Archief - FIA Formula One 2020 - Deel 1

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wie wordt wereldkampioen in 2020 ?


  • Totaal aantal stemmers
    47
  • Opiniepeiling gesloten.

Creeping Death

Legacy Member
BuYcKi zei:
Staat er nu op alleszins. Eens kijken dit weekend. Nog nooit zo’n oude race gezien..

Dat blijven m'n favoriete wagens qua look: van halverwege de jaren 80 tot halverwege de jaren 90. Zo clean en "simpel" :love:

_Pe_

Legacy Member
BuYcKi zei:
Staat er nu op alleszins. Eens kijken dit weekend. Nog nooit zo’n oude race gezien..
Indien je nog nooit zo een oude race hebt gezien is de kans groot dat je het maar een saaie bedoening zal vinden. De onderlinge verschillen waren toen veel groter. De wagens ook een pak langzamer dan nu, maar volgens mij veel moeilijker te besturen. Die hadden een enorme turbo boost. Heel moeilijk te controleren. Maar de tijden waren heel anders dan nu. Er moest niet per se elke bocht iets wereldschokkend gebeuren. Je kon makkelijk een 20tal minuten voor de tv zitten terwijl er geen bal te zien was. Je kon lekker wat discussiëren met je vrienden of een pintje uit de frigo halen. Het was allemaal veel relaxter. En toch was het de hele tijd nagelbijten want elk moment kon er een motor de lucht in gaan. De auto's waren toen bijlange nog niet zo betrouwbaar als nu.

Als ge ziet hoe vuil die auto's waren na een race :eek: . Prost hangt volgens mij helemaal vol olie :D

Timothy555

Legacy Member
_Pe_ zei:
Indien je nog nooit zo een oude race hebt gezien is de kans groot dat je het maar een saaie bedoening zal vinden. De onderlinge verschillen waren toen veel groter. De wagens ook een pak langzamer dan nu, maar volgens mij veel moeilijker te besturen. Die hadden een enorme turbo boost. Heel moeilijk te controleren. Maar de tijden waren heel anders dan nu. Er moest niet per se elke bocht iets wereldschokkend gebeuren. Je kon makkelijk een 20tal minuten voor de tv zitten terwijl er geen bal te zien was. Je kon lekker wat discussiëren met je vrienden of een pintje uit de frigo halen. Het was allemaal veel relaxter. En toch was het de hele tijd nagelbijten want elk moment kon er een motor de lucht in gaan. De auto's waren toen bijlange nog niet zo betrouwbaar als nu.

Als ge ziet hoe vuil die auto's waren na een race :eek: . Prost hangt volgens mij helemaal vol olie :D

Net gekeken. Nog nooit zo’n oude race gezien.

Wat een absurde verschillen, inderdaad. En hoe slecht gefilmd. Allez, niet de kwaliteit, daar kan ik mee leven, maar de regie trekt op niks.
Bijna niks te zien van het middenveld of backmarkers.

En inderdaad, die witte wagens zijn op bepaalde plekken gewoon vuilbruin op’t einde, waarschijnlijk van olie.

Blij dat ik F1 in het huidige tijdperk kan kijken!

RipTor

Legacy Member
Die regie ja....
Ik denk dat ze alle inhaalacties in de top 5 hebben gemist bijna. "Ooh nu hangt a voor b" toch vaak gehoord zonder te zien.

_Pe_

Legacy Member
RipTor zei:
Ooh nu hangt a voor b" toch vaak gehoord zonder te zien.
Murray Walker :D Topkerel. Beste F1 commentator ooit. Maar hij zat zo vaak mis. En hij was vaak gewoon hilarisch :
[video=youtube;xnXDEw3gqhk]https://www.youtube.com/watch?v=xnXDEw3gqhk[/video]

_Pe_

Legacy Member
Timothy555 zei:
Blij dat ik F1 in het huidige tijdperk kan kijken!
Smaken verschillen. Ik geniet ook van het huidige tijdperk maar als ik mag kiezen.... sorry, jaren '80 rule ;)

marcel

Legacy Member
RipTor zei:
Die regie ja....
Ik denk dat ze alle inhaalacties in de top 5 hebben gemist bijna. "Ooh nu hangt a voor b" toch vaak gehoord zonder te zien.

mja, tegenwoordig hangen er in elke bocht verschillende camera's, plus nog eens een stuk of 5 per wagen. alles is superprofessioneel. als je nu iets niet kan tonen, is het omdat er te veel gebeurt op de baan, en je geen tijd meer hebt.
in die tijd had je dat allemaal niet, F1 was toen nog bijna een amateursport. daarom dat je toen ook veel meer (en succesvolle) privé-teams had.

Ecclestone heeft daar toch een serieuze revolutie in gebracht, heel die omwenteling van wat je toen had, naar de hyper-professionele globale sport die je nu hebt.

_Pe_

Legacy Member
marcel zei:
in die tijd had je dat allemaal niet, F1 was toen nog bijna een amateursport. daarom dat je toen ook veel meer (en succesvolle) privé-teams had.

Ecclestone heeft daar toch een serieuze revolutie in gebracht, heel die omwenteling van wat je toen had, naar de hyper-professionele globale sport die je nu hebt.
Volgens mij was in 1986 de mondialisatie, de professionalisatie (of hoe moet je het noemen ?) die Ecclestone teweeg heeft gebracht in de F1 al volop aan de gang hoor. Als je deze race vergelijkt met de F1 races in de jaren '70, toen Bernie nog maar een teambaas was en eigenlijk dus niks te zeggen had, zie je al een wereld van verschil. In de jaren '70 stonden de fans vaak no gewoon naast het circuit te supporteren, op het gras. Dat was in 1986 toch al ondenkbaar. Al moet ik inderdaad wel toegeven dat ik serieus verschrokken ben het feit dat ze die Minardi van Nannini daar de hele race gewoon laten staan :eek: .Dat is toen zelfs nooit in me op gekomen dat dat gevaarlijk zou kunnen zijn. Dat was toen doodnormaal.

Timothy555

Legacy Member
_Pe_ zei:
Smaken verschillen. Ik geniet ook van het huidige tijdperk maar als ik mag kiezen.... sorry, jaren '80 rule ;)

Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben actief beginnen kijken in 1997 en 1998. De gevechten van Schumi met achtereenvolgens Villeneuve en Hakkinen. En dan eindelijk succesvol worden met Ferrari. Vanaf dag 1 fan van de rode bolide met hem achter het stuur.

Ik heb al veel oude season reviews gekeken en ouder dan wanneer ik zelf beginnen kijken bent zegt me weinig..,

Timothy555

Legacy Member
_Pe_ zei:
Volgens mij was in 1986 de mondialisatie, de professionalisatie (of hoe moet je het noemen ?) die Ecclestone teweeg heeft gebracht in de F1 al volop aan de gang hoor. Als je deze race vergelijkt met de F1 races in de jaren '70, toen Bernie nog maar een teambaas was en eigenlijk dus niks te zeggen had, zie je al een wereld van verschil. In de jaren '70 stonden de fans vaak no gewoon naast het circuit te supporteren, op het gras. Dat was in 1986 toch al ondenkbaar. Al moet ik inderdaad wel toegeven dat ik serieus verschrokken ben het feit dat ze die Minardi van Nannini daar de hele race gewoon laten staan :eek: .Dat is toen zelfs nooit in me op gekomen dat dat gevaarlijk zou kunnen zijn. Dat was toen doodnormaal.

Of hoe was nu gewoon een nultolerantie voor veel dingen hebben... niet alleen in de F1, maar in de hele maatschappij.

_Pe_

Legacy Member
Timothy555 zei:
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben actief beginnen kijken in 1997 en 1998. De gevechten van Schumi met achtereenvolgens Villeneuve en Hakkinen. En dan eindelijk succesvol worden met Ferrari. Vanaf dag 1 fan van de rode bolide met hem achter het stuur.

Ik heb al veel oude season reviews gekeken en ouder dan wanneer ik zelf beginnen kijken bent zegt me weinig..,
Ik ben van begin jaren '70. Mijn eerste herinneringen van de F1 zijn van einde jaren '70 toen ik samen met mijn vader naar Zolder ging. Ik herinner me nog dat we toen ooit Jacky Stewart ontmoet hebben, al is dat heel vaag. Wat ik me al veel beter herinner is begin jaren '80 in Zolder. De bandentests, John Watson die toen won, de Fly Saudia Williams van Alan Jones, die Parmalat Brabham van Nelson Piquet, natuurlijk de opkomst van de Renault turbo motor. Maar ook minder leuke momenten zoals de dood van Gilles Villeneuve,... Ik herinner me ook nog dat bij de start van 1 van de edities van begin jaren '80 een mecanicien van Arrows werd doodgereden omdat die nog altijd op de grid stond toen de start gegeven werd.
Wel heb ik ook al races bekeken van voor ik geboren was, al is daar natuurlijk bitter weinig van terug te vinden. 1967 was bijvoorbeeld een heel mooi seizoen met de introductie van de Cosworth motor in Zandvoort. Maar ik moet toegeven dat het mooiste moment in de F1, net zoals voor jou waarschijnlijk, het moment was dat ik zelf de F1 echt begon te volgen. Begin jaren '80 voor mij dus

Van Schumacher was ik ook een heel grote fan. Geweldig wat die kerel bereikt heeft. Ik heb ook jaren alle argumenten dat Schumacher niet altijd de meest eerlijke piloot was weggelachen. Voor mij was hij de absolute nr 1 die niets verkeerd kon doen. Later ben ik daar wel anders over gaan denken. Met ouder worden en veel races terug te bekijken ben ik uiteindelijk van mening dat, alhoewel hij 1 van de beste piloten aller tijden was, ook 1 van de vuilste piloten aller tijden was. Ik ben absoluut geen Damon Hill fan (helemaal niet zelfs), maar eerlijk is eerlijk. De wereldtitel van 1994 is eentje die Schumacher gestolen heeft en die komt eigenlijk Damon Hill toe. In 1997 heeft Schumacher laten zien wat voor een piloot hij feitelijk was, al heb ik dat jaren niet kunnen toegeven. Nu heb ik geen enkel probleem om dat te zeggen. Ik zie niet in waarom ik hem zou moeten beschermen. Uiteindelijk kent hij mij niet eens. Vanuit een puur neutraal standpunt bekeken was zijn crash met Villeneuve een heel vuil trucje waarvoor hij uiteindelijk niet eens gestraft geweest is. Maar dit doet niks af aan zijn grootsheid. Uiteindelijk heeft hij, samen met Todt en Brawn wel Ferrari terug naar de top gebracht. Iets wat er al heel veel geprobeerd hebben maar bitter weinig in geslaagd zijn.

Timothy555

Legacy Member
Ja, hij was inderdaad heel controversieel. Ik weet nog heel goed dat ik daarvoor ook wel fan was. De manier waarop een team voor hem gebouwd was, de manier waarop hij teamgenoten deed plooien...

Ik herinner me ook nog dat ik destijds vond dat hij gewoon nog veel harder Villeneuve van de baan had moeten ramen in 1997. Ook de manier waarop hij ooit Alonso (?) een pole probeerde te ontnemen in Monaco door z’n wagen gewoon op het circuit te zetten... veel ‘vuile’ momenten, maar ik ben hem altijd de beste blijven vinden.

Een beetje zoals ik enorm gniffel als ik een voetballer een beetje vuil zie spelen.

Ik ben een 15-tal jaar jonger dan jou, daardoor dat ik waarschijnlijk geen voeling heb met de jaren 80. En ook niet met Senna, nooit enige race van hem gezien.

_Pe_

Legacy Member
Timothy555 zei:
Ja, hij was inderdaad heel controversieel. Ik weet nog heel goed dat ik daarvoor ook wel fan was. De manier waarop een team voor hem gebouwd was, de manier waarop hij teamgenoten deed plooien...

Ik herinner me ook nog dat ik destijds vond dat hij gewoon nog veel harder Villeneuve van de baan had moeten ramen in 1997. Ook de manier waarop hij ooit Alonso (?) een pole probeerde te ontnemen in Monaco door z’n wagen gewoon op het circuit te zetten... veel ‘vuile’ momenten, maar ik ben hem altijd de beste blijven vinden.
Of die keer toen hij in Silverstone zijn drive through penalty pas na de finish nam. Je moet er maar op komen. En er dan nog mee weg komen ook :D . Ik vond dat toen geweldig.
Maar mijn ogen zijn eigenlijk pas goed open gegaan toen hij al bij Mercedes reed en zijn voormalige teamgenoot bij Ferrari in Hongarije gewoon de muur in probeerde te duwen. Dat was er serieus over. Daarna ben ik zijn eerdere carrière eigenlijk pas goed beginnen bekijken en ben ik tot de conclusie gekomen dat, alhoewel hij zeker en vast bij de beste piloten aller tijden behoort, zijn oneerlijkheid toch een serieuze smet op zijn blazoen is.


Timothy555 zei:
Ik ben een 15-tal jaar jonger dan jou, daardoor dat ik waarschijnlijk geen voeling heb met de jaren 80. En ook niet met Senna, nooit enige race van hem gezien.
Heel logisch dat je er geen voeling mee hebt. Ik heb ook geen voeling met races 15 jaar voordat ik geboren was :).
Van Senna ben ik trouwens nooit een fan geweest. Voor mij is en blijft hij de allerbeste aller tijden, maar ik was gewoon geen fan van hem. Van Prost trouwens nog minder hoor. Dat arrogant ettertje dat altijd bezig was met psychologische oorlogsvoering kon ik al helemaal niet luchten. Ik had het meer voor piloten die rechtoe rechtuit waren. Zowel in hun rijden als in hun attitude langs het circuit. Halverwege de jaren '80 was ik een grote fan van Piquet en Mansell. Daarom ook dat Adelaide 1986 mij zo vers in het geheugen ligt. Jongens.. liep die race me af op een sisser voor mij :lol:.
Maar de man voor wie ik altijd het meeste bewondering heb gehad, en waarschijnlijk zal dat altijd zo blijven, is Gilles Villeneuve. Die kerel reed elke race alsof het zijn laatste was. Nooit wereldkampioen geworden omdat hij gewoon zijn materiaal nooit spaarde. Hij vergde altijd het uiterste en het materiaal kon dat gewoon geen 90 minuten aan. Zijn rijstijl was net hetzelfde. All or nothing. Van die piloten moesten er meer zijn.

Timothy555

Legacy Member
_Pe_ zei:
Of die keer toen hij in Silverstone zijn drive through penalty pas na de finish nam. Je moet er maar op komen. En er dan nog mee weg komen ook :D . Ik vond dat toen geweldig.
Maar mijn ogen zijn eigenlijk pas goed open gegaan toen hij al bij Mercedes reed en zijn voormalige teamgenoot bij Ferrari in Hongarije gewoon de muur in probeerde te duwen. Dat was er serieus over. Daarna ben ik zijn eerdere carrière eigenlijk pas goed beginnen bekijken en ben ik tot de conclusie gekomen dat, alhoewel hij zeker en vast bij de beste piloten aller tijden behoort, zijn oneerlijkheid toch een serieuze smet op zijn blazoen is.



Heel logisch dat je er geen voeling mee hebt. Ik heb ook geen voeling met races 15 jaar voordat ik geboren was :).
Van Senna ben ik trouwens nooit een fan geweest. Voor mij is en blijft hij de allerbeste aller tijden, maar ik was gewoon geen fan van hem. Van Prost trouwens nog minder hoor. Dat arrogant ettertje dat altijd bezig was met psychologische oorlogsvoering kon ik al helemaal niet luchten. Ik had het meer voor piloten die rechtoe rechtuit waren. Zowel in hun rijden als in hun attitude langs het circuit. Halverwege de jaren '80 was ik een grote fan van Piquet en Mansell. Daarom ook dat Adelaide 1986 mij zo vers in het geheugen ligt. Jongens.. liep die race me af op een sisser voor mij :lol:.
Maar de man voor wie ik altijd het meeste bewondering heb gehad, en waarschijnlijk zal dat altijd zo blijven, is Gilles Villeneuve. Die kerel reed elke race alsof het zijn laatste was. Nooit wereldkampioen geworden omdat hij gewoon zijn materiaal nooit spaarde. Hij vergde altijd het uiterste en het materiaal kon dat gewoon geen 90 minuten aan. Zijn rijstijl was net hetzelfde. All or nothing. Van die piloten moesten er meer zijn.

Eigenlijk is er weinig veranderd he, ik hoorde in die race dat men bij Williams moest opletten dat het brandstofverbruik hoog was om de race uit te rijden. Men kon ook niet de hele race voluit rijden. Laatste ronden hoorde je Prost opschakelen aan de helft van z’n toerenrange denk ik.

Ik kijk uit naar de retro van Monaco 96. Heb er al een paar keer beelden van gezien maar nog nooit de volledige race. Dat is al meer m’n tijdperk, een jaartje voor ik actief beginnen kijken ben. Het jaar van Hill en z’n Williams.

Ik mis de F1 :-(

stungunner

Legacy Member
Mijn herinneringen van de F1 beginnen, al was ik toen ook pas 7j, vanaf seizoen 88, het eerste jaar van Senna bij McLaren en de duels daar met Prost. McLaren domineerde het gehele seizoen, toen had je ook echte duels tussen teamgenoten, al had ik het eerder (en altijd al) voor Ferrari. En ook wel voor Benetton, omdat Boutsen daar zat en nadien ook Schumacher. De seizoenen daarvoor heb ik wel meegekeken met mijn pa, maar was toen net te jong om dat echt bewust te herinneren. Al kan ik wel echt genieten van die beelden van die GP in 86, ook een film als Rush bv vind ik fantastisch. Ik heb ook al redelijk wat beelden gezien van de jaren 60 en 70.

Het zijn bij mij dus wel vooral de jaren 90 die volledig zijn bijgebleven, het debuut van Schumacher bv herinner ik me nog helemaal, en ik ben van dan af meteen fan geworden, ondanks zijn latere streken. Ook de dood van Senna herinner ik me nog alsof het gisteren was.

En eerlijk, als mij pa nu vraagt waarom ik in godsnaam dat circus nog volg, dan begrijp ik hem wel. Toen was er imo veel meer passie en spanning, alles was vuiler, moeilijker, mechanischer,... nu lijkt het wel of ze allemaal in een computerspel zitten. Ze zijn ook allemaal gewoon superprofessioneel nu, allemaal topatleten die na 1,5u of 2u aan een stuur draaien nog zo fris als een hoentje lijken. Ik herinner me nog Mansell die, na een GP, bijna flauwviel op het podium (ik dacht in Monaco), ze moesten die echt ondersteunen toen (al vond ik Mansell altijd wel een muilentrekker, had het er niet voor :-)).

In de jaren 80 namen ze imo wel nog meer dat romantische mee van de jaren 70, je had nog die oude generatie die na de GP champagne ging zuipen en achter de vrouwen ging zitten, vanaf de jaren 90 is alles toch professioneler geworden (ook onder invloed van Schumacher, die maniakaler bezig was met zijn fysiek dan de meeste anderen, dat was ook 1 van zijn grote sterktes) en is dat toch meer verdwenen (of toch op de achtergrond geraakt).

En toch blijf ik het volgen, al sta ik er niet meer 's nachts of 's morgens vroeg voor op zoals vroeger.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan