Archief - Bitcoin deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

P4man

Legacy Member
zarathustra zei:
Hangt er wat vanaf wat soort werk je hebt zeker? Ieder technisch persoon op mijn werk heeft er ( al dan niet lang) en is ethereum aan het minen. De meeste klanten die ik gesproken heb in de laatste week hadden er ook al maanden.

Mja, jij zit dan ook in een land dat tegelijk steenrijk is en vooruitstrevend.
De overheid van Noorwegen heeft een spaarpot van 1 biljoen, en elke Noor die ik ken heeft een Tesla (ok, Ik ken er maar 2 :) ).

CCatalyst

Legacy Member
P4man zei:
Coinbase heeft ~13M klanten:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NgvD2kFT69mSXuJPzPDu-Qv9SS1ck2iPt6Kw9a55z0k/edit#gid=0

Coinbase is marktleider, ik zou op basis van die getallen schatten dat er zo'n 20-30M bitcoin gebruikers zijn

Ik weet wel niet of je zomaar Coinbase gebruiker naar Bitcoin gebruiker 1:1 kan transponeren...

P4man zei:
Mja, jij zit dan ook in een land dat tegelijk steenrijk is en vooruitstrevend.
De overheid van Noorwegen heeft een spaarpot van 1 biljoen, en elke Noor die ik ken heeft een Tesla (ok, Ik ken er maar 2 :) ).

Naar Noorwegen reizen is zoals in een teletijdsmachine stappen en ~10 jaar de toekomst in reizen (en daarbij ff vergeten dat armoede enz bestaat). Geldt wel niet voor alles in Noorwegen maar toch voor heel veel dingen die het dagelijks leven raken. Je mag er dan ook meteen 10 jaar inflatie voor alles in kostprijs berekenen.
Ook elke Noor die ik ken heeft een Tesla, dat land moet zowat de primaire afzetmarkt zijn voor die wagens.

zarathustra

Legacy Member
Ik heb geen Tesla :(

anyway, mij maken zaken als wie weet dat ik btc of eth heb of wat dan ook weinig uit omdat ik weet dat ik er nooit genoeg in zal kunnen investeren om relevant te zijn

tonightwedance

Legacy Member
Laten we eerlijk zijn... Bitcoin is mainstream. Iedereen die relevant is weet dat het bestaat, maar ik zou zeggen dat maar 20% (of zelfs minder) weet wat het daadwerkelijk is. Het grote publiek leest erover op hln.be, en dat is dan ook de enigste mening die ze erover kunnen vormen. Ze nemen die artikels van hln.be als heilig, en als ge ze probeert te overtuigen van iets anders citeren ze gewoon dat artikel (want alles wat in den hln staat, is waar natuurlijk). Laat staan dat ze eventjes de wiki lezen.

Andere cryptocurrencies zijn niet mainstream. Als ik aan dezelfde persoon die weer wat btc is, vraag wat ethereum is dan weet hij het niet. Men zou kunnen stellen dat het pas mainstream is als het op hln.be passeert.
Het echte groeipotentieel zit dan ook in andere crypto, niet in btc.

P4man

Legacy Member
Ervan gehoord hebben != mainstream
Bitcoin duikt al jaren op in het nieuws, al zeker sinds 2013. Mensen in mijn omgeving hebben er al sinds 2012 over gehoord. En nog weet bijna niemand ervan van wat het is, en bijna niemand heeft er. Zeg maar niemand van al de mensen die ik ken, behalve diegenen die er van mij gekregen hebben, of die ik via bitcoin heb leren kennen. En dan is er nog een groot verschil tussen een paar mBTC hebben om er eens mee te experimenteren, en bitcoin vertrouwen en/of echt gebruiken als een belegging zoals goud en aandelen. Wat dat betreft staan we nog nergens.

Probleem is dat het telkens in het nieuws komt als het gigantisch piekt, en bijna niemand durft instappen omdat het een bubbel is of lijkt. Of ze doen het wel en verliezen 25% op een paar dagen en schrijven het af. Of het komt in het nieuws omdat er een beurs gehackt is of de prijs crasht en mensen wordt verteld dat het een enorm risico is.

Het zal volgens mij nog vele jaren af en toe in het nieuws moeten komen vooraleer mensen beginnen te denken "tiens, bestaat dat nog altijd? Zeggen ze niet al jaren dat dat een bubbel is ?", en misschien er eens echt naar beginnen kijken.

P4man

Legacy Member
Voor 1 dag. In de US app store. Ik ben net even op Google Play aan het kijken, en ik vind het niet eens in de top 500. Ben al wel KBC een paar keer tegen gekomen, Paypal, iets van de Aldi... geen bitcoin of coinbase te bespeuren.

M°°nblade

Legacy Member
dacuba zei:
Waarom zou je liegen? Zeg gewoon dat je "niet genoeg" coins hebt.
En hoeveel kennissen ga je dan eerst nog moeten utleggen dat je btc niet perse in gehele getallen moet kopen en dat je onder 'je coins' eigenlijk maar 0,001 van een bitcoin bedoelt?

Als je een leek zegt dat je te weinig coins hebt gaat die er vanuit dat je minstens een tweevoud van de actuele waarde van een bitcoin op zak hebt.

P4man

Legacy Member
Het idee dat je bitcoin als mainstream bestempelt omdat 1 app gedurende 1 dag in een land met 4% van de wereld populatie gedurende de top van een media hype een paar miljoen keer is bekeken, is lachwekkend. De Nigeriaanse Naira is meer mainstream dan bitcoin.

M°°nblade

Legacy Member
tonightwedance zei:
Laten we eerlijk zijn... Bitcoin is mainstream. Iedereen die relevant is weet dat het bestaat, maar ik zou zeggen dat maar 20% .....
Zoals p4man al zei: iedereen die relevant is weet ook wel dat het automerk ferrari bestaat. Het is niet omdat die kennis over het bestaan van ferrari mainstream is dat ferrari bezit ook mainstream is. Er is bijlange nog geen sprake over mainstream adoptatie.
Daarvoor is het momenteel nog allemaal veel te omslachtig. Hooguit 5% van de relevante bevolking heeft voldoende IT kennis om te begrijpen hoe je momenteel een bitcoin kan kopen en veilig bewaren.
Vele oudere beleggers die ik ken en wel geinteresseerd zijn skippen bitcoin volledig, puur omdat ze nog wachten tot ze er in de vorm van een fonds op hun vertrouwde beleggersplatforum in kunnen stappen.

Die gaan nooit rechtstreeks bitcoins kopen omdat ze weten dat ze onvoldoende IT kennis hebben om te weten of te evalueren hoe ze die dingen nu veilig aan het opslaan zijn zonder dat ze gehacked kunnen worden.
Private what?

Bitcoin is eigenlijk per definitie een beleggersproduct voor de jonge, IT-minded generatie.

Bonaventura

Legacy Member
Rufusthedog zei:
Coinbase is de N°1 app geworden op de iPhone app store in de VS. Je mag dus echt wel spreken van mainstream hoor.

Los van wat hierboven al gezegd werd, heb je toch ook absolute en relatieve cijfers nodig? Het is niet omdat een app op nummer 1 staat, dat je automatisch mag zeggen dat hij ook bij het merendeel van de mensen met een iPhone populair is.

Om het heel overdreven te stellen;

Als alle apps in de App Store gisteren telkens één keer werden gedownload en de Coinbase app twee keer, wordt dat inderdaad de populairste app. Maar daar kan je toch geen conclusies uit trekken?

Je zou in mijn ogen eerst moeten weten om hoeveel downloads het precies gaat, pas dan kan je iets zinnigs zeggen en dat aantal downloads bv. vergelijken met het totaal aantal iPhone-gebruikers, totaal aantal inwoners in de VS, totaal aantal smartphone-gebruikers, etc.

En zelfs dat geeft slechts een eerste indicatie van hoe populair bitcoin is, niet hoeveel personen er bitcoin bezitten (wat volgens mij de initiële vraag of nieuwsgierigheid was).

M°°nblade

Legacy Member
Rufusthedog zei:
Coinbase is de N°1 app geworden op de iPhone app store in de VS. Je mag dus echt wel spreken van mainstream hoor.
De installatie van een app is dan ook peanuts.
Hoeveel procent van die personen die de app installeren gaan uiteindelijk over tot de daad, en hoeveel zijn er slim genoeg om hun bitcoins over te zetten naar cold storage?

Deze instroom aan newbies die hun geld massaal op exchanges laten staan maakt de cryptomarkt extreem gevoelig voor een volgende hack.

TitaTovenaartje

Legacy Member
M°°nblade zei:
En hoeveel kennissen ga je dan eerst nog moeten utleggen dat je btc niet perse in gehele getallen moet kopen en dat je onder 'je coins' eigenlijk maar 0,001 van een bitcoin bedoelt?

Als je een leek zegt dat je te weinig coins hebt gaat die er vanuit dat je minstens een tweevoud van de actuele waarde van een bitcoin op zak hebt.

Hoe koop je eigenlijk een deel van 1btc?

Zatoshi

Legacy Member
Zal mooi kerstshopping kunnen doen, dit weekend nog maar eens 1/3 van mijn BTC verkocht.

M°°nblade

Legacy Member
TitaTovenaartje zei:
Hoe koop je eigenlijk een deel van 1btc?
quod erat demonstrandum ...

Op dezelfde manier als je 1 btc koop. Alleen geef je in je kooporder niet 1 maar 0,1 btc op als gewenste hoeveelheid.

P4man

Legacy Member
Ietwat verrassend:

A recent report suggests that at current prices, Bitcoin miners will consume an estimated 8.27 terawatt-hours per year. That might sound like a lot, but it’s actually less than an eighth of what U.S. data centers use, 1 and only about 0.21 percent of total U.S. consumption. It also compares favorably to the currencies and commodities that bitcoin could help replace: Global production of cash and coins consumes an estimated 11 terawatt-hours per year, while gold mining burns the equivalent of 132 terawatt-hours. And that doesn’t include armored trucks, bank vaults, security systems and such. So in the right context, bitcoin is positively green.

https://www.bloomberg.com/view/articles/2017-12-07/bitcoin-is-greener-than-its-critics-think

P4man

Legacy Member
Begint het niet tijd te worden dat we over mBTC (milliBTC) spreken?
€12.2 per mBTC

Dat maakt het makkelijker om prijzen uit te drukken (nul komma nul nul nul nul twee BTC zegt niemand iets), het klinkt minder beangstigend en het help misschien de misconceptie uit de wereld dat een bitcoin ondeelbaar zou zijn.

En dan hopelijk gebruiken we over een paar jaar, microBTC, nanoBTC en onze kinderen satoshi's..

MadisonAv

Legacy Member
dacuba zei:
Ik denk dat je volledig voorbijgaat aan het groeipotentieel dat álle crypto's nog hebben. Bitcoin is ab-so-luut niet mainstream. We zullen morgen de Meir eens opgaan en bijhouden in hoeveel winkels we met Bitcoin (of andere crypto) kunnen betalen. Maestro, Visa en Mastercard zijn mainstream. Bitcoin is dat niet.

Heeft weinig te maken met prijsontwikkeling van de asset zelf imo.
Prijsgewijs is BTC al heel hard vooruitgelopen op het real world gebruik ervan als digitale "munt". Maakt op zich weinig uit want de meesten zien BTC niet als digitale munt maar als store of value/investeringsvehikel (dat laatste verklaart dan ook de enorme speculatieve koorts op dit moment).

tonightwedance

Legacy Member
Whit zei:
Vanwaar blijft trouwens de notie komen dat BTC een digitale munt moet zijn, of als dusdanig gebruikt worden?

De titel van de btc whitepaper:
Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System

M°°nblade

Legacy Member
Whit zei:
Dat was een retorische vraag. De visie van de originele bedenker is irrelevant. Wat telt is wat marktparticipanten ermee doen of laten. Of houden we ons ook aan de originele visie van de bedenker(s) van het Internet?
De originele visie is weldegelijk relevant in de zin dat naast een store of value een digitale munt ook een ruilmiddel hoort te zijn.

Wat de marktparticipanten er momenteel mee doen of laten, dat is pas wat op lange termijn irrelevant zal zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan