Archief - De bedrijfswagen topic

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sandervdw

Legacy Member
desolation zei:
de ironie, mijn collega zijn DSG7 bak van zijn Passat is om zeep. 85.000km
Volgens de dealer 'niet abnormale slijtage'

ik moest is goed lachen.

niet-abnormale slijtage. LOL

Musk

Legacy Member
desolation zei:
Ze hadden er zelfs als gehad met een kapotte DSG7 na 25.000. Die hadden dan "te sportief gereden"

Als ze dat tegen mij zeggen is het spel aan de wagen voor hen. Sportieve auto's verkopen waar niet sportief mee gereden mag worden??

Shaguar

Legacy Member
SanderH_ zei:
Bij mijn werkgever introduceren ze binnenkort een cafetariaplan waar ook de optie "bedrijfswagen + tankkaart" tussen zit. De details volgen nog, maar ik zou toch graag eens weten aan welke "formaten" ik mij kan verwachten?

  • Vaste lijst met merken + modellen + (vaste opties)?
  • Vaste modellen volgens salarisschaal / functie / "niveau"?
  • Volledig vrije keuze zolang je maar binnen budget (VAA) blijft?
  • ...

Wat is zo een beetje de meest courante, of verschilt dat volledig van werkgever tot werkgever?

Hoe zit dat trouwens met opleggen? Stel nu dat een bepaalde optie of bepaald model nét buiten mijn budget ligt? Laat iedere werkgever dat toe?

Je beantwoord de vraag bijna zelf:

- Je hebt een lijst waar de opties en de modellen vast staan + de mogelijkheid om op te leggen. Ik denk dat je wettelijk maar 25% kan bijleggen ofzoiets
- Budgetten per schaal, dus senior/medior/junior zo'n dinge. Binnen het budget ben je vrij kiezen bij bepaalde merken. Dus vechten om kortingen
- Echt vrije keuze ben ik nog niet veel tegengekomen dus dat is redelijk lage kans.
- Budgetten met verplichte opties is ook ene populaire voor de herverkoopwaarde van de wagens hoog te houden
- Bedrijven die met vaste dealers werken, dus niet alleen VAG group bv maar ook een bepaalde dealer ofzo.

Van de keuzes zit je met het meeste met:

- Een lijst met een model en vaste opties en baf gedaan. Geen opleg of wel opleg mogelijk
- Budgetten per functie categorie met vrije keuze in de opties en een lijst van een aantal verplichte opties (business pack ofzo)

Nineshots

Legacy Member
Musk zei:
Als ze dat tegen mij zeggen is het spel aan de wagen voor hen. Sportieve auto's verkopen waar niet sportief mee gereden mag worden??

Een passat zou ik nu wel niet sportief noemen. Maar ik zelf heb nog een golf met DSG gehad in de lease waarbij de automaat het begaf (+150k km) en de dealer zei dat het een gekend probleem was en onder garantie viel.

Musk

Legacy Member
Nineshots zei:
Een passat zou ik nu wel niet sportief noemen. Maar ik zelf heb nog een golf met DSG gehad in de lease waarbij de automaat het begaf (+150k km) en de dealer zei dat het een gekend probleem was en onder garantie viel.

Neenee, ik doelde op de dsg7 in een GTI.

desolation

Legacy Member
Ik denk dat de GTI wel geen DQ200 zal hebben (max 250Nm, droge koppeling)
In de R zit ook een DSG7, maar das een DQ500 (max 600Nm, natte koppeling)

Is enkel de DQ200 die veel kapot gaat. Volgens mij is die ook totaal niet versleten hoor, die krijgen gewoon veel miserie met hun electronica en dan onkoppelen die als het niet moet.

sandervdw

Legacy Member
desolation zei:
Ik denk dat de GTI wel geen DQ200 zal hebben (max 250Nm, droge koppeling)
In de R zit ook een DSG7, maar das een DQ500 (max 600Nm, natte koppeling)

Is enkel de DQ200 die veel kapot gaat. Volgens mij is die ook totaal niet versleten hoor, die krijgen gewoon veel miserie met hun electronica en dan onkoppelen die als het niet moet.

Dat lijkt me ook helemaal geen slijtage. Dat een manuele koppeling versleten raakt door slecht gebruik, oké, maar een automaat kiest zelf waar, wanneer en hoe hij schakelt he.

desolation

Legacy Member
Het is natuurlijk wel een gerobotiseerde handbak, dus itt een gewone automaat slijt die wel effectief meer. Maar dan nog is 85k belachelijk.
De mijne slipte al regelmatig toen hij nieuw was, zelfs tot stinken naar verbrande platen toe. Ik rij er nu altijd in de S-stand mee, want dan verhoogt hij zijn druk wat om sneller te schakelen, sinsdien niet meer voorgevallen. Nadeel is wel dat hij daardoor heel schokkerig en agressief rijdt in traag verkeer...

Musk

Legacy Member
desolation zei:
Ik denk dat de GTI wel geen DQ200 zal hebben (max 250Nm, droge koppeling)
In de R zit ook een DSG7, maar das een DQ500 (max 600Nm, natte koppeling)

Is enkel de DQ200 die veel kapot gaat. Volgens mij is die ook totaal niet versleten hoor, die krijgen gewoon veel miserie met hun electronica en dan onkoppelen die als het niet moet.

't is een natte in de GTI, maar ben niet zeker welke. DQ280 maar dat lijkt me wat weinig.

Er is precies online ook geen duidelijke tabel te vinden van welke DSG er nu in welke modellen/motorisaties zitten?

HUSKE

Legacy Member
Musk zei:
't is een natte in de GTI, maar ben niet zeker welke. DQ280 maar dat lijkt me wat weinig.

Er is precies online ook geen duidelijke tabel te vinden van welke DSG er nu in welke modellen/motorisaties zitten?

GTI heeft net als de audi S3 en mijn Arteon met 2.0TDI de DQ380 en kan 400Nm koppel aan.
Mijne slipt veel in 2de bij traag verkeer, maar als die versleten is steken ze maar een nieuwe koppelingsplaat... Vind de bak in S stand niet geschikt voor diesel.
Als het echt lang duurt in de file schakel ik manueel, maar probeer dat te vermijden.

Ik heb eens aan DVX gevraagd of een DSG remap dat kon verhelpen en hun antwoord was dat de koppelingsplaten van de nieuwe DSG (zowel nat als droog) fel verbeterd zijn en dat slippen een non-issue zou moeten zijn. We zullen zien, met een handbak doe ik altijd 160+k km, dan moet ik hem afgeven :p.

ThekillingGoku

Legacy Member
druid zei:
Ik geef je gelijk, op een puur economisch standpunt kan je denken dat het inderdaad raar is.
Maar een vele mensen, waaronder mezelf kiezen een wagen met meer dan centen in het achterhoofd. Ik zit best lang in de wagen naar het werk en wil graag in comfort reizen, ook als ik een auto reis maak wil ik dat in comfort doen.
En ja dat is een breed standpunt, heel veel wagens rijden zeer comfortable, maar weer speelt die emotie mee uiteraard. Net zoals bij het aankopen van andere bepaalde dingen gaan mensen inderdaad grijpen naar vaste waardes of toch iets duurder aankopen omdat ze het graag hebben. Ook de herverkoopwaarde (als je hem zelf betaald of leasing budgetten) speelt veel mee, de established premium merken verkopen nu eenmaal beter op de 2dehands markt dan andere merken.

Dus ja een duurdere wagen kiezen heeft inderdaad een een impact op de maandelijkse kosten, neemt niet weg uiteraard dat de regels omtrent VAA en bedrijfswagens in dit land puur geschapen waren om de loonlasten te drukken en nu zijn er ineens te veel en het moet allemaal minderen. We zitten ook op de rug van een koploze kip met deze regeringen op dat soort zaken, plus firmawagens (of wagens in het algemeen) zijn de melkkoe van deze regering paar keer goed op de uier duwen en het geld stroomt eruit. Heel die VAA klucht is daar aan verbonden.

Goh ja ... den enen kan veel geld geven aan ne computer, den anderen aan reizen en nog nen anderen aan eten.

Het principe is toepasbaar op alles e.
- Je kan je maag vullen in de frituur aan 10EUR of je kan bij Peter Goossens terecht voor tegenwoordig al gemakkelijk boven de 6/700 EUR de man.
-> Beide hetzelfde resultaat nl. genen onger ni meer
- Je kan de Belgische kust kiezen als vakantie .... of je kan een 5 sterren resort in Thailand boeken.
- Je vind al een laptop voor een paar 100 EUR, toch zal een hobbyist er mss 2K geven
- GSM van 100 EUR vs GSM van 1250 EUR
- ... (you get my drift)

Dus idem me de wagen. Elk soort gaat u van punt A naar punt B brengen wete wel. Maar toch ... geef mij toch maar een mooier, spannender exemplaar als het even mogelijk is.

sandervdw

Legacy Member
ThekillingGoku zei:
Goh ja ... den enen kan veel geld geven aan ne computer, den anderen aan reizen en nog nen anderen aan eten.

Het principe is toepasbaar op alles e.
- Je kan je maag vullen in de frituur aan 10EUR of je kan bij Peter Goossens terecht voor tegenwoordig al gemakkelijk boven de 6/700 EUR de man.
-> Beide hetzelfde resultaat nl. genen onger ni meer
- Je kan de Belgische kust kiezen als vakantie .... of je kan een 5 sterren resort in Thailand boeken.
- Je vind al een laptop voor een paar 100 EUR, toch zal een hobbyist er mss 2K geven
- GSM van 100 EUR vs GSM van 1250 EUR
- ... (you get my drift)

Dus idem me de wagen. Elk soort gaat u van punt A naar punt B brengen wete wel. Maar toch ... geef mij toch maar een mooier, spannender exemplaar als het even mogelijk is.
Mooier, dat is persoonlijk. Maar ik denk dat mijn auto toch spannender is dan 99% van de bedrijfswagens
emoji14.png


Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Ciamician

Legacy Member
sandervdw zei:
Oké, je komt van een cafetariaplan wat dus wil zeggen dat alles moet omgezet worden naar een waarde.
Ofwel kiest uw werkgever een aantal modellen uit die een vaste waarde hebben, probleem is dat die waarde in realiteit niet stabiel is en de vakbond daar lastig over kan doen.
Een andere optie is dat je zelf een offerte binnenbrengt en de leaseprijs als waarde nemen, maar dat is véél meer werk voor de fleetafdeling.

Meestal zit er ook een limiet op om te voorkomen dat een junior half zijn loon in een E-klasse pompt.

Opleggen mag soms, maar aangezien je in een cafetariaplan zit, wil dat vooral zeggen dat je minder andere opties mag nemen. Er zijn ook bedrijven waar dat gewoon niet mag. Heeft ook wat gevolgen voor je belastingen.


Maar: veel mensen vergeten dat bedrijfswagens belast worden, andere "cafetariaplanvoordelen" niet waardoor de auto niet persé de beste keuze is.
Ik denk ook dat je sowieo ofwel even wacht tot uw bedrijf een hoop bedrijfswagens heeft (veel meer korting) ofwel met iedereen die eentje moet bestellen een groepsaankoop afspreekt.

Andere opties zijn extra kinderbijslag (niet van toepassing), internetabonnement en een bedrijfsfiets (:unsure:). Dan lijkt een bedrijfswagen (inclusief tankkaart) mij veruit de meest interessante en betaal ik met plezier die VAA, al is het natuurlijk nog even afwachten met wat ze bij HR op de proppen komen...

Het maandelijkse budget die ik krijg slorpt dus een deel van mijn bruto op, alsook betaal ik hier belasting (=VAA) op... net zoals dit het geval zou zijn moest dat zelfde stukje gewoon brutoloon zijn. Stel nu dat ik bijvoorbeeld een bruto heb van 3000 EUR, aan welk leasebudget kan ik mij ongeveer verwachten? Met een budget van 300 lees ik dan net een VW Polo, al is dat natuurlijk sterk afhankelijk van de configuratie, kortingen, etc...

Jobat komt uit op een gemiddelde van 8.5% van het brutoloon.

ThekillingGoku

Legacy Member
SanderH_ zei:
Andere opties zijn extra kinderbijslag (niet van toepassing), internetabonnement en een bedrijfsfiets (:unsure:). Dan lijkt een bedrijfswagen (inclusief tankkaart) mij veruit de meest interessante en betaal ik met plezier die VAA, al is het natuurlijk nog even afwachten met wat ze bij HR op de proppen komen...

Het maandelijkse budget die ik krijg slorpt dus een deel van mijn bruto op, alsook betaal ik hier belasting (=VAA) op... net zoals dit het geval zou zijn moest dat zelfde stukje gewoon brutoloon zijn. Stel nu dat ik bijvoorbeeld een bruto heb van 3000 EUR, aan welk leasebudget kan ik mij ongeveer verwachten? Met een budget van 300 lees ik dan net een VW Polo, al is dat natuurlijk sterk afhankelijk van de configuratie, kortingen, etc...

Jobat komt uit op een gemiddelde van 8.5% van het brutoloon.

Ik denk dat je in een cafetaria plan niet direct een A7 moet gaan verwachten hoor.
Zeker niet als het iets is dat er nu 'bij' komt.

Als ze u echt 8,5% extra zouden geven zou dat al een serieus schoon opslagske zijn (nog nooit ni gehad).
Nu ja ... wss zullen ze zo braaf wel niet zijn en zullen ze dat wel willen verrekenen met het huidige brutoloon van de bestaande werknemers.
Echter ... als dat plan volledig afgetrokken wordt van het bruto loon ... hmmmm ... dan betaal je't uiteindelijk gewoon zelf & dan kan je uiteraard best even rekenen.

Nu ja, de andere voordelen ...
- Internet ... het is zo dat de werkgever 60 EUR mag instoppen. Dat is dan aftrekbaar voor de WG, gaat voor u van uwen bruto, maar ge betaald er een 'netto' factuur mee (of gedeeltelijk & betaal je de overschot van die factuur gewoon met uw netto centjes). Dus ge krijgt voor 60 EUR bruto, 60 EUR netto -> goeien deal ... maar ge betaald weer VAA der op. VAA is hier natuurlijk geen +40% zoals op uwen bruto. Dus ge wint hier wel aan.
-> Internet is ook gewoon een maandelijks recurrente kost, er hangt geen ownership aan vast, in tegenstelling tot pakweg die wagen (die van den baas blijft, maar gij wel voor betaald).

- Bedrijfsfiets ... :eek:
't Is dan toch nen elektrischen mag ik hopen.

- Wagen ... jah ... den oto.
Met 300 EUR zult ge idd geen wonderen moeten verwachten. Maar weet ook, als het nu letterlijk van uwen bruto af moet gaan (al verworven loon, tegenover iemand die start met een wagen & dat loon nooit gekregen zou hebben) & ge hebt al ne wagen, dat dit mogelijks niet per se de beste keuze is.
Uw eigen wagen verwerft ge effectief ownership bij de maandelijkse betalingen ... de bedrijfswagen niet.

Afhankelijk van hoeveel brut tegenover welke wagen ... het kan zeker interessant zijn hoor, maar sowieso zal je eerst eens moeten luisteren wat men voor ogen heeft.

Gezien het een 'nieuwe introductie' is. Als 10/20 man ineens interesse toont in een bedrijfswagen kan je wel een deftige korting te pakken krijgen (als ge wat overeen komt natuurlijk qua merk).
Tankkaart speelt ook een rol natuurlijk. De WG belastingen daarop zijn onlangs nl. met serieus wat procenten gestegen blijkbaar. Dus gezien die dan meer kost heb je technisch gezien minder wagen voor 't zelfste geld (vergeleken met pakweg een jaar geleden).

Nu ja ... zoals ik al mee begon ... over 't algemeen moet ge in zo'n plan dus niet direct dikke bakken verwachten. Dit gaat dan meestal over een klein hatchback wagentje a la Polo, Fiesta, ...

swibbie

Legacy Member
Is er iemand die de specificaties heeft van de te verschijnen Plugin Diesels van Mercedes? Meer specifiek de E300 DE en/of de C300 DE?

sandervdw

Legacy Member
swibbie zei:
Is er iemand die de specificaties heeft van de te verschijnen Plugin Diesels van Mercedes? Meer specifiek de E300 DE en/of de C300 DE?
Mercedes heeft toch al lang hybride diesels?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

ThekillingGoku

Legacy Member
sandervdw zei:
Mercedes heeft toch al lang hybride diesels?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Q7 is ook ook nen diesel plugin hybride geloof ik.

Ciamician

Legacy Member
ThekillingGoku zei:
Ik denk dat je in een cafetaria plan niet direct een A7 moet gaan verwachten hoor.
Zeker niet als het iets is dat er nu 'bij' komt.

Als ze u echt 8,5% extra zouden geven zou dat al een serieus schoon opslagske zijn (nog nooit ni gehad).
Nu ja ... wss zullen ze zo braaf wel niet zijn en zullen ze dat wel willen verrekenen met het huidige brutoloon van de bestaande werknemers.
Echter ... als dat plan volledig afgetrokken wordt van het bruto loon ... hmmmm ... dan betaal je't uiteindelijk gewoon zelf & dan kan je uiteraard best even rekenen.

Nu ja, de andere voordelen ...
- Internet ... het is zo dat de werkgever 60 EUR mag instoppen. Dat is dan aftrekbaar voor de WG, gaat voor u van uwen bruto, maar ge betaald er een 'netto' factuur mee (of gedeeltelijk & betaal je de overschot van die factuur gewoon met uw netto centjes). Dus ge krijgt voor 60 EUR bruto, 60 EUR netto -> goeien deal ... maar ge betaald weer VAA der op. VAA is hier natuurlijk geen +40% zoals op uwen bruto. Dus ge wint hier wel aan.
-> Internet is ook gewoon een maandelijks recurrente kost, er hangt geen ownership aan vast, in tegenstelling tot pakweg die wagen (die van den baas blijft, maar gij wel voor betaald).

- Bedrijfsfiets ... :eek:
't Is dan toch nen elektrischen mag ik hopen.

- Wagen ... jah ... den oto.
Met 300 EUR zult ge idd geen wonderen moeten verwachten. Maar weet ook, als het nu letterlijk van uwen bruto af moet gaan (al verworven loon, tegenover iemand die start met een wagen & dat loon nooit gekregen zou hebben) & ge hebt al ne wagen, dat dit mogelijks niet per se de beste keuze is.
Uw eigen wagen verwerft ge effectief ownership bij de maandelijkse betalingen ... de bedrijfswagen niet.

Afhankelijk van hoeveel brut tegenover welke wagen ... het kan zeker interessant zijn hoor, maar sowieso zal je eerst eens moeten luisteren wat men voor ogen heeft.

Gezien het een 'nieuwe introductie' is. Als 10/20 man ineens interesse toont in een bedrijfswagen kan je wel een deftige korting te pakken krijgen (als ge wat overeen komt natuurlijk qua merk).
Tankkaart speelt ook een rol natuurlijk. De WG belastingen daarop zijn onlangs nl. met serieus wat procenten gestegen blijkbaar. Dus gezien die dan meer kost heb je technisch gezien minder wagen voor 't zelfste geld (vergeleken met pakweg een jaar geleden).

Nu ja ... zoals ik al mee begon ... over 't algemeen moet ge in zo'n plan dus niet direct dikke bakken verwachten. Dit gaat dan meestal over een klein hatchback wagentje a la Polo, Fiesta, ...


Die 8.5% was een indicatie van welk percentage van het totale brutoloon aan leasebudget wordt besteed (als ik het goed versta). Geen opslag dus.

Het is wel degelijk de bedoeling dat alles hetzelfde blijft, maar dat de indeling van uw brutoloon gewoon wijzigt . Minder bruto maw, maar je krijgt er wel iets voor in de plek.
Ik zie wel waar ze mee op de proppen komen, als het inderdaad wagens uit het B-segment zijn ga ik toch vriendelijk bedanken.

MrKend54l

Legacy Member
Allemaal sterk afhankelijk van enkele zaken.
Zo ken ik personen die afstand deden van hun km vergoeding 150€ bruto bijkregen en een megane grandtour kregen.
Of afstand deden van hun bonus en dit krijgen als leasebudget.

Maar meestal is zo een cafetariaplan niet zo heel interessant voor wagens. Voor fietsen bijvoorbeeld wel. Zo lease je voor 80€ bruto een speed pedelec, waar je ook nog eens fietsvergoeding voor krijgt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan