Archief - FIA Formula One 2020 - Deel 1

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wie wordt wereldkampioen in 2020 ?


  • Totaal aantal stemmers
    47
  • Opiniepeiling gesloten.

xDama

Legacy Member
Yup, camera. In die periode waren ze hard aan het experimenteren met on-board camera's.

Timothy555

Legacy Member
Stoort zoiets dan de airflow niet? En waarom krijgen we op geen enkel moment een beeld daarvan te zien?

Het viel me ook weer op hoe slecht de regie was. Het ene moment zie je Herbert spinnen in quasi stilstaan in de gravel. Je weet nadien gewoon niet of hij kan doorrijden nadien, de regie zat weeral elders.
En geen enkele herhaling ervan.

Het valt me ook op, meer dan nu, hoe hard ze focussen op de frontrunners.

En de wagens van nu lijken op rails te rijden tegenover dan. Hoe komt dat? Ze hebben nochtans een PAK meer vermogen (en koppel) dan nu. O ja, en ze lijken ook heel traag te rijden...

100%

Legacy Member
Timothy555 zei:
Stoort zoiets dan de airflow niet?

En de wagens van nu lijken op rails te rijden tegenover dan. Hoe komt dat? Ze hebben nochtans een PAK meer vermogen (en koppel) dan nu. O ja, en ze lijken ook heel traag te rijden...

De wagens van toen hadden een pak minder downforce.

RipTor

Legacy Member
Timothy555 zei:
En de wagens van nu lijken op rails te rijden tegenover dan. Hoe komt dat? Ze hebben nochtans een PAK meer vermogen (en koppel) dan nu. O ja, en ze lijken ook heel traag te rijden...
Omwille van dat het circuit compleet onder water stond ?

Timothy555

Legacy Member
RipTor zei:
Omwille van dat het circuit compleet onder water stond ?

Zelfs op een nat circuit lijken ze nu ‘vaster’ te rijden...

Omgekeerd, als je een onboard van 96 in het droog bekijkt, zie je continu enorm veel stuurcorrecties. Nu lijkt alles meer in een flow te gaan...

Creeping Death

Legacy Member
Zoveel meer power hadden die niet hoor, 700-800 PK. Dacht dat BMW tegen het eind van het V10 tijdperk tegen of over de 1000 zat.
En inderdaad: een pak minder downforce en geen driver aids. Denk dat in 95 of 96 traction control weer was afgeschaft.

Over die camera op de vleugel: die beelden waren alleen voor de pay per view klanten. Denk dat ge destijds Canal+ had, dat ge die beelden wel had.

Edit: op reddit regent het nu oude fragmenten van oa mooie overtakes.

Als ge dit ziet kunt ge toch ni zeggen dat Vettel geen racecraft heeft?
https://old.reddit.com/r/formula1/comments/g2flkv/talking_about_shanghai_turn_6_overtakes_here_is/

marcel

Legacy Member
Timothy555 zei:
Stoort zoiets dan de airflow niet? En waarom krijgen we op geen enkel moment een beeld daarvan te zien?

die camera's waren ook wel aerodynamisch ontworpen. en de beelden zaten inderdaad op betaal-zenders. de meeste beelden die je nu vindt komen van openbare of commerciële zenders. die hadden een goedkoper pakket.

Het viel me ook weer op hoe slecht de regie was. Het ene moment zie je Herbert spinnen in quasi stilstaan in de gravel. Je weet nadien gewoon niet of hij kan doorrijden nadien, de regie zat weeral elders.
En geen enkele herhaling ervan.

Het valt me ook op, meer dan nu, hoe hard ze focussen op de frontrunners.

de regie van tegenwoordig heeft het ook een pak gemakkelijker he. op de wagens alleen al heb je bijna meer camera-standpunten dan toen rond het hele circuit. de kans is héél groot dat de beelden van Herbert's spin gewoon niet bestààn, omdat de camera in die bocht op dat moment een andere wagen volgde. zoiets is nu ondenkbaar.

en op de front-runners focussen doen ze nu toch ook nog wel? ttz, als Hamilton en Bottas weer voorop liggen is dat minder, maar je ziet toch ook nog altijd vooral Ferrari's en Red Bulls op je TV hoor...
En de wagens van nu lijken op rails te rijden tegenover dan. Hoe komt dat? Ze hebben nochtans een PAK meer vermogen (en koppel) dan nu. O ja, en ze lijken ook heel traag te rijden...

ze rijden ook gewoon een pak trager.
ik snap eigenlijk niet wat je bedoelt... het feit dat ze toen méér power zouden hebben, zou het juist moeilijker maken om op rails te rijden, want als je die power niet op het tarmac krijgt, krijg je moeilijk controle. en hoewel je de power van de huidige wagens niet mag onderschatten, is het vooral de massale downforce + de driver aids die de wagens nu op rails doen rijden... in die tijd was iets te vroeg op het gas gaan gelijk aan een spin.
dat heb je nu niet. je kan bij wijze van spreken meestal gewoon vol op het gas van de moment dat je je rem los laat.

nog een belangrijk punt: in de omstandigheden dat die race gestart is, zouden ze nu nooit racen. misschien een SC-start, maar meer niet. ik geloof dat ook de regenbanden toen gewoon crap waren

Timothy555

Legacy Member
Voor de duidelijkheid: ze hebben nu meer power dan toen, wat zou maken dat ze nu moeilijker te besturen zijn. Toen een kleine 700 pk (en minder nog voor de V8’s toen), ik denk dat zo’n Mercedes PU nu los over de 1000 pk gaat...+ onderschat niet hoeveel meer koppel ze nu hebben. Die V10’s waren hoogtoerige schreeuwende machines, maar aan 7.000 toeren gebeurde er niet veel. Nu hebben ze een pak koppel al beschikbaar op dat punt.

De aero is een logische verklaring, en waarschijnlijk dan inderdaad VEEL betere banden...

Welke driver aids hebben ze nu? De meeste zaken zijn toch verboden?

xDama

Legacy Member
Er is o.a. een gigantische technologische en elektronische ontwikkeling geweest. In 1996 zaten ze op een punt waar ze nog maar juist computerdata en telemetrie gebruikten en dat er 1 laptop op een wagen kon aangesloten worden. De dag van vandaag zijn er in sommige teams 200 engineers simultaan een wagen aan het monitoren.

Driver aids zijn inderdaad verboden, maar er zijn door de jaren heen zoveel dingen ontwikkeld, dat het bijna onmogelijk is geworden om die nog onder een bepaalde regel te verbieden. Traction control is een mooi voorbeeld, dat is per definitie al jaren verboden, maar in de praktijk zijn ze al jaren met differentieel-settings en elektronica settings een gelijkaardig effect aan het creëren. Hetzelfde met launch control bv.

Wat ook een gigantisch verschil is geworden is de wielbasis. In 1996 waren het heel 'korte' wagens, met een breed oppervlak. In 1998 hebben ze de breedte dan aanzienlijk gereduceerd, om in 2017 de wagens terug een pak breder te maken en de lengte is met de jaren altijd wat langer geworden. Of de banden al dan niet beter waren, is onmogelijk te bepalen. Maar ze waren wel een aanzienlijk stuk smaller.

https://i.redd.it/dzcbf2trrzd21.png

Creeping Death

Legacy Member
Timothy555 zei:
Voor de duidelijkheid: ze hebben nu meer power dan toen, wat zou maken dat ze nu moeilijker te besturen zijn. Toen een kleine 700 pk (en minder nog voor de V8’s toen), ik denk dat zo’n Mercedes PU nu los over de 1000 pk gaat...+ onderschat niet hoeveel meer koppel ze nu hebben. Die V10’s waren hoogtoerige schreeuwende machines, maar aan 7.000 toeren gebeurde er niet veel. Nu hebben ze een pak koppel al beschikbaar op dat punt.

De aero is een logische verklaring, en waarschijnlijk dan inderdaad VEEL betere banden...

Welke driver aids hebben ze nu? De meeste zaken zijn toch verboden?

Die dingen gingen tot 17000 toeren, denk wel dat er na 7000 nog veel gebeurde. :)

Timothy555

Legacy Member
Creeping Death zei:
Die dingen gingen tot 17000 toeren, denk wel dat er na 7000 nog veel gebeurde. :)

Dat zeg ik toch :D

Maar 7.000 nog niet veel. De power kwam pas veel later in de echt hoge toeren vrij.

Bedankt aan iedereen voor de uitleg. Ik leer hier nog iets bij.

denkimi

Legacy Member
de wagens zijn vooral veel geperfectioneerder dan vroeger omdat er door de technische beperkingen bijna enkel nog kleine evoluties mogelijk zijn.
vroeger stak men veel geld in ontwikkeling van nieuwe zaken, een grotere turbo, bredere banden, grotere spoilers. dat gaf meer tijdwinst dan de wagen gemakkelijker te besturen maken.

vandaag liggen de motoren en de banden vast, zijn de vleugels beperkt. er zijn geen grote veranderingen meer te doen. dus steekt men nu veel meer werk in het afstellen van de wagen, omdat de piloot er die laatste paar honderdsten uit zou kunnen halen.

FlatSix

Legacy Member
Wolff koopt aandeel in AM, maar blijft vast houden dat die er “niets” mee te maken gaat hebben.

Cerulean

Legacy Member
Gisteren naar een stream zitten zien van een groepje F1 rijders die F1 2019 spelen, verhelderend om die eens voluit te horen kakken op dat spel :') ik denk dat die zich normaal wat moeten inhouden omdat het licenced is. Ze zeiden meermaals hoe onrealistisch het is, vooral de laatste sector van Barcelona bv, en hoe makkelijk je spint op de kerbs etc...

Oh, en Charles Leclerc is door zijn streams toch een beetje in mijn achting gedaald, wat een klein kind. Norris is ook kinderachtig maar tenminste nog grappig. Leclerc is echt constant aan het zeuren als iets niet gaat zoals hij het wil.

sink

Legacy Member
Gisteren had Vandoorne de race op Barcelona gewonnen, tegen alle andere F1 rijders, maar viel me wel op dat ze allemaal keihard de laatste chicane afsnijden, wsl corner cutting rules afgezet :unsure:

RipTor

Legacy Member
Momenteel op YouTube.

De Formula E hun eSports event.

Met 21 echte FE piloten aan de start.
rFactor2 als sim.


Vandaag is enkel een test. Volgende 8 weken is een kampioenschap.

Momenteel zijn de simracers nog bezig. Hierna komen de echte piloten aan de beurt.

_Pe_

Legacy Member
RipTor zei:
De Formula E hun eSports event.

Met 21 echte FE piloten aan de start.
rFactor2 als sim.
Günther gewonnen voor Stoffel.
Ik begrijp die liefde voor rF2 wel niet echt. Ik heb hier FE op Assetto Corsa. Kost 5 euro geloof ik. Ik vind dat wel een pak beter dan de De wagens op rF2 eerlijk gezegd.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan