Heerlijke film. Die heb ik ondertussen al een 10-tal keer gezien en ik ben van plan hem in de niet al te verre toekomst nog eens een keer te bekijken. Die film is gewoon af. Vorig jaar kwam die film van Ford vs Ferrari uit maar dat is maar een heel slap ding vergeleken met Rush.
Dan zijn we met 2. Het is allemaal zo steriel, zo zuiver, zo afgeborsteld. Vroeger spuwden de wagens vuur uit de uitlaten en omdat ze de grond raakten, nu maken ze voor expres blokjes onder de wagen om op een artificiële manier vuur van onder de auto's te zien komen. DRS is nog zoiets dat voor mij echt compleet onzin is. Het systeem op zich is goed gevonden, maar er zijn bitter weinig piloten die nog echt voor een overtake gaan. Wacht een paar bochten en op het volgende rechte stuk open je het DRS flapje en je zeilt gewoon voorbij je tegenstander. Onzin.
Ik mis echt de geur van rubber, de geur van olie. Zelfs de circuits zijn allemaal zo kunstmatig. De ziel van de sport is mijns insziens heel ver te zoeken.
Ze zijn zeker allemaal veel professioneler dan toen. Maar dat is niet het enige. De wagens zijn ook gewoon 10 keer makkelijker te besturen dan toen. De wagens hebben een pak meer downforce, zijn veel minder onvoorspelbaar. In 1986 spuwden de wagen 1100 PK uit, maar de wagen was wel 200 kg lichter dan die van nu. Bovendien was dat vermogen helemaal niet zo soepel dan nu. Het ene moment was er niks en het volgende moment was zo een wagen bijna oncontroleerbaar. De wagens waren meer dan een meter korter dan een moderne F1 wagen. Bijgevolg een pak nerveuzer. Servo-stuur hadden ze niet, en schakelen gebeurde met een pook ipv met die idiote flappy pedals. Het was gewoon veel harder werken dan nu. Kijk eens naar die onboard beelden van Johnny Dumphries is Adelaïde. Vergelijk dat met moderne onboard beelden van Hamilton bijvoorbeeld. Een wereld van verschil. Bekijk die start van Adelaïde eens goed. Iedereen heeft problemen om dat vermogen op een gecontroleerde manier op de grond te krijgen. Voor mij waren die mannen helden. Moderne F1 piloten zijn dat toch veel minder vind ik. Al zal het feit dat ik er wat ouder op ben geworden ook wel voor iets tussen zitten

.
Oh Jawel. Ik wel nog. Midden in de nacht sta ik er voor op. Ik heb daar zelfs geen wekker voor nodig. De nacht voor de kwalifs in Australië doe ik gewoon geen oog dicht van de spanning