Archief - De bedrijfswagen topic

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

eniac

Legacy Member
Killertux zei:
En hoe moet ik dat in zijn geheel kaderen?
Als ik bvb. 500EUR bruto zou inleveren, wat is dan een faire compensatie van wagen vanuit de nieuwe werkgever? Moet ik dan rekenen op iets met een waarde van 500EUR op directlease?
Zie mijn reply... Voor de waarde kan je als baseline je huidige kosten nemen van alles wat errond hangt, en eventueel verhogen met wat jij ervaart als meerwaarde van de nieuwe tov je huidige wagen.

KerberosX

Legacy Member
Eerlijk gezegd zou ik nooit 500 EUR inleveren bij een nieuwe job. Denk eraan dat dit toch het equivalent is van twee deftige opslagen. Hou er ook rekening mee dat dit effect heeft op je vakantiegeld en 13e maand (en je pensioen als je daarin gelooft).
Denk er ook aan dat je zowiezo VVA zal betalen voor je wagen (voor courante wagens schommelt dit tussen de 100 en 200 EUR dat nog eens van je loon zal afgaan).
Wissel je vrijwillig van job? Indien niet zou ik er toch eens goed over nadenken voor jr zoveel loon gaat inleveren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

FlatSix

Legacy Member
Jah, het blijft een afweging tussen wat je nu van je wagen verwacht, wat die kost, en hoeveel je gaat terug krijgen.

eniac

Legacy Member
KerberosX zei:
Eerlijk gezegd zou ik nooit 500 EUR inleveren bij een nieuwe job. Denk eraan dat dit toch het equivalent is van twee deftige opslagen.

Ja, maar als die opslagen (of meer dan dat) toch opgaan aan privé autokosten kom je nog beter uit door in te leveren he.

Hou er ook rekening mee dat dit effect heeft op je vakantiegeld en 13e maand (en je pensioen als je daarin gelooft).

Verschil in pensioen mag je aan die lonen al stilaan vergeten... Eens je een bepaald bedrag hebt bereikt maken verdere opslagen niets uit.

Denk er ook aan dat je zowiezo VVA zal betalen voor je wagen (voor courante wagens schommelt dit tussen de 100 en 200 EUR dat nog eens van je loon zal afgaan).

VAA is wel bruto in de meeste gevallen. Maar terechte opmerking.

Killertux

Legacy Member
KerberosX zei:
Eerlijk gezegd zou ik nooit 500 EUR inleveren bij een nieuwe job. Denk eraan dat dit toch het equivalent is van twee deftige opslagen. Hou er ook rekening mee dat dit effect heeft op je vakantiegeld en 13e maand (en je pensioen als je daarin gelooft).
Denk er ook aan dat je zowiezo VVA zal betalen voor je wagen (voor courante wagens schommelt dit tussen de 100 en 200 EUR dat nog eens van je loon zal afgaan).
Wissel je vrijwillig van job? Indien niet zou ik er toch eens goed over nadenken voor jr zoveel loon gaat inleveren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Inderdaad vrijwillig; loon en voordelen houden het niet draaiende als het inhoudelijke op bepaalde vlakken volledig spaak loopt.
Het kan gerust met iets minder per maand, als de werkinvulling en mentale gezondheid verbeteren.

MrKend54l

Legacy Member
KerberosX zei:
Eerlijk gezegd zou ik nooit 500 EUR inleveren bij een nieuwe job. Denk eraan dat dit toch het equivalent is van twee deftige opslagen. Hou er ook rekening mee dat dit effect heeft op je vakantiegeld en 13e maand (en je pensioen als je daarin gelooft).
Denk er ook aan dat je zowiezo VVA zal betalen voor je wagen (voor courante wagens schommelt dit tussen de 100 en 200 EUR dat nog eens van je loon zal afgaan).
Wissel je vrijwillig van job? Indien niet zou ik er toch eens goed over nadenken voor jr zoveel loon gaat inleveren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dat is niet inleveren maar gewoon fiscale optimalisatie. Oké je levert 6960€ per jaar in. Wat netto neerkomt op 3500€. Maar daar rij je geen heel jaar voor met een auto hoor.

Ciamician

Legacy Member
Zijn de bedragen die je bvb op een DirectLease of op LeasePlan ziet staan een goede indicatie van wat je kan verwachten als je X aantal EUR bruto inlevert (bedrijfsspecifieke kortingen buiten beschouwing gelaten uiteraard)?

Filipkeuh

Legacy Member
@SanderH_: Deze simulaties kan je zeker gebruiken als startpunt. Leasebedrag hangt echter van verschillende factoren af (eigen aankoop van bedrijf, fleet-kortingen, extern leasebedrijf --> die berekenen dan nog eens elk de restwaarde van de wagen, ...). Mijn effectief leasebedrag lag wel wat lager dan de simulatie op deze sites (ik werk wel in een grote organisatie, dus hoge kortingen).
Enkele dingen om in de gaten te houden: in mijn geval kreeg ik een budget incl BTW met daarbij een tankkaart. In je simulatie daarnaast ook rekening houden met aantal km`s (standaard maar 10k bij meeste simulators).

VAA: wordt bij je bruto bijgeteld, waar je belastingen op betaald, om dan weer afgetrokken te worden.

Berekening is dus vrij complex, zeker als je de effectieve lease-bedragen niet kent...

Killertux

Legacy Member
Juist even berekend en mijn huidige wagen kost mij 406EUR/maand. (240EUR aflossing voor nog 3j, de rest van het bedrag is verzekering/benzine/Vbelasting/onderhoud).
Een degelijke bedrijfswagen zou dus wel een netto inlevering kunnen compenseren, denk ik?

FlatSix

Legacy Member
Killertux zei:
Juist even berekend en mijn huidige wagen kost mij 406EUR/maand. (240EUR aflossing voor nog 3j, de rest van het bedrag is verzekering/benzine/Vbelasting/onderhoud).
Een degelijke bedrijfswagen zou dus wel een netto inlevering kunnen compenseren, denk ik?

406 euro de maand in bruto is al een hele hoop. Dus het zou nu al straf zijn dat je slechter uitkomt. Dus stel dat ze u 500 bruto afnemen maar wel een A3 geven, dan zit je in een beter pakket dan ervoor, de vraag is nu of je 500 bruto kwijt voor bijvoorbeeld die A3 acceptabel vind.

Killertux

Legacy Member
xTwL- zei:
406 euro de maand in bruto is al een hele hoop. Dus het zou nu al straf zijn dat je slechter uitkomt. Dus stel dat ze u 500 bruto afnemen maar wel een A3 geven, dan zit je in een beter pakket dan ervoor, de vraag is nu of je 500 bruto kwijt voor bijvoorbeeld die A3 acceptabel vind.

Met wat mijn huidige wagen mij kost, zou ik dat een zeer acceptabel voorstel vinden.

eniac

Legacy Member
Killertux zei:
240EUR aflossing voor nog 3j

Opgelet: afschrijving is niet gelijk aan aflossing.

Afschrijving = aankoopprijs min verkoopprijs
Voor jaarlijkse/maandelijkse afschrijving deel je bovenstaande door het aantal jaar/maand dat je ermee gereden hebt.

Dat is de echte kost en degene waarmee je hier moet vergelijken.

Uiteraard schatting gebruiken van hoelang je normaal met een auto rijdt en voor hoeveel je hem zou verkopen.

Killertux

Legacy Member
eniac zei:
Opgelet: afschrijving is niet gelijk aan aflossing.

Afschrijving = aankoopprijs min verkoopprijs
Voor jaarlijkse/maandelijkse afschrijving deel je bovenstaande door het aantal jaar/maand dat je ermee gereden hebt.

Dat is de echte kost en degene waarmee je hier moet vergelijken.

Uiteraard schatting gebruiken van hoelang je normaal met een auto rijdt en voor hoeveel je hem zou verkopen.

Met de 240EUR bedoel ik wat ik maandelijks aan lening voor m'n wagen nog terugbetaal.

eniac

Legacy Member
Killertux zei:
Met de 240EUR bedoel ik wat ik maandelijks aan lening voor m'n wagen nog terugbetaal.
Inderdaad, maar dat is niet de kost waarmee je moet vergelijken, want dat is niet je echte kost.

Killertux

Legacy Member
eniac zei:
Inderdaad, maar dat is niet de kost waarmee je moet vergelijken, want dat is niet je echte kost.

'k Heb uw eerdere post even erbij genomen en die berekening gedaan en dan kom ik op 239EUR :)

Killertux

Legacy Member
Nineshots zei:
Dus je auto is maar een paar 100 euro meer waard bij verkoop?

Euhm neen, hoe kom je daar bij? Mis ik iets in de berekening?
Hij kostte 13750EUR en zou nu nog ongeveer 8000EUR waard zijn.

FlatSix

Legacy Member
Als je morgen één van het werk krijgt ga je die toch niet blijven afbetalen.

Killertux

Legacy Member
Ah neen, dat wordt een 0-operatie: die auto wordt verkocht en daarmee wordt die lening ingelost.

Ik wil gewoon zeggen: als ik de inlevering van bruto loon niet maak en blijf in mijn huidige situatie, kost die wagen mij toch effectief 406EUR/maand?

eniac

Legacy Member
Killertux zei:
Ah neen, dat wordt een 0-operatie: die auto wordt verkocht en daarmee wordt die lening ingelost.

Ik wil gewoon zeggen: als ik de inlevering van bruto loon niet maak en blijf in mijn huidige situatie, kost die wagen mij toch effectief 406EUR/maand?

Tenzij je van plan bent om er nog een paar jaar na je lening mee te blijven rijden, de waardevermindering is niet lineair dus hoe langer je ermee rijdt, hoe goedkoper per maand hij op de gehele looptijd zal zijn.

Je hebt wel gelijk, afbetaling doet er niet toe. Enkel waardevermindering.

Nu goed, lijkt me dat je een goed basisbedrag hebt berekend. Nu voorstel afwachten :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan