Archief - Het Moto praat topic - Deel 2!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Elentrikkepaal

Legacy Member
Ik ben wat aan het rondneuzen op het net naar een streetbike.
Momenteel valt mijn oog vooral op de Kawasaki Z800.
Maar holy fuck...die weegt droog 230 kg.
Waarom hebben ze zoiets zo zwaar gemaakt?

Robust²

Legacy Member
Bushido zei:
Maar het staat vooral goed aan den toog eh ;) Hoe ge het draait of keerd ge betaald naam bij ducati. Ok er zitten veel speciale parts op, maar wat is de gemiddelde rijder hiermee?
Ducati fans proberen zo altijd de hoge aankoopprijs goed te spreken maar draait of keerd het gelijk ge wilt ne Jap blijft goedkoper zelfs als ge al die topmaterialen monteerd...

Vergelijk: Ducati 1098S vs Yamaha R1 2007 - Motorfreaks

Als je een GSXR 600 of 750 vergelijkt met een Triumph Daytona R bv, ga je die onmogelijk even goed uitgerust krijgen voor dezelfde prijs.
Zoals ik hierboven zei betaal je al rap richting de 5000€ nieuw voor de vering en remmen alleen die er op zo'n Daytona en Speed Triple R staan en dan heb je nog al de andere dingen er niet bijgeteld die van hogere kwaliteit gaan zijn op die Triumph (carbon onderdelen, lichtere velgen, quickshifter, switchable ABS). Ik ken de prijzen nu niet vanbuiten, maar ik ben zo goed als zeker dan een GSXR geen 6-7000€ goedkoper is dan een Daytona ;)

Natuurlijk rijdt zo'n GSX-R al meer dan goed genoeg voor een normale rijder op straat, maar het verschil ga je wel absoluut voelen. Betere demping van ons prachtig wegdek, meer gevoel en stopkracht in je remhendel, quickshifter, etc. Voor iedereen om uit te maken of hij dat waard vind, maar die machines zijn vaak wel degelijk merkbaar hun hogere prijs waard.

Edit: Ik ga me nu wel niet uitspreken over €30k Ducati's, daar kan je inderdaad wel nog over discussiëren waar het prijsverschil zit :p

Elentrikkepaal

Legacy Member
Dan zeg je er nog niet bij dat de Daytona simpelweg de snelste is in haar segment.

desolation

Legacy Member
Bushido zei:
Maar het staat vooral goed aan den toog eh ;) Hoe ge het draait of keerd ge betaald naam bij ducati. Ok er zitten veel speciale parts op, maar wat is de gemiddelde rijder hiermee?
Ducati fans proberen zo altijd de hoge aankoopprijs goed te spreken maar draait of keerd het gelijk ge wilt ne Jap blijft goedkoper zelfs als ge al die topmaterialen monteerd...

Vergelijk: Ducati 1098S vs Yamaha R1 2007 - Motorfreaks

De 1098/1198 reeks was nu wel exorbinant duur hoor. De 1199 is al een stuk goedkoper terug, op de R scheelt het wijd 7000EUR.

Tzal altijd duurder zijn hoor, Duc's worden nog altijd met de hand gebouwd op een vrij beperkt aantal in Borgo Panigale. Ik denk dat ze in 2012 iets van een 44k motos hebben verkocht. Das iets van een 450 miljoen euro omzet en nog geen 1200 werknemers.
Yamaha is wat, 35.000 man dat voor de motorcycle company werkt en die hun massaproductie braakt alleen al van de R1 meer dan 100.000 stuks per jaar uit.
Nu is dat artikel ook wel vrij incorrect qua pricing van de R1 momenteel, want de yen is sindsdien zo hard gekelderd dat ge no way in NL nog een R1 gaat kopen voor 15k.

yannickvdb

Legacy Member
Daarnet onderuit gegaan op de E-19 ter hoogte van Kontich (richting Antwerpen) :(

Reed op het linkerbaanvak, verkeer vertraagt dus ik vertraag mee. Ineens remt de persoon voor mij bruusk en verschiet ik. Resultaat, voorrem ingedrukt en motor glijdt onder mij weg.. Ik schat dat ik toen een 80 km/uur reed...
Over de grond geschoven, de motor 10 meter verder, gelukkig op hetzelfde baanvak. Onmiddellijk kunnen rechtstaan en de motor op de pechstrook kunnen zetten, na een korte checkup blijkt dat de valblokken zéker en vast hun werk hebben gedaan.. Niets schade behalve de valblok zelf die bijna voor de helft is weggesleten..

Ikzelf heb niets, momenteel alleen wat pijn aan de rechterheup. Maar geen schrammen, geen kledijschade buiten wat schrammen.

Ik heb nog geluk gehad denk ik!

Pompi

Legacy Member
auch das inderdaad geluk dat het bij valblok schade is gebleven..
ik vermijd het echt om met dit weer de motor te gaan nemen, risico weegt niet op tgo de voordelen

da_flux

Legacy Member
yannickvdb zei:
Daarnet onderuit gegaan op de E-19 ter hoogte van Kontich (richting Antwerpen) :(

Reed op het linkerbaanvak, verkeer vertraagt dus ik vertraag mee. Ineens remt de persoon voor mij bruusk en verschiet ik. Resultaat, voorrem ingedrukt en motor glijdt onder mij weg.. Ik schat dat ik toen een 80 km/uur reed...
Over de grond geschoven, de motor 10 meter verder, gelukkig op hetzelfde baanvak. Onmiddellijk kunnen rechtstaan en de motor op de pechstrook kunnen zetten, na een korte checkup blijkt dat de valblokken zéker en vast hun werk hebben gedaan.. Niets schade behalve de valblok zelf die bijna voor de helft is weggesleten..

Ikzelf heb niets, momenteel alleen wat pijn aan de rechterheup. Maar geen schrammen, geen kledijschade buiten wat schrammen.

Ik heb nog geluk gehad denk ik!

Geen ABS of wel?

Faun

Legacy Member
yannickvdb zei:
Daarnet onderuit gegaan op de E-19 ter hoogte van Kontich (richting Antwerpen) :(

Reed op het linkerbaanvak, verkeer vertraagt dus ik vertraag mee. Ineens remt de persoon voor mij bruusk en verschiet ik. Resultaat, voorrem ingedrukt en motor glijdt onder mij weg.. Ik schat dat ik toen een 80 km/uur reed...
Over de grond geschoven, de motor 10 meter verder, gelukkig op hetzelfde baanvak. Onmiddellijk kunnen rechtstaan en de motor op de pechstrook kunnen zetten, na een korte checkup blijkt dat de valblokken zéker en vast hun werk hebben gedaan.. Niets schade behalve de valblok zelf die bijna voor de helft is weggesleten..

Ikzelf heb niets, momenteel alleen wat pijn aan de rechterheup. Maar geen schrammen, geen kledijschade buiten wat schrammen.

Ik heb nog geluk gehad denk ik!

Ben ooit al op exact dezelfde manier gevallen door mij onderuit te remmen. Had je motorpak aan?

Angel Of Mercy

Legacy Member
Redelijk wat geluk gehad, 80 km is toch al redelijke snelheid voor onderuit te gaan.
Dit weer zou ik ook vermijden voor te rijden.
Ben nu ook eens benieuwd of er abs opzat of niet.
Op mijne zit ook abs en heb toch al paar keer serieus onverwachts mogen doortrekken aan rem, elke keer heeft bij toch zijn werk gedaan.
Waarschijnlijk zal voorwiel beginnen glijden zijn, valt niet veel aan te doen zekerst. :unsure:

Mr. SLASH

Legacy Member
vermoed dat het toch wel zal zonder abs zijn, want abs zou zoiets juist moeten voorkomen .

Als ge pijn voelt, zou ik toch eens naar de dokter gaan, ge zou niet den eerste zijn die op den dag zelf denkt dat ie niets heeft en paar dagen later toch blijkt met een breuk of scheur ergens te zitten :)

Faun

Legacy Member
Mijn volgende motor moet ook ABS hebben, één keer vallen zonder ABS kostte in mijn geval evenveel als de meerprijs.

Ties

Legacy Member
dan heb je geluk gehad!

ook goed van je valblokken :) die hebben zichzelf net terugbetaald

desolation

Legacy Member
tis alleen jammer dat op quasi alle motos van voor pakweg 2008 ABS zelfs geen beschikbare optie was.
Tenzij op BMW natuurlijk.

da_flux

Legacy Member
En ze zijn van plan om dat toch een verplichte optie te maken?
Ale dat wist mijn rijinstructeur toch te vertellen.

desolation

Legacy Member
dat is mogelijk ja. tegenwoordig zit het wel quasi overal standaard op, de constructeurs hebben het ook wel door ;)
ik zou het wel een goeie evolutie vinden, over het algemeen hebt ge het ni nodig maar in noodsituatie kan het u wel redden

yannickvdb

Legacy Member
Op mijn motor staat inderdaad geen ABS..
Voor zover ik het mij herinner, is het voorwiel inderdaad onder mij weggeslipt. Hij is dan gewoon blijven doorglijden op de valblok. Bij het vallen keek ik eerst achtuit voor het verkeer, dat stond gelukkig al stil. Toen ik naar voor keek, gleed hij nog steeds voort. (Waarschijnlijk in een fractie van een seconde maar toch). Ben er dan onmiddellijk achtergelopen en hem naar de pechstrook gebracht, waar hij zonder morren startte!
Ik draag een volledig motorpak, weliswaar textiel maar het heeft zijn werk goed gedaan! Nergens is de textiel beschadigd, of toch niet wat ik onmiddellijk zie.. Alleen wat pijn aan mijn rechterheup dus en ook bij het wandelen aan mijn voet, of toch een beetje.

Misschien dat ik inderdaad vandaag of morgen even langs de huisdokter ga, voor een kleine checkup.
Zijn er nog dingen bij de motor waar ik moet op letten na een val?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan