Archief - industrieel ingenieur

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jvc

Legacy Member
mac-bc zei:
Bepaalde unief-richtingen met een 15-tal uur les per week, die geen labo's hebben en hooguit eens een paperke moeten schrijven zijn daar een voorbeeld van. Notabene bestaan die richtingen dan WEL uit 5 jaar en worden gegeven aan het "unief" (*doet een diepe buiging*).
Als je dit vergelijkt met de werkdruk bij ons, en je ziet dan dat wij alles in 4 jaar moeten doen dan begrijp ik niet hoe mensen nog steeds denken dat een uitbreiding naar 5 jaar niet gerechtvaardigd kan zijn.

Of zijn dat de consequenties die je maar gewoon moet aanvaarden omdat je nu toevallig geïnteresseerd bent in een ingenieurs-opleiding?

25h les per week en regelmatig eens een verslag moeten maken is nu ook weer niet zo stresserend hé.

mac-bc

Legacy Member
gilbereke zei:
Denkt gij nu echt dat iedereen ingenieur wil worden?

Neen, maar velen vinden het wel interessant maar wagen het uiteindelijk niet om er een hogere studie mee aan te vatten.

gilbereke zei:
Ik denk dat gij dan toch een ander forum leest dan ik ze. De topics over ind. versus burgelijk zijn hier niet te overzien, evenmin te verheerlijking van beiden en dat ind. toch wel min of meer hetzelfde is als burgelijk, maar wat praktischer en bla bla bla

Uit mijn mond zal je dat alleszins niet horen. Ik besef maar al te goed dat burgerlijk moeilijker is dan industrieel.

gilbereke zei:
Fucking hell

En dan?

Wat wilt ge ? 4 halve dagen en een 5de dag vrijaf?

De lessen zijn niet verplicht en wat gaat ge later doen als ge gaat werken?

4 halve dagen en een 5de dag vrijaf? Alhoewel dit in bepaalde universiteitsrichtingen WEL zo is (ik vraag me af hoe jij daar dan tegenover staat?) zou ik al heel tevreden zijn met eens 1 of 2 HALVE dagen vrijaf, zodat ik tenminste daarin wat tijd krijg om m'n laboverslagen en projecten te maken. Niet dat ik daarmee zal toekomen, maar het zou al een begin zijn. Is dat teveel gevraagd?

gilbereke zei:
Had dan een richting gekozen met weinig les.

Blij dat je dit vermeldt want dit is ook iets wat ik veel te horen krijg. Mijn mening is echter dat je niet "bestraft" moet worden omdat je nu toevallig geïnteresseerd bent in een ingenieurs-opleiding. Integendeel, als we toch zo belangrijk zijn voor de arbeidsmarkt en we zijn toch o zo nodig voor onze industrie zou je zelfs het omgekeerde mogen verwachten. Dat wij 15 uurtjes per week moeten draaien, en dat bepaalde andere richtingen eens mogen werken zoals wij nu doen. Dat zou al veel logischer zijn.

Maar soit, zover wil ik het niet drijven. Dit om maar m'n punt duidelijk te maken.

gilbereke

Legacy Member
mac-bc zei:
Ik ga nu niet beweren dat sommigen een "luilekker-leventje" hebben, maar ik moet toch constateren dat er heel wat richtingen zijn waarvan de werkdruk nog niet tot aan de knieën komt dan aan de werkdruk van ind. ing. of andere ingenieursrichtingen (ir, bio-ir).

Bepaalde unief-richtingen met een 15-tal uur les per week, die geen labo's hebben en hooguit eens een paperke moeten schrijven zijn daar een voorbeeld van. Notabene bestaan die richtingen dan WEL uit 5 jaar en worden gegeven aan het "unief" (*doet een diepe buiging*).
Als je dit vergelijkt met de werkdruk bij ons, en je ziet dan dat wij alles in 4 jaar moeten doen dan begrijp ik niet hoe mensen nog steeds denken dat een uitbreiding naar 5 jaar niet gerechtvaardigd kan zijn.

Maar waarom maakt ge u daar zo druk in?
So what als dat zo is?

mac-bc zei:
Of zijn dat de consequenties die je maar gewoon moet aanvaarden omdat je nu toevallig geïnteresseerd bent in een ingenieurs-opleiding?

In feite wel, want ge hebt vrijwillig gekozen voor uw studierichting.
Als ge weinig les wou, dan had ge maar iets anders moeten kiezen.

PS. als ge al denkt dat wij veel les hebben en het druk hebben dan heb ik hier een tip voor jou: nooit in china of japan (of gans azie) gaan studeren dan... want dat is pas veel les hebben.

mac-bc zei:
Zulke zaken inschatten ben ik inderdaad niet heel erg goed in. Behalve als docenten het letterlijk zeggen natuurlijk, maar meestal doen ze dit niet.

Docenten zeggen het 10% letterlijk en 80% moet ge tussen de regels leren lezen of het opmaken uit hun gedrag. En daar gaan veel mensen de fout in, meestal meiskes.
Die komen dan af met allemaal zaken die totaal niet ter zake doen.
Laats nog tijdens een examen gemerkt: bijna al de meisjes hadden papers van +25tot 50 blz bij terwijl de docent meer dan eens gezegd had dat het slids moesten zijn met het basisschema en summier een uitleg op de slides.
Met wat komen ze dan af: slides (met uitleg op) + een uitgeschreven tekst + extra informatie.
Daar dan nog bij te vermelden dat de uitleg en de uitschreven tekst vol staat met zaken die totaal niet van belang zijn en gewoon weggegooid werk zijn.

En dat docenten het meestal nooit doen? Mijn ervaring leert mij van wel.
Bijna elke docent laat zoiets merken.
Ofwel hebt gij de pech om enkel idiote docenten te hebben.



mac-bc zei:
Tuurlijk zijn er nu mensen die het in 4 jaar doen. De student past zich aan natuurlijk. De vraag is ten koste van wat.

?????

Ge gaat hier toch niet insinueren dat het zo zwaar is dat studenten er depressief enzo van worden ofzo?
Of met een burn out zitten of geen leven buiten school hebben?

Is de richting dan wel weggelegd voor u?


mac-bc zei:
De enigen die dit zullen doen zijn de mensen die nog niet volwassen genoeg zijn om met hun studies om te gaan. Dat is slechts een kleine fractie.

Dat eerste jaar mogen ze trouwens grotendeels behouden. Daar klopte de SP-verdeling nog het meeste had ik de indruk. 2de en 3de jaar met bijkomende projecten is een heel ander verhaal. Over hoe ik de rest zou aanpakken (naar mijn bescheiden mening), staat op de vorige pagina. ;)

Misschien hebt ge de pech op een school te zitten waar de richting ind. ing. slecht georganiseerd is ofzo.

Op welke school zit ge?

Maar algemeen overtuig je mij niet dat het zo moeilijk is dat ge geen "ander" leven kunt hebben buiten school.

mac-bc

Legacy Member
L0$t Pr0PhEt zei:
25h les per week en regelmatig eens een verslag moeten maken is nu ook weer niet zo stresserend hé.

Da's waar.

30u les per week met 2 wekelijkse en 2 14-daagse labo-verslagen gecombineerd met 3 projecten daarentegen is al heel wat meer stresserend. En die labo-verslagen zijn echt wel meer dan zomaar een avondje werk.

jvc

Legacy Member
mac-bc zei:
Da's waar.

30u les per week met 2 wekelijkse en 2 14-daagse labo-verslagen gecombineerd met 3 projecten daarentegen is al heel wat meer stresserend.

Ik had het algemeen over de gehele 4 jaar, ik denk niet dat uw voorbeeld 4 jaar aan een stuk geldt?

mac-bc

Legacy Member
gilbereke zei:
Maar waarom maakt ge u daar zo druk in?
So what als dat zo is?



In feite wel, want ge hebt vrijwillig gekozen voor uw studierichting.
Als ge weinig les wou, dan had ge maar iets anders moeten kiezen.

PS. als ge al denkt dat wij veel les hebben en het druk hebben dan heb ik hier een tip voor jou: nooit in china of japan (of gans azie) gaan studeren dan... want dat is pas veel les hebben.



Docenten zeggen het 10% letterlijk en 80% moet ge tussen de regels leren lezen of het opmaken uit hun gedrag. En daar gaan veel mensen de fout in, meestal meiskes.
Die komen dan af met allemaal zaken die totaal niet ter zake doen.
Laats nog tijdens een examen gemerkt: bijna al de meisjes hadden papers van +25tot 50 blz bij terwijl de docent meer dan eens gezegd had dat het slids moesten zijn met het basisschema en summier een uitleg op de slides.
Met wat komen ze dan af: slides (met uitleg op) + een uitgeschreven tekst + extra informatie.
Daar dan nog bij te vermelden dat de uitleg en de uitschreven tekst vol staat met zaken die totaal niet van belang zijn en gewoon weggegooid werk zijn.

En dat docenten het meestal nooit doen? Mijn ervaring leert mij van wel.
Bijna elke docent laat zoiets merken.
Ofwel hebt gij de pech om enkel idiote docenten te hebben.





?????

Ge gaat hier toch niet insinueren dat het zo zwaar is dat studenten er depressief enzo van worden ofzo?
Of met een burn out zitten of geen leven buiten school hebben?

Is de richting dan wel weggelegd voor u?




Misschien hebt ge de pech op een school te zitten waar de richting ind. ing. slecht georganiseerd is ofzo.

Op welke school zit ge?

Maar algemeen overtuig je mij niet dat het zo moeilijk is dat ge geen "ander" leven kunt hebben buiten school.

We zitten op een verkeerde golflengte.

Jij bekijkt het vanuit het standpunt dat je alles maar moet slikken en aanvaarden zolang je er niet depressief van wordt.

Ik bekijk het in vergelijking met de gemiddelde student over alle opleidingen, daar constateer ik dat wij (en andere ingenieursrichtingen) ver boven het gemiddelde zitten en dan is een 5de jaar zeker gerechtvaardigd.

mac-bc

Legacy Member
L0$t Pr0PhEt zei:
Ik had het algemeen over de gehele 4 jaar, ik denk niet dat uw voorbeeld 4 jaar aan een stuk geldt?

Neen, maar sinds het eerste jaar is het steeds toegenomen. Wat ik daar opsomde was nu van het laatste semester. Ik hou m'n hart al vast voor volgend jaar.

gilbereke

Legacy Member
mac-bc zei:
Neen, maar velen vinden het wel interessant maar wagen het uiteindelijk niet om er een hogere studie mee aan te vatten.

Bha , ik denk dat diegene die het echt willen er wel aan beginnen en zeker nu met de nieuwe bama structuur zullen diegene die eerst afgeschrikt waren en bachelor zijn gaan doen het alsnog proberen met een schakeljaar.



mac-bc zei:
Uit mijn mond zal je dat alleszins niet horen. Ik besef maar al te goed dat burgerlijk moeilijker is dan industrieel.

Ik had het ook niet specifiek over u.
Trouwens niet alles wat ik hier zeg is speciaal tegen u gericht hoor.
Het is ook mijn doel niet om u persoonlijk af te kraken ofzo.

mac-bc zei:
4 halve dagen en een 5de dag vrijaf? Alhoewel dit in bepaalde universiteitsrichtingen WEL zo is (ik vraag me af hoe jij daar dan tegenover staat?) zou ik al heel tevreden zijn met eens 1 of 2 HALVE dagen vrijaf, zodat ik tenminste daarin wat tijd krijg om m'n laboverslagen en projecten te maken. Niet dat ik daarmee zal toekomen, maar het zou al een begin zijn. Is dat teveel gevraagd?

Hoe ik daar tegenover sta: bha ik vloek dan is goed, maar algemeen heb ik daar weinig last van.
Waarom zult ge u nu denken?

Wel daar zijn meerdere redenen voor.
1. ik ga niet naar de lessen die niet nodig zijn om te volgen
2. ik steek geen onnodige tijd in verslagen waarop ge 12 haalt als ge uw best doet of een 14 als ge extreem veel tijd erin steekt en afkomt met 50 blz verslag ipv 10 ofzo. (studenten moeten eens gaan leren hoe docenten vaak punten geven en hoe het systeem werkt)
3. ik streef niet naar een gemiddelde van 16
4. ik maak mij niet meer druk in het feit dat andere met minder moeite dan mij 16 halen of minder les hebben of weet ik veel wat voor voordeel hebben. Dat bezorgt u namelijk alleen maar kopzorgen en minder tijd om iets leuks te doen.


PS. ik werk trouwens ook in het weekend voor school.... Al mijn verslagen maak ik in het weekend.
De week is voor mij chillen: naar de les gaan en als ik geen les heb, doe ik liefst niks anders dan lekker lui zijn.
Die paar uurkes per weekend dat ik dan werk: no problem, dat hoort er bij.




mac-bc zei:
Blij dat je dit vermeldt want dit is ook iets wat ik veel te horen krijg. Mijn mening is echter dat je niet "bestraft" moet worden omdat je nu toevallig geïnteresseerd bent in een ingenieurs-opleiding. Integendeel, als we toch zo belangrijk zijn voor de arbeidsmarkt en we zijn toch o zo nodig voor onze industrie zou je zelfs het omgekeerde mogen verwachten. Dat wij 15 uurtjes per week moeten draaien, en dat bepaalde andere richtingen eens mogen werken zoals wij nu doen. Dat zou al veel logischer zijn.

Maar soit, zover wil ik het niet drijven. Dit om maar m'n standpunt te verdedigen.

Maar waarom moet een richting naar 5 jaar gaan als het in 4 jaar te doen is?

Je straft (financieel en "emotioneel") dan enkel diegene die er in 4 jaar ook doorgeraken!!!

Als ge het in 4 jaar kunt, waarom er dan 5 jaar over doen?

En diegene die het niet in 4 jaar kunnen: ja ze, dat ze het dan in 5 jaar doen!!
Is dat nu zo erg?

Niemand stigmatiseert u omdat ge er een jaar langer over doet.
Enkel idioten en dikke nekken doen dat.


Moest ind. ing. 5 jaar worden dan hoop ik dat ze de richting niet gewoon van 4 naar 5 doen (uithollen) , maar dat ze er effectief een "echt" 5de jaar bijzetten!

Waar ik nog wel heil in zie als scenario is ipv 4 jaar de richting te veranderen in 4 jaar + half jaar stage.

Dat de stage en eindwerktijd die je nu hebt in het 4de jaar dan vervangen wordt door nog meer gespecialiseerde vakken en dat ge dan afstudeert en dan na die 4 jaar een stage en eindwerk doet.

Dan komt er maar een half jaarke bij ipv een gans jaar.

gilbereke

Legacy Member
mac-bc zei:
We zitten op een verkeerde golflengte.

Jij bekijkt het vanuit het standpunt dat je alles maar moet slikken en aanvaarden zolang je er niet depressief van wordt.

Ik bekijk het in vergelijking met de gemiddelde student over alle opleidingen, daar constateer ik dat wij (en andere ingenieursrichtingen) ver boven het gemiddelde zitten en dan is een 5de jaar zeker gerechtvaardigd.


Ja ik weet dat ingenieursstudenten het zwaarder hebben, maar hoort dat er niet bij ?

Moest het "verzwakt" worden zodat meer mensen het kunnen, komt dat de richting dan ten goede?

Trouwens, studenten fysica, wiskunde, geologie, biologie etc... die hebben ook nog deftige uren hoor.
Het zijn vooral de niet wetenschappelijke richtingen die het iets rustiger hebben.



Persoonlijk: als het kan in 4 jaar, dan vind ik dat het goed is zo.




Maar algemeen gezegd naar u toe dan: als ge afstudeert binnen x jaren als ind. ing. wees er dan verdomd trots op dat ge het hebt volgehouden en dat ge ind. ing. geworden zijt !

Ik vertel trouwens liever tegen mijn kinderen of vrienden dat ik elke week veel uren les heb en een zwaar programma heb dan dat ik 7 uurkes les heb per week en verder af en toe is iets moet doen.


Maar realistisch gezien: ik voel niet dat ik "geen" normaal leven kan hebben.
Ookal kan ik bijzelf denken van verdikke die kwiet van hierover die germaanse doet heeft deze week weeral slechts 8 uur les en verder moet hem als "taak" een paar boekskes lezen.

jvc

Legacy Member
gilbereke zei:
Waar ik nog wel heil in zie als scenario is ipv 4 jaar de richting te veranderen in 4 jaar + half jaar stage.

Dat de stage en eindwerktijd die je nu hebt in het 4de jaar dan vervangen wordt door nog meer gespecialiseerde vakken en dat ge dan afstudeerd en dan na die 4 jaar een stage en eindwerk doet.

Dan komt er maar een half jaarke bij ipv een gans jaar.

Daar ben ik wel een voorstander van, stage is iets dat ik miste bij de opleiding.

mac-bc

Legacy Member
gilbereke zei:
Hoe ik daar tegenover sta: bha ik vloek dan is goed, maar algemeen heb ik daar weinig last van.
Waarom zult ge u nu denken?

Wel daar zijn meerdere redenen voor.
1. ik ga niet naar de lessen die niet nodig zijn om te volgen
2. ik steek geen onnodige tijd in verslagen waarop ge 12 haalt als ge uw best doet of een 14 als ge extreem veel tijd erin steekt en afkomt met 50 blz verslag ipv 10 ofzo. (studenten moeten eens gaan leren hoe docenten vaak punten geven en hoe het systeem werkt)
3. ik streef niet naar een gemiddelde van 16
4. ik maak mij niet meer druk in het feit dat andere met minder moeite dan mij 16 halen of minder les hebben of weet ik veel wat voor voordeel hebben. Dat bezorgt u namelijk alleen maar kopzorgen en minder tijd om iets leuks te doen.


PS. ik werk trouwens ook in het weekend voor school.... Al mijn verslagen maak ik in het weekend.
De week is voor mij chillen: naar de les gaan en als ik geen les heb, doe ik liefst niks anders dan lekker lui zijn.
Die paar uurkes per weekend dat ik dan werk: no problem, dat hoort er bij.

Hmm, ik ben er zeker van dat je zelfs met telkens een volledig weekend nog niet toekomt om alle labo-verslagen en projecten af te werken.

edit: als je dan in de week geen klop uitsteekt natuurlijk. Bij mij is het meestal omgekeerd. In het weekend niet veel tijd wegens andere activiteiten (werken, hobby's) dus dan doe ik wel iets maar niet veel en tijdens de week is het dan zotte uren kloppen om alles in orde te krijgen. In die zin vind ik het wel jammer dat ik in vergelijking met andere studenten zo weinig vrij ben tijdens de week, terwijl die mensen in het weekend ook hun hobby's hebben.

gilbereke zei:
Maar waarom moet een richting naar 5 jaar gaan als het in 4 jaar te doen is?

Je straft (financieel en "emotioneel") dan enkel diegene die er in 4 jaar ook doorgeraken!!!

Als ge het in 4 jaar kunt, waarom er dan 5 jaar over doen?

Dan denk ik dat er jaarlijks enorm veel mensen in andere richtingen veel meer financieel en emotioneel gestraft worden... Wat is je mening daarover?

gilbereke zei:
Moest ind. ing. 5 jaar worden dan hoop ik dat ze de richting niet gewoon van 4 naar 5 doen (uithollen) , maar dat ze er effectief een "echt" 5de jaar bijzetten!

Waar ik nog wel heil in zie als scenario is ipv 4 jaar de richting te veranderen in 4 jaar + half jaar stage.

Dat de stage en eindwerktijd die je nu hebt in het 4de jaar dan vervangen wordt door nog meer gespecialiseerde vakken en dat ge dan afstudeerd en dan na die 4 jaar een stage en eindwerk doet.

Dan komt er maar een half jaarke bij ipv een gans jaar.

Dat is ook zo ongeveer mijn visie over een oplossing. Een 5de jaar waar een stage, extra specialisatievakken en nog wat buffer om vooral 2e en 3e bach wat minder druk te maken en de vakken hun waarde teruggeven die ze verdienen.

gilbereke

Legacy Member
L0$t Pr0PhEt zei:
Daar ben ik wel een voorstander van, stage is iets dat ik miste bij de opleiding.

Hebt gij geen stage moeten doen dan?
Wij moeten in principe 60 dagen doen.
Ook niet super veel, maar het is toch al iets.

gilbereke

Legacy Member
mac-bc zei:
Hmm, ik ben er zeker van dat je zelfs met telkens een volledig weekend nog niet toekomt om alle labo-verslagen en projecten af te werken.

Uh? dat kan toch niet?
Op welke school en jaar zit gij nu feitelijk? En welke richting?

mac-bc zei:
Dan denk ik dat er jaarlijks enorm veel mensen in andere richtingen veel meer financieel en emotioneel gestraft worden... Wat is je mening daarover?

Eum, trouwens: hebben die wel 5 jaar ? Zijn de niet exacte wetenschappen geen 4 jaar?

(of toch veel van die richtingen? Of is dat ook al veranderd naar 5 jaar?)




mac-bc zei:
Dat is ook zo ongeveer mijn visie over een oplossing. Een 5de jaar waar een stage, extra specialisatievakken en nog wat buffer om vooral 2e en 3e bach wat minder druk te maken en de vakken hun waarde teruggeven die ze verdienen.

Tja , time will tell zeker wat het uiteindelijk gaat worden.
Alleen: de realiteit heeft geleerd dat het vaak niet zo is.

Met de overstap van 4 naar 5 jaar zijn veel wetenschapsrichtingen compleet uitgehold geweest....
EN ze zijn het nu nog eigenlijk.

Voorbeelden legio daarover trouwens.
Al zullen de studenten die het oude regime niet gekend hebben dit niet kunnen aantonen of niet willen aanvaarden.

gilbereke

Legacy Member
mac-bc zei:
edit: als je dan in de week geen klop uitsteekt natuurlijk. Bij mij is het meestal omgekeerd. In het weekend niet veel tijd wegens andere activiteiten (werken, hobby's) dus dan doe ik wel iets maar niet veel en tijdens de week is het dan zotte uren kloppen om alles in orde te krijgen. In die zin vind ik het wel jammer dat ik in vergelijking met andere studenten zo weinig vrij ben tijdens de week, terwijl die mensen in het weekend ook hun hobby's hebben.

Ik werk max 4 uur per weekend en nog niet eens elk weekend.

jvc

Legacy Member
gilbereke zei:
Hebt gij geen stage moeten doen dan?
Wij moeten in principe 60 dagen doen.
Ook niet super veel, maar het is toch al iets.

Neen, gewoon in het laatste jaar een masterproef.

mac-bc

Legacy Member
gilbereke zei:
Uh? dat kan toch niet?
Op welke school en jaar zit gij nu feitelijk? En welke richting?

Ik denk dat ik er niet ver naast zal zitten hoor... Zit in 3e bach Elektrotechniek aan KaHo.

gilbereke zei:
Eum, trouwens: hebben die wel 5 jaar ? Zijn de niet exacte wetenschappen geen 4 jaar?

(of toch veel van die richtingen? Of is dat ook al veranderd naar 5 jaar?)

Ik denk dat 4 jaar eerder de uitzondering is dan de regel is.

NotoriousP

Legacy Member
Vind ik toch wel raar, ik kom zéker toe met een halve dag/week voor labo verslagen en ik doe chemie...
Meeste labo's bij ons zijn per 2 of per 3 en dan moet je maar 1x om de 2-3 weken een verslag schrijven per labo. Ik denk niet dat ik dit semester 13 verslagen geschreven heb...

gilbereke zei:
Maar algemeen gezegd naar u toe dan: als ge afstudeert binnen x jaren als ind. ing. wees er dan verdomd trots op dat ge het hebt volgehouden en dat ge ind. ing. geworden zijt !

Dit hangt natuurlijk ook af van uw capaciteiten hé, kdenk ni dat ze hier thuis trots zouden zijn moest ik als ing. eindigen.

^MystiQ

Legacy Member
mac-bc, de 4jarige opleiding kan je niet zomaar spreiden over 5 jaar. Er moet dacht ik toch voldaan worden aan 60 studiepunten/jaar. Dus een extra jaar erbij zijn ook 60 studiepunten erbij.

Notorious, hier zijn ze dus al verbaasd dat ik in mijn masterjaar geraakt ben (afkomstig van TSO onderwijs) ^^

mac-bc

Legacy Member
^MystiQ zei:
mac-bc, de 4jarige opleiding kan je niet zomaar spreiden over 5 jaar. Er moet dacht ik toch voldaan worden aan 60 studiepunten/jaar. Dus een extra jaar erbij zijn ook 60 studiepunten erbij.

Zoals ik al aangaf op vorige pagina worden die 60 SP ingenomen door stage, extra specialisatievakken en slechts een stuk om 2e en 3e bach te ontlasten. Als ik zie hoe ze hebben kunnen goochelen met die SP om grotere vakken op minder SP te zetten zal dit ook wel in omgekeerde richting lukken denk ik. ;)

Thomas1989

Legacy Member
^MystiQ zei:
mac-bc, de 4jarige opleiding kan je niet zomaar spreiden over 5 jaar. Er moet dacht ik toch voldaan worden aan 60 studiepunten/jaar. Dus een extra jaar erbij zijn ook 60 studiepunten erbij.

Notorious, hier zijn ze dus al verbaasd dat ik in mijn masterjaar geraakt ben (afkomstig van TSO onderwijs) ^^


Ik zal proberen in je voetsporen te stappen! :niceone:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan