Archief - De Grote Biertopic - Deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dJeez

Legacy Member
Pariah zei:
Allé dan heb je al een voordeel dat je misschien wat gerief kan gebruiken. Want blijkbaar heb je ook redelijk wat materiaal nodig om zelf te brouwen. Jammergenoeg.
Collega's zijn gewoon gestart met zo'n startset vanop Brouwmarkt, en eens ik verhuisd ben naar mijn nieuwe stek (zou voor september moeten zijn) denk ik dat ik mij daar ook eens aan ga wagen...

Pariah

Legacy Member
Mja die startpakketten zeggen mij niet veel. Je krijgt gewoon zo een blik die je in water moet kappen. Precies alsof je soep maakt adhv zo een zakje :). Ik wil zelf een giststarter maken en niet gewoon een soort oplosbiertje maken :) .

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Bontus

Legacy Member
Pariah zei:
Mja die startpakketten zeggen mij niet veel. Je krijgt gewoon zo een blik die je in water moet kappen. Precies alsof je soep maakt adhv zo een zakje :). Ik wil zelf een giststarter maken en niet gewoon een soort oplosbiertje maken :) .

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
Je hebt gelijk dat het leuker is, maar je hebt wel onmiddellijk redelijk veel materiaal nodig.
Normaal zal je een installatie à la verhuisbrouwerij hebben: De Verhuisbrouwerij vzw

Grootste pijnpunten zullen waarschijnlijk worden:
- Schrootmolen (niet echt leuk met handenarbeid, als je een kleine brouwerij in de buurt hebt kan je eventueel daar je mout kopen én schroten. Tot max 1 dag op voorhand kan je schroten. Ik heb zelf gelukkig een semiprofessionele schroter)
- Filtering van het draf (een geschikt RVS filterplaat in de goeie vorm laten maken gaat heel duur zijn...)
- Temperatuurregeling van de maisch (ik werk in een geïsoleerde kuip, in dit geval is het vooral moeilijk inschatten wat de temperatuur na storting gaat zijn, want er is geen mogelijk tot naverwarmen, ik kan enkel heet of koud water toevoegen)
- Warme breuk filtering (altijd een probleem. indien je iers mos gebruikt vlokken de eiwitten wel uit, maar als je ze meeneemt komen ze in de trub achteraf)
- Infecties afhankelijk van de manier waarop je koelt. (de properste manier is de mantel van de kookketel (of een andere ketel) langs buiten koelen, het water dat je opvangt kan eventueel nog dienen om te reinigen, of voor een volgend brouwsel.)
- Decanteren van de gistslurry na gisting, zonder kraantjes onderaan is het een onbegonnen werk.
- Een stabiele lageringskelder qua temperatuur.

mijas65

Legacy Member
is er iemand die een van dees nog naar struise gaat ? moet zon fles BD1 hebben :)

Kandul

Legacy Member
Bontus zei:
Je hebt gelijk dat het leuker is, maar je hebt wel onmiddellijk redelijk veel materiaal nodig.
Normaal zal je een installatie à la verhuisbrouwerij hebben: De Verhuisbrouwerij vzw

Grootste pijnpunten zullen waarschijnlijk worden:
- Schrootmolen (niet echt leuk met handenarbeid, als je een kleine brouwerij in de buurt hebt kan je eventueel daar je mout kopen én schroten. Tot max 1 dag op voorhand kan je schroten. Ik heb zelf gelukkig een semiprofessionele schroter)
- Filtering van het draf (een geschikt RVS filterplaat in de goeie vorm laten maken gaat heel duur zijn...)
- Temperatuurregeling van de maisch (ik werk in een geïsoleerde kuip, in dit geval is het vooral moeilijk inschatten wat de temperatuur na storting gaat zijn, want er is geen mogelijk tot naverwarmen, ik kan enkel heet of koud water toevoegen)
- Warme breuk filtering (altijd een probleem. indien je iers mos gebruikt vlokken de eiwitten wel uit, maar als je ze meeneemt komen ze in de trub achteraf)
- Infecties afhankelijk van de manier waarop je koelt. (de properste manier is de mantel van de kookketel (of een andere ketel) langs buiten koelen, het water dat je opvangt kan eventueel nog dienen om te reinigen, of voor een volgend brouwsel.)
- Decanteren van de gistslurry na gisting, zonder kraantjes onderaan is het een onbegonnen werk.
- Een stabiele lageringskelder qua temperatuur.
Kan je geen automatische temperatuurregeling maken met een Arduino ofzo?

BelgianMini

Legacy Member
Dennoman zei:
Ik doe geen cursus, begin er gewoon zelf aan. Mijn maten die de beste homebrews maken, hebben zelf ook ofwel geen cursus gedaan, ofwel nadat ze zelf wat met de basis hebben zitten fieteren. Ene gast maakt nu echt wel bier op hoog niveau, dat zo in vergelijking met Struise of Alvinne zou kunnen staan qua smaakprofiel en dikke kloten op het gebied van maischtijd (mondgevoel) en kracht van de hop. Perfect bij een goeie vettige ouwe kaas.

Nu heb je mijn interesse wel gewekt. :)
Is er geen mogelijkheid om dat, via jou, eens te proeven?

Ben zelf ook al even aan't denken om te proberen van zelf te brouwen.
Eerst wachten tot het huisje klaar is en dan toch eens in verdiepen...

Pariah

Legacy Member
Als ik begin met brouwen zal het via "brew in a bag" methode zijn. bespaart mij al wat kosten en gepruts om oa. zelf zo een maischton in mekaar te steken.

Weet er iemand wanneer oerbier reserva beschikbaar is bij de dolle?

fyi: vandaag ben ik 18 flesjes van Dogfish Head verwachtende :cool:

Bontus

Legacy Member
Kandul zei:
Kan je geen automatische temperatuurregeling maken met een Arduino ofzo?

Dat kan, maar is enkel praktisch uitvoerbaar als je een elektrische verwarming van de maisch hebt. Dat is eigenlijk maar goed te doen tot een bepaald volume (20 liter of zo).
Eens daarboven heb je meer vermogen nodig en zit je met gasvuur.
Lijkt me wel makkelijker om dan gewoon het vuur wat te regelen adh van de gemeten temperatuur.

In mijn geval niets van dat alles, een geïsoleerde kuip, zonder verwarming.

Lobmans

Legacy Member
Ik ga dit weekend een weekendje naar Brugge met de vriendin. Iemand aanraders qua biercafés? Ik had zelf al wel gehoord over de Cambrinus, Het Brugs Beertje,... Nog meer tips?

Iemand die overigens weet of een brouwerijbezoek aan de Halve Maan de moeite is?

Kandul

Legacy Member
Bontus zei:
Dat kan, maar is enkel praktisch uitvoerbaar als je een elektrische verwarming van de maisch hebt. Dat is eigenlijk maar goed te doen tot een bepaald volume (20 liter of zo).
Eens daarboven heb je meer vermogen nodig en zit je met gasvuur.
Lijkt me wel makkelijker om dan gewoon het vuur wat te regelen adh van de gemeten temperatuur.

In mijn geval niets van dat alles, een geïsoleerde kuip, zonder verwarming.
Ik had het eerder over een meting in de kuip zelf, waarbij er dan adhv de temperatuur automatisch koud of warm water toegevoegd wordt. Misschien dat het iets te veel van het goede is als het zeer kleinschalig is.

Bontus

Legacy Member
Kandul zei:
Ik had het eerder over een meting in de kuip zelf, waarbij er dan adhv de temperatuur automatisch koud of warm water toegevoegd wordt. Misschien dat het iets te veel van het goede is als het zeer kleinschalig is.

Dat zou kunnen, maar ik heb maar heel kleine marges voor volume toe te voegen, anders verdun ik te veel. En ik moet met een minimaal volume vertrekken anders is mijn beslag te dik. (roerwerk kan het dan niet aan, en brouwrendement daalt ook)

Wat wel kan en volgens uw principe is en met een geïsoleerde kuip, is naverwarmen met een 'serpentin'. Dan verdun je het beslag niet. Doorheen de serpentin kan je een debiet sturen met temperatuur 80-90°C.
Maar dan zou je het zo moeten ontwerpen dat je roerwerk kan blijven draaien, anders zou je meting niets waard zijn.

ElMañana

Legacy Member
Pariah zei:
Weet er iemand wanneer oerbier reserva beschikbaar is bij de dolle?

Heb daar overlaatst eens voor gemaild (net als voor de vraag of de oma nog steeds de rondleidingen doet):

de mama is op pensioen , aan 95.5 jaar ..
op de resreva nog geen zicht , vr gr els

Leene

Legacy Member
In Brugge kan je ook naar Le trappiste in de Kuipersstraat 33 gaan, dat is een biercafé dat vorige maand de deuren opende. Zelf nog niet geweest, dus ik weet niet of het gezellig is. Café Rose Red in de Cordoeaniersstraat is ook nog wel aangenaam. En dan is er volgens mij ook nog Poatersgat in de Vlamingstraat...

dJeez

Legacy Member
Pariah zei:
Mja die startpakketten zeggen mij niet veel. Je krijgt gewoon zo een blik die je in water moet kappen. Precies alsof je soep maakt adhv zo een zakje :).
Die collega's in kwestie vonden het ideaal om de basis mee te leren, nu willen ze een stap verder gaan en op basis van mout en hop werken. Zelf zou ik eigenlijk wel eens Lambic (Geuze) willen leren steken (ik overweeg - omdat ik er tijdens de afgelopen Tour de Geuze ben gepasseerd - om lid te worden van de Geuzen van Oud Beersel).

Lobmans zei:
Ik ga dit weekend een weekendje naar Brugge met de vriendin. Iemand aanraders qua biercafés? Ik had zelf al wel gehoord over de Cambrinus, Het Brugs Beertje,... Nog meer tips?
Gezellig, sfeervol bierhuis :p.

Een foto van het interieur : http://www.iedereenambassadeur.nl/tip/brugge/de-garre-bier-cafe

En hun website : http://www.degarre.be/

bludgeoned

Legacy Member
Gisteren avondje Dupont gehad met Gust Simons. Blijft toch een echte topbrouwerij Dupont.

Noctilucus

Legacy Member
Lobmans zei:
Ik ga dit weekend een weekendje naar Brugge met de vriendin. Iemand aanraders qua biercafés? Ik had zelf al wel gehoord over de Cambrinus, Het Brugs Beertje,... Nog meer tips?

Iemand die overigens weet of een brouwerijbezoek aan de Halve Maan de moeite is?

Naast de hierboven genoemde cafés die allemaal aanraders zijn, heb ik gehoord dat De Kelk zijn bierkaart serieus heeft vernieuwd, schijnt de moeite te zijn al ben ik er nog niet geraakt.
Wat andere cafés betreft -als je niet genoeg hebt aan alle namen die al opgenoemd werden :p- uitkijken voor tourist traps, in sommige gevallen durven ze al eens heel stevige prijzen te vragen zonder dat daar een gegronde reden voor is.

Het brouwerijbezoek aan de Halve Maan is naar mijn beleving goed zonder meer, een beetje standaard voor een wat grotere brouwerij in die zin dat ik het humoristische aspect van de meeste kleine brouwerijtours miste.
Anderzijds is het wel een interessante rondleiding, het is ook een brouwerij met behoorlijk wat historiek, het uitzicht van bovenaan over Brugge is ook al niet slecht en een proevertje achteraf (Brugse Zot Blond of Bruin waarbij mijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar de bruine) is natuurlijk ook mooi meegenomen. Het hangt er dus een beetje vanaf hoeveel brouwerijen je al bezocht hebt en hoe hoog je standaard ligt voor zo'n bezoek :)

mijas65

Legacy Member
vandaag naar struise geweest voor hun bd1 black berry albert , kom je daar toe alles op ( om van tegen de muur op te lopen )
heb hen verteld dat ik 120km voor niets heb gereden omdat ze zo weinig info vrijgeven en alles steeds via via moet gehoord worden .
hebben hun wel zeer vriendelijk geexcuseerd en je zag dat ze het vrij ambetant vonden, en als ze zoiets op facebook zouden zetten er teveel volk op zou af komen .
wel zeer vriendelijk service gehad .

in september word er veel meer BD1 gebottled alsook alle andere 11 varianten worden in semptember tegelijk terug op de markt gegooid .

en van alle geproefde bieren stak dees er met kop en shouder boven Struise Woody Albert - 98 at RateBeer.
word tevens ook in september uitgebracht onder de BD serie .

Black Night

Legacy Member
Gisteren de Westmalle Tripel van 13 maanden voorbij vervaldatum opengetrokken.

Voordeel:
- Smaak veel fruitiger dan normaal.
- Alcoholsmaak minder uitgesproken dan een 'vers' model.

Nadeel:
- Minder carbonisatie, waardoor minder prikkelend op de tong.

Eens iets anders...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan