Archief - De bedrijfswagen topic

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sandervdw

Legacy Member
ThekillingGoku zei:
ge merkt het verschil toch e. Dagelijks.

Ik heb uiteindelijk die stap gemaakt (van BMW 3 naar Skoda Superb en nu naar i30N) en qua dagelijkse ritten is het verschil tussen die BMW en de Hyundai echt niet zo groot.
De Hyundai is iets harder afgeveerd dan de BMW, maar ik vermoed dat 18" ipv 19" banden daar al veel zouden goedmaken. De Hyundai heeft Android Auto dat beter werkt dan idrive. Ik heb meer opties (elektrische zetels, verwarmde zetels en stuur, beter zetels, dualzone airco, keyfree, neerklapbare achterbank...) en het is een hatchback die handiger is dan de berline bij de BMW. Dus qua handigheid om mee te leven is de Hyundai eigenlijk beter dan de BMW 3 (alleen de achterbank is iets kleiner). De BMW kostte ook 10k meer...

Tegenover de Skoda is het een ander verhaal, dat was echt een comfort-wagen die op alle vlakken die daarmee te maken hebben beter was dan de Hyundai. Maar die rijdt dan weer zo saai dat het rijplezier wel volledig wegvalt. Dus als je echt dat wil, dan moet je voor de Skoda kiezen.

Maar meestal gaat het erover dat mensen een BMW kiezen voor het rijgedrag en sportiviteit maar de premium prijs die je dan bijbetaalt (in VAA als werknemer) telt uiteindelijk toch wel door.

FlatSix

Legacy Member
sandervdw zei:
Maar meestal gaat het erover dat mensen een BMW kiezen voor het rijgedrag en sportiviteit maar de premium prijs die je dan bijbetaalt (in VAA als werknemer) telt uiteindelijk toch wel door.

Mmmh, denk het niet. Mensen kiezen BMW voor de naam, en de al dan niet terechte vooroordelen dat met zich mee brengt. Sportiviteit is denk ik daar niet echt een grote invloed.

sandervdw

Legacy Member
xTwL- zei:
Mmmh, denk het niet. Mensen kiezen BMW voor de naam, en de al dan niet terechte vooroordelen dat met zich mee brengt. Sportiviteit is denk ik daar niet echt een grote invloed.

anders verwoord: ik zou BMW kiezen voor de sportiviteit (want daar zijn ze duidelijk beter in dan de directe concurrenten). :D Kan inderdaad zijn dat er nog veel mensen puur voor imago gaan...

Castil

Legacy Member
sandervdw zei:
Ik heb uiteindelijk die stap gemaakt (van BMW 3 naar Skoda Superb en nu naar i30N) en qua dagelijkse ritten is het verschil tussen die BMW en de Hyundai echt niet zo groot.
De Hyundai is iets harder afgeveerd dan de BMW, maar ik vermoed dat 18" ipv 19" banden daar al veel zouden goedmaken. De Hyundai heeft Android Auto dat beter werkt dan idrive. Ik heb meer opties (elektrische zetels, verwarmde zetels en stuur, beter zetels, dualzone airco, keyfree, neerklapbare achterbank...) en het is een hatchback die handiger is dan de berline bij de BMW. Dus qua handigheid om mee te leven is de Hyundai eigenlijk beter dan de BMW 3 (alleen de achterbank is iets kleiner). De BMW kostte ook 10k meer...

Ik zou nieens naar 'klanten' mogen vertrekken in een i30n, tenzij ik me 100 meter verder parkeer ofzo. En dan is de i30n nog niet zo opzichtig.

sandervdw

Legacy Member
Castil zei:
Ik zou nieens naar 'klanten' mogen vertrekken in een i30n, tenzij ik me 100 meter verder parkeer ofzo. En dan is de i30n nog niet zo opzichtig.

Hangt een beetje van je job af (sales bvb, kan ik nog snappen) maar hier is er echt niemand die er iets om geeft met wat voor auto je aankomt. Bij grote bedrijven zien ze zelfs niet wie met welke wagen rijdt.
Tot nu toe ook enkel positieve reacties gehad van collega's.

Plutus

Legacy Member
sandervdw zei:
Tot nu toe ook enkel positieve reacties gehad van collega's.
Heeft iedereen daar een bedrijfswagen?
Ik merk dat dat hier, een kleinere firma zijnde, toch moeilijker ligt onder collega's. Groep met wagen versus groep zonder wagen, binnen de groep met wagen toch zeker niemand iets meer geven dan een ander, ...
Blijft vaak een moeilijk onderwerp denk ik, mensen zijn gekke beestjes als het op zo'n dingen aankomt.

Nineshots

Legacy Member
Wat is er dan mis met een i30n om bij je klanten toe te komen?
Die dingen maken eigenlijk maar verschil als je afkomt met bv een Range Rover van 100K. Ook al heb je die tweedehands gekocht voor 30K.

eniac

Legacy Member
Nineshots zei:
Die dingen maken eigenlijk maar verschil als je afkomt met bv een Range Rover van 100K. Ook al heb je die tweedehands gekocht voor 30K.

Ik zit nu bij een klant in de zorgsector. Geloof me vrij als ik zeg dat ik liever niet heb dat de medewerkers hier weten welke bedrijfswagen ik heb, ook al zit dat heel veel van 100K.

Bij de i30n gaat het eerder om imago dan om kost. Maar toch, in bepaalde contexten voel je dat soort gevoeligheden.

ThekillingGoku

Legacy Member
sandervdw zei:
Ik heb uiteindelijk die stap gemaakt (van BMW 3 naar Skoda Superb en nu naar i30N) en qua dagelijkse ritten is het verschil tussen die BMW en de Hyundai echt niet zo groot.
De Hyundai is iets harder afgeveerd dan de BMW, maar ik vermoed dat 18" ipv 19" banden daar al veel zouden goedmaken. De Hyundai heeft Android Auto dat beter werkt dan idrive. Ik heb meer opties (elektrische zetels, verwarmde zetels en stuur, beter zetels, dualzone airco, keyfree, neerklapbare achterbank...) en het is een hatchback die handiger is dan de berline bij de BMW. Dus qua handigheid om mee te leven is de Hyundai eigenlijk beter dan de BMW 3 (alleen de achterbank is iets kleiner). De BMW kostte ook 10k meer...

Tegenover de Skoda is het een ander verhaal, dat was echt een comfort-wagen die op alle vlakken die daarmee te maken hebben beter was dan de Hyundai. Maar die rijdt dan weer zo saai dat het rijplezier wel volledig wegvalt. Dus als je echt dat wil, dan moet je voor de Skoda kiezen.

Maar meestal gaat het erover dat mensen een BMW kiezen voor het rijgedrag en sportiviteit maar de premium prijs die je dan bijbetaalt (in VAA als werknemer) telt uiteindelijk toch wel door.

Onafhankelijk het merk ... ik moest helemaaaaaal geen hatchke meer hebben toen ik indertijd koos voor BMW. Moest ik de 3 berline er niet min of meer deftig hebben in gekregen zonder te veel compromissen dan had ik de 3 niet genomen.
Ik ging zeker niet gaan rond toeren met een kale 3 met wieldoppen & weet ik veel wat nog allemaal, gewoon maar om met een BMW rond te rijden. I don't care about bragging rights (no, really ... zou ni weten tegenover wie 'k da zou moeten doen).

Ik weet natuurlijk niet wat ik dan wél had gedaan ... maar een hatchke was (& blijft) voor mij zeker een no-go op dit moment. 'k Moet ze ni mer hebben. Ik moet 'ne volledigen oto' emmen gelijk da'k altijd zeg. Genen die halverwege zonder materiaal gevallen is. :D
Ik heb jaren met die dingen gereden & ben ze echt wel beu geweest (& 't zou nu nog een erger gevoel geven wss).
-> Zou het mij privé ook niet aanschaffen

Ik moet wel zeggen dat het rijgedrag van BMW mij mee aanspreekte (uiteraard ben ik ook gewoon fan van die 3 reeks, wat mijn eerste reden was om er naar te gaan zien). Looks vind ik zelf dan ook wel belangrijk (ik moet er nl. alle dagen naartoe lopen, meerdere keren, dus ge kunt er niet naast kijken).
Daarom dat ik ook, als ik naar Audi zou kunnen over stappen, eens met eentje zou gaan willen rijden, omdat je toch van achter naar voor tractie overschakeld & toch in een heel ander rijgedrag terecht zult komen.

Nu ja ... mijnen 3 heeft dan ook maar 136PK & geen 250, dus dat zal allemaal wel mee vallen (voor wat we'r hier in den Belgique maar mee doen).

sandervdw

Legacy Member
Looks tellen natuurlijk mee, al vind ik dat zelf iets minder belangrijk. Maar ik merk eigenlijk totaal geen verschil tussen het rijden met een hatch of met een break (sedan heeft iets ander geluid binnenin). Ik kan me inbeelden dat sommige bedrijfswagens bij sommige bedrijven reactie uitlokken (een i30N is bvb in de ogen van veel mensen een "veel te dure sportkar die veel te veel lawaai maakt"). Maar bij de klanten waar ik tot nu toe gezeten heb, heb ik nog nooit echt die reacties gezien. Als er al reactie over komt, is het door autoliefhebbers en die zijn meestal toch enthousiast als je eens met iets anders als standaard rondrijdt :p.

FlatSix

Legacy Member
sandervdw zei:
Looks tellen natuurlijk mee, al vind ik dat zelf iets minder belangrijk. Maar ik merk eigenlijk totaal geen verschil tussen het rijden met een hatch of met een break (sedan heeft iets ander geluid binnenin). Ik kan me inbeelden dat sommige bedrijfswagens bij sommige bedrijven reactie uitlokken (een i30N is bvb in de ogen van veel mensen een "veel te dure sportkar die veel te veel lawaai maakt"). Maar bij de klanten waar ik tot nu toe gezeten heb, heb ik nog nooit echt die reacties gezien. Als er al reactie over komt, is het door autoliefhebbers en die zijn meestal toch enthousiast als je eens met iets anders als standaard rondrijdt :p.

Echt? Welke break vergelijk je dan met je i30N? Een break toch vaak met serieus langere wielbasis zou toch wat steviger in zijn schoenen moeten staan? Een CLA bijvoorbeeld zal dat niet hebben maar als je over grootorder C, 3 of A4 spreekt toch al wel...

sandervdw

Legacy Member
xTwL- zei:
Echt? Welke break vergelijk je dan met je i30N? Een break toch vaak met serieus langere wielbasis zou toch wat steviger in zijn schoenen moeten staan? Een CLA bijvoorbeeld zal dat niet hebben maar als je over grootorder C, 3 of A4 spreekt toch al wel...

Ik vergelijk met de C-segmentbreaks (Focus). Het verschil in wielbasis tov 3/A4 is 16cm wat ook niet zo gigantisch veel is (ik heb het hier niet over interieurruimte op de achterbank, dat verschil is wel groot). Maar het probleem met een korte wielbasis komt vooral voor bij slechte demping. Dan krijg je zo'n springerig rijgedrag (BMW i3, oude A-klasse, ...) maar daar heeft de i30N echt totaal geen last van. Enkel op snelheid een verkeersdrempel pakken is iets heviger dan bij een langere wielbasis.

MrKend54l

Legacy Member
De perceptie dat een sedan beter is dan een hatchback is gewoon simpel. Ten eerste heeft een sedan meestal een langere wielbasis. En ten tweede omdat een hatchback vaak goedkopere wagens zijn, en sedans vaak de duurdere wagens zijn. Ook heb je meer geluid uit de koffer bij een hatchback omdat de hoedenplank niet 100% afsluit. Maar uw gerief vastmaken doet ook al veel.

Pakweg een A3 sedan is niet beter dan een A3 Sportback hoor. Een Mazda 3 sedan? Niet beter hoor.

Een break heeft trouwens hetzelfde nadeel op vlak van koffergeluid. Het is zelfs erger. In een 5-reeks hoor ik beter mijn bakken van den Delhaize schuiven als in mijn 1-reeks.

Mochten ze een 5 in hatchback maken, ik stond stond als eerste bij de stealer!

GADGET

Legacy Member
MrKend54l zei:
De perceptie dat een sedan beter is dan een hatchback is gewoon simpel. Ten eerste heeft een sedan meestal een langere wielbasis. En ten tweede omdat een hatchback vaak goedkopere wagens zijn, en sedans vaak de duurdere wagens zijn. Ook heb je meer geluid uit de koffer bij een hatchback omdat de hoedenplank niet 100% afsluit. Maar uw gerief vastmaken doet ook al veel.

Pakweg een A3 sedan is niet beter dan een A3 Sportback hoor. Een Mazda 3 sedan? Niet beter hoor.

Een break heeft trouwens hetzelfde nadeel op vlak van koffergeluid. Het is zelfs erger. In een 5-reeks hoor ik beter mijn bakken van den Delhaize schuiven als in mijn 1-reeks.

Mochten ze een 5 in hatchback maken, ik stond stond als eerste bij de stealer!

Das omdat uwen bak van delhaize geklemd zit in dat klein kofferke. Met ne krop sla in. En in de 5 losse glazen flessen spa ofzo? Zou anders geen steek houden denk ik. Heb ze beiden gehad, maar nu overdrijf je toch... (wederom :p)

Shaguar

Legacy Member
MrKend54l zei:
De perceptie dat een sedan beter is dan een hatchback is gewoon simpel. Ten eerste heeft een sedan meestal een langere wielbasis. En ten tweede omdat een hatchback vaak goedkopere wagens zijn, en sedans vaak de duurdere wagens zijn. Ook heb je meer geluid uit de koffer bij een hatchback omdat de hoedenplank niet 100% afsluit. Maar uw gerief vastmaken doet ook al veel.

Pakweg een A3 sedan is niet beter dan een A3 Sportback hoor. Een Mazda 3 sedan? Niet beter hoor.

Een break heeft trouwens hetzelfde nadeel op vlak van koffergeluid. Het is zelfs erger. In een 5-reeks hoor ik beter mijn bakken van den Delhaize schuiven als in mijn 1-reeks.

Mochten ze een 5 in hatchback maken, ik stond stond als eerste bij de stealer!

Jongeuh zij nekeer mee met uwe tijd. Ze verkopen zo'n klem systeem ding in den 3 touring (dus waarschijnlijk ook in de 5) om uw bakken stil te houden. Ik weetet want ik doe elke vrijdag de collect & go met menne 3 touring en ik hoor rien du tout :D

Geven ze zelfs wel bakken in den Delhaize? :D

Als ik nu geld had gegeven aan een trekhaak (kan nog altijd) en had de 3 berline een ruimere koffer had ik misschien geen touring genomen. Alhoewel ik de touring vaak beter vind op looks dan de berline en soms weer de berline :P Ik ga ze alle 2 moeten halen denk ik.

sandervdw

Legacy Member
MrKend54l zei:
De perceptie dat een sedan beter is dan een hatchback is gewoon simpel. Ten eerste heeft een sedan meestal een langere wielbasis. En ten tweede omdat een hatchback vaak goedkopere wagens zijn, en sedans vaak de duurdere wagens zijn. Ook heb je meer geluid uit de koffer bij een hatchback omdat de hoedenplank niet 100% afsluit. Maar uw gerief vastmaken doet ook al veel.

Pakweg een A3 sedan is niet beter dan een A3 Sportback hoor. Een Mazda 3 sedan? Niet beter hoor.

Een break heeft trouwens hetzelfde nadeel op vlak van koffergeluid. Het is zelfs erger. In een 5-reeks hoor ik beter mijn bakken van den Delhaize schuiven als in mijn 1-reeks.

Mochten ze een 5 in hatchback maken, ik stond stond als eerste bij de stealer!
5 hatchback. De GT dus
emoji14.png


Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

MrKend54l

Legacy Member
sandervdw zei:
5 hatchback. De GT dus
emoji14.png


Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

De BMW 6 GT eh :P
Als je dan nog durft te zeggen dat een hatchback klein, oncomfortabel en gewoon een incomplete koetswerkvorm is.

sandervdw

Legacy Member
MrKend54l zei:
De BMW 6 GT eh :P
Als je dan nog durft te zeggen dat een hatchback klein, oncomfortabel en gewoon een incomplete koetswerkvorm is.

Ahja, naamsverandering. Dat ding verkoopt precies wel niet? Ik heb de nieuwe nog nooit IRL tegengekomen terwijl ik toch best veel 5GT's zie.

Musk

Legacy Member
sandervdw zei:
Ahja, naamsverandering. Dat ding verkoopt precies wel niet? Ik heb de nieuwe nog nooit IRL tegengekomen terwijl ik toch best veel 5GT's zie.

Veel te duur, en kan goed zijn dat daar serieuze levertijden aan vast hangen momenteel met heel dat WLTP gedoe.

Shaguar

Legacy Member
sandervdw zei:
Ahja, naamsverandering. Dat ding verkoopt precies wel niet? Ik heb de nieuwe nog nooit IRL tegengekomen terwijl ik toch best veel 5GT's zie.

Ik zie al redelijk vaak de 6GT rond rijden, niet iedereen zit in de crisis hehe.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan