Archief - Gitaarthread n°8: Play that G-string

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sander.

Legacy Member
Kapoen zei:
Die Korg bakjes zijn in 't algemeen ok, zeker waar voor je geld. Wat is er niet fijn aan je huidige stemtoestel?

Bedankt :) . Wat er niet fijn aan is dat er
1. Geen uit/aan dus batterij moet nog wel eens worden vervangen verwacht ik
2. Er zitten alleen maar 3 lampjes op, 1 voor te hoog, 1 goed en 1 voor te laag. Ik vind het een stuk fijner om te zien hoe ver je er van af zit, en hoe groot het bereik van 'goed' is... Straks zit dat er best ver van af... En ja, ik geef toch wel de voorkeur aan een gestemde gitaar :p .

Omdat er eigenlijk wel veel beschadigingen aan de gitaar zitten en je weinig kan doen met de versterker ben ik op zoek gegaan. En volgens mij met deze keer een heel stuk meer succes. Elke review die ik lees geeft hem meer dan een 8.0. De Ibanez GAX30 night black.
De Roland CUBE-15XL heb ik nu ook in het zicht :) .
Vanavond gaan mn ouders overleggen, want ik kan nu nog geen noot. Maarja.. Met verroeste snaren die je eerst zult moeten vervangen en een kapotte whammy bar kom je nog niet echt ver....

Stierkoe

Legacy Member
Wat is er kapot aan die whammy-bar?

Ik weet niet wat jij zegt Sick maar dit gitaartje ziet er mij nog goed in orde uit hoor. Er zit duidelijk nog een laag plastiek over de slagplaat, die kan je er van los trekken (pas op dat er geen stukjes blijven hangen rond de knoppen ed.). Waarschijnlijk is de gitaar amper gebruikt en nog in prima staat. Snaren vervangen moet je sowieso af en toe doen.

Trouwens mijn eerste gitaar versterker was nog veel grotere prul dan dat. Dit ziet er mij echt prima beginnersmateriaal uit. :)

Sander.

Legacy Member
Stierkoe zei:
Wat is er kapot aan die whammy-bar?
Hij reageert nergens meer op.
Stierkoe zei:
Ik weet niet wat jij zegt Sick maar dit gitaartje ziet er mij nog goed in orde uit hoor. Er zit duidelijk nog een laag plastiek over de slagplaat, die kan je er van los trekken (pas op dat er geen stukjes blijven hangen rond de knoppen ed.). Waarschijnlijk is de gitaar amper gebruikt en nog in prima staat. Snaren vervangen moet je sowieso af en toe doen.
Kan je nog eens flink tegenvallen. Gitaar ziet er echt niet zo heel goed uit... Hij heeft daar 4 jaar staan stoffen. Als deze man hier bijvoorbeeld 100,- voor vraagt, jah... Dan kun je ook net zo goed een goede beginners kopen van 150 ;) . Eerst zouden er toch nog reparaties aan gedaan moeten worden...

Recipe4hate

Legacy Member
Die ruis op zo'n model kan wel te verklaren zijn, doordat het single coils zijn (enkelspoelselementen). Je moet de pickupselector (dat pookje met 5 standen langs je volume knop) eens op standje 2 of 4 zetten, dat zou de ruis al moeten verminderen.

Voor de rest ziet de gitaar er op het eerste zicht inderdaad nog oké uit. Redelijk bestoft (en de afstelling zal ook wel erbarmelijk zijn), maar verder in mooie staat.

De Ibanez GAX30 heb ik ook nog gehad. Heel tof gitaartje om mee te beginnen! Heeft wel een dunne nek, dus dat kan je misschien een beetje tegenwerken (maar hoeft dus niet en kan je ook net helemaal liggen!). Lekker licht ook.
Achteraf gezien waren de pickups nog het zwakste van de gitaar.

Edit:
De tremolo kan ook vastgezet zijn geweest. Dan reageert ie inderdaad niet ^^
Enne, 100€ voor dat setje is veel te veel! Max 50€ om er vanaf te zijn!

Sander.

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Die ruis op zo'n model kan wel te verklaren zijn, doordat het single coils zijn (enkelspoelselementen). Je moet de pickupselector (dat pookje met 5 standen langs je volume knop) eens op standje 2 of 4 zetten, dat zou de ruis al moeten verminderen.

Voor de rest ziet de gitaar er op het eerste zicht inderdaad nog oké uit. Redelijk bestoft (en de afstelling zal ook wel erbarmelijk zijn), maar verder in mooie staat.

De Ibanez GAX30 heb ik ook nog gehad. Heel tof gitaartje om mee te beginnen! Heeft wel een dunne nek, dus dat kan je misschien een beetje tegenwerken (maar hoeft dus niet en kan je ook net helemaal liggen!). Lekker licht ook.
Achteraf gezien waren de pickups nog het zwakste van de gitaar.

