen fouten maken konden we allemaal zonder autoverzekering rond rijden. Of gebeuren zon zaken opzettelijk, denk je?

Niemand wil de problemen van fouten. Echter soms gebeuren ze en dan is het vooral belangrijk hoe je het oplost. Daarna kun je je over service uitspreken.

Ook nooit zomaar bedragen aftrekken van facturen. Als zaken via een verzekering moeten geregeld worden, zullen veelal facturen nodig zijn op naam van de firma om die te kunnen boeken/verantwoorden. Heb dus altijd even geduld in zon geval.

Vergelijk het met een auto ongeval. Niemand doet het opzettelijk. Iedereen kan het missen, het komt nooit op een goed moment en het is voor beide partijen niet plezant. Roepen en schreeuwen zal nooit iets oplossen. Rustig blijven en normaal doen wel. Dat geldt langs beide kanten natuurlijk. En dan spreek je ook de verzekering aan indien nodig.

elmundo

Legacy Member
Caracalla zei:
Dat heeft toch niet noodzakelijk iets met service te maken?
Mensen maken fouten. Mochten mensen geen fouten maken konden we allemaal zonder autoverzekering rond rijden. Of gebeuren zon zaken opzettelijk, denk je?

Niemand wil de problemen van fouten. Echter soms gebeuren ze en dan is het vooral belangrijk hoe je het oplost. Daarna kun je je over service uitspreken.

Ook nooit zomaar bedragen aftrekken van facturen. Als zaken via een verzekering moeten geregeld worden, zullen veelal facturen nodig zijn op naam van de firma om die te kunnen boeken/verantwoorden. Heb dus altijd even geduld in zon geval.

Vergelijk het met een auto ongeval. Niemand doet het opzettelijk. Iedereen kan het missen, het komt nooit op een goed moment en het is voor beide partijen niet plezant. Roepen en schreeuwen zal nooit iets oplossen. Rustig blijven en normaal doen wel. Dat geldt langs beide kanten natuurlijk. En dan spreek je ook de verzekering aan indien nodig.
Kumbaya my lord...
whistleblower: Je bent niet tevreden met de oplevering. De factuur geenszins betalen.

jvc

Legacy Member
Caracalla zei:
Dat heeft toch niet noodzakelijk iets met service te maken?
Mensen maken fouten. Mochten mensen geen fouten maken konden we allemaal zonder autoverzekering rond rijden. Of gebeuren zon zaken opzettelijk, denk je?

Niemand wil de problemen van fouten. Echter soms gebeuren ze en dan is het vooral belangrijk hoe je het oplost. Daarna kun je je over service uitspreken.

Ook nooit zomaar bedragen aftrekken van facturen. Als zaken via een verzekering moeten geregeld worden, zullen veelal facturen nodig zijn op naam van de firma om die te kunnen boeken/verantwoorden. Heb dus altijd even geduld in zon geval.

Vergelijk het met een auto ongeval. Niemand doet het opzettelijk. Iedereen kan het missen, het komt nooit op een goed moment en het is voor beide partijen niet plezant. Roepen en schreeuwen zal nooit iets oplossen. Rustig blijven en normaal doen wel. Dat geldt langs beide kanten natuurlijk. En dan spreek je ook de verzekering aan indien nodig.

Klopt iedereen maakt fouten, kan gebeuren. Als de firma het correct oplost is er voor mij geen probleem. Het goede is dat de zonnepanelen wel degelijk werken dus zal de factuur wel betalen, al zal ik wel de volledige termijn afwachten om te zien hoe alles verder loopt. Ik hoop wel dat de elektricien zijn fout durft toegeven anders kan dit nog lang aanslepen.

Tomski

Legacy Member
Hier ook miserie gehad maar niet in die mate.

Onze sunnyboy omvormer die ze deze week geplaatst hebben heeft zijn eigen wifi netwerk (voor installatie blijkbaar)

Die nest zat dus op een conflicterend kanaal met onze wifi én de ip range was identiek aan die van ons wifi netwerk. Van zodra de sunnyboy dus op ons netwerk meezat om internet verbinding te hebben was het gedaan met surfen en gedaan met data doorgeven aan de sunnyportal.

Gelukkig installerpaswoord kunnen krijgen om dat SMA ssid uit te schakelen en bijhorende dhcp. Op dagen dat je met 2 van thuis moet werken, ni leuk.

MrKend54l

Legacy Member
Japser zei:
jvc heeft hij niet toevallig 400V ergens opgezet?
Ook het eerste waar ik aan dacht.
Klinkt zeer aannemelijk, 400V op 230 toestel en toestel sneuvelt, of de varistor slaat onmiddelijk door. Toestel zorgt voor kortsluiting en automaat kan niet meer ingeschakeld worden.

jvc

Legacy Member
Japser zei:
jvc heeft hij niet toevallig 400V ergens opgezet?

Ja zal waarschijnlijk zoiets zijn.
Een andere elektricien van de firma is daarnet langsgekomen. De printplaat van onze ventilatie is gesneuveld en de rolluikmodules zijn allemaal kapot (gelukkig niet de motoren). Deze zorgden voor de kortsluiting.
Verder nog onze hifi versterker en stuur om te gamen waar geen leven meer in zit. Al de rest behalve onze subwoofer is al getest en werkt nog.
Intussen ook al telefoon gekregen van de zaakvoerder dat hij maandag zal bellen naar hun verzekering.
Qua service is er dus niets op aan te merken, gewoon een spijtige fout. Hopelijk gaat het wat vlot met de verzekering.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan