Archief - De bedrijfswagen topic

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sandervdw

Legacy Member
eniac zei:
Beide toch? Allez, ik denk dat je die case wel kan omdraaien en voorbeelden kan vinden van wagens die duurder zijn maar minder VAA hebben wegens lagere CO2.

Voor Di Rupo hadden we een formule die cilinderinhoud ("fiscale PK") en afstand woon-werk mee in rekening nam. Di Rupo heeft dat omgeslaan naar een milieucomponent (CO2) en een jaloeziecomponent (catalogusprijs).

Beide, maar Cc en co2 zijn nog ergens aan elkaar te linken. De jaloeziecomponent (goed woord) heeft een zware impact en was volledig nieuw.

BMW ging er destijds inderdaad nog op vooruit.

Het is in elk geval niet gebeterd
emoji14.png


Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Musk

Legacy Member
Slaat ook nergens op, dat ze catalogusprijs nemen zonder kortingen, ze moeten de prijs nemen die je uiteindelijk effectief betaald.

Enira

Legacy Member
Musk zei:
Slaat ook nergens op, dat ze catalogusprijs nemen zonder kortingen, ze moeten de prijs nemen die je uiteindelijk effectief betaald.

Wat dan weeral ook waar is, gezien je bij de garage een auto in privé ook met kortingen koopt. Als je goed kan onderhandelen zit je toch ook al aan een 15-20%, wat bij sommige bedrijven dan weer ook de gangbare kortingen zijn. (Tenzij ge maar enkele merken afneemt)

Nu in alle eerlijkheid ik zou het niet erg vinden om dit systeem zo te behouden als het nu is cataloguswaarde x groen factor. (Wel schitterend die 'jaloerziecomponent). Want die jaloerziecomponent is nu eenmaal een tastbaar getal wat je ongeveer ook zou moeten ophoesten privé.
Enkel aan de groenfactor mag best wel wat gesleuteld worden. Een compromis voor CO² bij benzinewagens zou mij fair lijken, een combinatie voor beide zou misschien ook al een goede oplossing zijn. Gezien diesel wagens zeer goed scoren in CO² en zeer slecht in NOx en voor benzine is het verhaaltje juist omgekeerd. Als ze daar wat aan sleutelen kan het een status quo voor iedereen zijn en komen er toch meer benzine wagens.

Ik stel me wel de vraag waarom kan zoiets voor elektrische of hybride wagens zoals een Porsche Cayenne, XC90 of Tesla wel fiscaal kan aangemoedigd worden maar voor de rest van het wagenpark wilt men een verbod op diesel.

ThekillingGoku

Legacy Member
Is iedereen ondertussen vergeten dat die jaloezie component gewoon dubbel belast wordt?

Het is catalogusprijs INCL. BTW (dus ge betaald Di Rupo-tax ... op uw 21% BTW ... dus tax op tax!).

Schandalig dat dat er ooit door is geraakt.

En onafhankelijk de Co2 kost ... die catalogusprijs weegt toch zwaar door ze.

godf@ther

Legacy Member
Wat zijn momenteel de beste deals op vlak van uitstoot voor een diesel auto van 38 a 40k?
Volvo, bmw, mercedes, volkswagen, audi
Vereisten zijn automatic en adaptieve cruise control

Enira

Legacy Member
godf@ther zei:
Wat zijn momenteel de beste deals op vlak van uitstoot voor een diesel auto van 38 a 40k?
Volvo, bmw, mercedes, volkswagen, audi
Vereisten zijn automatic en adaptieve cruise control
Automaat is meestal wel een verhoogde CO². Meeste van opgenoemde merken liggen rond de 106-116g CO², behalve de Audi A4 ultra's aan 99g, maar ik denk ni da ge daar tot iets leuk gaat komen met dat budget.
Volvo heeft nen V40 die zeer goede uitstoot heeft, maar dat vind ik dan weer zonde van het geld. Met 38k - 40k kunt ge wel wat meer doen.

Ne CLA zit zowat rond de 105g CO². Da's beter dan wat BMW te bieden heeft qua CO². Ik denk vooral dat ge uwen configurator (of wat ge hebt) misschien eens wat berekeningen moet laten doen.

desolation

Legacy Member
ThekillingGoku zei:
Is iedereen ondertussen vergeten dat die jaloezie component gewoon dubbel belast wordt?

Het is catalogusprijs INCL. BTW (dus ge betaald Di Rupo-tax ... op uw 21% BTW ... dus tax op tax!).

Schandalig dat dat er ooit door is geraakt.

En onafhankelijk de Co2 kost ... die catalogusprijs weegt toch zwaar door ze.

die weegt enorm hard door zelfs. zo hard dat autos me gelijkaardige uitstoot en leaseprijs soms 100 EUR schelen in VAA

ThekillingGoku

Legacy Member
desolation zei:
die weegt enorm hard door zelfs. zo hard dat autos me gelijkaardige uitstoot en leaseprijs soms 100 EUR schelen in VAA

Yeah ... I heb het eerder vermeld he ... ik wil er met mijn volgende keuze niet op achteruit gaan.
Maar ik besef spijtig genoeg maar al te goed dat dit betekent dat mijnen Di Rupo Tax de hoogte in gaat.

Niet alleen verlies ik die jaarlijkse daling van de voorbije 4/5 jaar (die weliswaar telkens teniet is gedaan tot nog toe door de dalende referentie uitstoot), maar de catalogusprijs zal sowieso ook wel hoger zijn dan de vorige (ale ... hopefully). En 't zal naft zijn, dus die hebben altijd wel al een wat hogere uitstoot (klein beetje ander referentie uitstoot cijfer ook mor soit).

Nu ja ... ik wil het ergens wel proberen binnen de perken te houden, dus ik zal niet direct kijken naar een kar met 250PK, maar om daarvoor te 'downgraden' zie ik dan ook weer niet zitten.

Pffffft ... België & belastingen e. :ironic:

desolation

Legacy Member
tis idd erg. komt dan ook nog eens bij dat veel populaire leasemerken graag imponeren met veel kortingen aan bedrijven te geven. onze directie vind dat dan altijd wauw, maar ik krijg daar het schijt van, net voor die VAA. Als iemand mij komt vertellen "jamaar ge moet bij merk X gaan want die geven 30% korting!" dan vallen die al meteen af, want dat wil zeggen dat hun autos zeker 20% te duur geprijsd zijn in de catalogus en ik dus ook 20% teveel VAA betaal.

ThekillingGoku

Legacy Member
desolation zei:
tis idd erg. komt dan ook nog eens bij dat veel populaire leasemerken graag imponeren met veel kortingen aan bedrijven te geven. onze directie vind dat dan altijd wauw, maar ik krijg daar het schijt van, net voor die VAA. Als iemand mij komt vertellen "jamaar ge moet bij merk X gaan want die geven 30% korting!" dan vallen die al meteen af, want dat wil zeggen dat hun autos zeker 20% te duur geprijsd zijn in de catalogus en ik dus ook 20% teveel VAA betaal.

Goh ... laten we nu wel stellen dat de Duitsers (die we hier toch zo graag hebben :D) niet direct de goedkoopste zijn natuurlijk. Al krijg je bij de Duitsers zeker niet zomaar 20% korting ook natuurlijk. En eer ge er 30 krijgt gaat ge toch al een serieuze grootverbruiker moeten zijn.

Ik weet het niet meer exact, maar ik geloof dat ik toen der tijd +/- 13% heb gekregen bij BMW (nadat, zoals ik hier eerder aanhaalde, we hier minstens 3 wagens moesten aankopen om überhaupt korting te krijgen, en 't was dan nog me 't salon).

Op de VW's doen ze wel hun best de laatsten tijd. Niet te ontkennen.

Nu ja ... als ge écht dat cijfer laag wil krijgen dan moet ge dus bij geen enkele Duitser zijn. Ge gaat er veel goedkoper vanaf zijn bij de Fransen of de Koreanen.

En toch ... ze zijn populair e ... die Duitsers.

Tumi

Legacy Member
Ze hebben bij Mercedes de nieuwe uitstootwaarden voor de bestaande wagens gezet.
Mijn wagen gaat van 102 naar 122 gr voor exact dezelfde motor.

Dat zou in de VAA een stijging van bruto €84 per maand zijn :eek:
Een geluk dat de bestaande auto's niet aangepast worden.

Bedtijd, morgen werkendag.

desolation

Legacy Member
twas Volvo die richting de 30% ging :)
Ik kan dat verstaan op bv een stockwagen of ex-demo, maar niet aan de lopenden band.
Doe mij dan "maar" 10% korting maar geen opgeklopte catalogusprijs.

Op een A4 bv kreeg ik een dikke 10.000 EUR korting, dat lijkt leuk maar moesten ze nu geen hol korting geven en die catalogusprijs 10k lager leggen, het schol 50 EUR per maand in VAA.

Shaguar

Legacy Member
Jup ik voel de VAA ook, een 325d Touring met 224 Pk. En ik heb op de wagen ook super schone kortingen gehad, dikke 11k zeker en vast.

sandervdw

Legacy Member
druid zei:
Jup ik voel de VAA ook, een 325d Touring met 224 Pk. En ik heb op de wagen ook super schone kortingen gehad, dikke 11k zeker en vast.

Ik vind het persoonlijk raar dat veel mensen toch voor de BMW's etc blijven kiezen ook al hangt daar dan een veel hoger VAA aan vast. Ik schrok echt toen ik besefte dat de i30 op een lager VAA uitkwam dan de Superb. Ik denk dat zeker een aantal "jongeren" liever met een hot hatch zouden rijden dan met de BMW/Merc/Audi die ze nu verplicht krijgen.

FlatSix

Legacy Member
sandervdw zei:
Ik vind het persoonlijk raar dat veel mensen toch voor de BMW's etc blijven kiezen ook al hangt daar dan een veel hoger VAA aan vast. Ik schrok echt toen ik besefte dat de i30 op een lager VAA uitkwam dan de Superb. Ik denk dat zeker een aantal "jongeren" liever met een hot hatch zouden rijden dan met de BMW/Merc/Audi die ze nu verplicht krijgen.

Aantal kilometers dat ik doe rijd ik toch liever in een rustige comfortabele wagen met een motor die me zogezegd niet warm doet lopen dan een hot hatch die in het weekend al eens voor een glimlach zorgt. Eigenlijk banaal wat je belangrijk vind in een auto eenmaal je alle dagen minstens 2h in de auto zit. Stilte, goede zetels, goede middenconsole, aangenaam stuur, lichte ambriage, ...

Shaguar

Legacy Member
sandervdw zei:
Ik vind het persoonlijk raar dat veel mensen toch voor de BMW's etc blijven kiezen ook al hangt daar dan een veel hoger VAA aan vast. Ik schrok echt toen ik besefte dat de i30 op een lager VAA uitkwam dan de Superb. Ik denk dat zeker een aantal "jongeren" liever met een hot hatch zouden rijden dan met de BMW/Merc/Audi die ze nu verplicht krijgen.

Omdat auto's nog altijd iets van smaak en geuren is. Ook al weet ik dat een skoda en een Hyundai goedkoper is en ook een auto is, rij ik toch liever met iets wat mij ligt.

Het is zoals met alles hé, op bepaalde vlakken geef je niet om merk/kwaliteit etc etc, maar op andere vlakken let je daar wel op. En ja meer betalen is daar een zijproduct van inderdaad.

sandervdw

Legacy Member
xTwL- zei:
Aantal kilometers dat ik doe rijd ik toch liever in een rustige comfortabele wagen met een motor die me zogezegd niet warm doet lopen dan een hot hatch die in het weekend al eens voor een glimlach zorgt. Eigenlijk banaal wat je belangrijk vind in een auto eenmaal je alle dagen minstens 2h in de auto zit. Stilte, goede zetels, goede middenconsole, aangenaam stuur, lichte ambriage, ...

Dat snap ik in de iets oudere categorie. Maar bvb een 118d met Business pack plus en Advantage line (goed uitgerust maar nu ook weer niets exotisch) zit qua VAA op hetzelfde als mijn i30N. Die 1 wordt heel vaak zo als starterswagen gegeven, maar ik verkies in zo'n geval toch blindelings die i30... En toen ik 22 was (en startte met werken) had ik al helemaal zot geworden moest ik zoiets gekregen hebben :p
druid zei:
Omdat auto's nog altijd iets van smaak en geuren is. Ook al weet ik dat een skoda en een Hyundai goedkoper is en ook een auto is, rij ik toch liever met iets wat mij ligt.

Het is zoals met alles hé, op bepaalde vlakken geef je niet om merk/kwaliteit etc etc, maar op andere vlakken let je daar wel op. En ja meer betalen is daar een zijproduct van inderdaad.

Klopt, maar bvb het VAA bij Lexus ligt een pak lager door hun businessmodellen tov de BMW en Mercedes hybrides. nochtans zie je ze veel minder rijden. Natuurlijk zijn auto's wel een product waar emotie meespeelt en zijn mensen geneigd naar de vaste waardes te grijpen, maar voor werknemers kan zo'n verschil in VAA best veel uitmaken.

ThekillingGoku

Legacy Member
sandervdw zei:
Ik vind het persoonlijk raar dat veel mensen toch voor de BMW's etc blijven kiezen ook al hangt daar dan een veel hoger VAA aan vast. Ik schrok echt toen ik besefte dat de i30 op een lager VAA uitkwam dan de Superb. Ik denk dat zeker een aantal "jongeren" liever met een hot hatch zouden rijden dan met de BMW/Merc/Audi die ze nu verplicht krijgen.

Goh ... ik stap nog steeds, na 4+ jaar met ne smile naar mijn karre want 't is eentje die schoon aan te zien is & ik weet dat goe rijd e.d.

Dat heb ik nooit gehad ze toen ik nog met pakweg mijne Polo reed. Dat was alle dagen tegenop zien om in de wagen te stappen ... uitkijken naar de dag dat er iets deftigs kwam.
Toegegeven, die Polo was vrijwel kaal, maar dan nog.

En ja ... ik zou een Polo kunnen vragen & 'k zou budget met hopen op overschot hebben & 't minimum VAA betalen. Maar ik zou 's ochtends niet meer met plezier in de wagen stappen ook.

Nu ... Polo is wel lang geleden & nu een beetje overdreven 'op vandaag'. Maar ik zou bv. ook niet willen overstappen op pakweg een Golf R (hot hatch). Veel power is heel af & toe eens leuk, maar is voor mij geen prio op comfort & bepaalde andere 'opties' die ik zoek in een wagen.

Ik heb het hier enkele pagina's geleden ook vermeld he, ik wil ook niet opgescheept zitten met pakweg een berline/coupé met een 1.4 flutmotorke. Maar er moet wat balans zijn.
Collega van mij rijdt rond met een Golf R ... veel power, weinig opties voor de rest (maar daar zit al wel redelijk wat standaard op) ... maar geef mij dan toch maar mijnen 3 met ocharme die 136PK hoor. Maar dan wel met alle quality of life opties die ik er in zitten heb die mij veel meer plezier verschaffen.

Trouwens ... in de vraag van de 'hot hatch' ... een Golf R, om die nog eens als voorbeeld te nemen, is wel niet ZO goedkoop hoor. Hot hatches zijn nooit écht goedkoop in aankoop & de Co2 is er meestal ook naar. Laat staan het verbruik van die dingen.
Natuurlijk, 't is ook nen Duitser, idem als pakweg nen S3 of M1 of iets dergelijks. Er zijn dan weer goedkopere opties, maar die zie ik nog niet door een bedrijf aangeschaft worden en die trekken zich meestal nog veel minder aan van Co2.


Dan, onafhankelijk de opmerking hot hatch & gewoon BMW Berline vervangen door iets als Hyundai/KIA/Renault Berline ... goh ... ge merkt het verschil toch e. Dagelijks.
Als ik het kan verhelpen ... dan zie ik die liever niet voor mij verschijnen.

godf@ther

Legacy Member
Enira zei:
Automaat is meestal wel een verhoogde CO². Meeste van opgenoemde merken liggen rond de 106-116g CO², behalve de Audi A4 ultra's aan 99g, maar ik denk ni da ge daar tot iets leuk gaat komen met dat budget.
Volvo heeft nen V40 die zeer goede uitstoot heeft, maar dat vind ik dan weer zonde van het geld. Met 38k - 40k kunt ge wel wat meer doen.

Ne CLA zit zowat rond de 105g CO². Da's beter dan wat BMW te bieden heeft qua CO². Ik denk vooral dat ge uwen configurator (of wat ge hebt) misschien eens wat berekeningen moet laten doen.
Volvo heeft geen goede uitstoot meer i'm afraid
emoji853.png
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan