Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

UnFinished

Legacy Member
Ik denk er al langer aan om p90 elementen op mijn Gibson SG te zetten (vooral om de highs meer in de verf te zetten - denk genre post-rock/space rock etc), naar wat'k heb gehoord krijgt ge dan eerder een strat/Fender-achtige klank (wat ik ook zoek)? De klank van die humbuckers in het algemeen - hoewel extreem awesome - liggen me tegenwoordig niet meer, en heb geen zin/geld om een totaal nieuwe gitaar te kopen speciaal om een andere stijl te kunnen spelen :)

Iemand al ervaring met die setup? En wat verandert er dan juist aan uw klank?

Ik heb zo het gevoel dat ik dan een 'fake' strat in mijn pollen ga hebben :p

langun

Legacy Member
P90's in een SG gaat u in geen enkel geval doen klinken alsof ge met een strat speelt, ze hebben hun totaal eigen sound.

Weet wel dat normale P90's niet in je gitaar gaan passen, je zult P90's in humbuckerformaat moeten zoeken.

UnFinished

Legacy Member
langun zei:
P90's in een SG gaat u in geen enkel geval doen klinken alsof ge met een strat speelt, ze hebben hun totaal eigen sound.

Weet wel dat normale P90's niet in je gitaar gaan passen, je zult P90's in humbuckerformaat moeten zoeken.

Allright, maar je krijgt dus wel degelijk scherpere/meer heldere klanken zoals met een strat, aangezien het single coils zijn? Maar dan met het typische fuzzy/low end SG geluid erbij wss.

Vraag me echt af of het de moeite is om te laten doen of niet en ik veel verschil ga horen, YouTube-filmpjes leren me weinig bij precies :(

langun

Legacy Member
Het zijn single coils, maar veel donkerder, dikker, meer output, maar met meer articulatie dan een humbucker. Qua klank is het een beetje een mix van beiden.

Indien je geen verschil zou merken tussen een humbucker en een P90 kan je je gelukkig prijzen, want dan maakt het niet uit welke gitaar je hebt, met welke versterker, met welke pedalen, alles zal hetzelfde voor je klinken, dus dan kan je een gitaar kopen uit de Aldi :D (je zal verschil merken ^^ )

UnFinished

Legacy Member
Hehe, kzou gewoon eens zo'n gitaar met P90 moeten kunnen testen in de muziekwinkel om het verschil deftig te kunnen horen :). Meer output en articulatie is in ieder geval iets wat ik mis bij mijn SG nu.

In ieder geval bedankt voor de uitleg man!

langun

Legacy Member
UnFinished zei:
Hehe, kzou gewoon eens zo'n gitaar met P90 moeten kunnen testen in de muziekwinkel om het verschil deftig te kunnen horen :). Meer output en articulatie is in ieder geval iets wat ik mis bij mijn SG nu.

In ieder geval bedankt voor de uitleg man!

Voor de duidelijkheid:

ALGEMEEN GEZIEN (je kan moeilijk elke single coil, elke P90 en elke humbucker over dezelfde kam scheren

P90 vs single coil: P90 is donkerder, meer output en dikker
P90 vs humbucker: P90 heeft meer articulatie, P90 kan hum hebben

Hayrus zei:
Ik zit hier al jaren 2 adapters (waarvan 1 echt grote blok) te gebruiken (met 2 daisy chains), terwijl blijkbaar alles in die 1Spot kon :p

Zolang je de mA niet overschrijdt kan je zoveel pedalen aan een adapter hangen als je wilt, overdrives en distortions verbruiken bijna niets, het zijn vooral de modulatie-effecten die veel stroom nodig hebben.

Objector

Legacy Member
Het gaat hier hopelijk nog eens een vakantie worden met veel gitaargeweld. Normaal heb ik tegen vrijdag of maandag een Axe-Fx II en ik heb mezelf voorgenomen om deze maanden eindelijk eens een poging te ondernemen om muziek theorie te leren.

Iemand enig idee wat een goed startpunt is voor theorie? Ik heb 'Practical Music Theory' van Justin Guitar en dacht om daar mee te beginnen.

Kapoen

Legacy Member
Objector zei:
Het gaat hier hopelijk nog eens een vakantie worden met veel gitaargeweld. Normaal heb ik tegen vrijdag of maandag een Axe-Fx II en ik heb mezelf voorgenomen om deze maanden eindelijk eens een poging te ondernemen om muziek theorie te leren.

Iemand enig idee wat een goed startpunt is voor theorie? Ik heb 'Practical Music Theory' van Justin Guitar en dacht om daar mee te beginnen.
Die cursus van JG zal inderdaad wel een goed startpunt zijn denk ik :)

Daarna moet ge u afvragen wat ge precies wilt leren en hoe ver ge wilt gaan in de theorie. Ge kunt daar jaren aan spenderen en heel diep in gaan, maar of ge dat persé nodig hebt moet ge zelf beslissen.

Enkele zaken die ik geleerd heb in de muziekschool (gewoon avondonderwijs, geen conservatorium of zo) en die mij helpen bij het gitaarspelen:
- noten lezen (duh :p)
- akkoorden
- intervallen
- kwintencirkel
- modulatie
- transponeren (bv. saxofoon partituur spelen op gitaar)

Vanaf volgend schooljaar krijg ik meer specifiek theorie voor jazz/blues/rock en dat gaat dan over improviseren en het kiezen van noten/akkoorden etc...

Ik heb nu net mijn 3de schooljaar achter de rug en ik heb het gevoel dat ik met mijn 2u/week notenleer nog maar net een klein stukske van het topje van de ijsberg heb gezien :D En dit betreft nog maar onderwerpen voor het lezen en begrijpen van muziek, componeren durf ik nog niet eens aan denken ;)

Objector

Legacy Member
Kapoen zei:
Die cursus van JG zal inderdaad wel een goed startpunt zijn denk ik :)

Daarna moet ge u afvragen wat ge precies wilt leren en hoe ver ge wilt gaan in de theorie. Ge kunt daar jaren aan spenderen en heel diep in gaan, maar of ge dat persé nodig hebt moet ge zelf beslissen.

Enkele zaken die ik geleerd heb in de muziekschool (gewoon avondonderwijs, geen conservatorium of zo) en die mij helpen bij het gitaarspelen:
- noten lezen (duh :p)
- akkoorden
- intervallen
- kwintencirkel
- modulatie
- transponeren (bv. saxofoon partituur spelen op gitaar)

Vanaf volgend schooljaar krijg ik meer specifiek theorie voor jazz/blues/rock en dat gaat dan over improviseren en het kiezen van noten/akkoorden etc...

Ik heb nu net mijn 3de schooljaar achter de rug en ik heb het gevoel dat ik met mijn 2u/week notenleer nog maar net een klein stukske van het topje van de ijsberg heb gezien :D En dit betreft nog maar onderwerpen voor het lezen en begrijpen van muziek, componeren durf ik nog niet eens aan denken ;)

Mijn voornaamste doel is meer inzicht te krijgen in muziek, waardoor ook makkelijker kan schrijven/componeren. Ik merk heel vaak van mezelf dat ik herval in dezelfde 'noten' tijdens het schrijven en ik hoop met een theoretische basis hier makkelijker van af te wijken.

Alle zaken die je hebt opgenoemd wil ik leren, maar notenleer zegt me persoonlijk redelijk weinig. Alvorens ik aan notenleer begin, zou ik graag mijn gitaar grotendeels begrijpen. Denk aan scales, modes en het opbouwen van akkoorden. Idealiter wil ik eigenlijk gewoon de melodieën kunnen spelen die ik in m'n hoofd hoor en makkelijker solo's kunnen schrijven.

Carrion

Legacy Member
Daarstraks naar de winkel geweest voor snaren en eens wa telecasters testen en eens een klapke doen. Ma nu hadden ze daar toch echt wel ne epische amp staan :p ne Orange Micro terror. Echt een awesome ding, lamp in de pre-amp, 20 watt...

Kost iets van een 80 euro, met een ppc108 koste 'm iet totaal van 150, lijkt me eigenlijk dan een perfecte vervanger voor de roland cube als beginnerversterker. Want de cleans en overdrive/distortion op die orange zijn echt een miljoen keer beter dan 't geen da dieje cube kan produceren.

josuwa

Legacy Member
UnFinished zei:
Hehe, kzou gewoon eens zo'n gitaar met P90 moeten kunnen testen in de muziekwinkel om het verschil deftig te kunnen horen :). Meer output en articulatie is in ieder geval iets wat ik mis bij mijn SG nu.

In ieder geval bedankt voor de uitleg man!

Ik heb een Seymour Duncan Phat Cat in mijn SG steken. Past perfect. Klinkt ongeloofelijk vet. Het is inderdaad iets 'dunner' maar het geluid is niet te vergelijken met een strat. Het leunt wel meer naar het geluid wat ge zoekt ;)

Kapoen

Legacy Member
Objector zei:
Alle zaken die je hebt opgenoemd wil ik leren, maar notenleer zegt me persoonlijk redelijk weinig. Alvorens ik aan notenleer begin, zou ik graag mijn gitaar grotendeels begrijpen. Denk aan scales, modes en het opbouwen van akkoorden. Idealiter wil ik eigenlijk gewoon de melodieën kunnen spelen die ik in m'n hoofd hoor en makkelijker solo's kunnen schrijven.

Scales (kwintencirkel), modes (modulatie) en akkoorden staan ook in dat lijstje dat ik had neergezet ;)

Voor uw eigen ideëen te kunnen opschrijven kunt ge misschien ook wat gehoortraining doen en intervallen leren herkennen. Zo probeer ik ook zaken die ik 'inwendig hoor' op mijn gitaar te kunnen spelen, niet dat dat goed gaat, maar elke dag een beetje beter :D

Ronnie86

Legacy Member
ben van zinnes mij een loop pedaalke aan te schaffe voor wa te experimenteren etc...

iemand een goeike kwa prijs/kwaliteit/easy to use ?

Kapoen

Legacy Member
Ronnie86 zei:
ben van zinnes mij een loop pedaalke aan te schaffe voor wa te experimenteren etc...

iemand een goeike kwa prijs/kwaliteit/easy to use ?
Ik heb mij een paar maand geleden den deze aangeschaft: Digitech JamMan Stereo. Ik ben er tevreden van, het biedt veel meer opties dan ik nodig heb :D Er is ook een goedkopere versie: Solo

Grootste verschil tov de Boss RC-3 is de aanwezigheid van een memory card lezer en een usb uitgang.

Stierkoe

Legacy Member
Boss RC-3 heeft ook een USB-uitgang. Wel geen memory card, maar het kan tot 3u opnemen: ruim voldoende lijkt mij :p

Voor iets easy-to-use: toch best minstens 2 pedalen imho, RC-30 of jamman stereo

Redhunter

Legacy Member
Live is Boss RC-20 beter naar mijn mening. Heeft bijvoorbeeld fade-out optie wat ik heel hard mis op mijn jamman.

Anderzijds heeft Jamman inderdaad veel geheugen wat misschien handig kan zijn als je er backingtracks wil opzetten. Wel opmerken dat de USB-uitgang op de jamman usb-B is en niet usb-A. Geen idee of dat bij Boss RC20 ook zo is.

Ongeacht wat je neemt: 2 pedalen is wel een must imo (naar gebruikersgemak toe).

Youngblood

Legacy Member
Hey,

Wie kan me hier even wat meer in de juiste richting wijzen...
Ik speel op een Gibson LP Junior Special, d'addario .11 snaren (Eb stemming)

Bij het intoneren krijg ik de G snaar maar niet correct. Als ik het brugzadel helemaal achter tegen zet dan zit de intonatie 'bijna' juist maar ze blijft sharp. En in theorie moet ik dan het zadel nog meer achteruit zetten om het in orde te krijgen. Helaas heb ik geen 'achteruit' meer over... :-)

Gitaar is van 2012 dus aan slijtage van de nut ligt het niet. Iemand een andere piste?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan