Archief - Formule 1 - Seizoen 2010

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Komen alle nieuwe teams aan de start in Bahrein?


  • Totaal aantal stemmers
    72
  • Opiniepeiling gesloten.

TeknomanFan

Legacy Member
Shaddix zei:
hoe meer ik de onboard van Webber bekijk, hoe harder ik ga twijfelen of het naar rechts gaan van Vettel nu oorzaak of gevolg van het ongeluk was
de onboard beelden van Webber en Vettel tonen dat niet goed, het is beter dat extern camersatandpunt te bekijken

Bastaspast

Legacy Member
Ivm webber en vettel.

Het was min of meer impliciet afgesproken binnen het team dat omwille van de mindere pace van webber tov vettel, ze een leidingswissel wouden houden die spontaan zou lijken.

Vettel had immers enorm veel druk van hamilton, en als hamilton er in zou slagen te passeren en dus op de minder snelle webber zou naderen, dan zat het er wel eens aan te komen dat ze geen zege zouden halen.

Vandaar de besissing om vettel snel te laten gaan en webber als bufferzone te gebruiken.

Maar er was ofwel een slechte communicatie tussen de ingenieur en webber, ofwel was webber te koppig en wou hij afmaken met wat hij bezig was.

Hij zei letterlijk, de plaatsen en punten lagen al vast, jammer dat vettel zich daar niet bij kon neerleggen.

Als je zoiets leest of hoort, denk je aan de stijl massa. Nooit durven aanvallen en gewoon in een treintje de race uitrijden.

Persoonlijk vond ik het een boeiend racemoment waarbij webber de snellere een kans had mogen geven. Het resultaat is nu dat ze beiden punten verloren hebben.

boostah

Legacy Member
Scifo zei:
Hoe meer ik die beelden bekijk, hoe idioter ik het vind dat Webber gewoon zijn lijn blijft behouden en Vettel in het nauw drijft. Webber stuurt niet eens naar rechts. (Stuurde voor de actie zelfs nog naar links) :doh:

Ksteek het imho ook op vettel, die stuurt opeens in terwijl webber nog op de racelijn zit. Als er andere inhalen vanuit de slipstream sturen die pas ook naar de racelijn eenmaal der volledig voorbij??????? (tzou anders proper zijn imho).

Wa wel een feit is, stel da webber daar uitwijkt (puur team based gekeken had die da moeten doen, driver bekeken doet ie niets fout). Kvraag mij dan af ze der weer op gingen springen dat team orders waren :p

blizzard

Legacy Member
boostah zei:
Ksteek het imho ook op vettel, die stuurt opeens in terwijl webber nog op de racelijn zit. Als er andere inhalen vanuit de slipstream sturen die pas ook naar de racelijn eenmaal der volledig voorbij??????? (tzou anders proper zijn imho).

Wa wel een feit is, stel da webber daar uitwijkt (puur team based gekeken had die da moeten doen, driver bekeken doet ie niets fout). Kvraag mij dan af ze der weer op gingen springen dat team orders waren :p

Vettel werd opgehouden door Webber en stond enorm onder druk van Hamilton, lijkt me dan maar logisch dat hij er voorbij wou. En als Vettel daar moest toegeven was de kans groot dat Hamilton er ook ineens voorbijzat imo, aangezien hij niet meer op de racelijn zat.

Hoe meer ik de beelden bekijk, hoe meer ik vind dat Webber daar gewoon zijn meerdere had moeten erkennen in Vettel, aangezien die stukken sneller was.

boostah

Legacy Member
blizzard zei:
Vettel werd opgehouden door Webber en stond enorm onder druk van Hamilton, lijkt me dan maar logisch dat hij er voorbij wou. En als Vettel daar moest toegeven was de kans groot dat Hamilton er ook ineens voorbijzat imo, aangezien hij niet meer op de racelijn zat.

Hoe meer ik de beelden bekijk, hoe meer ik vind dat Webber daar gewoon zijn meerdere had moeten erkennen in Vettel, aangezien die stukken sneller was.

Kgeef u gelijk hoor, als je het vanuit het team bekijkt.

Maar stel dat ze beide in ander team rijden (zo denken ze zelf ook hoor als ze aant racen zijn, hoewel vettel nu anders beweert, indien het omgekeerd zou zijn zie ik hem webber ook ni zomaar doorlaten hoor). Dan heeft webber echt niks fout gedaan, hij houdt gewoon zijn lijn aan, terwijl vettel afwijkt van zijn lijn en de crash veroorzaakt. Dat webber heel weinig plaatst laat daar is dan zeer logisch (again ze gaan elkaar echt geen gratis punten gunnen hoor, webber zal zelfs niks liever gehad hebben da hamilton voor vettel eindigde).

blizzard

Legacy Member
boostah zei:
Kgeef u gelijk hoor, als je het vanuit het team bekijkt.

Maar stel dat ze beide in ander team rijden (zo denken ze zelf ook hoor als ze aant racen zijn, hoewel vettel nu anders beweert, indien het omgekeerd zou zijn zie ik hem webber ook ni zomaar doorlaten hoor). Dan heeft webber echt niks fout gedaan, hij houdt gewoon zijn lijn aan, terwijl vettel afwijkt van zijn lijn en de crash veroorzaakt. Dat webber heel weinig plaatst laat daar is dan zeer logisch (again ze gaan elkaar echt geen gratis punten gunnen hoor, webber zal zelfs niks liever gehad hebben da hamilton voor vettel eindigde).

Klopt, maar ze rijden nu eenmaal voor hetzelfde team, dus dan zou je toch verwachten dat als je teammaat ziet dat je stukken sneller bent, hij genoeg plaats zou geven? Tuurlijk willen ze allebei eerste worden, maar op zo een moment moet je beseffen dat je nu eenmaal voor een team rijdt.

Bastaspast

Legacy Member
boostah zei:
Kgeef u gelijk hoor, als je het vanuit het team bekijkt.

Maar stel dat ze beide in ander team rijden (zo denken ze zelf ook hoor als ze aant racen zijn, hoewel vettel nu anders beweert, indien het omgekeerd zou zijn zie ik hem webber ook ni zomaar doorlaten hoor). Dan heeft webber echt niks fout gedaan, hij houdt gewoon zijn lijn aan, terwijl vettel afwijkt van zijn lijn en de crash veroorzaakt. Dat webber heel weinig plaatst laat daar is dan zeer logisch (again ze gaan elkaar echt geen gratis punten gunnen hoor, webber zal zelfs niks liever gehad hebben da hamilton voor vettel eindigde).

Vind ik niet. Er was nog plaats voor 2 wagens rechts van webber. Gij zegt dat hij de ideale racelijn aanhoudt? Hamilton ietwat verderop reed veel rechtser als webber. Webber heeft geen plaats gegeven want op de moment van de botsing was vettel zijn linkerwiel niet ver van de rand van het circuit.

Een goed racer zou vettel plaats gegeven hebben, mee ingedraaid zijn in de volgende bocht, daarna komt die rechtse en dan had webber zijn plek terug.

Punt aan de lijn :)

boostah

Legacy Member
Bastaspast zei:
Vind ik niet. Er was nog plaats voor 2 wagens rechts van webber. Gij zegt dat hij de ideale racelijn aanhoudt? Hamilton ietwat verderop reed veel rechtser als webber. Webber heeft geen plaats gegeven want op de moment van de botsing was vettel zijn linkerwiel niet ver van de rand van het circuit.

Een goed racer zou vettel plaats gegeven hebben, mee ingedraaid zijn in de volgende bocht, daarna komt die rechtse en dan had webber zijn plek terug.

Punt aan de lijn :)

Is altijd als iemand inhaalt dat ze die tot op het randje van de track duwen, is ni meer dan normaal. (kijk naar vorige races, hell bijna altijd doen ze da). En niet ver van de rand is der nog altijd ni over en dus goe genoeg, kvind zelfs rare keuze van vettel om toch nog links te willen passeren. Ahja want een goed rijder zou dan in volgende bochtencombinatie aan webber kunne passeren op zelfde manier dan jij zegt dat webber eerste kon terug pakken.

Vettel plaats geven en eerst is doorlaten is altijd een risico. Denkt ge da andere da zouden doen met het idee ah derna rijk er wel voorbij. Nee ze zullen altijd hun plaats verdedigen (zoals nu, akkoord omda het zelfde team is zou em het ni zo erg mogen doen), en als ze ingehaalt worden pas doen wat gij hier zegt.

keep it at this: proper van webber was het niet, al zeker niet bij een teammaat, maar fout kan ik het toch niet noemen hoor.

Moridin

Legacy Member
Bastaspast zei:
Vind ik niet. Er was nog plaats voor 2 wagens rechts van webber. Gij zegt dat hij de ideale racelijn aanhoudt? Hamilton ietwat verderop reed veel rechtser als webber. Webber heeft geen plaats gegeven want op de moment van de botsing was vettel zijn linkerwiel niet ver van de rand van het circuit.

Een goed racer zou vettel plaats gegeven hebben, mee ingedraaid zijn in de volgende bocht, daarna komt die rechtse en dan had webber zijn plek terug.

Punt aan de lijn :)
Waarom ging Vettel dan niet langs rechts? Dan had hij idd Webber kunnen pakken door oftewel rechtsom waar plaats genoeg was te gaan en als eerste de bocht te kunnen nemen oftewel door langszij te blijven en dan in tweede deel van de opkomende bocht de betere lijn en slingshot voor de volgende rechte lijn te hebben.

Edit: Boostah was me voor :)

Scifo

Legacy Member
In hoeverre was Webber zijn lijn nog aan het verdedigen als Vettel zijn wagen er al 3/4de voorbij was? Het was trouwens niet zo bruusk dat Vettel naar rechts draaide, de banden maakten contact door het snelheidsverschil...

Een normale coureur (itt Webber) zou gewoon naar rechts gegaan zijn om de volgende bocht perfect aan te snijden. Misschien had Vettel zich wel verremd.

boostah

Legacy Member
Scifo zei:
In hoeverre was Webber zijn lijn nog aan het verdedigen als Vettel zijn wagen er al 3/4de voorbij was? Het was trouwens niet zo bruusk dat Vettel naar rechts draaide, de banden maakten contact door het snelheidsverschil...

Een normale coureur (itt Webber) zou gewoon naar rechts gegaan zijn om de volgende bocht perfect aan te snijden. Misschien had Vettel zich wel verremd.

3/4 is ni volledig, iedereen zou da moeten doen, dan heeft iedereen da wilt inhalen een crash aan zen kloten. Kunde zelfs u plek niet meer verdedigen.
Oh shit em ligt nen cm voor mij, nu moet ik van de gas en em doorlaten. Webber reed daar terwijl vettel em inhaalde, tis ni omda em der deels voorbij is da webber zich opeens moet laten doen. Inhalen zou nog tof zijn zo :s.

En tweede alinea: nee, want naar rechts gaan betekent da vettel sowieso voordeel heeft in volgende bocht. Rechts gaan = iets meer afstand dus nog iets verder achter hem + meer plaats voor vettel om bocht beter te nemen, terwijl ge hem juist wilt knijpen om de bocht traag te latne nemen, trager dan webber zou moeten.

en op misschienen moet je niet rekenen, daarop mag je pas rekenen als je iets sneller bent maar niet snel genoeg om in te halen. Druk zetten en hopen, maar een zekerheid is het niet en daarop vertrouwen zou maar dom zijn.

Bastaspast

Legacy Member
Moridin zei:
Waarom ging Vettel dan niet langs rechts? Dan had hij idd Webber kunnen pakken door oftewel rechtsom waar plaats genoeg was te gaan en als eerste de bocht te kunnen nemen oftewel door langszij te blijven en dan in tweede deel van de opkomende bocht de betere lijn en slingshot voor de volgende rechte lijn te hebben.

Edit: Boostah was me voor :)

Ja dat is correct, maar je kan je auto niet zomaar aan de andere kant van webber toveren é. Bij het opkomen van de rechte lijn wordt je naar buitengedrukt en dan neem je terug rechts positie om na die lange rechte de linkse bocht aan te snijden. Vettel was zeer goed op de rechte gekomen, zag dat webber zich centraal op de baan plaatse en om dan effe van het gas te gaan om rechts te gaan postvatten is niet erg makkelijk. Bovendien zou webber er dan van geprofiteerd hebben om rechts toe te smijte (tijd genoeg want vettel zou dan gelost hebben).

Wat vettel deed was blijven plankgas geven en zich er zo langs buiten naastsmijten zodat hij aan de binnekant van de volgende bocht zat. Webber wou absoluut niet terug naar de ideale rijlijn gaan omdat hij zijn positie verdedigde, wat absoluut mag é! Maar het vettel was er wel al aan voorbij (3/4) en uit de cockpit beelden blijkt dat hij NIET, ik herhaal, NIET de beweging maakte om naar rechts te sturen.

Hetgeen wij zien is ook deels optisch bedrog maar zo'n rechtstuk ligt helemaal niet 100% rechts, de asflast op de niet ideale lijn ligt ook verrevan helemaal vlak, ...

Vettel wou natuurlijk wel graag dat er fair (zoals bij mclaren) plaats gelaten werd uit sportiviteit. Als vettel in de remme zou gaan, was hamilton voorbij, en dan had hamilton ook wel de tragere webber gepakt.

Ik sluit me dus aan bij de beslissing van RBR. Vettel loslaten en webber als buffer.

blizzard

Legacy Member
falc.be zei:
of het nu aan hem ligt of niet, dit kan webber zijn zitje kosten

Vooral omdat Webber, in tegenstelling tot Vettel (die er veruit het slechtste uitkomt zonder punten), wel de schuld op iedereen buiten zichzelf steekt. Valt moeilijk sportief te noemen. Heb het sowieso al nooit niet gehad met Webber, hoewel ik moet toegeven dat hij in vorm is(was?) de laatste races.

hatetn

Legacy Member
laten we het er gewoon op houden dat er bij red bull geen team orders zijn en dit het resultaat is

falc.be

Legacy Member
Dit had tussen eender welke 2 rijders kunnen gebeuren, heeft niets met ontbreken van teamorders te maken

vloet

Legacy Member
Ik hoor hier net op Sporza dat Webber blijkbaar niet wist dat Vettel sneller aan het rijden was. Ik vind dat Webber hier niets kan verweten worden. Webber nam idd een risico door vettel niet meer plaats te geven, maar een fout kunnen we dat toch niet noemen he. Dat is racen, ook al zitten ze in hetzelfde team. Als RBR geen duels wou zien hadden ze beide rijders beter gemeld elkaar plaats te geven. Dat is niet gebeurd -> race incident met Vettel als oorzaak.

denkimi

Legacy Member
toch wel, gezien vettel duidelijk werd opgehouden door webber had webber vettel moeten doorlaten ipv hem te dwingen veel risico te nemen om te kunnen passeren. teamorders hadden dit ongeval kunnen vermijden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan