Ik heb nog een tijdje swingtrading gedaan op nasdaq 2 jaar geleden toen ik tijdens de middag tijd teveel had, en geld in vermogen.
ik ben er echter toen na een tijd met gestopt wegens teveel stress. ook was mijn budget niet echt ideaal, 12 000 USD.
Nu echter recent, op zoek naar wat nieuwe uitdagingen ben ik opnieuw aan de beurs gaan denken. zucht. ik weet niet goed. mijn kapitaal is ondertussen serieus gegroeid en ik zou dus met een goede hoop dollars naar de beurs kunnen trekken maar ik twijfel toch hoor ... ergens is het wel tof en plezant, maar ik vind het irritant er de vele uren in te steken, de 'lange' avonden tot de beurs sluit enzovoort.
maar goed, ik heb dus 2 jaar de beurs amper gevolgd. ik weet amper nog iets. maar de kick van het traden lokt me nu precies terug.
ik had in die tijd een account bij Wh Selfinvest, was er tevreden. blijkbaar zijn ook die dingen nu anders.
goed, ivb DNE. toen ik eerst naar de chart keek zag ik er geen potentieel in, maar ik kijk meestal op vrij korte tijd omdat niemand 12 maanden kan inschatten. voro hetzelfde geld gebeuren er op die tijd enorme rampen/gebeurtenissen.
Maar wat me momenteel het meeste doet twijfelen voor een terugkeer naar de beurs is de algemene economische toestand en specifiek de USA. vrij recent redelijk veel gehoord en gelezen dat er een echte tijdbom onder de amerikaanse economie zit. ik zat vorige maanden in parijs op school en daar liet de prof meermaals uitschijnen dat hun een kwestie van tijd is. meer specifiek gaat het over de immense schuldenberg van de amerikanen. enorm deficit op de handelsbalans enzovoort. hoelang nog houdbaar? meer en meer grote namen vrezen luidop voor een harde landing. onlangs stond ook nog iets van Gross in de tijd, grootste obligatiebeheerder ter wereld. kortom, wat denken jullie? hoe plausibel is het scenario dat binnen X aantal maanden/jaren de amerikaanse dollar valt, de economie onderuit schuift? want ik trade enkel op nasdas en NYSE. europa is saai. daarom dat ik hard twijfel om nog wel veel dollars in portfolio te hebben.
""""
(tijd) - 'Trends op de beurs, de obligatie- en de vastgoedmarkten worden vandaag de dag vooral gevormd door vermogensstromen in plaats van historische waarderingsmodellen of de groei van de reële economie zelf', schreef Bill Gross deze week. Lees het artikel 'Beurs leidt economie, niet omgekeerd' Gross is de algemeen directeur van PIMCO, de bekendste beheerder van obligatieproducten.
Gross vindt een verband tussen de prestaties van de financiële markten en het Amerikaanse overheidstekort. 'Ik laat me niet uit over de kip-of-ei-vraag rond het ontstaan van dat tekort - wilden buitenlanders massaal in de VS investeren of wilden Amerikanen massaal buitenlandse producten kopen? Maar hierdoor wordt jaarlijks bijna 800 miljard dollar in onze aandelen- en obligatiemarkten gepompt.'
'Zonder dat tekort zouden aandelen en obligaties dus een heel stuk lager noteren. Op een bijna perverse wijze steunt het tekort dus de beurskoersen', besluit Gross.
Greenspan
Dat kan dus de oplossing zijn van wat de voormalige Fed-voorzitter Alan Greenspan in 2005 als een raadsel of conundrum omschreef: waarom is de rente zo laag? Antwoord: omdat er zoveel obligaties worden gekocht, zodat de koersen hoog en dus de rente laag blijft.
Azië
Een ander raadsel op de financiële markten luidt: waarom investeren de bedrijven zo'n klein deel van hun recordwinsten? Gross: 'Het is moeilijk projecten met potentieel te vinden, wegens goedkopere alternatieven in Azië. Dus gebruiken bedrijven hun cashberg om eigen aandelen in te kopen.'
De combinatie van die share buybacks en (de continue financiering van) het Amerikaanse handelstekort zorgt voor een jaarlijkse toestroom van 1.000 miljard dollar beleggersgelden - misschien veel meer. 'Geen wonder dat de markten in de voorbije jaren zo goed presteerden.'
Waarschuwing
Maar het zal niet blijven duren. Gross keert zijn logica om en waarschuwt: 'Als het handelstekort terugvalt en/of de bedrijven minder aandelen gaan inkopen, komen de markten onder druk.'
En zie: het handelstekort krimpt wat wegens de gedaalde olieprijzen. En ook het niveau van de bedrijfswinsten, onmisbaar voor inkoopprogramma's, wordt stilaan onhoudbaar. Dat belooft!
"""""
nog een link, beetje populistisch en met weinig diepgang maar tootn probleem:
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/24877874/