Archief - de grote beursthread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

russian

Legacy Member
Darconix zei:
(k heb verdomme TEW gedaan, maar zoiets leren we vaneigens niet :doh: )

Onbegrijpelijk maar uiteindelijk is het aanvoelen en de ervaring de beste leerschool. Overigens zijn er wel veel publieke doctoraten ter inzage van de financiele wiskunde, handelen vaak over formules om optieprijzen te berekenen, of toch wat de prijs zou moeten zijn en welke al dan niet ondergewaardeerd zijn. Ook veel onderzoek naar op welke uren je het beste aankoopt ed maar dan word je zot.

Darconix

Legacy Member
!2u55!4n zei:
Interessante vraag. Je koopt bijvoorbeeld op een aandeel van 50 euro een call 52 voor 0.50 euro de volgende maand. Als het fonds bij de expiratie geen 52 euro noteert, is de call waardeloos. Je betaalt m.a.w. een premie (tijdswaarde) omdat de schrijven van de call ook weet dat de beursen algemeen stijgen. Als een fonds met cijfers komt, zal de call ook duurder zijn (meer tijdswaarde). Het kan dan immers zijn dat het fonds snel stijgt (of ook daalt, dat is dan goed). Uiteindelijk is er een soort prijsvorming en is het aan u om te bepalen of de prijsvorming u redelijk lijkt. Calls op RDS zijn nu ook goedkoop m.i.

Dus de schrijver zet gewoon een hogere premie als hij verwacht dat de markten stijgen. Hij /voorspelt gokt als het ware de maximale stijging en zet een premie die er juist boven ligt?

russian

Legacy Member
Darconix zei:
Dus de schrijver zet gewoon een hogere premie als hij verwacht dat de markten stijgen. Hij /voorspelt gokt als het ware de maximale stijging en zet een premie die er juist boven ligt?

Inderdaad. Je kan dat bijvoorbeeld in het orderboek zien.

Aandeel A noteert 50 euro. Er zijn dan bieders voor de call 52 voor de volgende maand aan bijvoorbeeld 1,05 euro en 1,10 euro. Er zijn ook aanbieders (schrijvers) voor de call aan 1,20 euro en hoger. Als je de call dan wilt hebben, betaal je uiteraard 1,20 euro (of je wacht op een daling, dan wordt de call minder waard en kan je hem lager aankopen).

Je kan ook een lage call kopen en een hogere call schrijven. Je hoopt dan dat de lage call (bijvoorbeeld call 51) geld opbrengt (bijvoorbeeld koers 52, de call is dan 1 euro waard maal honderd) en de call 52 op nul expireert. Of daarbij nog puts schrijven etc.

Je moet ook maar eens lezen over het verschil tussen OTM calls, ITM calls en ATM calls (out of the money, in the money, at the money).

Een ITM call is bijvoorbeeld bij een fonds van 50 euro call 30. De waarde van de call is dan sowieso 20 euro en een beetje tijdswaarde, bijvoorbeeld 20,5 euro. Als het fonds 1 euro stijgt, stijgt de call sowieso tot minimaal 21 euro natuurlijk.

HEt is daarom ook interessanter om te handelen op aandelen die hoger noteren (wat vroeger meer het geval was in de AEX; noteringen van fondsen op 100 euro en meer) dan op lagere aandelen. Immers om van 10 naar 11 euro te gaan moet je tien procent stijgen, en om van 500 naar 501 te gaan moet je maar weinig stijgen. Toch levert het tweede 1 punt ofwel honderd euro op en het eerste ook.

russian

Legacy Member
Afgelopen dagen en wellicht ook vandaag kleuren de indices in de States (DJ, NSDQ) een beetje roder dan anders. Nu Europa nog!

Ik heb zelf voorlopig weinig of geen tijd om te handelen, en heb enkel een geschreven call 515 maart lopen aan bijna 5 euro (reeds van een paar weken terug). Ik acht een expiratie >520 dan ook bijna uitgesloten, al mogen we van niets meer verschieten met die gekke Amerikanen :).

acquisitor

Legacy Member
Maart (tax selling) is bijna hier + Greenspan's uitspraken zijn niet echt positief..:/

is de correctie begonnen :x ?

russian

Legacy Member
acquisitor zei:
Maart (tax selling) is bijna hier + Greenspan's uitspraken zijn niet echt positief..:/

is de correctie begonnen :x ?


Former Federal Reserve Chairman Alan Greenspan said Monday it is "possible" the U.S. economy might fall into recession by the end of the year.

russian

Legacy Member
Riemen vast :p! Als de huizencijfers uit de States straks tegenvallen, kan het hard gaan vandaag. Het begin van een gezonde correctie?

:confused:

russian

Legacy Member
!2u55!4n zei:
Riemen vast :p! Als de huizencijfers uit de States straks tegenvallen, kan het hard gaan vandaag. Het begin van een gezonde correctie?

:confused:

Het stort in :lol:. We moeten op het laagste punt van de dag sluiten om morgen verder af te brokkelen, anders een valse uitbraak. Laat ons hopen; geschreven calls :D.

acquisitor

Legacy Member
wow check it out, DOJ en NDAQ futures are down big time!

ben benieuwd hoe DNE het overleeft indien de indexen in de volgende weken 10-15% achteruitgaan.......... imho : we will do just fine

Time

Legacy Member
Hoe harder naar beneden, hoe mooier het 2de instapmoment.:p

Edit: wat is nu eigenlijk de grootste oorzaak? Uitspraken van Greenspan? Belangrijke macr-economische cijfers die eraankomen? Correctie in China? Of een conbinatie?:s

Die correctie in Japan zou toch het meest logische zijn, met dan eventueel de slechte cijfers uit de VS als katalysator.

lucasraven

Legacy Member
Chinese beurs zakt als pudding in elkaar - update
De Shanghai Composite Index, de belangrijkste graadmeter voor Chinese aandelen, is dinsdag met 8,8 procent gezakt. Dat is het grootste dagverlies in tien jaar tijd.

(tijd) - Aanleiding was de vrees dat de Chinese overheid gaat ingrijpen om illegale investeringen te beteugelen. Lokale fondsen sloegen massaal aan het verkopen om hun winsten veilig te stellen, wat voor een sneeuwbaleffect zorgde.

De Chinese staatsraad heeft ingestemd met de oprichting van een speciale eenheid die illegale aanbiedingen van aandelen en andere verboden beursgebonden activiteiten gaat aanpakken. De 'task force' zal advies geven betreffende de regelgeving van de aandelenmarkt. Bedoeling is 'zeepbellen' op de beurs te vermijden. De markt was bijzonder nerveus omdat volgende week het Nationaal Volkscongres, dat is het Chinese parlement, zijn jaarlijkse bijeenkomst houdt.

Een bijkomende reden waarom Chinese fondsen aan de verkoopzijde stonden, was volgens marktpartijen dat ze in maart dividenden moeten uitbetalen en dus geld nodig hebben. Er deden ook geruchten de ronde over een nakende renteverhoging, al bleef de obligatiemarkt vrij stabiel.

'De markt is zeer gevoelig. Beleggers zijn ervan overtuigd dat aandelen aan hun huidige recordkoersen aanzienlijk overgewaardeerd zijn', klonk het voorts. De Chinese economie is de voorbije vijf jaar gemiddeld 9,6 procent per jaar gegroeid.

Chinese aandelen verdubbelden de voorbije twaalf maanden in waarde, onder andere door de plannen van de Chinese overheid om voor 200 miljard dollar overheidsbedrijven te privatiseren en op de beurs te gooien.

Door de beursdaling van dinsdag is meer dan 100 miljard dollar beurswaarde in rook opgegaan. 'China is zo snel omhoog gegaan dat deze correctie wel gezond is', zegt een fondsbeheerder.

Jan De Schamphelaere

[email protected]

Koen Lambrecht

[email protected]

12:18 - 27/02/2007
Copyright © Tijd.be

acquisitor

Legacy Member
Time, na zo een schitterende rally kan elk nieuws als "negatief" worden genomen..

we gaan zien of dit het begin is van een (hopelijk korte) correctie

lucasraven

Legacy Member
The markets are getting crushed.

The DOW futures are down 77 points.

russian

Legacy Member
Time^- zei:
Hoe harder naar beneden, hoe mooier het 2de instapmoment.:p

Edit: wat is nu eigenlijk de grootste oorzaak? Uitspraken van Greenspan? Belangrijke macr-economische cijfers die eraankomen? Correctie in China? Of een conbinatie?:s

Die correctie in Japan zou toch het meest logische zijn, met dan eventueel de slechte cijfers uit de VS als katalysator.

Een ongeluk komt nooit alleen. En zeker niet op de beursen (geen toeval: men negeert positief of negatief nieuws zoals het uitkomt).

In willekeurige volgorde.

1. Correctie in Japan.
2. Slechte cijfers uit de States nu.
3. Technische vermoeidheid van de beursen.
4. Bedrijfscijfers hebben niet enorm kunnen overtuigen.
5. Slechte cijfers van een paar weken terug (huizenmarkt) werden gewoonweg genegeerd. En dan weet je dat de klap nog komt.
6. Greenspan niet onderschatten!
7 ...

russian

Legacy Member
Uiteraard biedt dat mooie instapkansen later. Even zien tot hoever we gaan nu.

Ohjah: de zwakke dollar niet vergeten Time^! Heel, heel belangrijk nu.

russian

Legacy Member
Boris Barowski zei:
wat zou de invloed zijn op de AEX uiteindelijk ?

Het probleem van de AEX nu is dat het een aantal belangrijke dollargevoelige aandelen heeft; denk maar aan een ING bijvoorbeeld.

Het is onmogelijk voorspellen hoe diep we gaan. Als we onder de 502,5 sluiten, wordt het gevaarlijk en komt de 498 en vervolgens 492 snel in zicht. Dat is echter nog afwachten.

russian

Legacy Member
We openen morgen wellicht lager als we op het bijna laagste punt van de dag sluiten. Ik koop m'n geschreven dingen nog niet terug (al staan die op een mooie winst).

acquisitor

Legacy Member
mnn down the market goes :)

DNE is maar 0.45% down, er is volume en ask en bid bevinden zich in green area ;)


nasdaq bounces van de 50 dma... goed zo

russian

Legacy Member
De cijfers over de huizen in de States vallen beter mee dan verwacht.

VS VERKOPEN BESTAANDE HUIZEN JAN 6,46 MLN; CONS. 6,24 MLN 16:02:29
VS CONSUMENTENVERTROUWEN FEB 112,5; CONSENSUS 108,5 16:02:16
VS VERKOPEN BESTAANDE HUIZEN JAN 6,46 MLN; CONS. 6,24 MLN 16:00:13
VS CONSUMENTENVERTROUWEN FEB 112,5; CONSENSUS 108,5 16:00:12

Het is heel moeilijk om een verwachting te geven nu.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan