Archief - industrieel ingenieur

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gothrek

Legacy Member
Benjamin zei:
Ik zie overigens niet in waarom industrieel per se korter zou moeten duren dan burgelijk. De focus van beide studies is toch al anders?

Tuurlijk, net daardoor dat de studie een jaar minder duurt, je kan al het nuttige zien op 4 jaar. Als je er een jaar wil bij doen, dan zal de focus verschuiven en zal ing. dichter bij ir. beginnen aanleunen, iets wat het .ir diploma devalueert in mijn ogen. Verder zorg je ervoor dat prof. bachelors in de kou worden gezet en tevens ook de mensen die van ing. naar ir. willen overstappen.
Zoals ik bekijk zit het huidige systeem zo in elkaar (heel rudimentair)

Prof. Bach:
- Heel praktisch gericht specifiek op 1 onderwerp
- Amper heel theoretische achtergrond

Ing.
- Combinatie praktisch en theoretische, zonder enkel een van beiden te zijn, niet altijd in 1 specifiek onderwerp.

Ir.
- Heel theoretisch, niet gericht op 1 specifiek onderwerp

Als je van ing. 5 jaar maakt, zal er dus meer aan theorie gewerkt worden (enige manier om voor dat diploma een meerwaarde te betekenen) En zal het ing. diploma dus stijgen in waarde en zal het dichter bij het ir. diploma aanleunen. Waarom dan nog ir. doen?

Eigenlijk is het dezelfde vraag bij TEW en hir., waarom van TEW ook geen 5 jaar maken?

Benjamin

Legacy Member
1 jaar burgelijk != 1 jaar industrieel
Iemand zou nog steeds net zo gemakkelijk (of moeilijk, afhakelijk van de persoon en de gevolgde opleiding) kunnen overstappen van industrieel naar burgelijk, alleen zouden meer mensen er dan voor kiezen om na het 3de jaar een schakeljaar te volgen i.p.v. na het 4de jaar een aangepaste burgelijk-master te krijgen. Ofdat dat een wenselijk gevolg is of niet, daar heb ik geen mening over.
De toegevoegde waarde van burgelijk zou hetzelfde zijn als nu: groter abstract denkvermogen (gemiddeld gezien ;)) en meer theoretische bagage
Sowieso ben ik er voorstander van dat burgelijk verlengd wordt naar 6 jaar, afgaande op het huidige curriculum. De toelichting hiervoor heb ik op de vorige pagina gegeven.

Prof. Bach:
- Heel praktisch gericht specifiek op 1 onderwerp
- Amper heel theoretische achtergrond

Ing.
- Combinatie praktisch en theoretische, zonder enkel een van beiden te zijn, niet altijd in 1 specifiek onderwerp.

Ir.
- Heel theoretisch, niet gericht op 1 specifiek onderwerp
Daar ben ik het mee eens.

boostah

Legacy Member
die 5 jaar zou geen enkel probleem zijn vindk (toch bij ons niet)

Als je vergelijkt met andere scholen zit ons laatste jaar echt volgestampt, evenveel les als de bachelorjaren, ma toch moet ge nog es een masterproef van 20stp maken (ze maken gewoon elk vak 3 stp zoda ze der nog goe veel kunnen zetten). Zo heb ik vorig semester een 24 tal uur les per week (7 vakken), als ik vergelijk met mensen in andere scholen hebben die er 3 of 4 bv. 2de semester zalt ook weer van da zijn. Dus bij ons zie ik wel voordelen 5 jaar te maken, ook kan je de thesis samen met een stage doen (en geen stage verslag, gewoon etzelfde dan nu maar constant opt bedrijf zitten).

kwa indeling: stel EEM prog

graduaat: kan de basic dingen
industrieel: snapt et gans programma en beetje van de werking (en indien nodig kan hij zich hierin werken)
burgie: maakt het programma (snapt gans achterliggend deel zonder veel moeite)

Simpele opdeling maar toch typerend vindk

mac-bc

Legacy Member
Gothrek zei:
Industrieel rekken naar 5 jaar vind ik enorm slecht. 4 jaar is meer dan genoeg voor die richting, wie daarna nog een hoger diploma wilt doet burgerlijk en doet er dan (hopelijk) nog 2 jaar extra over om dat diploma te halen.

De gemiddelde goede ind. ing. opleiding in Vlaanderen zit tjokvol. Daar is iedere weldenkende mens het wel over eens. Dat heb ik al meermaals uitvoerig beargumenteerd. Als het echt nodig is wil ik het herhalen, maar gelieve eerst zelf moeite te doen om op te zoeken.

Gothrek zei:
Als je industrieel naar 5 jaar brengt, moet iemand die erna nog burgerlijk wilt doen, nog eens 2 jaar erbij doen (want als ze gemeenschappelijke vakken krijgen, heeft een van de twee richtingen niet echt een bestaansreden) en kom je aan een totaal van 7 jaar.

Ideaal, dan wordt er automatisch ook minder geschakeld. Met het huidige systeem moet je al goed gek zijn om direct in burgerlijk ingenieur te stappen, een slechte evolutie.

Gothrek zei:
Ook zie je op 4 jaar (op een goede hogeschool) meer dan genoeg, ik snap die motivatie voor 5 jaar echt niet.

Dat sommigen dat niet snappen verbaast me helemaal niet. Als sommige scholen namelijk blijven weigeren om algemeen wetenschappelijke vakken te doceren in de eerste 3 semesters komt er natuurlijk een heel pak tijd vrij waarover andere scholen die dit wél doceren niet beschikken. Dat studenten van die scholen verbaasd opkijken wanneer men het heeft over tijdsgebrek verbaast me zoals al gezegd dus niet. Maar gelieve dan ook eens te denken aan uw collega-studenten van andere scholen.
Tijd om eens wat opzoekingswerk te doen dus want ik weet helemaal niet meer waar ik die argumentatie neergeplant heb.

mac-bc

Legacy Member
boostah zei:
die 5 jaar zou geen enkel probleem zijn vindk (toch bij ons niet)

Als je vergelijkt met andere scholen zit ons laatste jaar echt volgestampt, evenveel les als de bachelorjaren, ma toch moet ge nog es een masterproef van 20stp maken (ze maken gewoon elk vak 3 stp zoda ze der nog goe veel kunnen zetten). Zo heb ik vorig semester een 24 tal uur les per week (7 vakken), als ik vergelijk met mensen in andere scholen hebben die er 3 of 4 bv. 2de semester zalt ook weer van da zijn. Dus bij ons zie ik wel voordelen 5 jaar te maken, ook kan je de thesis samen met een stage doen (en geen stage verslag, gewoon etzelfde dan nu maar constant opt bedrijf zitten).

Dit komt zo herkenbaar voor.
Meer dan 30 uur les per week, projecten, bachelorproef op 4 (!) studiepunten :rofl:, ...
Vooral de truc om zowat alle vakken, ongeacht hun grootte en hoeveelheid, op 3 SP te zetten omdat ze niet meer weten hoe ze het anders in 1 jaar van 60 SP kunnen steken is heel erg typerend.

@Gothrek: met een beetje geluk komt alle argumentatie wel vanzelf bovendrijven in dit topic zoals nu al aan de gang is. ;)

Gothrek

Legacy Member
@mac

in plaats van flamebaits te plaatsen zou je je beter bezighouden met eens serieus te argumenteren.

mac-bc

Legacy Member
Gothrek zei:
@mac

in plaats van flamebaits te plaatsen zou je je beter bezighouden met eens serieus te argumenteren.

Ik heb het nog speciaal zo algemeen mogelijk uitgedrukt omdat je je niet persoonlijk zou aangevallen voelen.

De argumentatie is trouwens heel serieus, vertel me liever wat er niet serieus aan is.

Master S

Legacy Member
Ik heb aant KaHo gezeten en in mijn masterjaar (elektronica) zaten mijn semesters toch lekker stampvol met 6 vakken per semester en daar dan nog eens die masterproef bij. Sommige vakken waren toch redelijk zwaar voor het aantal studiepunten dat ze er aan gaven.
Als ge dan ziet dat ge bv. bij burgerlijk (elektrotechniek) aan UGent in uw laatste jaar ongeveer 3 vakken per semester hebt + masterproef.

Gothrek

Legacy Member
mac-bc zei:
Ik heb het nog speciaal zo algemeen mogelijk uitgedrukt omdat je je niet persoonlijk zou aangevallen voelen.

De argumentatie is trouwens heel serieus, vertel me liever wat er niet serieus aan is.

De toon, bijna licht spottend, goede op een kinderlijke manier onderlijnen. Zeggen dat ik wat opzoekwerk moet, denegrerend gedrag.

Soit, dat jij weer over Artesis wil beginnen is duidelijk. Ik doe ondertussen burgerlijk (je intrinsieke kwaliteit zijn niet gebonden aan de hogeschool waarvan je afstudeerde) en ik kan goed vergelijken met andere studenten. Op sommige kennisgebieden hebben zij een voorsprong, op andere ik. Zij hebben andere competenties die ik niet heb, en omgekeerd. Maakt mij dat een slechtere ing. of slechtere toekomstige ir.? Ik denk het niet.

Terug ter zake, ik heb soms ook moeten werken als zot op Artesis. En als ik zo vergelijk met mijn medestudenten van Hoge en PiH dan geloof ik niet dat een 5e jaar nodig is. Alles wat nodig is, is gezien op die 4 jaar, een 5e jaar is enkel meer overhead.

Trouwens, naar mijn mening is een echte .ir iemand die zowel de bachelorjaren als de masterjaren afwerkt, niet die via schakels of horizontale instroom ook de ir. titel behaalt. Niet dat het in de praktijk veel verschil zal geven.

mac-bc

Legacy Member
Gothrek zei:
De toon, bijna licht spottend, goede op een kinderlijke manier onderlijnen. Zeggen dat ik wat opzoekwerk moet, denegrerend gedrag.

Dat onderlijnen was om de clue van het verhaal aan te tonen. Omdat er zoveel (té veel) diversiteit zit in de ing-opleidingen is het logisch dat er verschillende meningen zijn.
Dus als jij poneert dat "de opleiding ind. ing." met 4 jaar meer dan genoeg tijd krijgt, kan dit misschien gelden in sommige hogescholen maar dit vormt zeker geen algemene tendens in ind. ing. Integendeel. En ik ben heus niet van plan om de verlenging naar 5 jaar te blokkeren en dus onrechtstreeks nog harder te werken omdat er enkele hogescholen het niet nodig vinden om algemene wetenschappen te doceren in de eerste jaren.

Gothrek zei:
Soit, dat jij weer over Artesis wil beginnen is duidelijk. Ik doe ondertussen burgerlijk (je intrinsieke kwaliteit zijn niet gebonden aan de hogeschool waarvan je afstudeerde) en ik kan goed vergelijken met andere studenten. Op sommige kennisgebieden hebben zij een voorsprong, op andere ik. Zij hebben andere competenties die ik niet heb, en omgekeerd. Maakt mij dat een slechtere ing. of slechtere toekomstige ir.? Ik denk het niet.

Terug ter zake, ik heb soms ook moeten werken als zot op Artesis. En als ik zo vergelijk met mijn medestudenten van Hoge en PiH dan geloof ik niet dat een 5e jaar nodig is. Alles wat nodig is, is gezien op die 4 jaar, een 5e jaar is enkel meer overhead.

Dan heb jij duidelijk m'n argumenten nog niet gelezen. Wat ook de ervaringen mogen zijn van enkele studenten van Hoge(school Gent?) en PiH.

Gothrek zei:
Trouwens, naar mijn mening is een echte .ir iemand die zowel de bachelorjaren als de masterjaren afwerkt, niet die via schakels of horizontale instroom ook de ir. titel behaalt. Niet dat het in de praktijk veel verschil zal geven.

Daar deel ik grotendeels je mening.

Gothrek

Legacy Member
Jouw argumenten zijn dat .ing opleiding al reeds tjokvol zitten?

Of de algemene wetenschapsvakken die niet gedoceerd worden en welke ik al op geargumenteerd heb?

gamer1

Legacy Member
mac-bc zei:
...
Vooral de truc om zowat alle vakken, ongeacht hun grootte en hoeveelheid, op 3 SP te zetten omdat ze niet meer weten hoe ze het anders in 1 jaar van 60 SP kunnen steken is heel erg typerend.
...

:niceone: Dit vind ik een zeer geslaagde samenvatting van de opleiding tot Ing.

En inderdaad ook de bachelorproef stond bij ons op ocharm 3 stp (=75-90u). Denk qua tijd gezien dat we daar toch net iets teveel voor gedaan hebben.

Verlengen naar 5 jaar zou ik goed vinden als ze die extra tijd gebruiken voor de bachelor- en masterproef en extra diepgang in uw keuzerichting. (Extra) stage en andere algemene vakken moeten ze er voor mij niet insteken. Hoewel de officieuze stage (die wat ge verwacht wordt in de zomervakantie tussen 3e en 4e jaar te doen) dan misschien wel in het jaar kunnen plaatsen.

mac-bc

Legacy Member
Gothrek zei:
Jouw argumenten zijn dat .ing opleiding al reeds tjokvol zitten?

Jep, en dit wegens in een ander topic beargumenteerde redenen. Als ik er enkele uit m'n mouw moet schudden:
- Enkele belangrijke docenten uit m'n opleiding geven het zelf toe.
- De visitatiecommissie beschrijft dit in z'n verslag.
- In alle ons omringende landen (zelfs in Wallonië) duren alle gelijkaardige opleidingen 5 jaar.
- Een studiepuntenverdeling die grenst aan het belachelijke voor verscheidene vakken. Met het bekende trucje "zet alles op 3 SP en geen haan kraait ernaar". 4 SP voor de bachelorproef. 1 SP voor een project waar je enkele veelvouden van 25 à 30u in steekt. Om niet aan hun limiet van maximum aantal vakken te komen creëren ze "een vak" waarin Engels, Frans, Economie en bedrijfsbeleid zit. Elk 1.5 SP. Ik heb van economie (die gegeven en geëxamineerd wordt door een prof aan unief) trouwens berekend dat dit bij ons op minder SP staat dan aan de universitaire economische opleiding.
- Een overvol lesrooster, >= 30u/week. Anekdote: Zo sponsorde de hogeschool vorig semester voor een klasactiviteit op een vrije halve dag. Eén iets over het hoofd gezien: die hebben we niet.
- Geen plaats voor stage (waar we cash voor betalen op internationale sollicitatiegesprekken, gehoord uit eerste bron)
- ...

Gothrek zei:
Of de algemene wetenschapsvakken die niet gedoceerd worden en welke ik al op geargumenteerd heb?

Ik heb het niet over de kwaliteit van de afgeleverde ingenieurs maar het tijdsgebrek in de opleiding. Lijkt me nogal wiedes om te aanvaarden dat als je een heel pak minder algemene wetenschappen krijgt dat je meer tijd hebt om de rest van het programma af te werken in 4 jaar...

boostah

Legacy Member
Gothrek zei:
Jouw argumenten zijn dat .ing opleiding al reeds tjokvol zitten?

Of de algemene wetenschapsvakken die niet gedoceerd worden en welke ik al op geargumenteerd heb?

5de jaar zouden dan ook vakken kunnen gegeven worden (bv eerste semester een 5tal en dan 2de semester stage), welke meer specialiseren. Int buitenland hebben wij namelijk het nadeel van nog veel te algemeen te zijn (vb EM kan men dan verder kiezen zoals kaho al doet, maar da wordt ni in elke school gedaan). Alst toch naart univ moet ziek alleen maar voordelen om het op dezelfde manier in te delen.

Gothrek

Legacy Member
mac-bc zei:
- Enkele belangrijke docenten uit m'n opleiding geven het zelf toe.
Argumentiewaarde = 0

mac-bc zei:
- De visitatiecommissie beschrijft dit in z'n verslag.
proof?

mac-bc zei:
- In alle ons omringende landen (zelfs in Wallonië) duren alle gelijkaardige opleidingen 5 jaar.

In alle omringende landen hebben ze een heel ander systeem en geen gesplitste burgerlijk/industrieel opleiding, maar een algemene ingenieur opleiding. Argumentiewaarde = 0

mac-bc zei:
- Een studiepuntenverdeling die grenst aan het belachelijke voor verscheidene vakken. Met het bekende trucje "zet alles op 3 SP en geen haan kraait ernaar". 4 SP voor de bachelorproef. 1 SP voor een project waar je enkele veelvouden van 25 à 30u in steekt. Om niet aan hun limiet van maximum aantal vakken te komen creëren ze "een vak" waarin Engels, Frans, Economie en bedrijfsbeleid zit. Elk 1.5 SP. Ik heb van economie (die gegeven en geëxamineerd wordt door een prof aan unief) trouwens berekend dat dit bij ons op minder SP staat dan aan de universitaire economische opleiding.

SP is zoiets relatief, minder intelligente mensen zullen aan meer uren komen aan mensen die vakken direct snappen en er dus minder tijd voor nodig hebben. Sommige mensen zitten dan ook niet op hun plaats en halen daarmee die uren gekoppeld aan SP naar omhoog. Maar wat jij aanhaalt is op elke hogeschool van toepassing. Ze hebben gewoon hun vakken van vroeger onvergenomen en er op willekeurige wijze een SP aan toegekend. Eigenlijk zou je niet mogen klagen. Je krijgt in 4 jaar tijd een opleiding die je enorm uitdaagt, en die je veel bijbrengt. Waarom dit vertammen en vermakkelijken door het naar 5 jaar te laten gaan? Zodat het niveau afneemt? Het makkelijker wordt?

mac-bc zei:
- Een overvol lesrooster, >= 30u/week. Anekdote: Zo sponsorde de hogeschool vorig semester voor een klasactiviteit op een vrije halve dag. Eén iets over het hoofd gezien: die hebben we niet.

Je wordt dan ook verwacht 40u per week te werken voor school?

mac-bc zei:
- Geen plaats voor stage (waar we cash voor betalen op internationale sollicitatiegesprekken, gehoord uit eerste bron)

Geef die bron dan eens? Stages kan je als je wilt altijd koppelen aan je masterproef als je wat ondernemend ingesteld ben. Zelf heb ik een stage gedaan van 3 maand in China.
Dat sommige stages een pluspunt vormen op je CV sluit ik niet uit, maar dat het een nadeel is om geen stage gedaan te hebben?


mac-bc zei:
Ik heb het niet over de kwaliteit van de afgeleverde ingenieurs maar het tijdsgebrek in de opleiding. Lijkt me nogal wiedes om te aanvaarden dat als je een heel pak minder algemene wetenschappen krijgt dat je meer tijd hebt om de rest van het programma af te werken in 4 jaar...

Die algemene wetenschappelijke vakken worden ingevuld door dingen waar jij nog nooit van gehoord hebt, en geeft een ruimer karakter aan de opleiding. Ipv specialisatie kiest men voor verbreding. Dat heeft zijn voor en nadelen.

mac-bc

Legacy Member
Gothrek zei:
Argumentiewaarde = 0

Dat die richting stampvol zit zeg ik al jaren. De meerderheid die hier ind. ing. aan een goede hogeschool studeert bevestigen dit. Docenten bevestigen dit nu ook, heb ik voor de eerste maal mogen vaststellen dit semester.

Kom dan aub niet af met "argumentatiewaarde=0".

Gothrek zei:

Wat proof? Je hebt nog in een visitatiecommissie gezeten, je zou beter moeten weten waar het staat dan ik. Het is voor iedereen beschikbaar en is te vinden op Vlhora Vlaamse Hogescholenraad. Niet dat ik veel belang hecht aan die organisatie, maar als ze al eens hun mond durven opendoen over het inhoudelijke wil ook al wat zeggen. Dat is namelijk niet van hun gewoonte.

Gothrek zei:
In alle omringende landen hebben ze een heel ander systeem en geen gesplitste burgerlijk/industrieel opleiding, maar een algemene ingenieur opleiding. Argumentiewaarde = 0

Daarom zei ik ook: "in vergelijking met gelijkaardige opleidingen". Erasmus-projecten worden bijvoorbeeld altijd gedaan met ingenieursopleidingen, veelal aan een universiteit, van 5 jaar.

Komt daar nog eens bij dat Wallonië wel effectief ook het systeem heeft van burgerlijke en industriële ingenieurs. En die studeren effectief 5 jaar.

Gothrek zei:
SP is zoiets relatief, minder intelligente mensen zullen aan meer uren komen aan mensen die vakken direct snappen en er dus minder tijd voor nodig hebben. Sommige mensen zitten dan ook niet op hun plaats en halen daarmee die uren gekoppeld aan SP naar omhoog. Maar wat jij aanhaalt is op elke hogeschool van toepassing.

Wat kan mij het schelen op welke hogeschool dat van toepassing is. Ik heb de indruk dat jij altijd denkt dat ik jouw hogeschool wil aanvallen ofzo.

Als iedereen die SP-verdeling trouwens afkeurt kan je moeilijk nog spreken van de mening van minder intelligente mensen. Dit is een algemene tendens.

Gothrek zei:
Ze hebben gewoon hun vakken van vroeger onvergenomen en er op willekeurige wijze een SP aan toegekend.

Willekeurig inderdaad. Verdedig jij die houding?

Gothrek zei:
Eigenlijk zou je niet mogen klagen. Je krijgt in 4 jaar tijd een opleiding die je enorm uitdaagt, en die je veel bijbrengt. Waarom dit vertammen en vermakkelijken door het naar 5 jaar te laten gaan? Zodat het niveau afneemt? Het makkelijker wordt?

Het niveau hoeft daarvoor helemaal niet af te nemen. Enkel de tijdsdruk moet naar omlaag + plaats voor stages en eventuele verdieping.

Gothrek zei:
Je wordt dan ook verwacht 40u per week te werken voor school?

40?! Was het maar waar. Ik kan je verzekeren dat als je 30u les hebt per week, 7 verschillende labo's waarvan de meeste voorbereid en/of verslagen van geschreven moeten worden en 3 projecten dat je aan een PAK hoger komt dan 40u per week hoor.

Gothrek zei:
Geef die bron dan eens? Stages kan je als je wilt altijd koppelen aan je masterproef als je wat ondernemend ingesteld ben. Zelf heb ik een stage gedaan van 3 maand in China.

En wanneer zouden we dat er nog moeten inpassen als je ondertussen nog les krijgt?! De enige oplossing is in de zomervakantie, zoals nu al gedaan wordt. En dan zeggen dat de richting niet vol zit...

Die bron i.v.m. stage is afkomstig van m'n broer, die zelf aan het sollicitatiegesprek deelnam. Toch vrij betrouwbaar me dunkt.

Gothrek zei:
Dat sommige stages een pluspunt vormen op je CV sluit ik niet uit, maar dat het een nadeel is om geen stage gedaan te hebben?

Op internationaal vlak? Wees maar zeker. Vlaanderen staat bekend om z'n vrij sterk theoretische opleidingen maar ook voor z'n gebrek aan praktische bedrijfservaring die studenten in het buitenland wél meegekregen hebben.


Gothrek zei:
Die algemene wetenschappelijke vakken worden ingevuld door dingen waar jij nog nooit van gehoord hebt,

Stoer.

Gothrek zei:
en geeft een ruimer karakter aan de opleiding.

Ik betwijfel dat een directe specialisatie een "ruim karakter" zou geven aan de opleiding. Eerder integendeel.

snake880

Legacy Member
mac-bc zei:
- Geen plaats voor stage (waar we cash voor betalen op internationale sollicitatiegesprekken, gehoord uit eerste bron)
In hogent heb je in de vakantie (juli/augustus/september, periode zelf te kiezen) een maand stage.
Dit zowel voor de overgang tussen 2 en 3 als voor 3 naar 4. Dus we hebben al 2 maand stage.
Of er nog stage is voorzien in het masterjaar weet ik niet.

mac-bc

Legacy Member
snake880 zei:
In hogent heb je in de vakantie (juli/augustus/september, periode zelf te kiezen) een maand stage.
Dit zowel voor de overgang tussen 2 en 3 als voor 3 naar 4. Dus we hebben al 2 maand stage.
Of er nog stage is voorzien in het masterjaar weet ik niet, maar er is bij ons alleszins wel stage.

Jep, dat weet ik. Een vriend van me studeert daar bouwkunde.

Maar dit bevestigt natuurlijk m'n argument dat er geen plaats is voor stage want ze moeten het verplicht in de zomervakantie doen. Iets wat ze overigens doelbewust verzwijgen bij de inschrijving, aldus diezelfde vriend. Mocht dit in het bedrijfsleven plaatsvinden, ik denk niet dat veel werknemers daar zo vlotjes zouden overgaan.

Niet moeilijk dat ing.'s zo gegeerd zijn op de arbeidsmarkt, je mag ze opdragen wat je wil, ze zullen er nooit over zagen.

snake880

Legacy Member
mac-bc zei:
Jep, dat weet ik. Een vriend van me studeert daar bouwkunde.

Maar dit bevestigt natuurlijk m'n argument dat er geen plaats is voor stage want ze moeten het verplicht in de zomervakantie doen. Iets wat ze overigens doelbewust verzwijgen bij de inschrijving, aldus diezelfde vriend. Mocht dit in het bedrijfsleven plaatsvinden, ik denk niet dat veel werknemers daar zo vlotjes zouden overgaan.

Niet moeilijk dat ing.'s zo gegeerd zijn op de arbeidsmarkt, je mag ze opdragen wat je wil, ze zullen er nooit over zagen.
Dat is ook waar, ik doe ook bouwkunde en in oktober kwamen ze bij ons opeens in de les uitleg geven over de stage die wij mochten doen in de vakantie. Iedereen viel compleet uit de lucht:crazy:
Maar aan de andere kant is het beter dan niets, een stage is altijd handig als je werk begint te zoeken.

mac-bc

Legacy Member
snake880 zei:
Dat is ook waar, ik doe ook bouwkunde en in oktober kwamen ze bij ons opeens in de les uitleg geven over de stage die wij mochten doen in de vakantie. Iedereen viel compleet uit de lucht:crazy:
Maar aan de andere kant is het beter dan niets, een stage is altijd handig als je werk begint te zoeken.

Dat is waar. Alleen jammer dat het op die manier moet gebeuren (verzwijgen bij inschrijving en dan vermelden dat je uw zomervakantie mag vergeten). Maar de positie van Hogent is ook te begrijpen natuurlijk. Ze willen goede ingenieurs opleiden die stage gehad hebben maar krijgen er van bovenhand de tijd er niet voor. Dan creëer je zulke situaties natuurlijk.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan