Je hebt gelijk dat het leuker is, maar je hebt wel onmiddellijk redelijk veel materiaal nodig.
Normaal zal je een installatie à la verhuisbrouwerij hebben:
De Verhuisbrouwerij vzw
Grootste pijnpunten zullen waarschijnlijk worden:
- Schrootmolen (niet echt leuk met handenarbeid, als je een kleine brouwerij in de buurt hebt kan je eventueel daar je mout kopen én schroten. Tot max 1 dag op voorhand kan je schroten. Ik heb zelf gelukkig een semiprofessionele schroter)
- Filtering van het draf (een geschikt RVS filterplaat in de goeie vorm laten maken gaat heel duur zijn...)
- Temperatuurregeling van de maisch (ik werk in een geïsoleerde kuip, in dit geval is het vooral moeilijk inschatten wat de temperatuur na storting gaat zijn, want er is geen mogelijk tot naverwarmen, ik kan enkel heet of koud water toevoegen)
- Warme breuk filtering (altijd een probleem. indien je iers mos gebruikt vlokken de eiwitten wel uit, maar als je ze meeneemt komen ze in de trub achteraf)
- Infecties afhankelijk van de manier waarop je koelt. (de properste manier is de mantel van de kookketel (of een andere ketel) langs buiten koelen, het water dat je opvangt kan eventueel nog dienen om te reinigen, of voor een volgend brouwsel.)
- Decanteren van de gistslurry na gisting, zonder kraantjes onderaan is het een onbegonnen werk.
- Een stabiele lageringskelder qua temperatuur.