Archief - Het Moto praat topic - Deel 2!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

desolation

Legacy Member
kader of voorvork kunnen ook niet meer recht zijn, das heel rap gebeurd.

yannickvdb

Legacy Member
Ja daar dacht ik ook aan, vanavond voor ik naar huis rij eens deftig controleren op lekken of schade dat ik niet direct zag.
En hopen dat daartegen de regen overblijft ..

Faun

Legacy Member
Kijk zeker je radiator es na op lekken/scheurtjes. Na een val had ik ook een klein scheurtje maar pas na een halfjaar zat ik met vodden.

Bushido

Legacy Member
yannickvdb zei:
Ik draag een volledig motorpak, weliswaar textiel maar het heeft zijn werk goed gedaan! Nergens is de textiel beschadigd, of toch niet wat ik onmiddellijk zie..

Zijn er nog dingen bij de motor waar ik moet op letten na een val?

Maakt niet uit ze dat da textiel is, dat doet zeker zijn werk even goed!

Bij de moto zou ik zeker eens kijken naar uw kader, door het vallen op een valblok kan uw kader (licht) geraakt zijn. Pas op dit hoeft niet het geval te zijn ze ;)

Is er trouwens iemand gestopt om te helpen?

yannickvdb

Legacy Member
Zonet gezien dat er een klein gaatje zit aan de achterkant van de broek, maar de binnenvoering is niet geraakt.
En er kwam een vrachtwagenchauffeur afgelopen en vroeg of alles OK was. Heb dan gezegd dat alles OK was en heb de motor op de pechstrook gezet.

Voor de rest geen persoon gezien...

Katoom

Legacy Member
da_flux zei:
En ze zijn van plan om dat toch een verplichte optie te maken?
Ale dat wist mijn rijinstructeur toch te vertellen.
Tegen 2016 of 2017 weet niet meer juist.
Tegenwoordig zijn combined breaking en (combined)-ABS systemen standaard aan het worden.

TekkaBlade

Legacy Member
desolation zei:
tis alleen jammer dat op quasi alle motos van voor pakweg 2008 ABS zelfs geen beschikbare optie was.
Tenzij op BMW natuurlijk.

Ik heb identiek hetzelfde model (zie sig) en wel abs... kwestie van de Europeanen niet te hoog op te hemelen...

Robust²

Legacy Member
In nat weer/met vuiligheid kan ik het gerust begrijpen, maar in droog weer moet je toch al serieus misdoen om je voorwiel te blokkeren en laten wegglijden?

Voor je val: pedalen en hendels eens checken, vanop een afstandje kijken of je stuur nog rechtstaat, of je voorwiel & voorvork nog gecentreerd lijken. Indien je er de mogelijkheid toe hebt zeker eens je kroonplaten losmaken zodat de vork zich terug normaal kan zetten indien hij gedraaid zit door de val.
Eens zonder handen rijden en kijken of hij mooi rechtdoor blijft gaan en niet afwijkt kan ook direct al veel zeggen :)

Renegadexxripxx

Legacy Member
man wat een hondeweer... echt niet plezant om door die gutsende regen 200 km te rijden... en dan noemen ze dat zomer... zucht.

Gonzo

Legacy Member
Robust² zei:
In nat weer/met vuiligheid kan ik het gerust begrijpen, maar in droog weer moet je toch al serieus misdoen om je voorwiel te blokkeren en laten wegglijden?

Nie echt, gewoon uw frein toeslaan... Gewicht zit dan nog niet vanvoor en uw wiel blokkeert direct :)
Als ge gradueel harder remt, kunt ge idd heel hard remmen. Tot op het moment da ge zo hard zwalpt da ge de controle verliest, dan is 't gewoon bidden :unsure:

desolation

Legacy Member
TekkaBlade zei:
Ik heb identiek hetzelfde model (zie sig) en wel abs... kwestie van de Europeanen niet te hoog op te hemelen...

heeft niks met ophemelen te zien, tis gewoon een feit dat BMW al veel langer als quasi elk ander merk ABS aanbied, zelfs op het kleinste instapmodel. En het is ook het eerste merk om het standaard te voorzien op elke moto sinds 2011.
Ze waren de eerste in 1988 met de K100 als ik me niet vergis, en dan Honda met de Pan European. De rest kwam véél later.

Xiao

Legacy Member
Hopelijk houdt je er mentaal niet te veel aan over. Niet dat je trauma's gaat hebben ofzo, maar ik weet van mijzelf sinds ik ongeveer hetzelfde heb meegemaakt (maar dan tegen 30 of 40km/u :D) dat ik schrik heb om mijn voorrem deftig te gebruiken. Bij weer zoals vandaag gebruik ik voor 75% mijn achterrem.

Zal blij zijn als ik rijlessen kan nemen, altijd leuker om op een moto van de rijschool af te tasten hoe hard je kan remmen voor je voorwiel blokkeert dan op die van jezelf, zeker als die geen ABS heeft ;).

Robust²

Legacy Member
Gonzo zei:
Nie echt, gewoon uw frein toeslaan... Gewicht zit dan nog niet vanvoor en uw wiel blokkeert direct :)
Als ge gradueel harder remt, kunt ge idd heel hard remmen. Tot op het moment da ge zo hard zwalpt da ge de controle verliest, dan is 't gewoon bidden :unsure:

Tgohja, dat valt wel onder iets mis doen imo :unsure:
Nee, ik kan idd wel inzien dat dat niet werkt, maar zelfs als ik onverwachts hard moet remmen heb ik eigenlijk nog nooit alles in een keer dichtgegooid tbh. Ik rij wel bijna dagelijks met de fiets en daar zou ik er al helemaal liggen moest ik elke keer gewoon dichtslaan zonder na te denken (en daar is dat veel makkelijker mee, daar kan ik gerust met 1 vinger m'n voorwiel blokkeren), dus mss zit die reflex er meer in.

Xiao zei:
Hopelijk houdt je er mentaal niet te veel aan over. Niet dat je trauma's gaat hebben ofzo, maar ik weet van mijzelf sinds ik ongeveer hetzelfde heb meegemaakt (maar dan tegen 30 of 40km/u :D) dat ik schrik heb om mijn voorrem deftig te gebruiken. Bij weer zoals vandaag gebruik ik voor 75% mijn achterrem.

Zal blij zijn als ik rijlessen kan nemen, altijd leuker om op een moto van de rijschool af te tasten hoe hard je kan remmen voor je voorwiel blokkeert dan op die van jezelf, zeker als die geen ABS heeft ;).

T'is nochtans ENORM veel nuttiger om te weten hoe je eigen motor remt dan om te weten hoe de rijschool motor remt ;) Zelfs al vind je de grens perfect op die rijschool motor, vertaalt dat langs geen kanten naar je eigen motor door andere rempomp, remblokken, remklauwen, schijven, banden, gewichtverdeling, etc.. Gewoon eens gaan oefenen en dat langzaam en gecontroleerd opbouwen, dan loop je weinig risico (zou ik eigenlijk ook eens terug vaker moeten doen)

Edit: Ik beweer trouwens zeker niet dat ik even goed kan remmen als met ABS alles dichtgooien moest iemand dat denken, alles behalve :p Ik zit sowieso nog ver van de échte grens.

Xiao

Legacy Member
Maar je hebt dan wel een idee van hoe ver je kan gaan (voor de abs op springt).
Ik sta niet echt te springen om dit met mijn eigen motor te gaan testen. Bij droog weer geen probleem, maar als het nat is heb ik echt schrik om die limiet op te zoeken.
Als je achterwiel blokkeert voel je je motor ook wegschuiven en kan je je rem loslaten, als je voorwiel blokkeert lig je op de grond voor je het beseft. Was bij mij toch zo.

yannickvdb

Legacy Member
De Kawasaki er 6f 2008 heeft inderdaad ABS als optie, maar de mijne heeft dit niet :(
De volgende zal er zeker één hebben!
En trauma, tja ik moet wel zeggen dat ik hem even kneep toen ik terug naar de motor wandelde. Maar al bij al.. Zonder problemen naar huis gereden, morgen (als het wat beter weer is) opnieuw naar het werk!
In Antwerpen/Mechelen heeft het trouwens bijna de hele dag geregend, ik vind zelfs persoonlijk erger en meer dan de voorbije week.

Ik heb al meermaals de rem moeten toegooien en steeds zonder probleem. Ik vermoed dat het nu gewoon de combinatie regen,vertragend verkeer (minder ruimte) en een plotselinge actie van mijn voorligger een gevaarlijke combinatie waren.. Ach volgende keer proberen om toch meer afstand te houden.

Lexx

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
man wat een hondeweer... echt niet plezant om door die gutsende regen 200 km te rijden... en dan noemen ze dat zomer... zucht.

't zijn voor momenten zoals de deze dat ik nu zowel een Enduro- als een SM-set heb :D

Nu zelf nog leren hoe ik dat hele ding ombouw zou leuk zijn, anders komen we nog niet veel verder :p

Robust²

Legacy Member
Want op noppenbanden 200km in de regen rijden is plezanter dan op baanbanden? :p

Lexx

Legacy Member
Haha was het maar waar zeker :lol:

Met zo'n regenweer ga ik met plezier wat in de modder ploeteren met m'n moto :p

Renegadexxripxx

Legacy Member
ik zou ook wat meer moeten zelf kunnen werken aan mijn moto.

Dat elke keer naar de dealer gaan begint toch serieus op te lopen... vooral daar ik 4000 - 5000 km per maand bol...

Ties

Legacy Member
Tip: doe de eerste keren dat je sleutelt met nog iemand

das leuker en met 2 weet je meer of is het gewoon grappiger als het niet lukt :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan