Archief - De Grote Biertopic - Deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Atrox

Legacy Member
Blijkbaar geeft Sint-Bernardus 12 een veel mindere kater dan Chimay Blauw :unsure:

Pariah

Legacy Member
bludgeoned zei:
Gisteren voor de eerste keer naar ZBF gegaan.
Toppers:
- Extase van Dochter van de Korenaar. Stukken beter dan hun Belle-Fleur.
- Foederbier van Rodenbach: dit is echt hoe een Rodenbach zou moeten smaken.
- Tilquin Oude geuze van het vat
- Struise Weltmerz werd geapprecieerd, vooral dan door de twee dames die me vergezelden.

- Rio Reserva viel wat tegen.
- Oakey Mokey van Brouwers verzet voelde wat vreemd aan, maar toch geslaagd.
- De Dochter van de Korenaar l’Ensemble Barrel Aged Barley Wine viel wat tegen, maar kan ook wat door de verzadiging komen.

Conclusie:
Goeie bieren te proeven tegen een fantastische prijs. Al is het aanwezige publiek niet meteen wat ik bij een bierfestival verwacht.

Toevallig iets van Alvinne geprobeerd?

En wat bedoel je met het aanwezige publiek? als er hier in de streek een bierfestival is, loopt het meestal vol met van die marginalen die zo snel mogelijk dronken willen worden. :unsure:

bludgeoned

Legacy Member
Pariah zei:
Toevallig iets van Alvinne geprobeerd?

En wat bedoel je met het aanwezige publiek? als er hier in de streek een bierfestival is, loopt het meestal vol met van die marginalen die zo snel mogelijk dronken willen worden. :unsure:
Enkel de naked ladies. Blijkbaar hadden ze nog een paar deftige zaken mee, maar al iets te veel ontgoocheld geweest door hen. Dus zal niet snel nog iets van hen kopen/proeven.
Wat ik bedoel met publiek:
Ik ga nooit naar grote bierfeesten of grote festivals. De kleinschaligere zaken of proeverijen die ik bezoek zijn er zo goed als geen mensen zat/ambetant.

Dennoman

Legacy Member
Ik heb idd opgevangen dat er veel zat volk was. Dat krijg je met zulke grote festivals: veel marginalen die denken dat bier enkel kappen, kappen, kappen is.

bludgeoned

Legacy Member
Dennoman zei:
Ik heb idd opgevangen dat er veel zat volk was. Dat krijg je met zulke grote festivals: veel marginalen die denken dat bier enkel kappen, kappen, kappen is.
Er was mijns inziens gewoon veel volk dat ik niet meteen associeer met lekker bier. Maar viel relatief goed mee, behalve wat fars gedoe in toiletten, voorsteken, bezette stoelen beginnen innemen als er iemand achter bier was,...
Maar al bij al niet te veel van aangetrokken en is een wrang neveneffect van een groot evenement.

Bontus

Legacy Member
Ben jammer genoeg weer niet kunnen gaan.

Zal het moeten inhalen met wat thuis geproef :)

kiewitcity

Legacy Member
Atrox zei:
Blijkbaar geeft Sint-Bernardus 12 een veel mindere kater dan Chimay Blauw :unsure:

sint bernardus mmmmmmm..na en stuk of acht is het toch fataal in het kopke.

Pariah

Legacy Member
Geef mij toch maar rochefort 10 of westvleteren 12. Sint bernardus heeft precies zo een metaalachtige nasmaak.

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Dennoman

Legacy Member
Rochefort 10 > Sint-Bernardus Abt >>>>>>>>>>>>>>>> Westvleteren 12, sowieso.

Dennoman

Legacy Member
Abio zei:
Prijs/beschikbaarheid meegerekend of puur het bier op zichzelf?
Wat er in mijn glas zit, is van tel. Nu, bieren die écht moeilijk te vinden zijn, zal ik waarschijnlijk wel onbewust vanuit een andere bril bekijken als een "specialleke", maar 't is niet alsof deze moeilijk te vinden zijn. Als ge de juiste mensen kent is ook Westvleteren makkelijk zat.

Maar nee, ik vind het zwaar overroepen. Vers is het zelfs gewoon niet lekker. Hete alcohol en een storend zoetje. Daar waar de balans in Rochefort quasi perfect is, en in Sint-Bernardus die gist voor een steviger broodsmaak zorgt.

Pariah

Legacy Member
Verschilt een gewone pannepot veel met een pannepot reserva 2009? Kvind momenteel de pannepeut lekkerder dan pannepot reserva. De gewone pannepot heb ik nog niet geprobeerd. Maar ik vermoed dat die eerder ook een stoutachtige zal zijn?

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

ElMañana

Legacy Member
Er komt een nieuwe Caractere Ltd Ed van Rodenbach. Iemand die vorige gehad? Aanrader?

Dennoman

Legacy Member
Veel mensen vinden hem iets te zeer op de zoetige kant spelen. Ik ben ook wel akkoord dat het iets te zeer naar de "poepegattekes" neigt. Het is weer zo'n typisch bier dat voor een toprestaurant ('t Zilte) gemaakt is. De relatie tussen bier en gastronomie is eigenlijk belachelijk infantiel hier in België. Fruit moet blijkbaar synoniem zijn met snoepjes en zoetigheid als het om bier gaat.

Buiten Jeroen Meus, die tenminste nog actief de oude geuze/kriek promoot, is het eigenlijk om te janken wat foodpairing met bier betreft in dit land. In Amerika hebben de meeste grote ambachtelijke brewpubs een eigen chef aangesteld die exclusief met de bieren van die craft brewery kookt. Hier zijn zelfs dé toprestaurants rond bier (zoals De Bistronoom of De Heeren van Liedekercke) beperkt tot pairings met wat in feite spul is dat ge in de supermarkt kunt kopen.

Het is nog altijd een stiekeme droom van me om op termijn iets open te doen dat bier en gastronomie op een mooie manier verenigt. Bier lijkt tegenwoordig altijd een bijkomstigheid te zijn als het om verfijnde keuken gaat, terwijl ik het net veel meer potentieel vind hebben dan wijn.

Dieterg

Legacy Member
kiewitcity zei:
sint bernardus mmmmmmm..na en stuk of acht is het toch fataal in het kopke.

Ik geraak niet aan 8, bij 6 wast bij mij al meer dan fataal in het kopke. Dju dat kwam ineens hard aan :-).

ElMañana

Legacy Member
Dennoman zei:
Veel mensen vinden hem iets te zeer op de zoetige kant spelen. Ik ben ook wel akkoord dat het iets te zeer naar de "poepegattekes" neigt. Het is weer zo'n typisch bier dat voor een toprestaurant ('t Zilte) gemaakt is. De relatie tussen bier en gastronomie is eigenlijk belachelijk infantiel hier in België. Fruit moet blijkbaar synoniem zijn met snoepjes en zoetigheid als het om bier gaat.

Buiten Jeroen Meus, die tenminste nog actief de oude geuze/kriek promoot, is het eigenlijk om te janken wat foodpairing met bier betreft in dit land. In Amerika hebben de meeste grote ambachtelijke brewpubs een eigen chef aangesteld die exclusief met de bieren van die craft brewery kookt. Hier zijn zelfs dé toprestaurants rond bier (zoals De Bistronoom of De Heeren van Liedekercke) beperkt tot pairings met wat in feite spul is dat ge in de supermarkt kunt kopen.

Het is nog altijd een stiekeme droom van me om op termijn iets open te doen dat bier en gastronomie op een mooie manier verenigt. Bier lijkt tegenwoordig altijd een bijkomstigheid te zijn als het om verfijnde keuken gaat, terwijl ik het net veel meer potentieel vind hebben dan wijn.

Thx. Heeft inderdaad meer potentieel. Moest je ooit iets opendoen, dan zal ik een van je eerste klanten zijn =D. Bedankt voor de twee tips (restaurants). Zal dat eens in de gaten houden.

Hoewel een Tournee Generale bijvoorbeeld, toch best wel z'n best deed om bier in de keuken te promotrm. Iets té vond ik persoonlijk. Soit, ga vrijdsg of volgende week eens achter een fles Carctere Rouge gaan, dan kan ik zelf uitmaken of het iets voor mij is.

bludgeoned

Legacy Member
Dennoman zei:
Veel mensen vinden hem iets te zeer op de zoetige kant spelen. Ik ben ook wel akkoord dat het iets te zeer naar de "poepegattekes" neigt. Het is weer zo'n typisch bier dat voor een toprestaurant ('t Zilte) gemaakt is. De relatie tussen bier en gastronomie is eigenlijk belachelijk infantiel hier in België. Fruit moet blijkbaar synoniem zijn met snoepjes en zoetigheid als het om bier gaat.
Duidelijk de eerste versie niet gedronken dan. Daar kreeg ik echt geen ganse fles van binnen. Batch 2 en 3 is inderdaad veel zachter. Perfect voor een groot publiek en doet het goed als aperitief.
Van Rodenbach blijf ik toch het meest houden van de Vin de Céréale en het Foederbier.

Dennoman

Legacy Member
bludgeoned zei:
Duidelijk de eerste versie niet gedronken dan. Daar kreeg ik echt geen ganse fles van binnen. Batch 2 en 3 is inderdaad veel zachter. Perfect voor een groot publiek en doet het goed als aperitief.
Van Rodenbach blijf ik toch het meest houden van de Vin de Céréale en het Foederbier.
Heb hier nog 2 flessen van de eerste batch staan. Misschien maar eens kraken, wordt er naar ik hoor niet beter op met de leeftijd.

bludgeoned

Legacy Member
Dennoman zei:
Heb hier nog 2 flessen van de eerste batch staan. Misschien maar eens kraken, wordt er naar ik hoor niet beter op met de leeftijd.
Dus deze van de 900 flessen bedoel ik, met de rode zegel.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan