Archief - De Grote Biertopic - Deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Pariah

Legacy Member
hmm vorige zaterdag 12euro betaald voor saint lamvinus bij streekbieren yves. Waar heb je ze zien staan voor 8euro?

andrejes

Legacy Member
Pariah zei:
idd die cigar city biertjes lijken mij ook wel interessant. Het gaat mij niet zo zeer om de waarde van de bieren. want afspreken met een local vind ik ook wel fijn. Maar kzou gewoon niet graag flessen van + 12euro ruilen met "rommel". En aangezien hij 4 flessen cantillon had gewenst mag ik nu nog een paar suggesties doen :)

Die Hunuphu is zeker geen rommel!!!!!! Kost daar gewoon 25 $ per fles en alleen maar verkrijgbaar op 1 dag per jaar!!! Zal die zeker ruilen tegen 1 of 2 cantillons!!
Probleem is wel dat je gelijk 1 van de beste uit de US heb!!! kan bijna niet beter vind ik persoonlijk!!!
Dus zekers doen!!!

Dennoman

Legacy Member
Hunahpu's is een zeer gegeerd bier, en naar ik hoor een van de beste imperial stouts die er bestaan. Je moet er wel voor zijn natuurlijk. Bourbon County is een enorme bourbonbom, voor velen gegarandeerd té. Ik heb ze allemaal staan, en er 4 van geproefd. Ik meug het wel, maar zou het niet elke dag kunnen drinken.

Ge moet wel begrijpen dat "wat zijn zoal goeie Amerikaanse bieren?" een nogal rare vraag is, vermits er tegenwoordig in Amerika veel meer verschillende bieren worden gebrouwen dan hier.

xiempie

Legacy Member
Pariah zei:
Die black albert wil ik wel eens proberen. ikzelf woon tegen Kortrijk. Ik heb al een deftige drankencentrale gevonden waar ze oa. de dolle verkochten. Struise brouwers ben ik wel nog niet tegen gekomen. Bij streekbieren Yves in Roeselare hadden ze ook een mooi assortiment. En de vader ? van de eigenaar kan waarschijnlijk uren praten over bieren. Jammer genoeg ken ik er zelf nog niet genoeg van :)

In Kortrijk is er inderdaad geen drankzaak met een verrassende selectie aan bieren. Wel is er het café Gainsbar op de vlasmarkt die Struise bieren heeft en vaak een kleine selectie internationale bieren (die tijdelijk zijn). (Gainsbar)

Noctilucus

Legacy Member
Pariah zei:
Die black albert wil ik wel eens proberen. ikzelf woon tegen Kortrijk. Ik heb al een deftige drankencentrale gevonden waar ze oa. de dolle verkochten. Struise brouwers ben ik wel nog niet tegen gekomen. Bij streekbieren Yves in Roeselare hadden ze ook een mooi assortiment. En de vader ? van de eigenaar kan waarschijnlijk uren praten over bieren. Jammer genoeg ken ik er zelf nog niet genoeg van :)

Ken je Dranken Pauwels in Heule al?

danzig_6

Legacy Member
Pariah zei:
Die black albert wil ik wel eens proberen. ikzelf woon tegen Kortrijk. Ik heb al een deftige drankencentrale gevonden waar ze oa. de dolle verkochten. Struise brouwers ben ik wel nog niet tegen gekomen. Bij streekbieren Yves in Roeselare hadden ze ook een mooi assortiment. En de vader ? van de eigenaar kan waarschijnlijk uren praten over bieren. Jammer genoeg ken ik er zelf nog niet genoeg van :)

woon op 100 meter van streekbieren Yves en er nog nooit binnengeweest. Zal eens moeten binnenwippen dit weekend met een gevulde portemonnee me dunkt...

Pariah

Legacy Member
En eigenlijk zouden ze dit door mensen moeten laten testen die nog niks gedronken hebben. Hier laten ze gasten proeven die waarschijnlijk al een paar pinten op hebben en dan smaakt iedere pils bijna hetzelfste. allé is toch bij mij het geval als ik er genoeg op heb :unsure:

Pariah

Legacy Member
Vandaag een paar flesjes black albert batch 0 en een fles tsjeeses reserva gekocht. Wel vrij kostelijk die biertjes van de struise. 2,50 voor BA en+- 18 voor die tsjeeses. Hopelijk is het zijn geld waard :). Wat wil die reserva eigenlijk zeggen? Dacht dat dit bier was die de brouwer voor hem zelf hield? En waarom zetten ze een batch nummer bij die BA? Zijn er dan verschillende batches beschikbaar?

Dennoman

Legacy Member
bludgeoned zei:
Waarschijnlijk door enkelen van jullie al gezien, maar echt serieus gelachen met de marketingman van AB-Inbev: SVT: Den stora ölresan , Premiär 16 april, 21.00 i SVT1 - YouTube
Wel een aanrader om eens te doen met enkelen van je favoriete bieren. Eigenlijk is dit de correcte manier om bier te beoordelen.

18014_10152730371880710_984911965_n.jpg

Ik heb afgelopen zomer een blinde pilsproeverij gedaan. Acht blikjes uit de supermarkt, allemaal op dezelfde temperatuur gebracht en ingegoten. Het warmer worden heeft uiteindelijk ook een grote rol gespeeld, omdat sommige echt heel chemisch gingen ruiken daardoor. Beetje iets van ontsmettingsmiddel of zo, pure alcoholgeur in iets waar ten hoogste 5% in zit. Heel vreemd.

Hier is de uitslag, voor de nieuwsgierigen (van slecht naar "lekker", AKA te zuipen) met prijzen van de blikjes erbij:

8. Cristal - €0,72 / 33cl (grappig genoeg drie jaar lang als "mijn merk" gedronken in staminee aan de unief, koud is alles te zuipen)
7. Premium Pils Deluxe - €0,33 / 33cl (budget/etiketbier van bij Martens in Bocholt, gekocht in de Match)
6. Carapils - €0,38 / 50cl (geen storend moutprofiel wanneer het koud is, klein hopbittertje, maar zeer chemische geur bij opwarming)
5. Jupiler - €0,68 / 33cl (heb ik effectief herkend dankzij typische muffe natte graansmaak, behoorlijk zoet)
4. Delhaize Premium Pils - €0,27 / 33cl (beste koop voor zijn prijsklasse, deftige middenmoot)
3. Jupiler Blue - €0,83 / 33cl (gewoon aangelengde Jupiler, beter drinkbaar door hoger watergehalte)
2. Maes - €0,59 / 33cl (iets te moutig, dacht dat er meer hop in de aangepaste receptuur van 2009 zat, blijkbaar mout)
1. Stella - €0,78 / 33cl (hoppiger dan Maes, heeft daarom uiteindelijk gewonnen, ook qua uitzicht en geur veruit de beste)

Ach ja, uiteindelijk heeft mijn grote vijand dus gewonnen, maar op zich gaat het hier om supermarktpilsen hé. Een categorie die ergens wel boeiend is om uw smaakpalet te trainen en te zien wat ge voor feestjes kunt inslaan, maar verder niets. Was weleens geinig. Sindsdien ook Schultenbräu en Karlsquell gehad, die volgens mij ook zeer respectabel zouden scoren en Stella misschien weleens van de troon zouden kunnen stoten.

Het moet gezegd dat zulke bieren inderdaad een dusdanige eenheidssoep zijn, dat ge uw door dogmatische krachten ingegeven huismerk niet snel zult uithalen. Ik heb met andere woorden Jupiler wel herkend, maar Stella en mijn huismerk (Cristal) niet. Op blik was die echt VRESELIJK slecht, op tap niet zo. Heel vreemd. Echt stinken naar put en nat karton.

Maes en Stella staken er echt wel met enige marge bovenuit. Kwaliteitgewijs vind ik het verschil tussen Maes en Stella niet significant genoeg om voor laatstgenoemde te kiezen. Daarom kijk ik puur naar de prijs: 19 cent per blikje is imo niet irrelevant, zeker als het bvb om enkele pakken gaat voor een feestje of zo. Per palletje van 24 betaalt ge dan toch al bijna €5 minder voor een bier dat eigenlijk bijna niet verschilt. Ik geef dus grif toe dat Stella het betere bier is, maar ik ga toch voor Maes als ik een gewoon pilsje in huis moet halen.

Dennoman

Legacy Member
Pariah zei:
Vandaag een paar flesjes black albert batch 0 en een fles tsjeeses reserva gekocht. Wel vrij kostelijk die biertjes van de struise. 2,50 voor BA en+- 18 voor die tsjeeses. Hopelijk is het zijn geld waard :). Wat wil die reserva eigenlijk zeggen? Dacht dat dit bier was die de brouwer voor hem zelf hield? En waarom zetten ze een batch nummer bij die BA? Zijn er dan verschillende batches beschikbaar?
Bwoah, €2,5 is geen geld voor een klassebak als Black Albert.

De Reservabieren van Struise zijn allemaal op vat gerijpt. In het geval van Tsjeeses heb je een versie op bourbon en op porto. Tsjeeses is zo'n bier dat het publiek verdeelt vind ik. Als de Black Albert of andere zware imperial stouts teveel zijn, vinden er veel Tsjeeses nog geweldig omdat het zo in en in Belgisch is. Een zoet, moutig kerstbier, genre Sint-Bernardus Christmas. Ik ben er geen fan van, te kwistig met de kruiden en teveel mout. Maar goed, dat moet ge zelf zien :)

bludgeoned

Legacy Member
Pariah zei:
Vandaag een paar flesjes black albert batch 0 en een fles tsjeeses reserva gekocht. Wel vrij kostelijk die biertjes van de struise. 2,50 voor BA en+- 18 voor die tsjeeses. Hopelijk is het zijn geld waard :). Wat wil die reserva eigenlijk zeggen? Dacht dat dit bier was die de brouwer voor hem zelf hield? En waarom zetten ze een batch nummer bij die BA? Zijn er dan verschillende batches beschikbaar?
Heb het hier al gezegd, maar Tsjeeses Reserva is echt niet mijn ding. Veel te zoet en inderdaad kruidig. Daarom ben ik ook niet meteen de grootste fan van bepaalde tripels. Grote flessen zou ik in het vervolg niet meer kopen van De Struise. Per cl wordt het dan echt wel duur. Black Albert (en afgeleiden) blijft gewoon wel een topbier en zeker zijn geld waard. Het is toch niet dat je zoiets elke dag zult drinken.
Waar heb je ze uiteindelijk gevonden?

Pariah

Legacy Member
Net een Black Albert geopend. Speciale rokerige smaak. Kheb de indruk dat ie betert als hij wat op temperatuur komt. Gevonden bij Geers :)

Dennoman

Legacy Member
Pariah zei:
Net een Black Albert geopend. Speciale rokerige smaak. Kheb de indruk dat ie betert als hij wat op temperatuur komt. Gevonden bij Geers :)
Sowieso. Je merkt bij bieren met hogere alcohol dat die scherpte wat mindert als hij warmer staat. De mout komt dan naar de voorgrond. Ik maak er eigenlijk sowieso een regel van dat bieren boven de 8-9% op kamertemperatuur gedronken moeten worden. Een sterke blonde of een IPA mogen nog wel iets frisser zijn.

Dennoman

Legacy Member
Pariah zei:
Net een Black Albert geopend. Speciale rokerige smaak. Kheb de indruk dat ie betert als hij wat op temperatuur komt. Gevonden bij Geers :)
Sowieso. Je merkt bij bieren met hogere alcohol dat die scherpte wat mindert als hij warmer staat. De mout komt dan naar de voorgrond. Ik maak er eigenlijk sowieso een regel van dat bieren boven de 8-9% op kamertemperatuur gedronken moeten worden. Een sterke blonde of een IPA mogen nog wel iets frisser zijn.

ElMañana

Legacy Member
Heb dit weekend een Stouterik & een Stille Nacht gedronken.

Stouterik vond ik verschrikkelijk, Stille Nacht wél heel lekker.

Mijn voorkeur gaat dus duidelijk uit naar de zoetere varianten. Jammer genoeg moet ik niks meer kopen Brasserie De La Senne.
Het tegengestelde moet ik zeggen van de Dolle Brouwers, waarvan ik nog niks slecht gedronken heb.

Heeft iemand meer info over die rondleidingen? Is die mevrouw al terug?

Noctilucus

Legacy Member
Geen idee wat de huidige status van die rondleidingen betreft, behalve dat de brouwerij deze zondag gesloten is. Misschien best eens bellen als je zeker wil zijn wanneer er rondleidingen zijn...

Als je de wat zoetere bieren verkiest, kan ik zeker de volgende nog aanraden: Abbaye des Rocs Brune, Keyte Dobbel Tripel, Bière des Ours, Vicaris Generaal.
Ook de donkere bieren van Van Eecke (Het Kapittel Dubbel, Prior) en als het eens minder straf mag zijn, Leroy (Christmas bv.) zullen je waarschijnlijk wel bevallen.

bludgeoned

Legacy Member
Gisteren voor de eerste keer naar ZBF gegaan.
Toppers:
- Extase van Dochter van de Korenaar. Stukken beter dan hun Belle-Fleur.
- Foederbier van Rodenbach: dit is echt hoe een Rodenbach zou moeten smaken.
- Tilquin Oude geuze van het vat
- Struise Weltmerz werd geapprecieerd, vooral dan door de twee dames die me vergezelden.

- Rio Reserva viel wat tegen.
- Oakey Mokey van Brouwers verzet voelde wat vreemd aan, maar toch geslaagd.
- De Dochter van de Korenaar l’Ensemble Barrel Aged Barley Wine viel wat tegen, maar kan ook wat door de verzadiging komen.

Conclusie:
Goeie bieren te proeven tegen een fantastische prijs. Al is het aanwezige publiek niet meteen wat ik bij een bierfestival verwacht.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan