Archief - Het Moto praat topic - Deel 2!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Katoom

Legacy Member
Robust² zei:
Inderdaad. Absoluut niet waar imo, als je een beetje ervaring en de moto wat pushed hebt ga je dat direct merken dat er maar de helft van de kracht aanwezig is. Tijdens je rijlessen ga je het idd niet merken :)

Ik hoop trouwens dat die Dukes van de rijschool wat anders rijden dan de mijne, ik rij nu al 4-5 jaar en vind dat ding absoluut niet aangenaam om mee in traag verkeer te rijden. Bokken en schudden als je te traag gaat, naar voor schieten als je een milimeter gas geeft, etc. Daar een 8 mee doen zou ik al helemaal niet willen proberen :crazy: Ook serieus hoog, kleinere mensen kunnen niet eens met beide voeten aan de grond.
Ding is waarschijnlijk nog full stock? Het eerste wat ze bij zo'n moto's doen is de emissierommel eraf gooien/uitschakelen en remappen met tune ECU (kun je zelf doen TuneECU_Start). Op de lc8 EFI blokken bvb zit er in de eerste 2 versnellingen een limiter op de vermogensafgifte (ook voor de emmissie eisen). Die worden meestal ook losgemaakt (zelfde stekker als de neutral sensor. Groene laten zitten - is dus de neutral sensor- en de 2 ander eruit halen). Ik heb mij nog niet zover verdiept in de recente LC4 blokken maar daar zal er ook wel 1 en ander geknepen zijn.

Full stock rijden de meeste KTM EFI modellen vrij slecht in lage toeren.

Robust² zei:
Ook serieus hoog, kleinere mensen kunnen niet eens met beide voeten aan de grond.
Ik ook niet bij mijne adv, bal van beide voeten gaat net niet. :p

Luciferke zei:
Snap het ni goed, ik trek mijn 690 enduro (is hetzelfde blokje) makkellijk tot in 3de op zijn achterwiel zonder de koppeling te gebruiken. Onder het zadel kan je wel verschillende mappings selecteren, misschien hebben ze daar aan geprutst op uw testmoto. Als ik in 1ste of 2de vol gas geef dan lig ik op mijne rug :).

Misschien is de 990 Duke meer iets voor u?
Gearing is dan ook meer offroad gericht. Enduro heeft stock 15:45 vs 16:40 van de duke :p

Snaggit

Legacy Member
Robust² zei:
Ook serieus hoog, kleinere mensen kunnen niet eens met beide voeten aan de grond.

En ik zou mij dan binnen een à twee jaar een SM willen aanschaffen met mijn 1m70 :lol:
Ach we zullen wel zien wat dat gaat geven maar een SM komt er zowiezo... Zo'n Duke III zou ik ook nog wel zien zitten, de IV vind ik een pak lelijker.

Glenn5

Legacy Member
ik ben 1m74 en heb geen problemen op men sm. als hij in cross staat gaat het zelf nog cva, maar geraak dan niet met beide voeten aan de grond

Xasuntox

Legacy Member
Robust² zei:
Inderdaad. Absoluut niet waar imo, als je een beetje ervaring en de moto wat pushed hebt ga je dat direct merken dat er maar de helft van de kracht aanwezig is. Tijdens je rijlessen ga je het idd niet merken :)

Ik hoop trouwens dat die Dukes van de rijschool wat anders rijden dan de mijne, ik rij nu al 4-5 jaar en vind dat ding absoluut niet aangenaam om mee in traag verkeer te rijden. Bokken en schudden als je te traag gaat, naar voor schieten als je een milimeter gas geeft, etc. Daar een 8 mee doen zou ik al helemaal niet willen proberen :crazy: Ook serieus hoog, kleinere mensen kunnen niet eens met beide voeten aan de grond.

Toch wel een paar dingen waar ik niet mee akkoord ga. Dat je het verschil niet voelt als je hem erop gaat testen klopt natuurlijk. Maar voor normaal gebruik en normaal optrekken voel je geen verschil, dit is ook wat mijn instructeur zei. Die toch wel heel veel ervaring had. Die reed meer als 40.000 km per jaar. Natuurlijk ga je ergens een verschil merken maar bij de lessen ga je dat niet voelen.

En dat het een slechte beginners moto is , is volgens mij ook fout. Heb dit nog al gehoord en kan het alleen maar tegenspreken. Super lichte motor, kan heel kort draaien. Door zijn ééncilinder heeft hij inderdaad de neiging te bokken in lage toeren. Maar erg was dit niet, als iemand er een opmerking over maakte zei mijn instructeur ook gewoon dat dat niet erg is, das wat karakter.
Voor de rest reed die duke heel goed. Achten rijden daarmee was echt heel makkelijk. Hij had de mapping wel op soft staan.
Moet de man toch gelijk geven. Hij had intotaal 12 examens gedaan, waarvan er 11 geslaagd waren en 1 opnieuw moest voor de baan. Dus slecht zullen die duke's zeker niet zijn om te leren...

Maar daar heeft iedereen natuurlijk zijn eigen mening over. Ik ben toch heel blij dat ik mijn examen daarmee mocht doen.
Zelf reed hij met een KTM SMC 990

Robust²

Legacy Member
Katoom zei:
Ding is waarschijnlijk nog full stock? Het eerste wat ze bij zo'n moto's doen is de emissierommel eraf gooien/uitschakelen en remappen met tune ECU (kun je zelf doen TuneECU_Start). Op de lc8 EFI blokken bvb zit er in de eerste 2 versnellingen een limiter op de vermogensafgifte (ook voor de emmissie eisen). Die worden meestal ook losgemaakt (zelfde stekker als de neutral sensor. Groene laten zitten - is dus de neutral sensor- en de 2 ander eruit halen). Ik heb mij nog niet zover verdiept in de recente LC4 blokken maar daar zal er ook wel 1 en ander geknepen zijn.
Mapping weet ik niet, Akra zat er op toen mijn broer hem kocht (is zelfs zo geleverd aan de eerste eigenaar denk ik) dus we vermoeden dat er ook wel een Akra mapping in zit.
Die 2 draadjes had ik idd al over gelezen maar dan wat vergeten te doen, nu net losgemaakt. Vanavond eens buitenhalen en kijken of ik het voel.

Xasuntox zei:
Toch wel een paar dingen waar ik niet mee akkoord ga. Dat je het verschil niet voelt als je hem erop gaat testen klopt natuurlijk. Maar voor normaal gebruik en normaal optrekken voel je geen verschil, dit is ook wat mijn instructeur zei. Die toch wel heel veel ervaring had. Die reed meer als 40.000 km per jaar. Natuurlijk ga je ergens een verschil merken maar bij de lessen ga je dat niet voelen.

En dat het een slechte beginners moto is , is volgens mij ook fout. Heb dit nog al gehoord en kan het alleen maar tegenspreken. Super lichte motor, kan heel kort draaien. Door zijn ééncilinder heeft hij inderdaad de neiging te bokken in lage toeren. Maar erg was dit niet, als iemand er een opmerking over maakte zei mijn instructeur ook gewoon dat dat niet erg is, das wat karakter.
Voor de rest reed die duke heel goed. Achten rijden daarmee was echt heel makkelijk. Hij had de mapping wel op soft staan.
Moet de man toch gelijk geven. Hij had intotaal 12 examens gedaan, waarvan er 11 geslaagd waren en 1 opnieuw moest voor de baan. Dus slecht zullen die duke's zeker niet zijn om te leren...

Maar daar heeft iedereen natuurlijk zijn eigen mening over. Ik ben toch heel blij dat ik mijn examen daarmee mocht doen.
Zelf reed hij met een KTM SMC 990
Zo'n moto koop je niet om gezapig mee door de stad te rijden, van zodra je wat ervaring hebt en funritjes doet voel je dat onmiddelijk, zonder enige twijfel. Dat eerste is net wat je doet op een lesmotor, dus daar voel je dat idd niet. Ik betwijfel of je hetzelfde zegt dat je dat verschil niet merkt eens je zelf overstapt na 2 jaar :)

Ik vermoed dat die van de rijschool wel zo zijn aangepast om kalmer en gemakkelijker te rijden. Ik rij bv op de sport mapping ipv op de rain, zal wel al verschil geven :p Ik kan enkel zeggen hoe de mijne rijdt, maar die zou ik absoluut niet aan een beginner geven. Ik word zelf soms nog verrast als ik over kasseien rijdt door de gasreactie van dat ding, lichtjes de gas controleren gaat onmogelijk zonder koppeling te slepen. Zelfs constant de gas houden is hij absoluut niet blij mee, er moet vooruit gegaan worden :p
Blijft wel dat een karakter van een 1-cilinder niet het makkelijkst is om mee te leren rijden imo, een parallelle twin zal je veel minder straffen als je in een verkeerde versnelling zit bv, en dat het gewoon een hoge motor is. Dat maakt het echter niet onmogelijk om erop te leren rijden, er zijn IMO gewoon betere keuzes.

Edit: En die slipperkoppeling verbergt wel wat slecht schakel gedrag imo, op m'n SV moet ik veel meer revmatchen en voorzichtig zijn. Ik merkte pas hoe verschillend het is toen ik terug op m'n SV stapte ipv omgekeerd.

Katoom

Legacy Member
Eens uitlezen met tuneecu, afhankelijk van de akra mapping (zijn verschillende versies van) kan het zijn dat die rommel nog inschakeld staat.

Xasuntox

Legacy Member
Robust² zei:
Mapping weet ik niet, Akra zat er op toen mijn broer hem kocht (is zelfs zo geleverd aan de eerste eigenaar denk ik) dus we vermoeden dat er ook wel een Akra mapping in zit.
Die 2 draadjes had ik idd al over gelezen maar dan wat vergeten te doen, nu net losgemaakt. Vanavond eens buitenhalen en kijken of ik het voel.


Zo'n moto koop je niet om gezapig mee door de stad te rijden, van zodra je wat ervaring hebt en funritjes doet voel je dat onmiddelijk, zonder enige twijfel. Dat eerste is net wat je doet op een lesmotor, dus daar voel je dat idd niet. Ik betwijfel of je hetzelfde zegt dat je dat verschil niet merkt eens je zelf overstapt na 2 jaar :)

Ik vermoed dat die van de rijschool wel zo zijn aangepast om kalmer en gemakkelijker te rijden. Ik rij bv op de sport mapping ipv op de rain, zal wel al verschil geven :p Ik kan enkel zeggen hoe de mijne rijdt, maar die zou ik absoluut niet aan een beginner geven. Ik word zelf soms nog verrast als ik over kasseien rijdt door de gasreactie van dat ding, lichtjes de gas controleren gaat onmogelijk zonder koppeling te slepen. Zelfs constant de gas houden is hij absoluut niet blij mee, er moet vooruit gegaan worden :p
Blijft wel dat een karakter van een 1-cilinder niet het makkelijkst is om mee te leren rijden imo, een parallelle twin zal je veel minder straffen als je in een verkeerde versnelling zit bv, en dat het gewoon een hoge motor is. Dat maakt het echter niet onmogelijk om erop te leren rijden, er zijn IMO gewoon betere keuzes.

Edit: En die slipperkoppeling verbergt wel wat slecht schakel gedrag imo, op m'n SV moet ik veel meer revmatchen en voorzichtig zijn. Ik merkte pas hoe verschillend het is toen ik terug op m'n SV stapte ipv omgekeerd.

Ik had zelf eerder het gevoel dat die Duke een kleine moto was. Dat ik er vrij bekrompen opzat. Ik ben 1.88m.
Mapping stond op het minst aggressieve want hij zei inderdaad wel dat als je hem op sport zet dat hij constant naar meer gas vraagt.

Punt dat je maakt eens dat je meer ervaring hebt ga je natuurlijk het verschil in vermogen voelen.

Robust²

Legacy Member
Katoom zei:
Denk er nog maar eens over na de volgende keer je over de kinderkopjes rijdt. :unsure: :p

Indien het nu voor lange duur zou zijn zou ik het overwegen, maar hij mag eigenlijk elk moment te koop gezet worden.

Indien iemand hier interesse zou hebben, pm maar!

Caracalla

Legacy Member
Nu pas thuis van m'n werk. Leerkrachten werken ni veel hé ;-)

Als ik dan Robust z'n opmerkingen lees... Die toch ook ervaring heeft met een SV650, zou je het inderdaad algouw beginnen denken dat die duke gewoon soft stond ofzo.
WOT in 2de ging hij NIET omhoog. In eerste wel gelukkig.
Maar ze zeiden nogthans dat hij fullpower stond. Die mannen zeiden het ook zelf dat het een vrij brave motor is, maar dat een SMC dan bvb véél agressiever is en wel zou doen wat ik verwachtte, maar dat hadden ze niet op demo staan.

Robust²

Legacy Member
Caracalla zei:
Nu pas thuis van m'n werk. Leerkrachten werken ni veel hé ;-)

Als ik dan Robust z'n opmerkingen lees... Die toch ook ervaring heeft met een SV650, zou je het inderdaad algouw beginnen denken dat die duke gewoon soft stond ofzo.
WOT in 2de ging hij NIET omhoog. In eerste wel gelukkig.
Maar ze zeiden nogthans dat hij fullpower stond. Die mannen zeiden het ook zelf dat het een vrij brave motor is, maar dat een SMC dan bvb véél agressiever is en wel zou doen wat ik verwachtte, maar dat hadden ze niet op demo staan.

Nja, ik wil gerust toegeven dat het geen brute wheelie-machine is, maar ik kan echt niet begrijpen hoe je dit kalm zou noemen als ik vergelijk met andere dingen waar ik al op gereden heb :p Mogelijk staat de Duke 4 gewoon kalmpjes/braaf afgesteld vanuit de fabriek, ik heb enkel ervaring met m'n persoonlijk exemplaar van de 3.
Als ik vergelijk met mijn SV schiet hij véél harder uit de startblokken bij 'normaal' rijden. Daarmee bedoel ik dat m'n SV mogelijk wel mee als ik redline in de eerste versnellingen, maar door de lange standaard slag op mijn gashendel is dat iets wat absoluut niet zo aangenaam/makkelijk is om te doen terwijl die Duke zich niet moet uitsloven ervoor. Als je daarbij bedenkt dat een SV sowieso in de 600cc nakeds al bekend staat als een motor die goed uit de voeten komt in lage toeren, vind ik het gewoon raar om die Duke als loom te bestempelen.

T'is niet dat ik je mening niet wil accepteren hoor, ik vind het gewoon vreemd omdat mijn ervaring compleet anders is :p Als je de komende weken in de richting van Gent rijdt, wil ik gerust wel eens vergelijken en zien of jouw mening van saai nu echt gelijk staat aan mijn mening van dikke fun :unsure:

Sballato

Legacy Member
Het is ook maar uitzonderlijk hé dat je zo laat thuis was en volgens als ik het goed begreep was het vooral veel stilzitten en wachten dat je moest doen, dus dat is niet werken hé. :p

Caracalla zei:
Nu pas thuis van m'n werk. Leerkrachten werken ni veel hé ;-)

Als ik dan Robust z'n opmerkingen lees... Die toch ook ervaring heeft met een SV650, zou je het inderdaad algouw beginnen denken dat die duke gewoon soft stond ofzo.
WOT in 2de ging hij NIET omhoog. In eerste wel gelukkig.
Maar ze zeiden nogthans dat hij fullpower stond. Die mannen zeiden het ook zelf dat het een vrij brave motor is, maar dat een SMC dan bvb véél agressiever is en wel zou doen wat ik verwachtte, maar dat hadden ze niet op demo staan.

Caracalla

Legacy Member
ssssst @ sballato :D

@Robust
Welja, als ik eens wat tijd vind vandezomer of in de examens wil ik wel eens ingaan op dat aanbod.
Want ik begrijp het zelf ook niet dat iedereen die moto's zo ophemelt :p

natpoesje

Legacy Member
Iemand die me kan helpen? Heb op een veilingsite een Sm op het oog. Hier staat bij sleuten en gva aanwezig. Dus rozeformulier niet ( denk ik ) Valt een nummerplaat aan te vragen zonder dat roze formulier van vorige eigenaar?

Frey

Legacy Member
Voor zover ik weet niet en moet ge (normaal met de vorige eigenaar) de motor aanmelden bij de politie dat je het inschrijvingsbewijs bent verloren.
T'is ook een verplicht document bij controles overigens.

desolation

Legacy Member
zucht.
kan ik ne prima deal doen met dien 999S, kan ik hem nergens kwijt. thuis of bij mijn vriendin geen plaats in de garage, mijn oma heeft er geen meer sinds ze verhuisd is naar een appartement en bij mijn ander grootouders willen ze er ni van weten -_-

Robust²

Legacy Member
Ouch, da's wel pijnlijk natuurlijk :p Waar stond je ST2 dan wel geparkeerd?

desolation

Legacy Member
bij ons thuis in de garage, maar mijn vader heeft de fantastische gewoonte om elke keer dat er ne vierkante meter vrijkomt die binnen de week in te palmen met vanalles en nog wat "om te verkopen", en dan geen kloten moeite te doen om het te verkopen. al een chance dat ik nog regelmatig wat dingen op 2dehands zet...


niemand een dikke geluidsinstallatie voor fuiven nodig... ?

Xiao

Legacy Member
Haha, bij ons is het ook steeds commentaar over 'die moto die heel de garage vult'. Terwijl de moto de enige reden is waardoor er af en toe nog een paar vierkante meter worden opgeruimd.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan