Archief - Starten als zelfstandige ITer

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

beryl

Legacy Member
RadicalAtheist zei:
De wet is van najaar 2008, ik ben gestart juli 2008.
Het standpunt van de Belgische fiscus 2008-2012: "software valt niet onder auteursrecht."
Zover reikt hun kennis van auteursrechten, vandaag spreekt de ficus over hun "voortschrijdend inzicht", ze komen inderdaad van erg ver.




Ik eis altijd dat "software-ontwikkelaar" in mijn jobdescriptie staat. De essentie van die job is het maken van software = auteursrechtelijk beschermde assets.
Een sysadmin, scrum master, project manager, ... die maken in essentie geen significante nieuwe assets waarvan het nodig is om de auteursrechten voor over te dragen.

Om een boek te lezen, daarvoor hoef je niet de auteursrechten op het boek kopen, idem voor de meeste types van documentatie, powerpointslides,...

Wat de fiscus wil zien, is een berekening van hoeveel procent van je tijd spendeert aan het maken van die assets die je overdraagt.
Voor "software-ontwikkelaar" kan men het maximum-percentage toepassen, echter ben je teamleader van het software-team, dan is dat percentage al een stuk minder, want meer vergaderingen.

Zo duidelijk was het nu ook weer niet, je zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen dat software een uitvinding is, en dus onder octrooirecht valt en niet onder auteursrecht. Een typische ruling over auteursrechten gaat pagina's lang over het bewijs dat softwareprogramma's onder het auteursrecht vallen, moest het over een boek gaan dat je schrijft zou dat niet het geval zijn. Bovendien was het niet de bedoeling om een fiscaal voordeel aan IT-ers te geven, dus zeker in het begin is het logisch dat de fiscus koos voor de striktere interpretatie waar IT niet van de regeling kon genieten.

beryl

Legacy Member
eniac zei:
Vermoed dat dit voor IT architecten ook geen probleem is?

Code schrijf ik niet, eerder denkwerk & documentatie.

Dat kan wel een probleem zijn, het is enkel de geschreven code (en in mindere mate de documentatie) die beschermd is door het auteursrecht.

sandervdw

Legacy Member
beryl zei:
Dat kan wel een probleem zijn, het is enkel de geschreven code (en in mindere mate de documentatie) die beschermd is door het auteursrecht.
Maar volgens mij bvb wel de datamodellen en klassemodellen. Ben er geen expert in, maar ik gok dat een bepaald percentage zou volgens mij wel lukken, maar niet die 12,5%.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

sandervdw

Legacy Member
Morgen officieel 1 jaar full time als freelancer bezig. Dit jaar ga ik alle kosten eens in een excel bijhouden en kijken hoeveel netto ik nu eigenlijk over houdt.

RadicalAtheist

Legacy Member
Zo duidelijk was het nu ook weer niet, je zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen dat software een uitvinding is, en dus onder octrooirecht valt en niet onder auteursrecht. Een typische ruling over auteursrechten gaat pagina's lang over het bewijs dat softwareprogramma's onder het auteursrecht vallen, moest het over een boek gaan dat je schrijft zou dat niet het geval zijn. Bovendien was het niet de bedoeling om een fiscaal voordeel aan IT-ers te geven, dus zeker in het begin is het logisch dat de fiscus koos voor de striktere interpretatie waar IT niet van de regeling kon genieten.

Het Europees Octrooi-verdag van 1973 sluit expliciet software uit van octrooieerbaarheid.
De software-wet van 1994 stelt software expliciet gelijk aan literaire werken die vallen onder auteursrecht en de conventie van Bern.
De wet van 2008 over het 15%-gunstregime spreekt expliciet enkel over auteursrechtelijke beschermde werken, zonder specifiek job-domein.
QED in 3 lijnen.

Ik heb nog steeds spijt dat ik toen niet naar de rechtbank ben getrokken.

Tronux

Legacy Member
Hier van de boekhouder het advies te geven om te beginnen met auteursrechten in te boeken zonder ruling. Ik maak vrij duidelijk auteursrechtelijk beschermd materiaal, wordt ook zo erkend in contract met opdrachtgever en is duidelijk meer dan die 12.5%. Eventueel nadien nog wel eens een ruling aanvragen.

Die VVPR-bis regeling met de 20% vennootschapsbelasting is toch echt wel een godsgeschenk voor freelancers. Ik factureer gemiddeld zo'n 13000€/maand. Pak dat daar een goeie 6000€ kosten inzitten, dan komt dat (zonder auteursrechten) op 2300 (loon) +320 (forfetaire onkosten) + 7000*0.8*0.85 (dividend) = €7380 netto/maand.

En met 25% auteursrechten (dus aan 15% roerende voorheffing op 50% van het inkomen (forfaitaire kosten aftrek) = 7,5% belastingsdruk) ?
Hoe zit deze forfait in elkaar?

Netto? Wat met de sociale bijdrage van +- 4k per kwartaal op privé of op bedrijf?

beryl

Legacy Member
RadicalAtheist zei:
Het Europees Octrooi-verdag van 1973 sluit expliciet software uit van octrooieerbaarheid.
De software-wet van 1994 stelt software expliciet gelijk aan literaire werken die vallen onder auteursrecht en de conventie van Bern.
De wet van 2008 over het 15%-gunstregime spreekt expliciet enkel over auteursrechtelijke beschermde werken, zonder specifiek job-domein.
QED in 3 lijnen.

Ik heb nog steeds spijt dat ik toen niet naar de rechtbank ben getrokken.

En de fiscale wet die dit regelt verwees enkel naar zaken die onder de auteursrechtenwet vielen, en niet naar de wet die software ook aan die auteursrechten linkte. Bovendien is het niet omdat er in de wet geen beroepen staan dat het de bedoeling van de wetgever niet kan geweest om bepaalde beroepen iets te gunnen (en andere dus niet).

Ik geef je geen ongelijk hé, ik zeg gewoon dat het niet zo clear-cut was zoals het nu achteraf lijkt.

sandervdw

Legacy Member
Tronux zei:
En met 25% auteursrechten (dus aan 15% roerende voorheffing op 50% van het inkomen (forfaitaire kosten aftrek) = 7,5% belastingsdruk) ?
Hoe zit deze forfait in elkaar?

Netto? Wat met de sociale bijdrage van +- 4k per kwartaal op privé of op bedrijf?
Realistisch zou dat maar 12,5% auteursrechten zijn, en dan is het elke maand zo'n 1600 euro netto erbij maar dat gaat natuurlijk ook wel van de winst af.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

vanrumst

Legacy Member
RadicalAtheist zei:
Heeft iemand al eens controle gehad?
Ik alvast nog nooit.

Ik heb al 2x controle gehad. (op 10 jaar)
Wel IT, maar geen consultance.
Zijn toen ook ter plaatse geweest om % inbreng woning te bekijken etc (airco/rolluiken/bureel/...).

buiten wat discuteren over % inbreng van wagen/woning/kosten/gereden km's/... ging het niet echt.

Nineshots

Legacy Member
Voor auteursrecht, moet je daarvoor ook niet kunnen bedwingen bij de klant dat alle geschreven code in jouw bezit blijft? Iets waar toch niet veel klanten aan willen meewerken?

sandervdw

Legacy Member
Nineshots zei:
Voor auteursrecht, moet je daarvoor ook niet kunnen bedwingen bij de klant dat alle geschreven code in jouw bezit blijft? Iets waar toch niet veel klanten aan willen meewerken?

Eigenlijk net niet. Contract tussen vennootschap en klant zegt dat de overdracht van de auteursrechten in de dagprijs gebeurt. Maar, ik ben als natuurlijk persoon de auteur en ik mag dus een vergoeding vragen van mijn vennootschap voor die auteursrechten. Het is dus niet zoals bij bvb muziek dat je per keer dat het gebruikt wordt auteursrechten krijgt, maar eerder voor de verkoop van de auteursrechten dat je geld krijgt.

Anoniem15

Legacy Member
Offertes laten maken voor mijn nieuwe firmawagen, een 520i en een 520d. Vanaf 2020 is de diesel merkelijk fiscaal interessanter dan de benzine. Wat een regeling is me dat toch. Ik zou me dan best een diesel kopen, maar misschien wijzigen de spelregels in 2021 opnieuw en is het juist omgekeerd.

Ik zoek ook nog een tankkaart aanbieder. Ik zou graag kunnen tanken in heel Europa, liefst bij zoveel mogelijk verschillende tankstations.

sandervdw

Legacy Member
Kelderke zei:
Offertes laten maken voor mijn nieuwe firmawagen, een 520i en een 520d. Vanaf 2020 is de diesel merkelijk fiscaal interessanter dan de benzine. Wat een regeling is me dat toch. Ik zou me dan best een diesel kopen, maar misschien wijzigen de spelregels in 2021 opnieuw en is het juist omgekeerd.

Ik zoek ook nog een tankkaart aanbieder. Ik zou graag kunnen tanken in heel Europa, liefst bij zoveel mogelijk verschillende tankstations.
1) zorg dat je zeker dezelfde testcyclus vergelijkt. Zou me wat verbazen dat de diesel zoveel beter uitkomt.
2) neem een Belgische tankkaart (Maes is een aanrader) en als je dan in Europa tankt gewoon inbrengen als kosten?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Nineshots

Legacy Member
Zoek gewoon een internationale tankstation keten die ook in jouw buurt voorkomt.
Mijn ouders hadden vroeger total kaarten, nu is dat esso geworden denk ik. Kom je quasi overal tegen waar je met de auto gaat.

Chris_147

Legacy Member
Kelderke zei:
Ik zoek ook nog een tankkaart aanbieder. Ik zou graag kunnen tanken in heel Europa, liefst bij zoveel mogelijk verschillende tankstations.

Moet je zoveel in het buitenland rijden?
ik heb gewoon een gratis tankkaart bij mijn lokale benzinestation die meestal de beste prijs heeft.
Rij ik in het buitenland, dan breng ik gewoon de bonnetjes binnen.

bulbanos

Legacy Member
Chris_147 zei:
Moet je zoveel in het buitenland rijden?
ik heb gewoon een gratis tankkaart bij mijn lokale benzinestation die meestal de beste prijs heeft.
Rij ik in het buitenland, dan breng ik gewoon de bonnetjes binnen.

Ik ook, je zou enkel de factuur willen hebben om later BTW te gaan recupereren in dat land. Maar dan kost je boekhouder zijn tijd meer dan die paar EUR BTW.

sandervdw

Legacy Member
Ondertussen een jaar bezig. Mezelf hetzelfde loon blijven uitkeren als ervoor.
Extra netto-inkomsten gedurende het eerste jaar:
€9000 auteursrechten & €18000 vooruitbetaalde huur.
Moest ik vandaag al het geld op de rekening uitkeren als dividend (ik weet het, boekhoudkundig klopt dat niet helemaal) komt er nog een €20000 bij.
Komt dus neer op een nettowinst van €47000 op een jaar. Ik snap die verhalen van "ik verdien als zelfstandige amper meer dan als werknemer" toch echt niet.

Radiance

Legacy Member
sandervdw zei:
Ik snap die verhalen van "ik verdien als zelfstandige amper meer dan als werknemer" toch echt niet.
Ik ben nu bijna 5 jaar zelfstandig bezig met een vergelijkbaar resultaat. Ik denk dat mijn totaal aan netto prive inkomsten ongeveer verdubbeld is tov mijn situatie als werknemer, al heb ik het nooit echt uitgerekend. Op dit forum of tov andere zelfstandigen kan ik daar gerust eerlijk over spreken.

Daarbuiten ben ik een stuk voorzichtiger in mijn bewoording. Om een heel aantal redenen:
  • Zichtbaar of onzichtbaar, mensen zijn vaak jaloers over zulke cijfers. Zeker tegenover vaste werknemers bij klanten blijf ik daarom vaag over mijn inkomsten.
  • Nu gaat alles prima en ik heb er voor mezelf vertrouwen in dat dat in de toekomst zo zal blijven. Maar ik houd er in het achterhoofd toch rekening mee dat er ook magere jaren kunnen komen en ik m'n opgebouwde reserve dan ook nodig kan hebben. Dus nu de "grote Jan" uithangen vind ik niet gepast.
  • Zo moeilijk is het allemaal niet, maar ik zou een zelfstandige activiteit toch niet aanraden aan mensen die erg emotioneel zijn / reageren (misschien dat er daarom zo veel freelance ITers zijn :D ). Prijzen onderhandelen, facturen die niet op tijd betaald worden, afrekening van de vennootschapsbelasting van 10.000en EURs die in de bus vallen ...
  • En als laatste wil ik het concept toch ook niet al te erg promoten. Er moeten maar eens een paar rechtzaken van komen van ontevreden "schijnzeflstandigen" die hun "klant / werkgever" aanklagen en het hele systeem kan wel eens in elkaar storen (i.e. klanten die niet meer happg zijn om freelancers). In Duitsland is dit bijvoorbeeld gebeurd.

vanrumst

Legacy Member
sandervdw zei:
Ondertussen een jaar bezig. Mezelf hetzelfde loon blijven uitkeren als ervoor.
Extra netto-inkomsten gedurende het eerste jaar:
€9000 auteursrechten & €18000 vooruitbetaalde huur.
Moest ik vandaag al het geld op de rekening uitkeren als dividend (ik weet het, boekhoudkundig klopt dat niet helemaal) komt er nog een €20000 bij.
Komt dus neer op een nettowinst van €47000 op een jaar. Ik snap die verhalen van "ik verdien als zelfstandige amper meer dan als werknemer" toch echt niet.
Hangt ook van de branche vanaf etc.
Als je sommige zelfstandigen bekijken weet je dat die voor een appel en een ei werken. Of je ziet er nooit klanten etc.
Dan weet je dat dit niet lang houdbaar is.
Je hebt als freelance ook het voordeel dat je zo goed als geen kosten/risico's hebt. Genoeg zelfstandigen die zwaar moeten lenen om machines/materiaal/personeel te betalen, dus moeilijk te vergelijken.

in de freelance IT zal je idd weinig mensen tegenkomen die klagen over hun loon.

eniac

Legacy Member
Zijn hier mensen die een akte voor onbeslagbaarheid gezinswoning hebben laten opmaken? Pro's of contra's? Boekhouder gaf de tip om dit na te vragen bij notaris, notaris gaat dit natuurlijk als een evidentie beschouwen, maar gezien dat voor de notaris extra inkomsten betekent lijkt mij dat ook niet de meest neutrale bron. Daarom hier even navragen.

Verder ook: is dit een kost die door vennootschap kan betaald worden of in privé moet?

edit: overigens, akte oprichting is gisteren geschreven. Hoera :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan