Archief - Het grote DJ/Audio-vragen topic! Deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tyki

Legacy Member
Ik zou graag een Sennheiser hoofdtelefoon kopen, niet voor professioneel gebruik, maar gewoon om veel muziek mee te beluisteren. Ik heb tot nu toe redelijk standaard head/in-ear phones gebruikt en zou eens een headset van hoge kwaliteit willen proberen.

Iemand suggesties? Liefst nog onder de 300 e-.

Brecht_

Legacy Member
bloodoo zei:
als ik een EAX Advanced HD 5.0 heb steken in mijn laptop, is het dan nogsteeds interessant om een externe geluidskaart te kopen ( ken geen hol van die dingen )

Waarvoor wil je die geluidskaart gebruiken?

Brecht_

Legacy Member
Tyki zei:
Ik zou graag een Sennheiser hoofdtelefoon kopen, niet voor professioneel gebruik, maar gewoon om veel muziek mee te beluisteren. Ik heb tot nu toe redelijk standaard head/in-ear phones gebruikt en zou eens een headset van hoge kwaliteit willen proberen.

Iemand suggesties? Liefst nog onder de 300 e-.

Sennheiser HD-25?

Ik heb deze nu een paar maanden en ben er echt tevreden van.
Hij is mss niet zo hip om mee op straat te lopen ofzo, maar je krijgt er wel goede kwaliteit muziek uit :music:

TooChé

Legacy Member
ik vind toch da die mousse rond de oren vrij snel loskomt. Voor ne HP van die prijs zou da toch nie mogen. En t'is niet bij 1 keer gebleven. Heb de HD25 een 2e kans gegeven en had net hetzelfde voor

TooChé

Legacy Member
hmmm mijn Serato SL1 is aan het aftakelen. Ga me binnenkort nieuwe timecode moeten aanschaffen.
Ben aan het twijfelen om Traktor es een kans te geven. Wat zijn jullie ervaringen en wat zou uw voorkeur genieten? :)

Rider

Legacy Member
TooChé zei:
ik vind toch da die mousse rond de oren vrij snel loskomt. Voor ne HP van die prijs zou da toch nie mogen. En t'is niet bij 1 keer gebleven. Heb de HD25 een 2e kans gegeven en had net hetzelfde voor

Maar die moussekes (en bijna alles aan die headset) zijn apart te verkrijgen.

Ik heb mijn HD25 al langer dan 10 jaar; heeft al vanalle pijnlijke situaties meegemaakt; en werkt nog 100% perfect. Just ook een van die mousses moeten vervangen.

Voor het echt zwaardere DJ werk is deze gewoonweg dé referentie imo. Heb al tientallen andere modellen op mijn hoofd gehad; maar als de zaal waar ge draait echt KUT sound heeft; geen/slecht werkende monitors ofzo (yes; that happens) is deze gewoon niet te kloppen.

Rider

Legacy Member
Kga vandaag eindelijk ook een timecode systeem aanschaffen; maar heb de indruk da'k mijn oudste technics best eerst eens opensmijt en er een nieuwe RCA kabel aan soldeer; en mijn pitch best opnieuw afstel.

Paar vragen:
* Wat zijn zo de beste sites voor legale MP3's te kopen? Dubstep / drum & bass.
* Mag ik gewoon mijn vinyl collectie downloaden of moet ik effectief zelf beginnen rippen om legaal bezig te zijn?
* Welke software is het gemakkelijkst om op een vlotte manier mijn vinyls te rippen? Heb soundforge atm; maar dit is nogal een complex pakket.
* is traktor scratch duo 2 betrouwbaar genoeg voor buitenshuis?
* ga ik nog een externe geluidskaart moeten kopen om dit te kunnen gebruiken op mijn (cheap ass) Packard bell laptop?
* Is die timecode toestand nauwkeurig genoeg om mee te scratchen?
* Is die traktor software een beetje deftig om mee te werken?

Sorry voor de overdaad aan vragen :p

[EZ]

Legacy Member
spliffrider zei:
Kga vandaag eindelijk ook een timecode systeem aanschaffen; maar heb de indruk da'k mijn oudste technics best eerst eens opensmijt en er een nieuwe RCA kabel aan soldeer; en mijn pitch best opnieuw afstel.

Paar vragen:
* Wat zijn zo de beste sites voor legale MP3's te kopen? Dubstep / drum & bass.
Beatport, Trackitdown, Juno Download, DJ Download, maar de goedkoopste blijft eiglijk iTunes (wel relatief klein aanbod op vlak van onbekendere tracks)
* Mag ik gewoon mijn vinyl collectie downloaden of moet ik effectief zelf beginnen rippen om legaal bezig te zijn?
Niemand zal het verschil horen...
* Welke software is het gemakkelijkst om op een vlotte manier mijn vinyls te rippen? Heb soundforge atm; maar dit is nogal een complex pakket.
* is traktor scratch duo 2 betrouwbaar genoeg voor buitenshuis?
Tis en blijft software (i.c.m. met een laptop, ook niet altijd even betrouwbaar...), maar is wel betrouwbaar. Gewoon op voorhand eens goed bekijken welke kabel waar moet, ik doe bvb. rode en groene rekkertjes rond de mijne zodat ik zie welke het bronsignaal doorgeeft en welke de muziek uit Traktor doorgeeft.
* ga ik nog een externe geluidskaart moeten kopen om dit te kunnen gebruiken op mijn (cheap ass) Packard bell laptop?
Ja, maar het Traktor Scratch (Pro/Duo) pakket bevat de software, een geluidskaart en timecode vinyls+cd's
* Is die timecode toestand nauwkeurig genoeg om mee te scratchen?
Als je laptop het op lage latency kan draaien (minimum is 2ms denk ik) merk je dat amper
* Is die traktor software een beetje deftig om mee te werken?
Jep, zeker als je wat shortcuts instelt of die NI-controller gebruikt. Ik kan wel niet vegelijken met Serato (browsen is daar 't schijnt beter?)

Sorry voor de overdaad aan vragen :p

ChrisRiley

Legacy Member
spliffrider zei:
thx voor de gaten wat in te vullen! repreprep!!

Om vinyls te rippen naar mp3: line-in kabeltje van je mixer naar je PC, en het eenvoudigste programma om mee te recorden vind ik HarddiskOgg. Deze zet het opgenomen geluid rechtstreeks op je harde schijf in (onder andere) wav- of mp3-formaat.

Audacity is ook een optie, maar om te recorden biedt dat programma weinig meerwaarde t.o.v. HarddiskOgg. Tenzij je achteraf nog wilt knippen & plakken natuurlijk.

Rider

Legacy Member
audacity is toch gewoon een gratis all round wav editor ding? Denk dat ik dan beter werk met het pakket dat ik hier al liggen heb (soundforge)

Traktor scratch duo 2 is besteld; ik wacht in superspanning op mijn nieuw speelgoed :)

TooChé

Legacy Member
antwoord op de vraag of het legaal is: neen!
Om uw vinyls als mp3 te rippen en die te gebruiken bij gigs, hebt ge een dj licentie nodig. Moede maar es opzoeken.

verder, browsen bij serato is idd stuk gebruiksvriendelijker imo

Rider

Legacy Member
TooChé zei:
antwoord op de vraag of het legaal is: neen!
Om uw vinyls als mp3 te rippen en die te gebruiken bij gigs, hebt ge een dj licentie nodig. Moede maar es opzoeken.

verder, browsen bij serato is idd stuk gebruiksvriendelijker imo


WTF??? 300 euro per jaar voor met de muziek te kunnen spelen waar ik dus al 10.000 euro + voor betaald heb de afgelopen 10 jaar? :p
BOVENOP de sabam toelage die de promoter van het feest moet betalen; BOVENOP de auteursrechtelijke bijdrage die reeds in de aankoopprijs van mijn vinylcollectie verwerkt zit?!

Dit is onaanvaardbaar voor de hoeveelheid dat ik nog op feestjes draai (+/- een keer per maand) de tijd dat ik 2x per weekend moest draaien is al lang voorbij.


Nog een vraag hierover: Hoe houdt sabam in feite de legale mp3s uit de illegale? Als ik nu pakweg controle zou krijgen. Hoe kan sabam dan weten dat de MP3s die ik speel legaal gekocht zijn? Krijg ik bij digitale aankopen een betalingsbewijs dat ik moet kunnen tonen ofzo?

Of is die jaarlijkse bijdrage gewoon een forfaitair bedrag en mag ik dan illegaal downloaden & spelen zoveel ik wil? Snap gans die dubele betaling niet :p

TooChé

Legacy Member
Dat Sabam al jarenlang fungeert als maffia organisatie, moet gij mij niet vertellen. Het is inderdaad zo, dat ge bovenop de auteursrechten van uw aangekochte vinyls, bovenop de auteursrechten die de café/feestorganisatie al betaalt, gij nog es moogt ophoesten om uw legaal gekochte muziek via een ander medium af te spelen.

Dus als ze u controleren:
1. oftwel draait ge met uw origineel aangekochte vinyls vanop de TT's --> geen probleem
2. oftwel draait ge met MP3's die ge aangekocht heb via itunes oid --> geen probleem, maar ge moet wel aankoopbewijzen kunnen voorleggen
3. oftwel draait ge met geripte mp3's van uw originele vinyls --> DJ licentie voorleggen. En dan kunnen ze nog steeds bij u thuis komen om te checken of ge de vinyls werkelijk bezit.


En we gaan nog nen compleet absurde stap verder. In feite moogt ge zelfs uw aangekochte MP3's niet van harde schijf verplaatsen, backuppen enz... omdat ge dan van medium verandert en met andere woorden een licentie nodig hebt.
ook als ge ze zou branden op cd om ze zo af te spelen

die dj licentie geldt dus enkel om uw legaal gekochte muziek oftwel te backuppen, of compilatie cd's te maken of af te spelen via ander medium.

welkom in belgie ;)

Rider

Legacy Member
TooChé zei:
Dat Sabam al jarenlang fungeert als maffia organisatie, moet gij mij niet vertellen. Het is inderdaad zo, dat ge bovenop de auteursrechten van uw aangekochte vinyls, bovenop de auteursrechten die de café/feestorganisatie al betaalt, gij nog es moogt ophoesten om uw legaal gekochte muziek via een ander medium af te spelen.

Dus als ze u controleren:
1. oftwel draait ge met uw origineel aangekochte vinyls vanop de TT's --> geen probleem
2. oftwel draait ge met MP3's die ge aangekocht heb via itunes oid --> geen probleem, maar ge moet wel aankoopbewijzen kunnen voorleggen
3. oftwel draait ge met geripte mp3's van uw originele vinyls --> DJ licentie voorleggen. En dan kunnen ze nog steeds bij u thuis komen om te checken of ge de vinyls werkelijk bezit.


En we gaan nog nen compleet absurde stap verder. In feite moogt ge zelfs uw aangekochte MP3's niet van harde schijf verplaatsen, backuppen enz... omdat ge dan van medium verandert en met andere woorden een licentie nodig hebt.
ook als ge ze zou branden op cd om ze zo af te spelen

die dj licentie geldt dus enkel om uw legaal gekochte muziek oftwel te backuppen, of compilatie cd's te maken of af te spelen via ander medium.

welkom in belgie ;)

Ik draai onderhand wel al meer dan 10 jaar en moet mijn eerste sabam controle als DJ nog ondergaan. Op feesten die ik zelf georganiseerd heb was dat natuurlijk een ander feit.

Mor kijk. Als ik een sabammer (sabamièn?) tegenkom krijgt hij gewoon nen dikke kopper op zenne frater :p

TooChé

Legacy Member
ik draai ook al een jaar of 7 (teh fuck :/ ) op café en feesten enz. Heb er ook nog gene gekregen. Nu, ik koop al een tijdje alles op mp3 enz, dus zou normaal weinig miserie moeten hebben met een controle.

Een café waar ik draai ook, hebben ze es gecontroleerd op een donderdag avond. Toen was den baas aan het draaien want hij is zelf enorm lang dj geweest. Hij had zijn vinyls ook naar mp3 geript en was met timecode ant draaien.
Ze vroegen hem zijn licentie te tonen maar die had hij niet. Hij heeft ze vriendelijk uitgenodigd om es te gaan kijken naar zijn platenbakken die op het verdiep erboven gestockeerd waren. Toen ze +-12000 vinyls zagen, zijn ze gewoon weer vertrokken ;)

Die mensen begrijpen ook wel het verschil tussen nen dj die zn muziek koopt en ene die het illegaal verschaft.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan