Archief - De bedrijfswagen topic

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

FlatSix

Legacy Member
De meeste Passats vind ik saaie wagens. Zet daar nu bijna eender welke variant sedan/break naast van dezelfde grootte dan lijken die me leuker en spannender dan de Passat, wat niet wil zeggen dat het daarom een slechte auto is uiteraard.

striva

Legacy Member
MrKend54l zei:
Het is een Passat coupe :P dus ze zouden nog niet verkeerd zijn.
In deze kleur en uitvoering vindt ik hem persoonlijk maar vrij saai er uitzien. Zo een gele R-line op 20 duimers daarentegen is wel een genot.

Ik wou een sobere maar classy wagen, dus ik denk dat dat dan inderdaad een beetje die kant op gaat. Ik snap de commentaar volledig, en denk dat het in lijn ligt met wat ik zocht te bereiken.

Ik kon in de elegance lijn 20" velgen erop steken, maar dan waren de looks die hem net dat tikkeltje meer gaven er weer van weg. En in de R-line moest ik de leren zetels laten vallen voor de grotere velgen, dat was het me zeker ook niet waard.

Ik ben alleszins tevreden, de 420d GC is al vergeten. Ik denk niet dat veel mensen me daar gelijk in zouden geven, haha. :-)

striva

Legacy Member
xTwL- zei:
De meeste Passats vind ik saaie wagens. Zet daar nu bijna eender welke variant sedan/break naast van dezelfde grootte dan lijken die me leuker en spannender dan de Passat, wat niet wil zeggen dat het daarom een slechte auto is uiteraard.

(Sorry voor 2 berichten na elkaar, niet handig op phone...)

Smaken en kleuren he. Ik ging kijken voor een passat berline, met de insteek dat het waarschijnlijk de break ging zijn voor het praktische. En toen kwam de Arteon naar boven als kanshebber... ^_^ Heb nog getwijfeld voor de A5 of voor de derde keer een 4GC, maar dat heeft niet lang geduurd. Het is eens wat anders, en hopelijk in the long run wat unieker dan die 2 andere.

eniac

Legacy Member
striva zei:
Het is eens wat anders, en hopelijk in the long run wat unieker dan die 2 andere.

Mja maar het is een bedrijfswagen, dus bijna per definitie al niet voor "the long run" :)

Gezien vriendelijker voor het budget ben ik er niet echt van overtuigd dat deze minder te zien zal zijn dan een A5. Er zijn hier alleszins toch al een paar Arteons gepasseerd op het forum, terwijl ik me geen A5 kan herinneren.

ThekillingGoku

Legacy Member
eniac zei:
Mja maar het is een bedrijfswagen, dus bijna per definitie al niet voor "the long run" :)

Gezien vriendelijker voor het budget ben ik er niet echt van overtuigd dat deze minder te zien zal zijn dan een A5. Er zijn hier alleszins toch al een paar Arteons gepasseerd op het forum, terwijl ik me geen A5 kan herinneren.

Goh ... long run ... bij ons is het toch 5 jaar, dat kan al tellen he.
Natuurlijk niet te vergelijken met privé ... alhoewel. Ik ken er wel een paar die om de 2/3 jaar met iets anders rond rijden. Ken er zelfs enen die op 2 jaar 3 keer is veranderd.
Geen nieuwe van 't fabriek natuurlijk.

Daartegen is mijn 5 jaar een eeuwigheid.

En natuurlijk ... als ge begint te klikken komt een A5 toch nog steeds kostelijker uit dan een Arteon. Dus dat zal zeker wel 1 van de redenen zijn waarom men al sneller voor de Arteon zal gaan dan voor den A5.
En ook ... den Arteon is een pak groter dan een A5 e. Het zijn beide coupé's en ze worden al eens met elkaar vergeleken, maar den Arteon is meer nen boot tegenover den A5 lijkt mij.

De keuze gegeven, zou ik toch alvast kiezen voor de A5 tegenover den Arteon. Zie die liever, zeker van binnen (zo spijtig dat ze binnen in den Arteon niet meer hebben gedaan dan gewoon de Passat kopiëren, men kon er z'n eigen ding van gemaakt hebben, zeker aangezien ze't ni marketen als 'Passat coupé' kon je dat wel verwachten).
Die'n Arteon lijkt mij veel te groot voor wat ik maar nodig heb ook.

MrKend54l

Legacy Member
ThekillingGoku zei:
Goh ... long run ... bij ons is het toch 5 jaar, dat kan al tellen he.
Natuurlijk niet te vergelijken met privé ... alhoewel. Ik ken er wel een paar die om de 2/3 jaar met iets anders rond rijden. Ken er zelfs enen die op 2 jaar 3 keer is veranderd.
Geen nieuwe van 't fabriek natuurlijk.

Goh ik denk dat het merendeel van de mensen privé hun wagen wegdoen rond de 5 jaar of eerder. Een kleine minderheid rijdt maar zijn wagen op tot hij echt uit elkaar valt. En natuurlijk komen er op maandbasis ook immens veel perte totale’s bij.

eniac

Legacy Member
Onze privé is ondertussen 16j oud. Wordt volgend jaar wel vervangen, gewoon omdat het eens tijd lijkt te worden... Bolt nog uitstekend. En dat voor zo'n rotte Opel ;)

FlatSix

Legacy Member
MrKend54l zei:
Goh ik denk dat het merendeel van de mensen privé hun wagen wegdoen rond de 5 jaar of eerder. Een kleine minderheid rijdt maar zijn wagen op tot hij echt uit elkaar valt. En natuurlijk komen er op maandbasis ook immens veel perte totale’s bij.

Lijkt me snel.

GADGET

Legacy Member
Heb met mijn privé wagen nooit langer dan 2j gereden.

Als je elke wagen 15j bijhoudt, betekent dat dat je maar een wagen of 3-4 zult ervaren hebben..

Met die gedachte kan ik niet gaan slapen :p

Wel altijd recente okkasie, ik maak daar geen spel van, en als je tijd hebt kan je wel mooi kopen. Dus verlies valt al bij al wel mee. Heb zelf op 2 of 3 wagens gewonnen

FlatSix

Legacy Member
Ik heb al drie wagens gehad en langste is 1j2m, maar ik spreek nu over de gemiddelde mens, een algemeen gemiddelde voor België, dan lijkt me dat vrij snel.

lasportiva

Legacy Member
Wie kan me helpen,ik weet niet wat het intressantst zou zijn... 2400bruto als maandloon of 300€ inleveren en2100bruto + firmawagen 308sw (max 12000km privé) . Momenteel heb ik mijn prive wagen reeds 10j (golf gti) die me een 1000€ kost aan tax+verzekering per jaar. Wat zou de beste deal zijn voor mij (rekening houdend met vaa en dergelijken).

FlatSix

Legacy Member
Wel, 2400 bruto is pakweg 1680 euro, terwijl 2100 ergens rond de 1600 euro zal liggen? Als je zegt dat uw wagen nu al 1000 euro per jaar kost, en die gaan allicht stijgen naarmate de wagen ouder wordt dan heb je zogezegd 83 euro aan maandelijkse kosten aan je auto.

-Ga je jaarlijks meer doen dan 12000km per jaar in je privé,...?
-Zit er bij de wagen ook een tankkaart?
-Zo'n Peugeot kan nu niet veel aan VAA zijn eh, bereken die hier even.

Waarom krijg je ineens een wagen van je werk?

lasportiva

Legacy Member
Momenteel heb ik ook een firmawagen maar niet voor privé gebruik.
Jaarlijks ga ik zeker niet meer dan 12000k rijden. Een tankkaart zou er dus bijzitten. Ik weet ook niet waarom we nu plots een wagen krijgen. Bedankt!

sandervdw

Legacy Member
lasportiva zei:
Wie kan me helpen,ik weet niet wat het intressantst zou zijn... 2400bruto als maandloon of 300€ inleveren en2100bruto + firmawagen 308sw (max 12000km privé) . Momenteel heb ik mijn prive wagen reeds 10j (golf gti) die me een 1000€ kost aan tax+verzekering per jaar. Wat zou de beste deal zijn voor mij (rekening houdend met vaa en dergelijken).
Kleine tip: vraag of ze ipv u 300 euro minder te betalen, u gewoon uw VAA als eigen inbreng laten betalen.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

MrKend54l

Legacy Member
lasportiva zei:
Wie kan me helpen,ik weet niet wat het intressantst zou zijn... 2400bruto als maandloon of 300€ inleveren en2100bruto + firmawagen 308sw (max 12000km privé) . Momenteel heb ik mijn prive wagen reeds 10j (golf gti) die me een 1000€ kost aan tax+verzekering per jaar. Wat zou de beste deal zijn voor mij (rekening houdend met vaa en dergelijken).

Overduidelijk dat de bedrijfswagen het interessantste is.
Je boet op jaarbasis een dikke 1500€ netto in. Maar daar hou je bijlange geen wagen mee bollende.

HUSKE

Legacy Member
eniac zei:
Mja maar het is een bedrijfswagen, dus bijna per definitie al niet voor "the long run" :)

Gezien vriendelijker voor het budget ben ik er niet echt van overtuigd dat deze minder te zien zal zijn dan een A5. Er zijn hier alleszins toch al een paar Arteons gepasseerd op het forum, terwijl ik me geen A5 kan herinneren.

Bij ons was de A5 zelfs niet mogelijk, zelfs niet in de goedkoopste variant, ik had daar anders toch nog wel eens over moeten nadenken. Maar zelfs de A4 berline (wat ook een kanshebber was voor mij) kon ik niet hetzelfde uitrusten omdat we op VW zoveel meer korting krijgen dan bij VW. Catalogusprijs ontlopen de A4 en de Arteon elkaar niks, leaseprijs was iets anders.

Een BMW 4GC (niet op de lijst maar wel een offerte binnen te brengen) was ook een optie maar doordat deze kaal was en de Arteon toch een goede uitrusting heeft ben ik daarvoor gegaan. Het zijn keuzes die je moet maken en in coupé-stijl leek me de ruimere Arteon (tov de BMW 4GC) praktischer, komende van een skoda break toch. Qua grootte (dat is ook het enigste :p) zit de Arteon veel dichter bij de Audi A7 (+10cm) dan bij de Audi A5 (-20 cm).
Uiteindelijk is het niet uw eigen 50k die je ertegen smijt en dus van returnwaarde moet je je niets aantrekken en de Arteon is echt niet slecht. Geen topwagen wat betreft rij dynamiek en ook niet subliem in comfort maar wel een goede middenmoot en een goede cruiser. De motor (2.0TDI) icm DSG doet zijn werk goed en stil.

Moet wel zeggen dat de R-line velgen op een donkere Arteon veel beter uitkomen dan op mijn zilvere. Lijkt beter in proportie zo. Maar een donkere wagen is mij teveel werk om te onderhouden.

Mijne Arteon leasebak staat er zo bij (beetje te hoog, mja), bij mij zijn trouwens alle glossy onderdelen behandelt met XPEL folie tegen het krassen:
Ik weet dat velen geen fan zijn van de velgen, maar ikzelf wel en dat lijkt me het belangrijkste :p
28400649708_208daba5b0_c.jpg

striva

Legacy Member
Mooi :) Ik ga er geen eigen geld tegenaan gooien, en voor grotere velgen (en nog donkerder dan de huidige) had ik de Elegance lijn moeten nemen, maar dan was hij no way zo mooi als met de R-line wijzigingen in de snuit (en met die naar mijn mening lelijke zijspiegels, ookal wilden ze daar wel een mouw aan passen).

Bij ons was ik ongeveer hetzelfde af geweest bij de A5 qua opties enzo, want daar hebben we meer korting op... Maar ik vond de Arteon gewoon leuker ogen (en ook praktischer), en ik kies mijn wagen liever voor mezelf dan voor een ander. :D

M.b.t. long-term: 4 jaar vind ik lang genoeg om de straten verzadigd te zien raken met een bepaalde wagen. In het begin met mijn 4GC reden er relatief weinig rond, maar ondertussen is die wagen schering en inslag. Gezien die Arteon ongeveer in dezelfde range zit als de 4-reeks en de A5 qua budgetten (afhankelijk van kortingen ofc) denk ik dat die minder snel vaak gaat gezien zijn op de baan. En anders is het nog maar zo,. :)

striva

Legacy Member
lasportiva zei:
Wie kan me helpen,ik weet niet wat het intressantst zou zijn... 2400bruto als maandloon of 300€ inleveren en2100bruto + firmawagen 308sw (max 12000km privé) . Momenteel heb ik mijn prive wagen reeds 10j (golf gti) die me een 1000€ kost aan tax+verzekering per jaar. Wat zou de beste deal zijn voor mij (rekening houdend met vaa en dergelijken).

Ik heb ook een jaartje mogen rondrijden met die 308sw als bedrijfswagen, op mijn vorige job. Comfortabel en reed aangenaam genoeg, maar toch wel een aantal schoonheidsfoutjes waar ik minder mee kon leven (omdat ik daarvoor een mooie luxewagen had, I guess, maar toch... first world problems):

- drankhouder onder de centrale armsteun (wanneer naar voor geschoven, voor comfort), waardoor je geen al te grote flessen kon meenemen en altijd de armsteun moest verschuiven om te drinken. Raak je gewoon, maar toch...
- het scherm in de middenconsole is erbarmelijk slecht... lage response time van de touch screen (die je voor alles moet gebruiken want geen andere input methode), super trage software (enorm storend wanneer je eens 'snel' je gps wil instellen) + zeer slecht leesbaar wanneer de zon erop staat (heel onhandig samen met het panoramisch dak, dus...)

Behalve dat ik hem zelf dan ook nog eens spuuglelijjk vind (zeker in de bruin-grijze kleur die ik kreeg), heb ik er voor de rest >50k km plezier van gehad, bleek hij enorm praktisch bij de verhuis, en was het gewoon een goed wagentje om mee te cruisen.

(Yes, I know, spoiled enzo... :P)

lasportiva

Legacy Member
striva zei:
Ik heb ook een jaartje mogen rondrijden met die 308sw als bedrijfswagen, op mijn vorige job. Comfortabel en reed aangenaam genoeg, maar toch wel een aantal schoonheidsfoutjes waar ik minder mee kon leven (omdat ik daarvoor een mooie luxewagen had, I guess, maar toch... first world problems):

- drankhouder onder de centrale armsteun (wanneer naar voor geschoven, voor comfort), waardoor je geen al te grote flessen kon meenemen en altijd de armsteun moest verschuiven om te drinken. Raak je gewoon, maar toch...
- het scherm in de middenconsole is erbarmelijk slecht... lage response time van de touch screen (die je voor alles moet gebruiken want geen andere input methode), super trage software (enorm storend wanneer je eens 'snel' je gps wil instellen) + zeer slecht leesbaar wanneer de zon erop staat (heel onhandig samen met het panoramisch dak, dus...)

Behalve dat ik hem zelf dan ook nog eens spuuglelijjk vind (zeker in de bruin-grijze kleur die ik kreeg), heb ik er voor de rest >50k km plezier van gehad, bleek hij enorm praktisch bij de verhuis, en was het gewoon een goed wagentje om mee te cruisen.

(Yes, I know, spoiled enzo... :P)

Bedankt voor je feedback! Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen... Wss toch gaan voor het extra confort tijdens de week (tov die parynertner)en wat inboeten tijdens het weekend. De gti blijft (herinschrijven nog slechts 200€) , gewoon de knop maar omdraaien en musli driver worden zeker... *zucht* // *snif*
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan