Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Recipe4hate

Legacy Member
stagepotato zei:
Dat dacht ik al, maar dan moet je wel al enorm veel kracht in uw wijsvinger steken, of ligt dat aan mij? :p
Maar ik zal wel eens zoeken op youtube ofzo, door te zien hoe iemand het speelt helpt waarschijnlijk meer dan dat iemand het moet uitleggen.

Barrés zijn niet direct het simpelste om te doen, als je beginnend gitarist bent.
Ik heb wel een barré geleerd voor een powerchord.
Uiteindelijk lukt het wel en hoef je helemaal niet zoveel kracht te zetten.

noinspiration

Legacy Member
Kunt ge met een Semi-acoustische gitaar eigenlijk even goed de 'hardere' stijlen spelen als met een gewone elektrische, punkrock bv. ? Of is er een duidelijk verschil in geluid(versterkt dan)?

josuwa

Legacy Member
Duidelijk verschil is dat een semi meer open klinkt. En ja, je kan er alles mee, als die van Limp Bizkit met een ES-335 zo kan spelen, zal dat voor punk ook lukken. Die gitarist (die oudere) die vaak met Green Day op weg is speelt ook op een ES.

Kapoen

Legacy Member
En Dave Grohl van de Foo Fighters heeft zijn eigen semi-acoustische gitaar model (Gibson?).

lieu10ant

Legacy Member
Wat is de beste beginnersgitaar(electrisch) en versterker die ik kan kopen? Zou graag beginnen met gitaar spelen maar echt rien de kloten van gitaren en versterkers :)

Heb al wat rondgekeken en tschijnt dat een fender stratocaster een goede beginnersgitaar is...
Daarnaast, is er nog iets dat een beginner nodig heeft naast een versterker en de gitaar zelf?

Sick`

Legacy Member
lieu10ant zei:
Daarnaast, is er nog iets dat een beginner nodig heeft naast een versterker en de gitaar zelf?

Doorzettingsvermogen :D (en hetgeen wat er tussen hangt: een kabel).

langun

Legacy Member
En een stemapparaat.

Veel vergevorderde gitaristen zullen het graag horen dat een fender stratocaster een goeie beginnersgitaar is :p Over welk budget praten we hier?

Kapoen

Legacy Member
lieu10ant zei:
Wat is de beste beginnersgitaar(electrisch) en versterker die ik kan kopen? Zou graag beginnen met gitaar spelen maar echt rien de kloten van gitaren en versterkers :)

Heb al wat rondgekeken en tschijnt dat een fender stratocaster een goede beginnersgitaar is...
Daarnaast, is er nog iets dat een beginner nodig heeft naast een versterker en de gitaar zelf?
Zoals Langun reeds vroeg, wat is uw budget? En vooral: welke muziekstijl(en) wilt ge leren spelen?

Ik veronderstel dat de artikels die gij reeds gelezen hebt ivm beginnersgitaren waarschijnlijk bedoelden een gitaar die een stratocaster vorm heeft. Een 'echte' Fender Stratocaster (Amerikaans model) zit rond een prijs van 1000 euro en meer, toch 'iets' teveel voor een beginnersgitaar als ge 't mij vraagt :D

Grofweg genomen zijn er 3 'basisvormen' voor elektrische gitaren, allen even geschikt voor beginners:
- de Stratocaster (uitgevonden/gecommercialiseerd door Leo Fender)
- de Telecaster (idem)
- de Les Paul (uitgevonden door Les Paul en gecommercialiseerd door Gibson)

Van deze 3 vormen zijn er ontelbare kopiëen gemaakt in allerlei prijsklasses, kwaliteiten en merken. Als ge naar een gitaarwinkel stapt kunnen ze er u zo een dozijn laten zien waarvan er wel een aantal in uw budget zullen passen.

Thin Liz

Legacy Member
Kapoen zei:
Een 'echte' Fender Stratocaster (Amerikaans model) zit rond een prijs van 1000 euro en meer, toch 'iets' teveel voor een beginnersgitaar als ge 't mij vraagt :D

Klopt, alhoewel er ook degelijke Mexicaanse Fender Stratocasters zijn voor de helft van de prijs. Maar dan neem je toch al best iemand mee die wat kan gitaar spelen voor een test.

Thin Liz

Legacy Member
stagepotato zei:
Dat dacht ik al, maar dan moet je wel al enorm veel kracht in uw wijsvinger steken, of ligt dat aan mij? :p
Maar ik zal wel eens zoeken op youtube ofzo, door te zien hoe iemand het speelt helpt waarschijnlijk meer dan dat iemand het moet uitleggen.

Je kan dat ook simpeler oplossen door die wijsvinger te vervangen door je duim. Maar daar moet je voor zijn ;)

Kapoen

Legacy Member
Thin Liz zei:
Klopt, alhoewel er ook degelijke Mexicaanse Fender Stratocasters zijn voor de helft van de prijs. Maar dan neem je toch al best iemand mee die wat kan gitaar spelen voor een test.
En zelfs nog minder dan de helft van de prijs, ik weet niet of de Fender rebate aktie nog loopt, maar een Mexicaanse strat/tele moet toch voor rond de 400 euro te vinden zijn.

lieu10ant

Legacy Member
Kapoen zei:
Zoals Langun reeds vroeg, wat is uw budget? En vooral: welke muziekstijl(en) wilt ge leren spelen?

Ik veronderstel dat de artikels die gij reeds gelezen hebt ivm beginnersgitaren waarschijnlijk bedoelden een gitaar die een stratocaster vorm heeft. Een 'echte' Fender Stratocaster (Amerikaans model) zit rond een prijs van 1000 euro en meer, toch 'iets' teveel voor een beginnersgitaar als ge 't mij vraagt :D

Grofweg genomen zijn er 3 'basisvormen' voor elektrische gitaren, allen even geschikt voor beginners:
- de Stratocaster (uitgevonden/gecommercialiseerd door Leo Fender)
- de Telecaster (idem)
- de Les Paul (uitgevonden door Les Paul en gecommercialiseerd door Gibson)

Van deze 3 vormen zijn er ontelbare kopiëen gemaakt in allerlei prijsklasses, kwaliteiten en merken. Als ge naar een gitaarwinkel stapt kunnen ze er u zo een dozijn laten zien waarvan er wel een aantal in uw budget zullen passen.


Mijn budget: eigenlijk geen budget, maar het moet binnen de perken blijven :)
Ik had gedacht aan het volgende model:
Fender - New Standard Strat MN BLK Black : E-Gitarren
Is dit een goed instapmodel? En qua versterker?

langun

Legacy Member
Dat is zeker meer dan goed genoeg om te beginnen (ter informatie, dat is een Mexicaanse Fender, zodat je op geen mensen met een Amerikaanse hun tenen trapt als je vertelt dat je strat een degelijke beginnersgitaar is :D ).

Wat is de reden dat je deze gitaar zou kiezen? Want die gitaar heeft 3 single coil pickups (de 'microfonen' die de trillingen van je snaren omzetten naar een signaal dat naar je versterker gaat), indien je graag hardrock en metal zou spelen kijk je beter naar een gitaar met humbuckers (dat zijn in essentie 2 single coils die aan elkaar geplakt zijn, in tegenovergestelde windingen zodat je minder hum hebt, je gitaar kan beter met veel gain omgaan, en het geeft uit zichzelf al een dikker geluid).

Qua versterker, opnieuw, wat wil je er mee doen? Pop/blues/hardrock/metal/... en in welke omgeving? Enkel als slaapkamerspeler, of heb je een paar vrienden die ook instrumenten spelen en denk je in de nabije toekomst in een bandje te zitten?

Skyscraper

Legacy Member
Toevallig iemand weet van 'n fender champ (de oude uitgave, niet de transistor) die te koop staat? :)

lieu10ant

Legacy Member
langun zei:
Dat is zeker meer dan goed genoeg om te beginnen (ter informatie, dat is een Mexicaanse Fender, zodat je op geen mensen met een Amerikaanse hun tenen trapt als je vertelt dat je strat een degelijke beginnersgitaar is :D ).

Wat is de reden dat je deze gitaar zou kiezen? Want die gitaar heeft 3 single coil pickups (de 'microfonen' die de trillingen van je snaren omzetten naar een signaal dat naar je versterker gaat), indien je graag hardrock en metal zou spelen kijk je beter naar een gitaar met humbuckers (dat zijn in essentie 2 single coils die aan elkaar geplakt zijn, in tegenovergestelde windingen zodat je minder hum hebt, je gitaar kan beter met veel gain omgaan, en het geeft uit zichzelf al een dikker geluid).

Qua versterker, opnieuw, wat wil je er mee doen? Pop/blues/hardrock/metal/... en in welke omgeving? Enkel als slaapkamerspeler, of heb je een paar vrienden die ook instrumenten spelen en denk je in de nabije toekomst in een bandje te zitten?

Welke muziek: zeker geen metal, meer dingen zoals eric clapton...steve vai... alhoewel ik wel besef dat dat jaren zal duren tot ik dat niveau bereik (als het ooit al zal gebeuren :p)

Versterker: zal beginnen in de slaapkamer, ben niet van plan om speciaal lessen te gaan volgen
Mijn vader speelt al rond de 30 jaar dus als ik iets moe weten vraag ik het wel aan hem, voor de rest ben ik van plan om het aan te leren via internet en boeken :)
Daarnaast zou ik ook vooral via de koptelefoon willen spelen aangezien mijn ouders niet gesteld zijn op veel lawijt :p (tenzij ze het lawijt zelf maken natuurlijk :sop:)

Redhunter

Legacy Member
lieu10ant zei:
Daarnaast zou ik ook vooral via de koptelefoon willen spelen aangezien mijn ouders niet gesteld zijn op veel lawijt :p (tenzij ze het lawijt zelf maken natuurlijk :sop:)

Als je echt véél begint te spelen of echt altijd met koptelefoon speelt raad ik dat af.
Er bestaat weldegelijk een volume waarop een gitaar klinkt en ge niet gans het huis platspeelt.

stagepotato

Legacy Member
Iemand hier ervaring met die line 6 POD/XT? Gebruik al een tijdje een line 6 XT maar zou toch liever Guitar Rig 5 ipv gebruiken ipv Pod Farm maar als ik Guitar Rig opstart komt er amper geluid uit...

Carrion

Legacy Member
Iemand die eigenlijk een telecaster (model) kan aanbevelen voor hardcore/metal te spelen? Liefst nie die signature gitaar van dieje Slipknot gitarist, liefst van al zo'n schoon houtmotief gelijk hierboven als voorbeeld gegeven wordt :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan