Archief - FIA Formula One 2020 - Deel 1

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wie wordt wereldkampioen in 2020 ?


  • Totaal aantal stemmers
    47
  • Opiniepeiling gesloten.

_Pe_

Legacy Member
stungunner zei:
Al kan ik wel echt genieten van die beelden van die GP in 86, ook een film als Rush bv vind ik fantastisch.
Heerlijke film. Die heb ik ondertussen al een 10-tal keer gezien en ik ben van plan hem in de niet al te verre toekomst nog eens een keer te bekijken. Die film is gewoon af. Vorig jaar kwam die film van Ford vs Ferrari uit maar dat is maar een heel slap ding vergeleken met Rush.

stungunner zei:
En eerlijk, als mij pa nu vraagt waarom ik in godsnaam dat circus nog volg, dan begrijp ik hem wel. Toen was er imo veel meer passie en spanning, alles was vuiler, moeilijker, mechanischer,... nu lijkt het wel of ze allemaal in een computerspel zitten.
Dan zijn we met 2. Het is allemaal zo steriel, zo zuiver, zo afgeborsteld. Vroeger spuwden de wagens vuur uit de uitlaten en omdat ze de grond raakten, nu maken ze voor expres blokjes onder de wagen om op een artificiële manier vuur van onder de auto's te zien komen. DRS is nog zoiets dat voor mij echt compleet onzin is. Het systeem op zich is goed gevonden, maar er zijn bitter weinig piloten die nog echt voor een overtake gaan. Wacht een paar bochten en op het volgende rechte stuk open je het DRS flapje en je zeilt gewoon voorbij je tegenstander. Onzin.
Ik mis echt de geur van rubber, de geur van olie. Zelfs de circuits zijn allemaal zo kunstmatig. De ziel van de sport is mijns insziens heel ver te zoeken.

stungunner zei:
Ze zijn ook allemaal gewoon superprofessioneel nu, allemaal topatleten die na 1,5u of 2u aan een stuur draaien nog zo fris als een hoentje lijken.
Ze zijn zeker allemaal veel professioneler dan toen. Maar dat is niet het enige. De wagens zijn ook gewoon 10 keer makkelijker te besturen dan toen. De wagens hebben een pak meer downforce, zijn veel minder onvoorspelbaar. In 1986 spuwden de wagen 1100 PK uit, maar de wagen was wel 200 kg lichter dan die van nu. Bovendien was dat vermogen helemaal niet zo soepel dan nu. Het ene moment was er niks en het volgende moment was zo een wagen bijna oncontroleerbaar. De wagens waren meer dan een meter korter dan een moderne F1 wagen. Bijgevolg een pak nerveuzer. Servo-stuur hadden ze niet, en schakelen gebeurde met een pook ipv met die idiote flappy pedals. Het was gewoon veel harder werken dan nu. Kijk eens naar die onboard beelden van Johnny Dumphries is Adelaïde. Vergelijk dat met moderne onboard beelden van Hamilton bijvoorbeeld. Een wereld van verschil. Bekijk die start van Adelaïde eens goed. Iedereen heeft problemen om dat vermogen op een gecontroleerde manier op de grond te krijgen. Voor mij waren die mannen helden. Moderne F1 piloten zijn dat toch veel minder vind ik. Al zal het feit dat ik er wat ouder op ben geworden ook wel voor iets tussen zitten :) .

stungunner zei:
En toch blijf ik het volgen, al sta ik er niet meer 's nachts of 's morgens vroeg voor op zoals vroeger.
Oh Jawel. Ik wel nog. Midden in de nacht sta ik er voor op. Ik heb daar zelfs geen wekker voor nodig. De nacht voor de kwalifs in Australië doe ik gewoon geen oog dicht van de spanning :D

RipTor

Legacy Member
Ik vond Ford VS Ferrari beter dan Rush....
Rush vond ik niet supergoed eigenlijk.

Maar Lauda en Hunt zijn van net voor mijn tijd.
Senna VS Prost. En Schumacher in de Benneton, na zijn magnifieke kwalificatie met de Jordan. Iedereen sprak erover toen.

denkimi

Legacy Member
_Pe_ zei:
Al moet ik inderdaad wel toegeven dat ik serieus verschrokken ben het feit dat ze die Minardi van Nannini daar de hele race gewoon laten staan :eek: .Dat is toen zelfs nooit in me op gekomen dat dat gevaarlijk zou kunnen zijn. Dat was toen doodnormaal.
Dat is ook helemaal niet gevaarlijk. Of toch niet gevaarlijker dan een wagen die rondrijdt.

Timothy555

Legacy Member
Net Monaco ‘96 bekeken. Kan ik al veel beter pruimen dan die race uit ‘86.

Iemand wat hindsight waarom die Ligier plots zo snel was? Ik dacht dat Ligier vooral een staartteam was? Is daar het jaar nadien niet Prost GP uit ontstaan?

7 wagens aan de finish nog...

Ook daar laat men naar het einde toe gewoon een wagen op de piste staan... zie ingang tunnel aan de binnenkant. Nu had er waarschijnlijk een aantal keer Safety Car geweest ook, toen haalde men de gele vlag uit en wagen weg.

Ook grappig dat Irvine continu blauwe vlag krijgt terwijl Frentzen, merkelijk sneller, gewoon in duel is voor plaats met hem.

sink

Legacy Member
Ben de laatste week zowat Norris aan't volgen op Twitch, die kerel zit zowat hele dagen te racen nu :p
net als Vandoorne trouwens, en die doet het ook helemaal niet slecht.

Momenteel doen ze practice op Melbourne omwille van de race morgen, is grappig om die de hele tijd tegen elkaar bezig te horen, en er komen steeds meer echte F1 racers bij. Momenteel zijn Norris, Russel, Leclerc (+zijn broer), Albon (+zijn broer), Latifi, Giovinazzi tegen elkaar bezig

https://www.twitch.tv/landonorris
https://www.twitch.tv/nicholas_latifi
[url]https://www.twitch.tv/iamcharlesleclerc16

[/URL]

_Pe_

Legacy Member
denkimi zei:
Dat is ook helemaal niet gevaarlijk. Of toch niet gevaarlijker dan een wagen die rondrijdt.
Inderdaad niet gevaarlijker dan een wagen die rond rijdt. Maar een wagen die rond rijdt heeft nog nut. Deze wagen staat daar gewoon nutteloos te staan en het feit dat die daar staat is toch gevaarlijker dan indien er geen wagen zou staan. Indien het niet gevaarlijk zou zijn zie ik niet in waarom ze tegenwoordig direct de safety car buiten laten komen en zo een wagen zouden weg halen daar.

_Pe_

Legacy Member
Timothy555 zei:
Ook grappig dat Irvine continu blauwe vlag krijgt terwijl Frentzen, merkelijk sneller, gewoon in duel is voor plaats met hem.
Wat mij vooral op valt is dat Coulthard daar zit te rijden met de helm van Schumacher op zijn hoofd. Ik was al vergeten dat dat ooit gebeurd was. DC had problemen met zijn helm en Schumacher had hem dan maar zijn reserve helm geleend. Ondenkbaar tegenwoordig lol.
In die tijd herkende je een piloot nog aan zijn helm. Tegenwoordig zijn de designs op een helm soms zo ingewikkeld dat je het niet meer weet. En dan heb je natuurlijk ook nog die tijd gehad dat er piloten waren die het nodig vonden om elke race een andere helm aan te doen. Gelukkig hebben ze dat verboden na een tijd. En spijtig genoeg hebben ze dat verbod nu weer in getrokken :doh:.

_Pe_

Legacy Member
RipTor zei:
Ik vond Ford VS Ferrari beter dan Rush....
Vond ik niet. Ford vs Ferrari is volgens mij nogal een Trumpiaanse film. Amerika is alles, de rest is niks. Enzo Ferrari maakt het Ford concern belachelijk en de Amerikaanse leiding zal eens aan die spaghettivreter laten zien wat ze wel niet kunnen. Natuurlijk met een Amerikaanse piloot aan het stuur die van alle kanten tegen gewerkt wordt maar het is toch dankzij hem dat het uiteindelijk wel lukt. Ik vond de film overdreven, een ode aan Amerika en vooral ongeloofwaardig. Een gevoel dat ik bij Rush helemaal niet heb. Buiten het feit dat ze Lauda en Hunt tegen elkaar laten rijden in F3, wat nooit gebeurd is, denk ik dat deze film veel waarheidsgetrouwer is dan Ford vs Ferrari.

_Pe_

Legacy Member
Timothy555 zei:
Iemand wat hindsight waarom die Ligier plots zo snel was? Ik dacht dat Ligier vooral een staartteam was? Is daar het jaar nadien niet Prost GP uit ontstaan?
Geen idee. Ligier was inderdaad een team dat vooral in de achterhoede actief was. Geen idee hoe Panis dat voor elkaar gekregen heeft. Een shock win. Dat gebeurt af en toe wel eens. Ik denk bijvoorbeeld aan Spanje 2012. Dat had ik ook nooit zien aankomen :D

Prost GP is inderdaad in 1997 ontstaan uit Ligier.

Timothy555

Legacy Member
_Pe_ zei:
Vond ik niet. Ford vs Ferrari is volgens mij nogal een Trumpiaanse film. Amerika is alles, de rest is niks. Enzo Ferrari maakt het Ford concern belachelijk en de Amerikaanse leiding zal eens aan die spaghettivreter laten zien wat ze wel niet kunnen. Natuurlijk met een Amerikaanse piloot aan het stuur die van alle kanten tegen gewerkt wordt maar het is toch dankzij hem dat het uiteindelijk wel lukt. Ik vond de film overdreven, een ode aan Amerika en vooral ongeloofwaardig. Een gevoel dat ik bij Rush helemaal niet heb. Buiten het feit dat ze Lauda en Hunt tegen elkaar laten rijden in F3, wat nooit gebeurd is, denk ik dat deze film veel waarheidsgetrouwer is dan Ford vs Ferrari.

Ik heb Ford v. Ferrari gisterenavond toevallig samen met mijn echtgenote bekeken.

De film is in grote lijnen waarheidsgetrouw, maar vooral overdreven. Echt een Amerikaanse productie, ze laten het racen enorm dramatisch lijken.

5 maanden geleden heb ik een tour gehad in het Caroll Shelby museum and factory in Las Vegas, met een enorm goede gids (als je ooit in de buurt bent: de tour met gids is gratis, en een enorme aanrader). Die gids wist enorm veel anekdotische verhalen te vertellen. Een aantal bewoordingen werd letterlijk overgenomen in de film zoals het echt was, bijvoorbeeld Enzo die zegt dat hij beledigd is door hun voorstel.

Of hij in het echt ook die twee stopwatches steelt... denk het niet :D

Mijn vrouw vond de film overigens best genietbaar.

Timothy555

Legacy Member
_Pe_ zei:
Geen idee. Ligier was inderdaad een team dat vooral in de achterhoede actief was. Geen idee hoe Panis dat voor elkaar gekregen heeft. Een shock win. Dat gebeurt af en toe wel eens. Ik denk bijvoorbeeld aan Spanje 2012. Dat had ik ook nooit zien aankomen :D

Prost GP is inderdaad in 1997 ontstaan uit Ligier.

Spanje 2012 was Maldonado herinner ik me. Heb ik altijd een zeer onderschatte piloot gevonden op ruwe snelheid. Alleen een beetje onstuimig.

Ook Vettel met de Torro Rosso in Monza, of Hill in 1997 bijna met de Arrows (maar dan P2 na problemen met de versnellingsbak op het einde) herinner ik me!

RipTor

Legacy Member
Dat iemand toen zijn helm zou uitlenen aan iemand anders was toen ook ondenkbaar. En al helemaal dat Schumacher dat zou doen.

Liet zien dat hij naast het circuit een heel ander persoon is dan op het circuit.


Ik denk als Max zijn helm stuk is, Lando hem zeker een helm zou geven toch ?

marcel

Legacy Member
Als Max zijn helm nu stuk gaat, neemt hij 1 van de 6 reserves die ze tegenwoordig allemaal bij hebben ;)

Jonas89

Legacy Member
We hebben nu al een mooi lijstje met F1-streamers op Twitch met Charles en George erbij :niceone:

FlatSix

Legacy Member
_Pe_ zei:
Heerlijke film. Die heb ik ondertussen al een 10-tal keer gezien en ik ben van plan hem in de niet al te verre toekomst nog eens een keer te bekijken. Die film is gewoon af. Vorig jaar kwam die film van Ford vs Ferrari uit maar dat is maar een heel slap ding vergeleken met Rush.


Dan zijn we met 2. Het is allemaal zo steriel, zo zuiver, zo afgeborsteld. Vroeger spuwden de wagens vuur uit de uitlaten en omdat ze de grond raakten, nu maken ze voor expres blokjes onder de wagen om op een artificiële manier vuur van onder de auto's te zien komen. DRS is nog zoiets dat voor mij echt compleet onzin is. Het systeem op zich is goed gevonden, maar er zijn bitter weinig piloten die nog echt voor een overtake gaan. Wacht een paar bochten en op het volgende rechte stuk open je het DRS flapje en je zeilt gewoon voorbij je tegenstander. Onzin.
Ik mis echt de geur van rubber, de geur van olie. Zelfs de circuits zijn allemaal zo kunstmatig. De ziel van de sport is mijns insziens heel ver te zoeken.


Ze zijn zeker allemaal veel professioneler dan toen. Maar dat is niet het enige. De wagens zijn ook gewoon 10 keer makkelijker te besturen dan toen. De wagens hebben een pak meer downforce, zijn veel minder onvoorspelbaar. In 1986 spuwden de wagen 1100 PK uit, maar de wagen was wel 200 kg lichter dan die van nu. Bovendien was dat vermogen helemaal niet zo soepel dan nu. Het ene moment was er niks en het volgende moment was zo een wagen bijna oncontroleerbaar. De wagens waren meer dan een meter korter dan een moderne F1 wagen. Bijgevolg een pak nerveuzer. Servo-stuur hadden ze niet, en schakelen gebeurde met een pook ipv met die idiote flappy pedals. Het was gewoon veel harder werken dan nu. Kijk eens naar die onboard beelden van Johnny Dumphries is Adelaïde. Vergelijk dat met moderne onboard beelden van Hamilton bijvoorbeeld. Een wereld van verschil. Bekijk die start van Adelaïde eens goed. Iedereen heeft problemen om dat vermogen op een gecontroleerde manier op de grond te krijgen. Voor mij waren die mannen helden. Moderne F1 piloten zijn dat toch veel minder vind ik. Al zal het feit dat ik er wat ouder op ben geworden ook wel voor iets tussen zitten :) .


Oh Jawel. Ik wel nog. Midden in de nacht sta ik er voor op. Ik heb daar zelfs geen wekker voor nodig. De nacht voor de kwalifs in Australië doe ik gewoon geen oog dicht van de spanning :D

Of, eigenlijk 700-750pk, of dat zegt toch Walker zelf in de replay.

sink

Legacy Member
Jonas89 zei:
We hebben nu al een mooi lijstje met F1-streamers op Twitch met Charles en George erbij :niceone:

Dit zijn degene die ik nu heb:
Verstappen: https://www.twitch.tv/maxverstappen
Norris: https://www.twitch.tv/landonorris
Latifi: https://www.twitch.tv/nicholas_latifi
Leclerc: https://www.twitch.tv/iamcharlesleclerc16
Russel: https://www.twitch.tv/gr63
(Vandoorne): https://www.twitch.tv/svandoorne5

Er zijn ook nog andere rijders (F2,F3,?) zoals bv. Deletraz, Fittipaldi, Arthur Leclerc.
Albon en zijn jonger broertje raceten gisteren ook online mee, maar zitten niet op Twitch(?)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan