Archief - De Grote Biertopic - Deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Rivfader

Legacy Member
Binnenkort nog eens naar het Antwerps Bierhuyske nu ik mijn loon heb gekregen van mijn vakantiejob.

Abio

Legacy Member
Dennoman zei:
Ze krijgen de belastingen naar verluidt nogal zwaar in hun nek tegenwoordig, plus ze worden regelmatig afgezet op internationale bierverzendingen. Nu, ik denk dat ze hun webshop stilaan wat zullen afbouwen, of wellicht geheel sluiten zoals ze bij Alvinne gedaan hebben.

Het is wel duidelijk dat de webshop zeker geen prioriteit is op dit moment, ik vrees ook dat hij die van Alvinne achterna zal gaan.

Rivfader

Legacy Member
Rivfader zei:
Binnenkort nog eens naar het Antwerps Bierhuyske nu ik mijn loon heb gekregen van mijn vakantiejob.

Zo gezegd, zo gedaan. Op het terras van het goede weer zitten genieten met een Noir de Dottignies en een St. Bernardus abt 12.

Dennoman

Legacy Member
Abio zei:
Het is wel duidelijk dat de webshop zeker geen prioriteit is op dit moment, ik vrees ook dat hij die van Alvinne achterna zal gaan.
Zeer spijtig dat Alvinne hun shop heeft gesloten, en dat natuurlijk nét toen ik mijn bierhobby wat serieuzer begon te nemen :p Ik had verwacht dat een webshop die echt een deftige selectie buitenlandse bieren aanbiedt in België een absolute goudmijn zou zijn. Kennelijk niet dus, gezien de paardenkleppen van de overgrote meerderheid van de Belgen die maar wat graag geloven dat wij - en alleen wij - de beste bieren ter wereld brouwen.

Gelijkaardige webshops doen het in Nederland natuurlijk veel beter. In België is de selectie vrij povertjes, je hebt nu Etre Gourmet en de webshop van BeerPlanet, maar daar moet je belachelijk veel (en veel te duur) bestellen om een gigantische verzenddoos gevuld te krijgen waar je sowieso voor betaalt.

Ik zou de opkomst van een goeie Belgische internationale webshop ten zeerste toejuichen, maar er zijn te weinig importeurs om dat realistisch te maken denk ik. Een webshop voor de winkel van De Molen zou wel cool zijn :)

Arkaine

Legacy Member
Onlangs heb ik een cadeau gekregen met allemaal zwaardere (speciaal)bieren.
Nu blijkt dat een hele hoop ervan al vervallen zijn (meer dan een jaar).

Is dit om weg te gieten? Of boeit dat niet echt bij bier.

'k neem aan dat het om weg te gieten is, maar ik vraag het toch maar eens omdat het zo'n zonde is :P


(Volgens mij was de persoon die het gaf trouwens niet op de hoogte hiervan, cadeau was ook veel te groot voor wat het was, dusja :) )

Dennoman

Legacy Member
Je hoeft die bieren zeker niet weg te gieten, vooral als het allemaal zware bieren zijn. De houdbaarheidsdata zijn verplicht door de EU, maar eigenlijk bestaan hieromtrent totaal geen regels. Veel brouwerijen passen dan ook radicaal andere data toe. Als ik me niet vergis, kiezen de meeste brouwerijen voor 2 jaar na de botteldatum. Bieren vanaf pakweg 8-9% alcohol zijn - afhankelijk van hoe ze gebrouwen zijn - zeker een drie à viertal jaar goed houdbaar in deftige omstandigheden (lees: een relatief koele ruimte waar er geen zonlicht aan het bier kan). Veel zware bieren beginnen zelfs pas interessant te worden als ze 3-4 jaar voorbij hun houdbaarheidsdatum zijn :)

Let nu wel: dit is absoluut niet zo bij alle bieren. Een gewone pils of ander bier met lage alcohol drink je echt best wel op voor de aangegeven houdbaarheidsdatum, omdat die dan alle bitterheid van de hop verliest of eventueel zelfs slecht beginnen te worden. Bieren van spontane gisting (lambiek, geuze, faro, kriek, ...) zijn dan weer vaak relatief laag van alcohol, maar in principe "oneindig houdbaar" omwille van de processen die ze doorlopen hebben tijdens het gisten. Daar heeft de alcohol dus geen invloed op de houdbaarheid.

Let wel dat hopbitterheid vermindert en zelfs geheel kan verdwijnen met het verouderen, maar een bier dat amper een jaar of anderhalf jaar over datum is, zou nog niet teveel kwijt mogen zijn. Ik zou dus eerst de blonde bieren opdrinken, als die er zijn. Ik zou zeggen: lijst eens op wat ge hebt hé :)

Natuurlijk zijn er nog veel dingen die invloed kunnen hebben op de houdbaarheid van een bier, zoals doorgedreven pasteurisatie en filtering, zoals bij InBev-bieren het geval is. Als je een bier tienduizend keer opkookt en door geavanceerde filtersystemen laat vloeien, blijven er nauwelijks onzuiverheden over in het bier en kun je het eigenlijk makkelijk 30 jaar bewaren zonder dat het echt "slecht" wordt. Het wordt er echter niet lekkerder op, getuige een flesje Leffe Tripel uit 1997 dat ik onlangs opende :p

Zeker opentrekken en proberen dus, eventueel oppassen bij het ingieten, want echt VEEL te veel gistbrokken van op de bodem wil je nu ook niet, daar kun je de dag erna nog wel eens last van ondervinden :)

Abio

Legacy Member
Deze avond valt er wat te vieren, enkele maanden hard gewerkt (en wat dingen opgegeven) voor iets wat ik vandaag bereikt heb en dus gaan er enkele buitenlandse biertjes open...
Staan op het programma:

-Firestone Parabola
-Barrel Aged Hoppin frog Boris
-Goose Island Rare

De laatste heb ik echt al een hele tijd opzij staan voor een heel speciaal moment, de verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen.

Edit: De combinate zou misschien ook smaken, maar foutje bij het 2de bier, hierbij wat rechtgezet :)

Dennoman

Legacy Member
Three Floyds Barrel Aged Hoppin Boris? :p Bedoelt ge niet Hoppin' Frog Barrel Aged BORIS? :p

En wauw, GI Rare, die probeer ik al een tijdje te wisselen. Had eindelijk beet, maar die gast reageert uiteraard niet meer. Heb hier ook nog een Parabola staan, laat weten hoe hij was.

Vanavond misschien eens een BCBS kraken. Ik zou een IPA opendoen, ware het niet dat ik er geen meer in huis heb :p

Abio

Legacy Member
Dennoman zei:
Three Floyds Barrel Aged Hoppin Boris? :p Bedoelt ge niet Hoppin' Frog Barrel Aged BORIS? :p

En wauw, GI Rare, die probeer ik al een tijdje te wisselen. Had eindelijk beet, maar die gast reageert uiteraard niet meer. Heb hier ook nog een Parabola staan, laat weten hoe hij was.

Vanavond misschien eens een BCBS kraken. Ik zou een IPA opendoen, ware het niet dat ik er geen meer in huis heb :p

Helemaal gelijk, ik snap ook niet goed wat ik allemaal getypt heb, het moest vrij vlug gaan, heel drukke dag achter de rug (laatste volk net buiten gekregen, zij liever als ik morgenvroeg gaan werken, maar het was nu vieren, niet dagen nadien voor mij ) :) Ik zit nu nog van een laatste restje Parabola te genieten, terugblikkend op een zware maar deugddoende dag.

Maar goed, ik heb mijn vorige post dan ook maar even aangepast. Trok op niets, hoe kom ik er bij...

Ik heb echt heel zware dagen achter de rug (eigenlijk zelfs weken of maanden (en zeker de laatste 3-4 dagen waren eigenlijk er over, maar het is nu effectief achter de rug), en ik zou al uuuuuren in mijn bed moeten liggen eigenlijk (had ik mij om 18u voor 5 minuten gaan leggen op bed, ik was niet meer wakker geworden, maar de adrenaline houdt me wakker, zelfs nog op restaurant gaan eten zonder in slaap te vallen, al zag iedereen blijkbaar deze avond wel dat ik lichamelijk echt compleet op ben :) ), maar soit, ik heb nu een maand verlof en de rust komt nog wel...

De Goose Island rare vond ik echt zalig (top 5-10 van wat ik tot nu toe geproefd heb, maar ik ben een Imperial Stout liefhebber natuurlijk), we hebben hier allemaal zitten genieten, en ik had hem gelukkig nog voor een min of meer normale prijs kunnen aanschaffen (wel al "even" geleden). De bourbon was er zeker, maar in zo een lekkere mix dat hij totaal niet overheersend was, en het bier miste voor mij enkel wat schuim en een beetje meer bruis. Maar ik zou het voor dezelfde prijs opnieuw doen denk ik.

De parabola... Een beetje gemengde gevoelens bij. Als ik hem moet vergelijken met de Rare, dan is de keuze toch wel snel gemaakt, zeker in het begin toen ik de Parabola kon proeven. Vooral omdat het licht zurige (iets dat totaal niet mijn ding is) bij het frisser, missschien iets te koud, serveren voor mij iets te veel op de voorgrond kwam, desondanks het niet storend was, en de koffie en "Bourbon" zeker op de voorgrond kwamen, met een lichte "aarde"-toets die mij zeker kon bekoren. Naarmate het bier lichtjes begon op te warmen kon het mij eigenlijk nog meer bekoren, en het was voor mij geen absolute topper, zelfs iets te "normaal", maar het was wel een bier om te blijven genieten bij elke sip. Maar zeker niet te koud serveren, als hij wat warmer is, dan is de alcohol-nasmaak echt wel goed, die lichte zurigheid is eigenlijk totaal verdwenen, en de "aarde"-achtige droogheid en bitterheid blijven echt lang hangen.

Qua reuk ging mijn voorkeur eigenlijk uit naar de kikker... De smaak de "rare", en het uitzicht de Parabola, die als enige toch wel een redelijke schuimkraag had.

Maar eigenlijk kort: genoten van alle drie.

BelgianMini

Legacy Member
Abio zei:
Deze avond valt er wat te vieren, enkele maanden hard gewerkt (en wat dingen opgegeven) voor iets wat ik vandaag bereikt heb en dus gaan er enkele buitenlandse biertjes open...
Staan op het programma:

-Firestone Parabola
-Barrel Aged Hoppin frog Boris
-Goose Island Rare

De laatste heb ik echt al een hele tijd opzij staan voor een heel speciaal moment, de verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen.

Edit: De combinate zou misschien ook smaken, maar foutje bij het 2de bier, hierbij wat rechtgezet :)

Wat had je dan bereikt om zo'n topbieren open te trekken? :p

Ziet er goed uit, ben jaloers, want staan ook al even op het "te proeven" lijstje.

Dennoman

Legacy Member
Ik heb gisteren om niet uit de toon te vallen een Dark Horse Bourbon Barrel Plead the Fifth opengetrokken. Om te huilen... toen hij op was :( Gegarandeerd in mijn persoonlijke top 5 aller tijden, misschien zelfs top 3. Iets meer bitterheid van de geroosterde mout had wel gemogen.

http://beeradvocate.com/beer/profile/1471/60426/?ba=Dennoman

Ik ben zo'n verzamelfetisjist en ik probeer eerst een reeks compleet te krijgen eer ik er iets van proef. Ik heb van Bourbon County momenteel de gewone, de Coffee en hopelijk binnenkort een Bramble Rye en een Vanilla. Van die laatste heb ik er zelfs 4 in één keer gekocht uit de UK. Daar hebben ze er nog meer dan in de US, want die zijn zo retired als de pest. Moet nu nog de Rare en de 2009 bomber hebben. Ik krijg ook nog een Night Stalker van een Canadees voor een bepaalde fles.

Trouwens vreemd dat je carbonatie miste in een zware stout. Als er één ding is wat een stout nu net niét mag hebben is het harde carbonatie en tonnen schuim om dat prachtige mondgevoel in de weg te staan. Geheel plat mag het echter ook niet zijn, gewoon een heel kleine tinteling. Denk aan De Molen die op algemeen verzoek zelfs een non-carbonate versie van hun Mout & Mocca hebben uitgebracht :) Ik heb zelfs liever dikke, rijke impies zonder bruis dan met teveel bruis.

Ik ben eraan aan het denken om eens een proeverij te houden van de Southern Tier Blackwater stouts. Ik moet er nog 2 hebben voor een complete set en had dit liefst met een paar 9lives bierliefhebbers gedeeld, aangezien ik er anderen niet echt blij mee zou maken. In Nederland zijn ze vrij eenvoudig te krijgen (zij het wel veel te duur), en ik zoek liever wat rond om een reeks compleet te krijgen aan een deftige prijs :)

Creme Brulee en Mokah nog, en we zijn rond :)

Berlin-Lover

Legacy Member

Abio

Legacy Member
BelgianMini zei:
Wat had je dan bereikt om zo'n topbieren open te trekken? :p

Ziet er goed uit, ben jaloers, want staan ook al even op het "te proeven" lijstje.

Gisteren was ik na maanden hard studeren en bibberen met mijn eerste poging door mijn eindexamen voor mijn nieuwe job. Mijn vorige job had ik opgegeven met het risico dat ik na enkele maanden werkloos zou worden, want de examens tussendoor en ook die van gisteren (wel nog een herexamen mogelijk eind deze maand) waren regelmatig eliminerend.

Van de oorspronkelijke groep waar we met gestart zijn in oktober schoten er voor dit eindexamen nog maar een 30% over. En nu op het eindexamen waren daar ook maar weer een 30% van geslaagd. Dus van de oorspronkelijke groep slechts ongeveer 10% dat momenteel de complete cursus met succes heeft doorlopen. Wel nog 20% met 1 herkansing.


Dennoman zei:
Trouwens vreemd dat je carbonatie miste in een zware stout...

Ik moet er nog 2 hebben voor een complete set en had dit liefst met een paar 9lives bierliefhebbers gedeeld...

Creme Brulee en Mokah nog, en we zijn rond :)

Voor mij mocht het echt wel wat meer zijn, zowat genre Black Albert of dergelijke, maar op zich viel het nog mee, hij was gelukkig niet compleet plat.
Ook heeft het niet te veel punten gekost :)

Zo eens een proeverij met 9livers zie ik ook wel zitten, het geregeld krijgen kan wat anders zijn, maar altijd leuk om eens met andere mensen iets te delen en zeker als die ook graag eens iets anders drinken dan de gangbare bieren.

Dennoman

Legacy Member
Berlin-Lover zei:
Voor de echte bierliefhebbers is er dit weekend het Bierfestival in Berlijn. Er zijn 2000 verschillende biersoorten te proberen. Ze komen uit 86 landen dus menigeen kan daar wel een leuke bierproeferij geven...

Voor de geinteresseerden: Op deze site kan je kijken welke bieren er aanwezig zijn:

16. Internationales Bierfestival 2012

En op deze site staat wat meer informatie over het evenemen:

Het Internationaal Berlijns Bierfestival 2012 (Biermeile)Enjoy-Berlin | Enjoy-Berlin
De "echte bierliefhebber" heeft al snel genoeg door dat dat eigenlijk een vreselijk oninteressante bierlijst vol met macro's is hoor :p Er zijn er wel een aantal bij die me interessant lijken, maar ik word er niet wild enthousiast van. Het is echt triest gesteld met het Duitse bierlandschap tegenwoordig.

http://podfiles.zdf.de/podcast/zdf_podcasts/120606_bier_zom_p.mp4

(Wel beetje jammer dat die docu begint op de WBC, is namelijk zowat de meest twijfelachtige wedstrijd ooit :p)

BelgianMini

Legacy Member
@Abio Proficiat!! Daar mag inderdaag op gedronken worden. :D

Stout-proeverij? Awel ja. :bow:

Berlin-Lover

Legacy Member
@Dennoman: Welke moet ik volgens jou proberen dan? Ik ga er vanavond heen maar ben verder geen hele grote bierkenner!

Bedankt alvast!

Dennoman

Legacy Member
Moeilijk te zeggen, de site is ook vreselijk onoverzichtelijk. Ik zou zeker langs de mannen van Zywiec (Polen) gaan, heb zeer goeie dingen gehoord over hun bieren, vooral hun porter.

Verder geldt de regel: hoe kleiner het standje, hoe beter het bier :)

bludgeoned

Legacy Member
Dennoman zei:
Zeer spijtig dat Alvinne hun shop heeft gesloten, en dat natuurlijk nét toen ik mijn bierhobby wat serieuzer begon te nemen :p Ik had verwacht dat een webshop die echt een deftige selectie buitenlandse bieren aanbiedt in België een absolute goudmijn zou zijn. Kennelijk niet dus, gezien de paardenkleppen van de overgrote meerderheid van de Belgen die maar wat graag geloven dat wij - en alleen wij - de beste bieren ter wereld brouwen.

Gelijkaardige webshops doen het in Nederland natuurlijk veel beter. In België is de selectie vrij povertjes, je hebt nu Etre Gourmet en de webshop van BeerPlanet, maar daar moet je belachelijk veel (en veel te duur) bestellen om een gigantische verzenddoos gevuld te krijgen waar je sowieso voor betaalt.

Ik zou de opkomst van een goeie Belgische internationale webshop ten zeerste toejuichen, maar er zijn te weinig importeurs om dat realistisch te maken denk ik. Een webshop voor de winkel van De Molen zou wel cool zijn :)
Denk dat er gewoon veel te veel werk inkruipt om een webshop deftig te runnen naast de reguliere activiteiten.
Gisteren nog eens wat bier gaan kopen.
o.a. Tsarina Esra en Rasputin van De Molen en Flying Dog Gonzo Imperial Porter. De bieren van De Molen al gedronken, dus vooral benieuwd naar die Gonzo.

Berlin-Lover

Legacy Member
Bedankt Dennoman. Zywiec was inderdaad goed te drinken. Daarnaast was ook het duitse Meckatzer wel lekker. Maar zoals gezegd heb ik er weinig verstand van...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan