Archief - De Grote Biertopic - Deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

BelgianMini

Legacy Member
Dennoman zei:
Ziet ernaar uit dat de releasedate zeker niet gehaald zal worden. Communicatie laat weer enorm te wensen over langs hun kant, zoals gewoonlijk. Ik zeg het, geweldige brouwers en ik ga door een vuur voor hun bieren, maar die communicatie naar het cliënteel toe moet echt wel beter.

Ja inderdaad. En als je er iets van zegt of vraagt, krijg je altijd het antwoord dat je hun facebook pagina in't oog moet houden.
Veel beweging zie je daar anders ook niet op hoor.
Enig nieuws over andere Black Damnations qua releasedates?

JackM

Legacy Member
Khad es 2 kasteelbierkes cuvee du chateau gekregen van 2012 en ze deze avond opgedronken. Voor maar een matig/zwak bierkenner/proever te zijn, vond ek die best goed (en donker). Khad ook redelijk licht gegeten en kvoelde ze wel nog snel komen.

/amateur

Emerxill

Legacy Member
Een paar jaar geleden heb ik hier in de kelder van het huis dat we gekocht hebben een ongeopend flesje Westmalle gevonden zonder etiket gevonden.
Het flesje ziet er vrij oud oud en het lijkt erop dat dit flesje uit de tijd komt dat er nog geen etiketten geplakt werden op trappisten (of andere bieren).

Iemand een idee wat zo iets "waard" is? "Waarde" in, is dat nog te zuipen of heeft dat een financiële-of verzamelwaarde?

Ben eens curieus, ik ben niet van plan om dat open te trekken om tot de constatatie te komen dat het pompbakbier is geworden. :)

Dennoman

Legacy Member
Emerxill zei:
Een paar jaar geleden heb ik hier in de kelder van het huis dat we gekocht hebben een ongeopend flesje Westmalle gevonden zonder etiket gevonden.
Het flesje ziet er vrij oud oud en het lijkt erop dat dit flesje uit de tijd komt dat er nog geen etiketten geplakt werden op trappisten (of andere bieren).

Iemand een idee wat zo iets "waard" is? "Waarde" in, is dat nog te zuipen of heeft dat een financiële-of verzamelwaarde?

Ben eens curieus, ik ben niet van plan om dat open te trekken om tot de constatatie te komen dat het pompbakbier is geworden. :)
Om met de deur in huis te vallen: financiële waarde is gegarandeerd verwaarloosbaar. De enige flessen Belgisch bier die flink in trek zijn bij verzamelaars, zijn oude lambiek/geuze/kriek. Het wordt niet voor niets "de champagne van het Pajottenland" genoemd :) Er zijn nog wel wat uitzonderingen, zoals de Sint-Sixtus (Westvleteren) Extra met rode capsules, maar die zijn ook niet eens zoveel waard. Normaal gezien had ik het geweten als dit veel geld zou waard zijn, dus ik vrees ervoor. Voor het geld moet ge het dus gegarandeerd niet doen.

Verder geldt de regel: de ene zijn goud laat de andere koud. Een bier zal niet rap "slecht" worden, zeker niet wanneer het gepasteuriseerd is. Als het eenmaal opgekookt en gefilterd is, zoals alle trappistenbieren effectief zijn, kun je een bier in principe decennialang bewaren. De enige bieren die effectief oneindig lang bewaarbaar zijn, zijn ongefilterde bieren van spontane gisting. Dat betekent dus ambachtelijke lambiek/kriek/geuze à la 3 Fonteinen, De Cam, Cantillon, ... en niet de gefilterde dingen zoals Belle-Vue en Boon.

Letterlijk ELK ander bier dat niet aan die beschrijving voldoet, wordt na verloop van tijd eigenlijk hetzelfde qua smaak. Ik ben geen expert op het vlak van de chemie achter het brouw- en rijpingsproces, maar normaal werkt het zo. Onthou voor deze uiteenzetting dat gist een levend organisme is, dat vrijwel altijd op zoek is naar eten om zichzelf in leven te houden.

Het eerste wat de gist aanvalt zijn vergistbare suikers. Deze komen uit de mout (gekiemde gerst) of andere granen die eventueel worden toegevoegd. Veel brouwers voegen ook rechtstreeks vergistbare suiker toe aan hun brouwsel om het alcoholpercentage te verhogen. De gist zet vergistbare suiker (zijn primaire voedingsbron) dus om in ethanol, ofte de alcohol die wij kennen. Alle bieren met een hoog alcoholpercentage bevatten toegevoegde suikers, want enkel en alleen uit de granen zul je nooit de suiker kunnen halen om een bier van 10% of hoger te kunnen maken.

Nadat alle vergistbare suiker grotendeels opgegeten is, begint de gist andere stoffen in het bier "aan te vallen" om in leven te kunnen blijven. Een van de eerste die eraan moet geloven zijn de alfazuren, die worden vrijgegeven wanneer de hop wordt gekookt of als een thee wordt "getrokken" (dryhopping) in het basisbeslag van het bier (ook de wort genoemd). Daarom worden hoppige bieren, zoals de meeste blonde bieren en natuurlijk vooral IPA's (India Pale Ale, een bierstijl waar de nadruk ligt op de hop) na verloop van tijd een stuk minder bitter en gaat het graanprofiel van de mout domineren. Dat is doorgaans niet de bedoeling, hoewel het ook lekker kan zijn, en raadt men dus praktisch altijd aan om hoppig/bitter bier zo vers mogelijk te drinken.

Als er vergistbare suikers zijn, zijn er ook onvergistbare suikers. Lactose (melksuiker) is er daar een van, en vaak wordt deze suiker ook vaak gebruikt om het bier aan te zoeten op een natuurlijke manier, zonder synthetische zoetstof. Een goed voorbeeld daarvan zijn de "milk stouts", die zo worden genoemd naar de melksuiker en omdat werd geloofd dat ze de melkproductie bij zogende moeders stimuleerde.

Verder laat ik gerust iemand aanvullen bij wat er na het aanvallen van de hopzuren gebeurt, want dat is me niet helemaal duidelijk. Voor zover ik het begrijp, gaat de gist uit pure noodzaak uiteindelijk zo goed als alle stoffen in het bier aanvallen, waardoor een kenmerkende "oudbiersmaak" gecreëerd wordt. Deze is het best te vergelijken met een oude porto of madeira. Je krijgt vrij "muffige" toetsen van rozijnen, druiven, wijn en donkere suiker. Hoe sterk die smaak is, hangt af van uw bier. Vooral de hoeveelheid restsuiker (die dus pas in een later stadium of zelfs helemaal NIET wordt aangevallen door uw gist) is daarin belangrijk om te bepalen hoeveel body het bier nog heeft. Meestal wordt oud bier heel dun nadat het de transformatie naar port heeft ondergaan.

Veel mensen zijn serieuze fan van deze smaak, maar bij mij mag het niet overdreven zijn. Een bier van tien jaar oud kan perfect, maar ik heb al dingen uit de jaren 70 en 80 geproefd die er echt wel over waren.

Gewoon opendoen dus, kwaad kan het niet. Best het bodemke niet mee uitgieten voor de zekerheid. Damn, sorry voor de halve boek :lol:. Ik ga nogal doorratelen wanneer ik gepassioneerd ben door iets.

Ties08

Legacy Member
Oeh een biertopic! Dat moet ik aan mijn vriend tonen --> Grote bierfan! Hij is zelfs een cursus zythologie aan het volgen :)

Bontus

Legacy Member
Emerxill zei:
Een paar jaar geleden heb ik hier in de kelder van het huis dat we gekocht hebben een ongeopend flesje Westmalle gevonden zonder etiket gevonden.
Het flesje ziet er vrij oud oud en het lijkt erop dat dit flesje uit de tijd komt dat er nog geen etiketten geplakt werden op trappisten (of andere bieren).

Iemand een idee wat zo iets "waard" is? "Waarde" in, is dat nog te zuipen of heeft dat een financiële-of verzamelwaarde?

Ben eens curieus, ik ben niet van plan om dat open te trekken om tot de constatatie te komen dat het pompbakbier is geworden. :)
Nog altijd mijn favoriet artikel omtrent "cellar aging":
So You’ve Got a Cellar...Now What? - News and Features - Ratebeer

En om in te pikken op Dennoman zijn uiteenzetting.

Esters zijn het resultaat van een verestering van een zuur en een alcohol.
Logische esters in bier zijn diegene met ethanol, maar naarmate een navergisting in fles erg lang duurt (enkele jaren), zijn er andere alcoholen (hogere alcoholen) en andere zuren die ontstaan.
Die dus ook "hogere" esters maken.

Het probleem met de onvergistbare suikers in bier dat men langer bewaart is het volgende:
Wilde besmettingen / sporen, gaan sommige van deze moleculen wél kunnen vergisten. Maar de besmettingen zijn relatief laag in aanwezigheid tov de toegevoegde gist, dus op korte termijn is hun invloed peanuts.
Op langere termijn kunnen ze wel iets bijbrengen.
Niet te vergeten : Brettanomyces gist produceert azijnzuur.

Dit azijnzuur kan weer combineren met hogere alcoholen : nieuwe esters

Enzoverder :)

Emerxill

Legacy Member
Dennoman zei:
Gewoon opendoen dus, kwaad kan het niet. Best het bodemke niet mee uitgieten voor de zekerheid. Damn, sorry voor de halve boek :lol:. Ik ga nogal doorratelen wanneer ik gepassioneerd ben door iets.
:bow: merci voor den halve boek aan uitleg iig. Ik ken wel "iets" van bier maar we hebben weer iets bijgeleerd.
Ik denk dat ik het flesje nog effe laten liggen tot een goed moment om het eens open te trekken.

Iets anders: hoe bewaar ik een fles op kurk het beste voor middellange termijn (half jaar tot x-jaar) het beste? Plat gelijk wijn of rechtstaand?
Ik koop niet speciaal bieren om te bewaren, maar ik leg ze altijd in mijne kelder ter afwachting der consumptie en soms liggen die daar wel een paar maanden tot een jaar...

bludgeoned

Legacy Member
Heb onlangs zelf een Rodenbach van 1983 ofzo gedronken en die was nog perfect drinkbaar. Veel hangt dus af van de omstandigheden waarin het bier is bewaard.

Abio

Legacy Member
mijas65 zei:
wie gaat er hier zaterdag allemaal naar struise voor de double black ?

Ik heb nog een fles staan van hun eerste batch. Zalig bier, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste keer dat ik hem geproefd heb van het vat (in Brugge), hem een stuk minder gebalanceerd vond smaken als de eerste 2 keer. Hopelijk krijgen ze hem terug zoals hij was...


Dennoman zei:
Ziet ernaar uit dat de releasedate zeker niet gehaald zal worden. Communicatie laat weer enorm te wensen over langs hun kant, zoals gewoonlijk. Ik zeg het, geweldige brouwers en ik ga door een vuur voor hun bieren, maar die communicatie naar het cliënteel toe moet echt wel beter.

Ik begrijp jou 100%. Hun bieren vind ik bijna allemaal goed tot fantastisch, en het zijn allemaal vriendelijk gasten (Carlo en David in het bijzonder naar mijn mening). Maar het wordt hoog tijd dat ze terug tot de essentie komen: goed bier brouwen. En het "probeerselkes met jan-en-alleman" achterwege laten. Want het is duidelijk dat hun "standaard"-bieren hierdoor in het gedrang komen.

Hoeveel keer datums niet verschoven worden door DSB... verschrikkelijk. En zoveel dingen dat er gewoonweg niet komen... zoals hun "10 ambassadeurs op 30 dagen". We zijn 3 maanden verder en er is 1 naam bekend gemaakt. En bieren waar zelfs de fans niet meer lijken aan te geraken (ik heb nog wel een paar Black Damnations op mijn verlanglijstje staan...).

Ik blijf een fan, maar het wordt moeilijker om hen bij vrienden en familie te blijven aanprijzen omdat niemand nog echt iets van hen vindt in de winkel. En mijn voorraad van hun bieren is ook niet onuitputtelijk spijtig genoeg...

bludgeoned

Legacy Member
Emerxill zei:
:bow: merci voor den halve boek aan uitleg iig. Ik ken wel "iets" van bier maar we hebben weer iets bijgeleerd.
Ik denk dat ik het flesje nog effe laten liggen tot een goed moment om het eens open te trekken.

Iets anders: hoe bewaar ik een fles op kurk het beste voor middellange termijn (half jaar tot x-jaar) het beste? Plat gelijk wijn of rechtstaand?
Ik koop niet speciaal bieren om te bewaren, maar ik leg ze altijd in mijne kelder ter afwachting der consumptie en soms liggen die daar wel een paar maanden tot een jaar...

Doen zoals de brouwer. Bv. Cantillon bewaart al zijn flessen liggend. Bier met enkel een kroonkurk bewaar ik altijd staand

Dennoman

Legacy Member
Abio zei:
Ik blijf een fan, maar het wordt moeilijker om hen bij vrienden en familie te blijven aanprijzen omdat niemand nog echt iets van hen vindt in de winkel. En mijn voorraad van hun bieren is ook niet onuitputtelijk spijtig genoeg...
Dit vat het voor mij vrij perfect samen. Mensen vragen mij naar Struise, en welke bieren er fantastisch van zijn.

"Gho, hun Black Damnation-serie zijn waarschijnlijk de beste imperial stouts ter wereld."
- "Ah, en waar zijn die te krijgen?" (in de verwachting dat ze maar efkes naar de drankenhal moeten gaan)
"Euh, nergens. In tegenstelling tot praktisch elke andere microbrouwerij ter wereld heeft Struise geen releaseschema en verschijnen die bieren gewoon lukraak in de rekken."

En dan weten dat ik er nog maar een handvol in mijn kelder heb staan, en die gaan helaas nergens naartoe buiten mijn eigen maag/lever :)

528772_10152684451110710_1242137253_n.jpg


(En ja, ik moet de 33cl Double Black nog hebben :))

Ik heb uit Urbains eigen mond gehoord dat ELKE resterende Black Damnation die nog niet is gebotteld, dit jaar gebotteld zal worden, met hoogstwaarschijnlijke uitzondering van de Single Black. Ik begin hun foliekes ook stilaan beu te worden. Zitten meer mislukkingen bij dan voltreffers.

bludgeoned

Legacy Member
Bepaalde drankencentrales worden ook gek van hun releasedata. Ze weten nooit wat ze wanneer zullen binnenkrijgen.
Zou hen wat sieren als ze de mensen door wie ze een deel van hun geld verdienen wat beter zouden informeren.
Ergste was toen we eens naar daar gingen achter twee bakken Pannepeut en ze die simpelweg niet wilden meegeven. Ze versturen natuurlijk liever pakketjes richting Amerika.
Enige voordeel dat ze hebben is dat ze verdomd goed weten hoe ze goed bier moeten brouwen. Jammer dat al hun half gelukte experimenten soms wat de bovenhand krijgen.

Dennoman

Legacy Member
Kvothe zei:
Heb hier vandaag 2 bongobonnen "biergenot" gekregen, wat een brouwerijbezoek inhoudt. Iemand die weet welke brouwerij een goede rondleiding geeft of één kan aanraden? Niet enkel het bezoek is belangrijk, maar ook de regio (zou er immers een weekendje van maken).

Cadeaubon Biergenot, cadeautips Eten & Drinken - Bongo
De Dolle Brouwers in Esen. Rondleiding wordt gegeven door de 95-jarige moeder en die is nog zo scherp als een mes. Niet te missen!

Bart Religion

Legacy Member
Dennoman zei:
Gewoon opendoen dus, kwaad kan het niet. Best het bodemke niet mee uitgieten voor de zekerheid. Damn, sorry voor de halve boek :lol:. Ik ga nogal doorratelen wanneer ik gepassioneerd ben door iets.

Waarom niet? Voor de smaak of om geen buikloop te krijgen? Of..?

Dennoman

Legacy Member
Bart Religion zei:
Waarom niet? Voor de smaak of om geen buikloop te krijgen? Of..?
Beetje van beide :) Normaal gezien zou je zelfs van heel ouwe gist geen diarree mogen krijgen, maar ik neem liever het risico niet. Het zijn ook echt harde stukjes, dus niet smakelijk in de mond.

bludgeoned

Legacy Member
Dennoman zei:
Beetje van beide :) Normaal gezien zou je zelfs van heel ouwe gist geen diarree mogen krijgen, maar ik neem liever het risico niet. Het zijn ook echt harde stukjes, dus niet smakelijk in de mond.
Ik doe het wel en nog nooit last gehad. Zit nog flink wat smaak in.
Dennoman zei:
De Dolle Brouwers in Esen. Rondleiding wordt gegeven door de 95-jarige moeder en die is nog zo scherp als een mes. Niet te missen!
Heb de tour nu drie keer gedaan zeker en ze lijkt op die 15 jaar dat ik er ga nog geen haar veranderd.

bludgeoned

Legacy Member
Dennoman zei:
Beetje van beide :) Normaal gezien zou je zelfs van heel ouwe gist geen diarree mogen krijgen, maar ik neem liever het risico niet. Het zijn ook echt harde stukjes, dus niet smakelijk in de mond.
Ik doe het wel en nog nooit last gehad. Zit nog flink wat smaak in.
Dennoman zei:
De Dolle Brouwers in Esen. Rondleiding wordt gegeven door de 95-jarige moeder en die is nog zo scherp als een mes. Niet te missen!
Heb de tour nu drie keer gedaan zeker en ze lijkt op die 15 jaar dat ik er ga nog geen haar veranderd.

Noctilucus

Legacy Member
Dennoman zei:
De Dolle Brouwers in Esen. Rondleiding wordt gegeven door de 95-jarige moeder en die is nog zo scherp als een mes. Niet te missen!

+1
Dat is echt een van de leukste brouwerijbezoeken die je kan meemaken. En ze hebben dan nog goeie bieren ook ;)

Leene

Legacy Member
Volgens mijn bronnen geeft Moes de komende weken geen rondleidingen bij De Dolle Brouwers. Misschien nog even wachten in de hoop dat ze snel terug is dus, want haar persoonlijkheid geeft echt wel een meerwaarde aan het bezoek van de brouwerij!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan