Archief - Aan de bak komen met een strafblad?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

kokolee

Legacy Member
Een kennis van mij heeft 5 jaar in de gevangenis gezeten omwille van een bank overval en enkele supermarkt overvallen... Ook zat die zwaar aan de (hard)drugs... Sinds enkele jaren heeft die op zijn 40ste echter een job als vertegenwoordiger gevonden incl. auto, pc en tankkaart... En nu verdient die goed zijn brood...

Nu vraag ik mij serieus af hoe dat die dat heeft gefixt... (Het is wel altijd een gladde prater geweest..) Komt erbij dat die er ook allochtoon uitziet (is ook een geadopteerde gele)...

Nu heeft die weliswaar in het gevang een studie bedrijfsbeheer gevolgd en geslaagd, maar dan nog is het in deze tijden van crisis toch niet evident om vervolgens aan de bak te komen éénmaal uit den bak??! (zelfs indien men zijn strafblad zou verzwijgen...)

Trekken werkgevers bij het in dienst nemen dan het rijksregisternummer niet eens na? Of vegen ze daar hun voeten aan??? (Niet dat ikzelf de ambitie heb om dergelijk parcours te gaan afleggen.. lol)

Wat ik echter ergens onrechtvaardig vind is dat ex-gedetineerden schijnbaar aan een goede job kunnen geraken (en dat ik die nooit in het gevang heeft gezeten maar nergens binnen geraak)...

???

Carrion

Legacy Member
Mens, ga op een ander zagen. Het zegt al genoeg over u als ne gedetineerde aan een hoog diploma raakt en een goede job.

Bol het af met uwe zever over onrechtvaardigheid, heft uw lui gat op en doe moeite en dan zou u da ook lukken.

yaris

Legacy Member
Herlees je tekst is en stel je zelf is de vraag of je geen cursus kan gebruiken in "verdraagzaamheid". Tis niet omdat die kerel in den bak gezeten heeft dat hij geen skillz heeft of geen recht heeft op een toekomst.
Er zijn altijd mensen die knapper, succesvoller, slimmer, etc.. zullen zijn. Leer jezelf kennen en doe wat aan zelfontwikkeling.

kokolee

Legacy Member
Ach zo, het komt er in deze harde wereld dus op aan om zoals ze zeggen "uw salaad te verkopen" .. De rest is dus allemaal maar bijzaak? (En ik die dacht dat als je éénmaal in de bak had gezeten ge foutu waart), niet dus, mja..

Tonerider

Legacy Member
dus jij vindt dat iemand die uit het gevang komt geen job mag vinden? Zodat ze terug in de criminaliteit belanden, of zo. Wees blij dat hij zijn leven terug op het goede spoor heeft kunnen zetten.
Straks ga je nog reclameren dat mannen zonder diploma nu miljonairs zijn.

Carrion

Legacy Member
kokolee zei:
Ach zo, het komt er in deze harde wereld dus op aan om zoals ze zeggen "uw salaad te verkopen" .. De rest is dus allemaal maar bijzaak? (En ik die dacht dat als je éénmaal in de bak had gezeten ge foutu waart), niet dus, mja..

Boehoe, de wereld is niet eerlijk voor arme kokolee. Mss zelf eens een bank beroven, dan zijn wij 5 jaar van uw gezaag af en hebde daarna een top functie. Win-win voor iedereen.

Tonerider zei:
Straks ga je nog reclameren dat mannen zonder diploma nu miljonairs zijn.

Dude, da is toch ook totaal oneerlijk da iemand die geen moeite heeft gedaan op school zoveel geld verdient en iemand die 8/10 haalde tijdens tekenen niet aan de bak raakt :s

kokolee

Legacy Member
Tonerider zei:
dus jij vindt dat iemand die uit het gevang geen job mag vinden? Zodat ze terug in de criminaliteit belanden, of zo. Wees blij dat hij zijn leven terug op het goede spoor heeft kunnen zetten.
Straks ga je nog reclameren dat mannen zonder diploma nu miljonairs zijn.

Nee, ik vraag mij af hoe hij dat heeft kunnen vinden..... nuance! (vooral dat die zijn ervaring dus 0,0 was hé)

Silmarunya

Legacy Member
kokolee zei:
Ach zo, het komt er in deze harde wereld dus op aan om zoals ze zeggen "uw salaad te verkopen" .. De rest is dus allemaal maar bijzaak? (En ik die dacht dat als je éénmaal in de bak had gezeten ge foutu waart), niet dus, mja..

Wacht.

Persoon X begaat misstap. X zit zijn straf uit, gebruikt die tijd om zich te bezinnen en een diploma te halen en zoekt daarna met succes werk. Hmmm... De maatschappij gaf hem een tweede kans en hij heeft die gegrepen. Good job!

Wat belet jou om een diploma te halen?

SithCloud

Legacy Member
ge bedoelt het attest bedrijfsbeheer ? heb ik ook ergens in de kast steken.

is gewoon een beetje basis boekhouden en economie. nu niet zo speciaal. maar soit als dat dien kerel geholpen heeft. nice voor hem

kokolee

Legacy Member
Jullie zijn hier allemaal wel heel erg open-minded en mild... Ik begrijp al beter hoe dat die dat dus idd heeft geflikkerd van een goede job gevonden te hebben... Het zou bij mij als werkgever niet pakken van iemand in dienst te nemen met dergelijk strafblad.... Voor mijn part dan kon die voor de rest van zijn leven achter de vuilkar gaan lopen (zelfs met diploma/attest)...

Tonerider

Legacy Member
kokolee zei:
Nee, ik vraag mij af hoe hij dat heeft kunnen vinden..... nuance! (vooral dat die zijn ervaring dus 0,0 was hé)
ge maakt die nuance niet in de uw topic:
Wat ik echter ergens onrechtvaardig vind is dat ex-gedetineerden schijnbaar aan een goede job kunnen geraken
maar ge geeft zelf het antwoord: hij heeft opleidingen gevolgd in den bak en is geslaagd. Daarmee heeft hij getoond dat hij bekwaam is en (waarschijnlijk) een nuttig element in de maatschappij wil zijn. Waarschijnlijk heeft hij ook wat begeleiding gekregen.
Eigenlijk dus allemaal stappen die je zelf ook kan ondernemen. Bijscholen, goede wil tonen, en begeleiding zoeken (werkwinkel).
Persoonlijk zie ik liever een ex-gedetineerde werken, dan doppen. In het eerste geval zal de kans op hervallen in het criminele veel lager liggen. En het is altijd goed als iemand zich weet te herpakken. Nu jij nog.

Carrion

Legacy Member
kokolee zei:
Jullie zijn hier allemaal wel heel erg open-minded en mild... Ik begrijp al beter hoe dat die dat dus idd heeft geflikkerd van een goede job gevonden te hebben... Het zou bij mij als werkgever niet pakken van iemand in dienst te nemen met dergelijk strafblad.... Voor mijn part dan kon die voor de rest van zijn leven achter de vuilkar gaan lopen (zelfs met diploma/attest)...

Da zouden ze beter met u doen, da ge eens wat bescheidenheid leert. Ook al is er totaal niks mis met achter de vuilkar te lopen.

brandon_

Legacy Member
kokolee zei:
Wat ik echter ergens onrechtvaardig vind is dat ex-gedetineerden schijnbaar aan een goede job kunnen geraken (en dat ik die nooit in het gevang heeft gezeten maar nergens binnen geraak)...

???

Hij heeft zijn straf toch gehad?
Iemand die gestraft is voor zijn daden heeft nadien toch opnieuw evenveel rechten in de maatschappij dan jij?
Geen idee wat daar onrechtvaardig aan is hoor...

Tonerider

Legacy Member
kokolee zei:
Jullie zijn hier allemaal wel heel erg open-minded en mild... Ik begrijp al beter hoe dat die dat dus idd heeft geflikkerd van een goede job gevonden te hebben... Het zou bij mij als werkgever niet pakken van iemand in dienst te nemen met dergelijk strafblad.... Voor mijn part dan kon die voor de rest van zijn leven achter de vuilkar gaan lopen (zelfs met diploma/attest)...

Hij heeft zijn straf uitgezeten. Dus zijn schuld aan de maatschappij is terug betaald.

btw: die mannen van de vuilkar verdienen ook goed geld hoor. Misschien kan je er zelf eens gaan horen. Maar uit je woorden blijkt dat dat precies te min is voor jou.
Misschien moet je eens stoppen met de schuld bij anderen te leggen en jezelf beginnen te onderzoeken.

Soekie

Legacy Member
Goede vertegenwoordigers lopen niet dik, er zijn slechts weinigen bereid om dat te doen. Ik heb er zelfs ooit een vacature voor gekregen, toen ik nog volop op de schoolbanken zat en er met mijn traject nog niks mis was.
En die voordelen krijgt iedere vertegenwoordiger erbij, daar anders helemaal niemand het zou doen (want met je eigen auto beginnen rondrijden, slijtage, mazoutkosten, ... je zou er kop en kont bij inschieten zoals ze zeggen ;) ). Waarmee ik overigens niet wil neerkijken op de job. Maar sales zijn ook mijn ding niet.
Daar moet je toch wat meer rad van tong, assertief en in mijn ogen vrij "glad" voor zijn. Al zullen er zeker goederen of diensten zijn die werkelijk een meerwaarde op kunnen leveren voor het bedrijf, maar uiteindelijk ga je toch voor de mensen hun geld hé.

Niet dat ik plannen koester in die richting, maar ik kan er inkomen dat iemand door het gevoel te hebben geen kansen te krijgen in de samenleving zeer ver kan gaan. Zeker als daar drugs bij te pas komt. Bovendien ken je zijn aandeel niet, noch hoe hij het gebracht heeft. Ik ken ook iemand die in de gevangenis heeft gezeten (ik dacht een maand), volgens hem had hij er niks mee te maken maar een gebruiker had naar hem verwezen als dealer, ofzoiets. Hij is nadien ook een opleiding gaan volgen, ik heb hem ondersteund in de mate dat ik kon, en werkt al jaren bij een gerenommeerd bedrijf, is inmiddels vader van een gelukkig gezinnetje etc.

Het is wel cynisch dat mensen die nooit iets misdeden soms door het leven of de overheid harder gestraft worden dan zij die wel iets in hun schild voerden, maar dat is het leven vrees ik ...

BLPGRN

Legacy Member
@kokolee, man gij zijt een zaag..doe iets met uw leven ipv al uw klaagtopics.

wireke

Legacy Member
Dat eeuwig geen werk vinden ligt toch écht aan uzelf hoor.

Ikzelf ben vorige maand gestopt met studeren, had na een week werk, en ga nu waarschijnlijk al jobhoppen naar iets dichterbij huis en beter betaald. Allemaal met maar een middelbaar diploma.

Ik begrijp dat ik serieus geluk heb maar echt maanden lang/jaren zonder werk zitten,... Ge gaat mij niet wijsmaken dat je gewoon "pech" hebt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan