Moridin zei:
Waarom ging Vettel dan niet langs rechts? Dan had hij idd Webber kunnen pakken door oftewel rechtsom waar plaats genoeg was te gaan en als eerste de bocht te kunnen nemen oftewel door langszij te blijven en dan in tweede deel van de opkomende bocht de betere lijn en slingshot voor de volgende rechte lijn te hebben.
Edit: Boostah was me voor
Ja dat is correct, maar je kan je auto niet zomaar aan de andere kant van webber toveren é. Bij het opkomen van de rechte lijn wordt je naar buitengedrukt en dan neem je terug rechts positie om na die lange rechte de linkse bocht aan te snijden. Vettel was zeer goed op de rechte gekomen, zag dat webber zich centraal op de baan plaatse en om dan effe van het gas te gaan om rechts te gaan postvatten is niet erg makkelijk. Bovendien zou webber er dan van geprofiteerd hebben om rechts toe te smijte (tijd genoeg want vettel zou dan gelost hebben).
Wat vettel deed was blijven plankgas geven en zich er zo langs buiten naastsmijten zodat hij aan de binnekant van de volgende bocht zat. Webber wou absoluut niet terug naar de ideale rijlijn gaan omdat hij zijn positie verdedigde, wat absoluut mag é! Maar het vettel was er wel al aan voorbij (3/4) en uit de cockpit beelden blijkt dat hij NIET, ik herhaal, NIET de beweging maakte om naar rechts te sturen.
Hetgeen wij zien is ook deels optisch bedrog maar zo'n rechtstuk ligt helemaal niet 100% rechts, de asflast op de niet ideale lijn ligt ook verrevan helemaal vlak, ...
Vettel wou natuurlijk wel graag dat er fair (zoals bij mclaren) plaats gelaten werd uit sportiviteit. Als vettel in de remme zou gaan, was hamilton voorbij, en dan had hamilton ook wel de tragere webber gepakt.
Ik sluit me dus aan bij de beslissing van RBR. Vettel loslaten en webber als buffer.