mac-bc zei:
Neen, maar velen vinden het wel interessant maar wagen het uiteindelijk niet om er een hogere studie mee aan te vatten.
Bha , ik denk dat diegene die het echt willen er wel aan beginnen en zeker nu met de nieuwe bama structuur zullen diegene die eerst afgeschrikt waren en bachelor zijn gaan doen het alsnog proberen met een schakeljaar.
mac-bc zei:
Uit mijn mond zal je dat alleszins niet horen. Ik besef maar al te goed dat burgerlijk moeilijker is dan industrieel.
Ik had het ook niet specifiek over u.
Trouwens niet alles wat ik hier zeg is speciaal tegen u gericht hoor.
Het is ook mijn doel niet om u persoonlijk af te kraken ofzo.
mac-bc zei:
4 halve dagen en een 5de dag vrijaf? Alhoewel dit in bepaalde universiteitsrichtingen WEL zo is (ik vraag me af hoe jij daar dan tegenover staat?) zou ik al heel tevreden zijn met eens 1 of 2 HALVE dagen vrijaf, zodat ik tenminste daarin wat tijd krijg om m'n laboverslagen en projecten te maken. Niet dat ik daarmee zal toekomen, maar het zou al een begin zijn. Is dat teveel gevraagd?
Hoe ik daar tegenover sta: bha ik vloek dan is goed, maar algemeen heb ik daar weinig last van.
Waarom zult ge u nu denken?
Wel daar zijn meerdere redenen voor.
1. ik ga niet naar de lessen die niet nodig zijn om te volgen
2. ik steek geen onnodige tijd in verslagen waarop ge 12 haalt als ge uw best doet of een 14 als ge extreem veel tijd erin steekt en afkomt met 50 blz verslag ipv 10 ofzo. (studenten moeten eens gaan leren hoe docenten vaak punten geven en hoe het systeem werkt)
3. ik streef niet naar een gemiddelde van 16
4. ik maak mij niet meer druk in het feit dat andere met minder moeite dan mij 16 halen of minder les hebben of weet ik veel wat voor voordeel hebben. Dat bezorgt u namelijk alleen maar kopzorgen en minder tijd om iets leuks te doen.
PS. ik werk trouwens ook in het weekend voor school.... Al mijn verslagen maak ik in het weekend.
De week is voor mij chillen: naar de les gaan en als ik geen les heb, doe ik liefst niks anders dan lekker lui zijn.
Die paar uurkes per weekend dat ik dan werk: no problem, dat hoort er bij.
mac-bc zei:
Blij dat je dit vermeldt want dit is ook iets wat ik veel te horen krijg. Mijn mening is echter dat je niet "bestraft" moet worden omdat je nu toevallig geïnteresseerd bent in een ingenieurs-opleiding. Integendeel, als we toch zo belangrijk zijn voor de arbeidsmarkt en we zijn toch o zo nodig voor onze industrie zou je zelfs het omgekeerde mogen verwachten. Dat wij 15 uurtjes per week moeten draaien, en dat bepaalde andere richtingen eens mogen werken zoals wij nu doen. Dat zou al veel logischer zijn.
Maar soit, zover wil ik het niet drijven. Dit om maar m'n standpunt te verdedigen.
Maar waarom moet een richting naar 5 jaar gaan als het in 4 jaar te doen is?
Je straft (financieel en "emotioneel") dan enkel diegene die er in 4 jaar ook doorgeraken!!!
Als ge het in 4 jaar kunt, waarom er dan 5 jaar over doen?
En diegene die het niet in 4 jaar kunnen: ja ze, dat ze het dan in 5 jaar doen!!
Is dat nu zo erg?
Niemand stigmatiseert u omdat ge er een jaar langer over doet.
Enkel idioten en dikke nekken doen dat.
Moest ind. ing. 5 jaar worden dan hoop ik dat ze de richting niet gewoon van 4 naar 5 doen (uithollen) , maar dat ze er effectief een "echt" 5de jaar bijzetten!
Waar ik nog wel heil in zie als scenario is ipv 4 jaar de richting te veranderen in 4 jaar + half jaar stage.
Dat de stage en eindwerktijd die je nu hebt in het 4de jaar dan vervangen wordt door nog meer gespecialiseerde vakken en dat ge dan afstudeert en dan na die 4 jaar een stage en eindwerk doet.
Dan komt er maar een half jaarke bij ipv een gans jaar.