Archief - FIA Formula 1/2/3 2020 - Winterstop

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

stungunner

Legacy Member
Mja kijk, Vettel heeft nu bij Ferrari wat van zijn pluimen verloren en wordt door sommigen nu aanzien als "eigenlijk niet echt zo goed" en "is 4x wk geworden dankzij de superieure RB".

Maar iedereen vergeet wel dat Ferrari voor hun dominantie met en dankzij het trio Schumi, Todt, Brawn (of eigenlijk kwartet, met Rory Byrne erbij), eigenlijk ook al 20 jaar op de sukkel waren.

Vettel heeft enerzijds mss niet de uitstraling of drive zoals een Schumacher, om een team als Ferrari echt een nieuwe boost te gaan geven. Maar het is toch vooral het gebrek aan dat echte team erachter, dat Ferrari toen wel een ongeziene dominantie gaf. Bij Red Bull vielen die puzzeltjes wel samen, maar hoe groot is echt de kans dat dit 2x gebeurt?

Nee, zet Vettel in de Mercedes en hij wordt ook wellicht nog een paar keer wk. Maar de kans dat je als rijder bij 2 verschillende teams dergelijke dominantie hebt is klein, heel erg klein.

Laat Hamilton naar Ferrari gaan, denk jullie dat hij daar wel plots een paar titels gaat bijschrijven?

Nu, Vettel heeft wel effectief teveel fouten gemaakt, maar ik denk dat die ongeziene druk hem wel heel wat parten heeft gespeeld. Iets waar hij wel beter mee om zou hebben kunnen gaan, dat kan hem wel wat verweten worden imo. Maar zeggen dat Vettel eigenlijk niet echt zo goed of snel is, is onzin imo.

BuYcKi

Legacy Member
Het probleem met Ferrari is misschien dat ze de rijders niet genoeg vertrouwen als die zeggen als de wagen op een bepaald vlak niet goed is? En misschien heb je dan een rijder nodig die echt zijn idee doorduwt. Geen idee.

Het is vreemd dat Ferrari altijd extreem up en down gaat.. dus misschien heeft het ergens toch wel met de rijder(s) te maken. Zeker als je nu ook ziet hoe Ferrari hem ook (onrespectvol) behandeld.. niet normaal eigenlijk.

Dus misschien leek Ferrari een goede keuze voor Vettel, maar was het dat eigenlijk niet. Ik denk ook niet dat we ons moeten zorgen maken om zijn inzet tbh.. we gaan sowieso een compleet nieuwe Vettel zien volgend seizoen.

EDIT; Zie net dat deze gif eigenlijk zegt wat ik bedoel:

stungunner zei:

:lol:


jeltex zei:
Als een degelijke rijder plaats moet maken voor een paydriver (want een fils à papa is eigenlijk toch gewoon dat) dan zou je daar als racefan beter rouwig om zijn lijkt me.

Voor mij is Perez niet beter dan Stroll, hoe lang zit Perez nu al in de F1? En heeft nog nooit echt potten gebroken.. dan kan ik begrijpen dat ze kiezen voor Stroll.

Hij heeft een grote kans gehad bij McLaren en het niet waargemaakt, dus denk dat daar zijn toekomst ook was beslist.

Elke1988

Legacy Member
Volgens RB Reed Albon met een beschadig vloer.
Maar het is niet bekend of Albon max zijn beschadig vloer reed en Max een andere heeft gekregen.

marcel

Legacy Member
bedoel je nu Monza? if so: moet je mij eens uitleggen hoe een team tijdens de race de onderkant van de wagens wisselt?

trouwens: Albon heeft zijn vloer beschadigd bij een incident tijdens de race.



mensen aub: als je complottheoriën verzint, zorg dan op zijn minst dat ze enige vorm van gezond verstand bevatten...

jeltex

Legacy Member
xDama zei:
Ondanks het feit dat Perez best een degelijke piloot geworden is, was die oorspronkelijk ook een paydriver van de hoogste categorie hé. Stroll is ondertussen toch meer en meer aan het tonen dat die best ok is. Is hij F1-wdc materiaal, nope. Maar met een 4xWDC naast hem als lead driver & mentor, zie ik die een perfecte nummer 2 zijn.

Hij had goede sponsors en dat heeft zijn carrière in het begin goed geholpen, ja. Maar ook zonder sponsors is Perez een piloot die je als middenmotor graag in je team wil denk ik. Zouden we hetzelfde van Stroll durven zeggen?

BuYcKi zei:
Voor mij is Perez niet beter dan Stroll, hoe lang zit Perez nu al in de F1? En heeft nog nooit echt potten gebroken.. dan kan ik begrijpen dat ze kiezen voor Stroll.

Hij heeft een grote kans gehad bij McLaren en het niet waargemaakt, dus denk dat daar zijn toekomst ook was beslist.

Beter dan Hulkenberg, beter dan Ocon, Stroll vorig jaar zoek gereden, consistent punten gepakt en een paar podia ook. Welke potten had hij dan nog moeten breken volgens jou? Met een Force India Hamilton 30 seconden los rijden?

McLaren, akkoord, dat was niet spectaculair, maar daar zijn er genoeg verzachtende omstandigheden:
1) Dat was in het jaar dat McLaren als team sterk terugviel, en met een auto waarmee je geen podia kan halen is het sowieso moeilijk opvallen
2) Als je daar Hamilton moet komen vervangen kan je niet anders dan onderpresteren
3) Button als teammate is alles behalve een cadeau. Hij is en blijft één van slechts twee piloten die Hamilton in gans zijn carrière als teammate hebben kunnen kloppen. Neem het daar maar even tegen op als nieuweling in het team ...
4) Hij kreeg ook maar 1 jaar de kans.

_Pe_ zei:
Ik zou niet te hard roepen. Vettel zal zich dan toch moeten herpakken want op de manier waarop hij sinds begin 2018 rijdt zal het hem niet lukken. Ik schat Stroll nog steeds niet heel hoog in, maar hij is wel een pak beter dan 2 jaar geleden. Vettel zal bovendien volgens mij niet het voordeel krijgen van 1ste piloot te zijn en dat is iets dat hij bijna altijd in zijn carrière gehad heeft. In de jaren dat hij dat niet was heeft hij telkens problemen gehad met zijn teamgenoot. Lawrence Stroll zal niets liever zien dan dat zijn zoontje er in slaagt om met gelijk materiaal een 4-voudig wereldkampioen te verslaan. Vettel zal op zijn hoede moeten zijn daar.

Dit geloof je toch zelf niet, mag ik hopen?

Elke1988 zei:
Volgens RB Reed Albon met een beschadig vloer.

Iedere race of alleen de laatste?

:p

eniac

Legacy Member
Perez was een Ferrari junior en stond echt wel te boek als talent toen die de F1 binnen kwam.

Het is puur zijn passage bij McLaren die hem genekt heeft in de ogen van velen.

Cerulean

Legacy Member
Die reed bij McLaren ook absurd agressief. Alsof hij zich ten koste van alle gevolgen absoluut wou bewijzen qua snelheid. Is in zijn periode daarna wel gekalmeerd en is sindsdien toch wel een solide middenveld rijder.
Wie mij wel meer en meer verrast, is Stroll. Begonnen als 100% paydriver waar iedereen zijn neus voor optrok, maar hij moet eigenlijk niet eens meer onderdoen voor Perez. Nog net niet consistent genoeg (maar zo zijn er veel), maar hij toont toch bijna elke GP een paar mooie dingen. Is alleszins geen grijze muis op de baan.

eniac

Legacy Member
Ook in Stroll zit er talent. Die heeft serieus naam gemaakt in karting, was een Ferrari Junior, had een veelbelovend begin van zijn single seater carrière.

2 problemen met Stroll mbt hoe velen hem zien:
1) hij heeft F2 geskipt en had dat beter niet gedaan. Niet iedereen kan zomaar van de F3 naar F1 springen. Daardoor te zwak begonnen in F1
2) het feit dat je vader een team koopt is leuk voor je carrière, maar nogal nefast voor de publieke opinie

FlatSix

Legacy Member
eniac zei:
Ook in Stroll zit er talent. Die heeft serieus naam gemaakt in karting, was een Ferrari Junior, had een veelbelovend begin van zijn single seater carrière.

2 problemen met Stroll mbt hoe velen hem zien:
1) hij heeft F2 geskipt en had dat beter niet gedaan. Niet iedereen kan zomaar van de F3 naar F1 springen. Daardoor te zwak begonnen in F1
2) het feit dat je vader een team koopt is leuk voor je carrière, maar niet nogal nefast voor de publieke opinie

En het "in de prak gereden door teamgenoten" valt ook denk ik nog wel mee als je enkel naar de punten kijkt;

Williams
2017 - Stroll 40 - Massa 43
2018 - Stroll 6 - Sirotkin - 1

Racing Point
2019 - Stroll 21 - Perez 52 (Perez op die moment in z'n 6de jaar bij dat team, en 9de jaar in de F1).

De echte talenten zoals een Leclerc of Verstappen uiteraard zitten sneller op niveau van hun ervaren teamgenoten, maar laat nu Max een écht supertalent zijn en Leclerc ongeveer van hetzelfde plus een cruciaal jaar F2.

Hit Hard

Legacy Member
FlatSix zei:
En het "in de prak gereden door teamgenoten" valt ook denk ik nog wel mee als je enkel naar de punten kijkt;

Williams
2017 - Stroll 40 - Massa 43
2018 - Stroll 6 - Sirotkin - 1

Racing Point
2019 - Stroll 21 - Perez 52 (Perez op die moment in z'n 6de jaar bij dat team, en 9de jaar in de F1).
F2.
Als je enkel naar de punten kijkt wel ja. In 2017 kwamen al 15 van de 40 punten door Stroll zijn podium in die zotte race in Baku. Het verschil met Massa was veel groter dan dat puntenaantal doet vemoeden. Sirotkin verslaan is niet zo'n monumentale prestatie, en Perez reed inderdaad Stroll verloren. Dat doet ie nu nog, al is Stroll wel wat beter geworden.

Ik wil niet zeggen dat Stroll niet goed genoeg is voor de F1, maar ik schat Perez wel hoger in. Ook als je de ervaring meetelt. Moest het team niet van papa Stroll zijn, had volgens mij Stroll eruit gevlogen. Om dan misschien het jaar daarna een verse jongere naast Vettel te zetten, als Perez zijn contract afloopt.

_Pe_

Legacy Member
jeltex zei:
Dit geloof je toch zelf niet, mag ik hopen?
Ik zeg enkel dat je Lance Stroll niet te snel moet afschrijven. En Lawrence zal niet liever zien dan dat zoonlief een 4-voudig wereldkampioen kan verslaan. Bovendien is het Vettel die naar een nieuw team komt terwijl Lance zich daar ondertussen al goed ingewerkt heeft. Elke piloot heeft het in het begin moeilijk wanneer hij bij een nieuw team komt en het moet opnemen tegen een gevestigde waarde binnen dat team.
Natuurlijk schat ik Vettel hoger in dan Lance, maar ik zou niet te hard roepen dat het een walkover voor Vettel zal worden want dat zou wel eens heel anders kunnen uitdraaien.

DogFacedGod

Legacy Member
Cerulean zei:
Die reed bij McLaren ook absurd agressief. Alsof hij zich ten koste van alle gevolgen absoluut wou bewijzen qua snelheid. Is in zijn periode daarna wel gekalmeerd en is sindsdien toch wel een solide middenveld rijder.
Wie mij wel meer en meer verrast, is Stroll. Begonnen als 100% paydriver waar iedereen zijn neus voor optrok, maar hij moet eigenlijk niet eens meer onderdoen voor Perez. Nog net niet consistent genoeg (maar zo zijn er veel), maar hij toont toch bijna elke GP een paar mooie dingen. Is alleszins geen grijze muis op de baan.

100% paydriver is ook nogal overdreven. Stroll had nog een vrij succesvolle juniorcarriëre. Hij heeft wel veel extra jaren gekregen in F1 om zich te ontwikkelen, jaren die vele andere rijders nooit zouden krijgen.
Geef een Sirotkin diezelfde kansen en ik zou toch verwachten dat die beter zou presteren dan Stroll naar mijn mening. Reed betere kwali's in zijn debutjaar dan Stroll die 1 jaar extra ervaring heeft met Massa als mentor.


Wacht maar totdat Nissany zijn weg inkoopt in F1 :p Dan zien we een echte paydriver.

Cerulean

Legacy Member
DogFacedGod zei:
100% paydriver is ook nogal overdreven. Stroll had nog een vrij succesvolle juniorcarriëre.

Qua moment dat hij in de F1 geraakt is, 100% paydriver ja. Puur op talent was die (op dat moment) nooit of te nimmer in F1 geraakt. Met geld wel. Dan ben je een paydriver he.
Zonder dat geld zou hij waarschijnlijk in F2 terechtgekomen zijn.

100%

Legacy Member
Ik denk dat Perez volgens seizoen misschien wel in de Indy kunnen belanden. Dacht eens gelezen te hebben dat Adrian Fernandez zijn manager is, die zou hem toch aan een zitje moeten kunnen helpen.

jeltex

Legacy Member
sink zei:
Lang leve de gravel traps op Mugello, Lando gaat iets te ver met track limits en is meteen afgestraft: https://streamable.com/gth3re
op vele andere circuits gaan ze gewoon ff wijd en verder niets aan de hand

+1 voor dit idd :)
Een strook gras zou zelfs al goed genoeg zijn voor mij. Ze hoeven niet per sé te crashen als ze erover gaan, maar het lijkt me fair dat je tijd verliest als je de track limits niet respecteert, in plaats van er te winnen.


Cerulean zei:

Waar is dat op gebaseerd? Op de punten van dit seizoen, waarin Perez 2 races niet meedeed en Stroll een podium cadeau kreeg?

Hit Hard

Legacy Member
Cerulean zei:
Wel :p

Als je naar de stats kijkt zie je dat Perez dit jaar 2 op 3 kwalificaties beter was dan Stroll: 400 Bad Request

Dat is inderdaad niet meer verloren rijden, maar er is nog wel een duidelijk verschil vind ik. De rest van de stats op die pagina zijn om zeep door Stroll zijn chance-podium van afgelopen weekend.

jeltex zei:
+1 voor dit idd :)
Een strook gras zou zelfs al goed genoeg zijn voor mij. Ze hoeven niet per sé te crashen als ze erover gaan, maar het lijkt me fair dat je tijd verliest als je de track limits niet respecteert, in plaats van er te winnen.
Het ergste is dat ze aan de buitenkant van de kerbs al van die groene stroken gemaakt hebben voor die keer dat toch iemand te ver doorschiet, en vervolgens gaat elke coureur dat gewoon als een stuk track beschouwen.

Elk jaar dat gezeur van die hoge borduren in Oostenrijk vind ik al helemaal idioot: rij daar dan niet op. Als je daar een vleugel op kapot rijdt omdat je te ver door schiet, wees gewoon blij dat er geen muur of grindbak stond, in plaats van nog eens beginnen te neuten over die borduren.

De oplossing in Paul Ricard vind ik overigens wel goed: asfalt dat de banden serieus doet slijten. Rijd je daar een keer per ongeluk over is er niet echt een probleem, zoek je elke ronden de kantjes op dan rijd je je banden om zeep. En ga je serieus van de baan heb je nog de grip om niet in een muur te knallen.

RiCOManiaC

Legacy Member
Ericsson 2 jaar geleden in de muur geknald op Paul Ricard, die grip paint helpt nie zo veel als ge in volle vaart daar af gaat. Het maakt wel de banden helemaal kapot das waar, zeker de rode paint.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan