sandervdw zei:
Ik heb uiteindelijk die stap gemaakt (van BMW 3 naar Skoda Superb en nu naar i30N) en qua dagelijkse ritten is het verschil tussen die BMW en de Hyundai echt niet zo groot.
De Hyundai is iets harder afgeveerd dan de BMW, maar ik vermoed dat 18" ipv 19" banden daar al veel zouden goedmaken. De Hyundai heeft Android Auto dat beter werkt dan idrive. Ik heb meer opties (elektrische zetels, verwarmde zetels en stuur, beter zetels, dualzone airco, keyfree, neerklapbare achterbank...) en het is een hatchback die handiger is dan de berline bij de BMW. Dus qua handigheid om mee te leven is de Hyundai eigenlijk beter dan de BMW 3 (alleen de achterbank is iets kleiner). De BMW kostte ook 10k meer...
Tegenover de Skoda is het een ander verhaal, dat was echt een comfort-wagen die op alle vlakken die daarmee te maken hebben beter was dan de Hyundai. Maar die rijdt dan weer zo saai dat het rijplezier wel volledig wegvalt. Dus als je echt dat wil, dan moet je voor de Skoda kiezen.
Maar meestal gaat het erover dat mensen een BMW kiezen voor het rijgedrag en sportiviteit maar de premium prijs die je dan bijbetaalt (in VAA als werknemer) telt uiteindelijk toch wel door.
Onafhankelijk het merk ... ik moest helemaaaaaal geen hatchke meer hebben toen ik indertijd koos voor BMW. Moest ik de 3 berline er niet min of meer deftig hebben in gekregen zonder te veel compromissen dan had ik de 3 niet genomen.
Ik ging zeker niet gaan rond toeren met een kale 3 met wieldoppen & weet ik veel wat nog allemaal, gewoon maar om met een BMW rond te rijden. I don't care about bragging rights (no, really ... zou ni weten tegenover wie 'k da zou moeten doen).
Ik weet natuurlijk niet wat ik dan wél had gedaan ... maar een hatchke was (& blijft) voor mij zeker een no-go op dit moment. 'k Moet ze ni mer hebben. Ik moet 'ne volledigen oto' emmen gelijk da'k altijd zeg. Genen die halverwege zonder materiaal gevallen is.

Ik heb jaren met die dingen gereden & ben ze echt wel beu geweest (& 't zou nu nog een erger gevoel geven wss).
-> Zou het mij privé ook niet aanschaffen
Ik moet wel zeggen dat het rijgedrag van BMW mij mee aanspreekte (uiteraard ben ik ook gewoon fan van die 3 reeks, wat mijn eerste reden was om er naar te gaan zien). Looks vind ik zelf dan ook wel belangrijk (ik moet er nl. alle dagen naartoe lopen, meerdere keren, dus ge kunt er niet naast kijken).
Daarom dat ik ook, als ik naar Audi zou kunnen over stappen, eens met eentje zou gaan willen rijden, omdat je toch van achter naar voor tractie overschakeld & toch in een heel ander rijgedrag terecht zult komen.
Nu ja ... mijnen 3 heeft dan ook maar 136PK & geen 250, dus dat zal allemaal wel mee vallen (voor wat we'r hier in den Belgique maar mee doen).