Archief - de grote beursthread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

opblaasbare WC

Legacy Member
Ik heb nog een tijdje swingtrading gedaan op nasdaq 2 jaar geleden toen ik tijdens de middag tijd teveel had, en geld in vermogen.

ik ben er echter toen na een tijd met gestopt wegens teveel stress. ook was mijn budget niet echt ideaal, 12 000 USD.

Nu echter recent, op zoek naar wat nieuwe uitdagingen ben ik opnieuw aan de beurs gaan denken. zucht. ik weet niet goed. mijn kapitaal is ondertussen serieus gegroeid en ik zou dus met een goede hoop dollars naar de beurs kunnen trekken maar ik twijfel toch hoor ... ergens is het wel tof en plezant, maar ik vind het irritant er de vele uren in te steken, de 'lange' avonden tot de beurs sluit enzovoort.

maar goed, ik heb dus 2 jaar de beurs amper gevolgd. ik weet amper nog iets. maar de kick van het traden lokt me nu precies terug.


ik had in die tijd een account bij Wh Selfinvest, was er tevreden. blijkbaar zijn ook die dingen nu anders.


goed, ivb DNE. toen ik eerst naar de chart keek zag ik er geen potentieel in, maar ik kijk meestal op vrij korte tijd omdat niemand 12 maanden kan inschatten. voro hetzelfde geld gebeuren er op die tijd enorme rampen/gebeurtenissen.


Maar wat me momenteel het meeste doet twijfelen voor een terugkeer naar de beurs is de algemene economische toestand en specifiek de USA. vrij recent redelijk veel gehoord en gelezen dat er een echte tijdbom onder de amerikaanse economie zit. ik zat vorige maanden in parijs op school en daar liet de prof meermaals uitschijnen dat hun een kwestie van tijd is. meer specifiek gaat het over de immense schuldenberg van de amerikanen. enorm deficit op de handelsbalans enzovoort. hoelang nog houdbaar? meer en meer grote namen vrezen luidop voor een harde landing. onlangs stond ook nog iets van Gross in de tijd, grootste obligatiebeheerder ter wereld. kortom, wat denken jullie? hoe plausibel is het scenario dat binnen X aantal maanden/jaren de amerikaanse dollar valt, de economie onderuit schuift? want ik trade enkel op nasdas en NYSE. europa is saai. daarom dat ik hard twijfel om nog wel veel dollars in portfolio te hebben.

""""
(tijd) - 'Trends op de beurs, de obligatie- en de vastgoedmarkten worden vandaag de dag vooral gevormd door vermogensstromen in plaats van historische waarderingsmodellen of de groei van de reële economie zelf', schreef Bill Gross deze week. Lees het artikel 'Beurs leidt economie, niet omgekeerd' Gross is de algemeen directeur van PIMCO, de bekendste beheerder van obligatieproducten.

Gross vindt een verband tussen de prestaties van de financiële markten en het Amerikaanse overheidstekort. 'Ik laat me niet uit over de kip-of-ei-vraag rond het ontstaan van dat tekort - wilden buitenlanders massaal in de VS investeren of wilden Amerikanen massaal buitenlandse producten kopen? Maar hierdoor wordt jaarlijks bijna 800 miljard dollar in onze aandelen- en obligatiemarkten gepompt.'

'Zonder dat tekort zouden aandelen en obligaties dus een heel stuk lager noteren. Op een bijna perverse wijze steunt het tekort dus de beurskoersen', besluit Gross.


Greenspan

Dat kan dus de oplossing zijn van wat de voormalige Fed-voorzitter Alan Greenspan in 2005 als een raadsel of conundrum omschreef: waarom is de rente zo laag? Antwoord: omdat er zoveel obligaties worden gekocht, zodat de koersen hoog en dus de rente laag blijft.


Azië

Een ander raadsel op de financiële markten luidt: waarom investeren de bedrijven zo'n klein deel van hun recordwinsten? Gross: 'Het is moeilijk projecten met potentieel te vinden, wegens goedkopere alternatieven in Azië. Dus gebruiken bedrijven hun cashberg om eigen aandelen in te kopen.'

De combinatie van die share buybacks en (de continue financiering van) het Amerikaanse handelstekort zorgt voor een jaarlijkse toestroom van 1.000 miljard dollar beleggersgelden - misschien veel meer. 'Geen wonder dat de markten in de voorbije jaren zo goed presteerden.'


Waarschuwing

Maar het zal niet blijven duren. Gross keert zijn logica om en waarschuwt: 'Als het handelstekort terugvalt en/of de bedrijven minder aandelen gaan inkopen, komen de markten onder druk.'

En zie: het handelstekort krimpt wat wegens de gedaalde olieprijzen. En ook het niveau van de bedrijfswinsten, onmisbaar voor inkoopprogramma's, wordt stilaan onhoudbaar. Dat belooft!
"""""



nog een link, beetje populistisch en met weinig diepgang maar tootn probleem:
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/24877874/

russian

Legacy Member
Je hebt in de States inderdaad een enorm tekort op de handelsbalans. En ook de dollar is een zwak punt om in de States te beleggen (m'n range: 1,25-1,40).

De economie in de States lijkt wel meer en meer op een zachte landing af te stevenen dan een harde (en recent lijkt de economie zelfs wederom aan te trekken). Ik denk dan aan de huizencijfers die terug verbeteren (uitbodemen).

Ik doe verder weinig of niets in de States (DJ, NSDQ). Wel een beetje OTC beleggingen.

Aandelen in de States hebben verder een iets hogere k/w verhouding dan in Europa (17? tegenover 15?). Ten tijde van de jaren negentig stonden de fondsen op een gemiddelde k/w van 30! In die zin kan zelfs een lichtjes dalende winstmarge nog worden opgevangen.

russian

Legacy Member
Je hebt ook een aantal nieuwe derivaten op de beurs; b.v. de weekopties op Amsterdam! Ongeveer een jaartje beschikbaar nu. Is het mogelijk om wat meer uitleg over je verleden te geven: in wat en welke termijn heb je nu precies gehandeld? Fondsen voor een paar dagen op de DJ/NSDQ? Wellicht vindt een swingtrader wel z'n gadget in maandopties AEX.

Europa hoeft dus niet langer saai te zijn (weekopties), en ook voor een tijdbom moet je in principe niet vresen (je kan in een dalende markt sneller geld verdienen dan in een stijgende markt, enkel is het moeilijker timen).

acquisitor

Legacy Member
goed, ivb DNE. toen ik eerst naar de chart keek zag ik er geen potentieel in, maar ik kijk meestal op vrij korte tijd omdat niemand 12 maanden kan inschatten. voro hetzelfde geld gebeuren er op die tijd enorme rampen/gebeurtenissen.

agreed, de chart zegt blijf af of hold. Maar DNE is goed bezig, fundamentals zijn aan beter en beter aan het worden en de koers zal ongetwijfeld volgen.

De chart is ook een "droom" van elke speculator

http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=DNE&p=D&b=5&g=0&id=p71233311759 volatility is crazy.

zou penetratie van de 50 DMA vrijdag een teken zijn van een beginnende uptrend ?


IVM Amerikaanse handelstekort, wel... indien de olie zo hoog blijft zal hun handelsbalans niet veel veranderen vrees ik.
misschien verandert er iets aan indien de volgende president een Democrat wordt ?

en dan.... let the dollar crash ;) op de Amerikaanse beurs kan men door shorten heel veel verdienen ;o

opblaasbare WC

Legacy Member
welja, mijn ervaring was vrij kort en beperkt. amper enkele maanden. was de tijd rond herverkiezing van bush, was denk ik in 2004?

winst had ik wel, maar ik vond het niet de moeite tegenover mijn inspanningen, uren charts bekijken en de stress. misschien was het niet volledig mijn ding.


daarna ben ik gestopt, en heb nu een buy&hold strategy. enkel aandelen van ING gekocht en Elia. ik denk dat die ongeveer +30% zijn gegaan op een 2 jaar tijd. niet slecht, maar het had beter gekunnen in het huidige klimaat. nuja, niet vergeten eerder defensieve aandelen + ik had nog een lekker dividend van telkens 3 a 4% netto.


Btw, leuk dat jullie beiden russen zijn. had in parijs ook een paar russische kennisen, beste vriendin daar was ook russian, van moscou. toch blijf ik jullie een bizar volkje vinden :p


btw, ik ontving zonet nog een mail van Wallstreet journal nieuwsbrief ofzo, interessant artikel stond er in dat alweer ging over de val van de dollar ... en men vergeleek het met historische perioden, val van de pond, romeinse rijk, ...


succes nog met jullie beleggingen maar wordt toch nooit te overmoedig zou ik jullie willen meegeven als laatste hint. 80% van particuliere beleggers eindigen trouwens met een verlies.

ik denk er nog eens over, maar ik denk dat ik het 'kalmpjes' ga houden in de toekomst.

opblaasbare WC

Legacy Member
btw, ik heb nog eens naar de chart gekeken van DNE

moet wel zeggen, al lang geleden dat ik nog eens een chart ontleed heb. maar ik ga mijn bescheiden mening geven over het aandeel:
Puur technisch, ik trek me niets aan van de fundamentals.

zeer cruciaal moment momenteel zou ik alvast zeggen. op korte termijn (sinds november) zat DNE in een duidelijke downtrend met dallen en toppen die telkens lager liggen, maar die trend zou nu kunnen gebroken worden. daarvoor zijn komende dagen belangrijk om blijven uit te kijken. wat het nog veel interessanter maakt i dat bovendien de 50 en 200 MA bijna gebroken zijn. kortom, vele cruciale punten te breken op dit moment. MACD en RSI indicators zijn ook positief. dus ergens ja, geloof ik wel vrij goed dat in de komende dagen de weerstand zou kunenn gebroken worden en dat hier met dit aandeel op korte tijd snel mooie winsten te boeken zijn.

op LT kan ik echter geen uitspraken doen.

voila, mijn bescheiden idee na lange non-activiteit.

ik zou wel eens een 'gokje' durven wagen en er kopen. interesante laatste ontwikkelingen, doorbraak? of dan toch het einde van de top en opnieuw naar beneden.
ochja, ik zou het niet echt weten. geef echter de voorkeur aan te denken dat deze naar omhoog gaat, en flink omhoog. 2,6 is op KT haalbaar denk ik.

acquisitor

Legacy Member
Amen...

ik zie twee mogelijke ontwikkelingen KT, all imho..

1) 200 DMA wordt ook gebroken, waarop een golden cross volgt (50 dma penetreert 200 dma) met spectaculaire stijging als gevolg.

2) het aandeel valt terug tot 1.80-1.85 waar een mogelijke dubbele bottom ontstaat wat eigenlijk ook niet al te slecht zou zijn. Indien het gebeurt en de bodem standhoudt zal ik mijn investering tot 100% van mijn portfolio kunnen uitbouwen.


imho heeft de nummer 1) meer kans aangezien fundamentals dramatisch aan het verbeteren zijn samen met de prijs van NG.

Time

Legacy Member
Hoe diep zie je de prijs nog maximum vallen in het eerste scenario?

acquisitor

Legacy Member
in het eerste scenario valt de prijs niet maar stijgt ;)

en "normaal" gezien zou het niet onder de 50 dma moeten vallen... maar DNE is totaal onvoorspelbaar.

soms heb je dagen met 30-40% swings..

Boris Barowski

Legacy Member
vandaag 10% winst met mijn oil-turbo's :)

kan plots sterk dalen, maar ik denk dat op niet te lange termijn de olie weer naar een normaal prijsniveau zal gaan. Als dat gebeurd, dan ben ik mee :p

de kans dat de olieprijs tot onder mijn stop loss niveau daalt is klein, de olie zakt volgens mij wel niet naar 46 euro per vat (brent)


verder heb ik besloten van eens crazy te gaan en ter is nog een rebuy van DNE op komst voor mij.

acquisitor

Legacy Member
Boris, ik dacht dat ge DNE al gekocht had ?

de olie staat vandaag op $58.72 USD en aardgas op 7.66.

Boris Barowski

Legacy Member
daarmee, ter is wat geld van ergens anders afgekomen, we doen nog eens een, weliswaar bescheiden, aankoop van DNE. stijging van vrijdag heeft me wat vertrouwen gegeven

en daarbij blijven we bij het principe "only gamble what you can afford"

zelfs al zakken ze naar nul euro, dat is jammer, maar nog geen ramp voor mij persoonlijk.

russian

Legacy Member
Ik ben niet van Russische afkomst; m'n nick is afkomstig van m'n cs verleden (#3mpty voor de kenners). Het is dus onnodig om in het Russisch te beginnen tegen me :p.

acquisitor

Legacy Member
dat had ik al door ;)

PS. TFC BAD clan zegt u misschien ook iets

russian

Legacy Member
Er gebeurt voorlopig weinig op de beursen: lage volumes en kleine bandbreedtes. Het is wachten op de grote broer: de States.

weirdo

Legacy Member
de beurs blijft toch een vreemd iets, winst hangt meestal gewoon af van het juiste instapmoment, want ca. alle aandelen stijgen op termijn.
In mn virtuele portefeuille zie ik nu dat arcelor mittal op n maandje 20 % hoger is geraakt, waardoor ik net op het juiste moment ben ingestapt precies. Bij ongeveer de helft van de aandelen die ik wat bekijk valt die ongeveer voor, en de helft zijn minder. Met speculeren zou je toch wel even veel kunnen verdienen, zeker op langere termijn. ipv al die moeite te steken in het checken van waarden enzo. Maarjah, als het om echt geld gaat, ga je iets voorzichtiger handelen natuurlijk.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan