Timothy555 zei:
De film is in grote lijnen waarheidsgetrouw, maar vooral overdreven. Echt een Amerikaanse productie, ze laten het racen enorm dramatisch lijken.
5 maanden geleden heb ik een tour gehad in het Caroll Shelby museum and factory in Las Vegas, met een enorm goede gids (als je ooit in de buurt bent: de tour met gids is gratis, en een enorme aanrader). Die gids wist enorm veel anekdotische verhalen te vertellen. Een aantal bewoordingen werd letterlijk overgenomen in de film zoals het echt was, bijvoorbeeld Enzo die zegt dat hij beledigd is door hun voorstel.
De film is in grote lijnen zeker waarheidsgetrouw. De enige serieuze fout die ik eigenlijk gevonden heb is dat in de film Ken Miles in 1965 niet mee mocht terwijl hij wel degelijk er bij was toen.
Verder geloof ik ook direct dat Enzo Ferrari neer keek op Ford en hij zal zeker enkele denigrerende opmerkingen over Ford gemaakt hebben.
Wat mij echter enorm stoort aan de film is hoe die Ken Miles opgeheerlijkt wordt. Eigenlijk, nu ik er over nadenk, dat valt nog mee. Het is vooral hoe de andere piloten afgebroken worden. De Italianen bijvoorbeeld zijn maar prutsers vergeleken met Miles. Maar ook binnen de eigen rangen worden de andere piloten als prutsers voorgesteld. Bob Bondurant bijvoorbeeld is helemaal geen match voor Ken Miles. Nu, ik volg de Amerikaanse autoscene niet zo hard, maar de naam Bob Bondurant kende ik al toen ik een jaar of 12 was. Ken Miles heb ik pas veel later leren kennen. Dit wil niet zeggen dat Bob beter was, maar ik twijfel of Ken zoveel beter zou geweest zijn dan Bob.
Eigenlijk geloof ik die verschillen tussen piloten niet echt. Ik geloof direct dat een professioneel piloot op een rondje enkele seconden kan wegrijden van een amateur. En ik geloof ook dat er tussen die profpiloten verschillen kunnen zijn van enkele tienden van een seconde. Maar daar doen ze bijna alsof die Ken Miles met 2 vingers in de neus 3 seconden per ronde zou wegrijden van de concurrentie. Daar had ik het vooral moeilijk mee toen ik die film zag.
En dan natuurlijk enkele nogal ongeloofwaardige momenten hé. Met een hamer de deus sluiten, dat gevecht in het midden van de straat, in het begin dat zijn auto niet goedgekeurd wordt en hij met een hamer zijn wagen wel in orde brengt voor de keurders. Nogal overdreven vond ik. Amerikaans...
Voor de rest heb ik wel genoten van de beelden hoor. Maar geef mij toch maar Rush.