lol
Nuja best wel zeer spijtig want nu zitten we met een zware legacy van regering di pipo.
Vroeger was dit allemaal oké. Je had NOx en CO². Gezien alle bedrijfswagens diesels zijn, moeilijk hoeft het niet te zijn. Onder het concept: "kiest uw eigen een getalleke en taxeert daar maar wat op". De prioriteit van Di Rupo was dan ook om lease wagens gewoon platvloers en pervers te taxeren. Je had dan ook geen benzinewagens die in de picture kwamen in die tijd.
En nu zitten we dus met een gigantisch groot probleem waar blijkbaar diesel toch niet zo goed. De verhoogde NOx waarden zorgen voor vetzakkerij, smog, ozon en zure regen. Maar als je de CO² waardes op papier tegenover benzine gaat vergelijken denkt jan modaal nog altijd niet dat er zulk groot probleem is. Maar dit is omdat de overheid al jaren het verkeerde referentiegetal neemt.
Neem nu bijvoorbeeld de nieuwe A4 diesel. Op papier 99g CO², NOx 52 mg/km. Echter in benzine 126g CO² wel maar 27 mg/km NOx. Dus de A4 benzine is de helft minder giftig ten kostte van 26g CO².
Topdeal lijkt me.
Maar geen enkele werkgever gaat zijn eigen personeel op kosten jagen hierdoor. Gezien er toch wel wat salaris wagens zijn is dit gewoon oneerlijk. Die wagen is integraal deel van het loon, en een hogere CO² met bijhorende VAA verplichten is gewoonweg een vorm van verdoken extra belastingen (en dus loonsdaling).
Fairder zou zijn dat ze de benzine waarde van CO² gedeeld door twee doen: hun equivalent in meerwaarde op gebied van NOx, dan zouden werkgevers geneigd zijn om wel benzinewagens toe te laten en is er een incentive om toch te kiezen voor de benzine wagen. Maar daar denken ze niet aan in Brussel, liever extra wetten en meer taksen.