Edit:
De tremolo kan ook vastgezet zijn geweest. Dan reageert ie inderdaad niet ^^
Enne, 100€ voor dat setje is veel te veel! Max 50€ om er vanaf te zijn!
Bedankt voor je antwoord!

Zelf werkt mij tegen om deze gitaar over te nemen dat ik iets wat degelijk is wil, en waar veel over is te vinden op internet. Dat is met deze dus weer niet. Dus als ik met een vraag zit zit ik met een onbekend setje.. En nog met een niet al te beste versterker ook...
En is de GAX30 wel zn geld waard? Want dat heb je dus 100,- verschil. Is dat het waard om een GAX30 te halen?

Carrion

Legacy Member
Jammer genoeg zijn gitaren en versterkers echt zo'n dingen waarbij geldt dat je krijgt waarvoor je betaald. Hoe graag je wil, een gitaar van 200 euro gaat nooit deftig zijn in de zin van dat je daar jaren plezier aan gaat hebben dat zijn dingen om mee te leren om nadien over te schakelen naar beter materiaal.

Sander.

Legacy Member
Carrion zei:
Jammer genoeg zijn gitaren en versterkers echt zo'n dingen waarbij geldt dat je krijgt waarvoor je betaald. Hoe graag je wil, een gitaar van 200 euro gaat nooit deftig zijn in de zin van dat je daar jaren plezier aan gaat hebben dat zijn dingen om mee te leren om nadien over te schakelen naar beter materiaal.

Bedankt voor je antwoord :) !

Stierkoe

Legacy Member
€50 kan je voorstellen. Vermoedelijk kostte die set tussen de €100 en €150 nieuw.

De tremolo die vast zit is niet zo slecht, want het zorgt voor een stabielere tuning. Er scheelt daarom absoluut niets met de gitaar. Het is een karwij van 2 minuten om hem terug los te maken maar ik raad dit absoluut af.. Beter nog haal je de arm er uit zodat hij niet meer in de weg zit: in tegenwijzerzin blijven draaien.

Als ik jou was zou ik hem gewoon even opblinken met een doekje, en dan de basis van het gitaar spelen zelf leren.. Eens je iets of wat kan spelen zit je weer een paar maanden verder, en dan kan je altijd eens naar een gitaarwinkel gaan om andere gitaren uit te proberen.

Sander.

Legacy Member
Stierkoe zei:
€50 kan je voorstellen. Vermoedelijk kostte die set tussen de €100 en €150 nieuw.

De tremolo die vast zit is niet zo slecht, want het zorgt voor een stabielere tuning. Er scheelt daarom absoluut niets met de gitaar. Het is een karwij van 2 minuten om hem terug los te maken maar ik raad dit absoluut af.. Beter nog haal je de arm er uit zodat hij niet meer in de weg zit: in tegenwijzerzin blijven draaien.

Als ik jou was zou ik hem gewoon even opblinken met een doekje, en dan de basis van het gitaar spelen zelf leren.. Eens je iets of wat kan spelen zit je weer een paar maanden verder, en dan kan je altijd eens naar een gitaarwinkel gaan om andere gitaren uit te proberen.
Bedankt! De whammy bar is eraf, ging inderdaad zeer gemakkelijk.
Voor nieuwe snaren, welke raden jullie aan?

gillesgoalll

Legacy Member
lichte snaren om mee te beginnen.
09 slinky vind ik leuk en ik ben nu ook een paar maanden bezig.

Sander.

Legacy Member
Bedankt @Recipe4hate :) . De super slinky staat mij wel aan :) .
Toen ik mijn stiefvader net whatsappte zei hij dat er een setje bij zat, dus ik even goed in de gitaar tas kijken, en ja hoor :) . Net erop gezet, totdat ik bijna klaar was. Ik moest alleen de dunste snaar er nog op zetten, haal hem uit het zakje en zie je dat die al is gebruikt en gewoon één bonk roest is... Heerlijk, een gitaar met 5 snaren!
Ook stond er in het whatsappje dat de versterker destijds 300,- euro heeft gekost, is 50,- dan nog steeds zo'n goede prijs? Hij zou morgen met zn zoon bellen wat hij van 50,- vind, maar ik denk dat dit bod wordt afgewezen...

Sick`

Legacy Member
Sander. zei:
Ook stond er in het whatsappje dat de versterker destijds 300,- euro heeft gekost, is 50,- dan nog steeds zo'n goede prijs? Hij zou morgen met zn zoon bellen wat hij van 50,- vind, maar ik denk dat dit bod wordt afgewezen...

In sommige winkels rippen ze je inderdaad af (Piens bvb). Die versterker is zeker geen 300 euro nieuw waard. Zelfs niet de helft.

edit: hier kost hij 55 nieuw: http://en.euroguitar.com/amp/stagg/15-ga-dr-eu/122113.html

Sick`

Legacy Member
Stierkoe zei:
Ik weet niet wat jij zegt Sick maar dit gitaartje ziet er mij nog goed in orde uit hoor.

Ik kijk niet naar eventuele lakschade ofzo. Maar een gitaar waar zo'n pak stof en andere vuiligheid op ligt geeft mij weinig vertrouwen dat de verkoper ze goed behandeld heeft; o.a.: ze proper heeft gehouden (dat stof kruipt tenslotte ook in je pots), ze op een droge plek heeft bewaard, ze op een ietwat stabiele temperatuur bewaard, ... Het lijkt er op dat ze gewoonweg onbeschermd op de zolder, in de garage, of in een ander rommelkot is gesmeten :unsure: Ik kan verkeerd zijn, de foto's zijn niet van super kwaliteit, ik stel me bvb de vraag bij die Stagg amp .. is dat zand?? :eek:

Stierkoe

Legacy Member
Sick` zei:
Ik kijk niet naar eventuele lakschade ofzo. Maar een gitaar waar zo'n pak stof en andere vuiligheid op ligt geeft mij weinig vertrouwen dat de verkoper ze goed behandeld heeft; o.a.: ze proper heeft gehouden (dat stof kruipt tenslotte ook in je pots), ze op een droge plek heeft bewaard, ze op een ietwat stabiele temperatuur bewaard, ... Het lijkt er op dat ze gewoonweg onbeschermd op de zolder, in de garage, of in een ander rommelkot is gesmeten :unsure: Ik kan verkeerd zijn, de foto's zijn niet van super kwaliteit, ik stel me bvb de vraag bij die Stagg amp .. is dat zand?? :eek:
Je hebt mss wel gelijk. Zoals je zegt, het zijn geen foto's van superkwaliteit.
En die amp ziet er wel wat vuil uit :p.

@Sander
Ik zou hier nu ook niet te veel aan uitgeven hoor. Met zo'n beginnersset mag hij al blij zijn als het verkocht geraakt, want zoals ik zei heb je zoiets nieuw voor pakweg €100-€150. En dat is écht weinig voor een gitaar + versterker :D.

gillesgoalll

Legacy Member
Recipe4hate zei:
Veel te duur. Die 'speciale coating' heb je in het begin niet van doen. (nooit eigenlijk, tenzij je er echt de voorkeur aan geeft).

Wat voor verschil geeft die coating ?
ander geluid, gevoel ?

Sander.

Legacy Member
Sick` zei:
In sommige winkels rippen ze je inderdaad af (Piens bvb). Die versterker is zeker geen 300 euro nieuw waard. Zelfs niet de helft.

edit: hier kost hij 55 nieuw: Stagg - Guitar combo Stagg 15 GA DR EU - Euroguitar.com

Dat is inderdaad echt weinig, maar dat is de 15 w, hier heb ik een 25w staan ;) .

Sick` zei:
Ik kijk niet naar eventuele lakschade ofzo. Maar een gitaar waar zo'n pak stof en andere vuiligheid op ligt geeft mij weinig vertrouwen dat de verkoper ze goed behandeld heeft; o.a.: ze proper heeft gehouden (dat stof kruipt tenslotte ook in je pots), ze op een droge plek heeft bewaard, ze op een ietwat stabiele temperatuur bewaard, ... Het lijkt er op dat ze gewoonweg onbeschermd op de zolder, in de garage, of in een ander rommelkot is gesmeten :unsure: Ik kan verkeerd zijn, de foto's zijn niet van super kwaliteit, ik stel me bvb de vraag bij die Stagg amp .. is dat zand?? :eek:
Haha, de stof van de gitaar is nu weg ;) . Gisteren met snaren vervangen heb ik hem helemaal schoongemaakt. Ik zal straks even de amp doen, want zand moeten we natuurlijk niet hebben...

Stierkoe zei:
@Sander
Ik zou hier nu ook niet te veel aan uitgeven hoor. Met zo'n beginnersset mag hij al blij zijn als het verkocht geraakt, want zoals ik zei heb je zoiets nieuw voor pakweg €100-€150. En dat is écht weinig voor een gitaar + versterker :D.
Okay. Dan is het dus gewoon maximaal 50,- euro.

Recipe4hate

Legacy Member
15w of 25w maakt in dit geval volgens mij echt niet uit wat de prijs betreft. Zo'n stagg versterkertje heeft nooit 300 euro gekost imo!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan