beryl
Legacy Member
RadicalAtheist zei:De wet is van najaar 2008, ik ben gestart juli 2008.
Het standpunt van de Belgische fiscus 2008-2012: "software valt niet onder auteursrecht."
Zover reikt hun kennis van auteursrechten, vandaag spreekt de ficus over hun "voortschrijdend inzicht", ze komen inderdaad van erg ver.
Ik eis altijd dat "software-ontwikkelaar" in mijn jobdescriptie staat. De essentie van die job is het maken van software = auteursrechtelijk beschermde assets.
Een sysadmin, scrum master, project manager, ... die maken in essentie geen significante nieuwe assets waarvan het nodig is om de auteursrechten voor over te dragen.
Om een boek te lezen, daarvoor hoef je niet de auteursrechten op het boek kopen, idem voor de meeste types van documentatie, powerpointslides,...
Wat de fiscus wil zien, is een berekening van hoeveel procent van je tijd spendeert aan het maken van die assets die je overdraagt.
Voor "software-ontwikkelaar" kan men het maximum-percentage toepassen, echter ben je teamleader van het software-team, dan is dat percentage al een stuk minder, want meer vergaderingen.
Zo duidelijk was het nu ook weer niet, je zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen dat software een uitvinding is, en dus onder octrooirecht valt en niet onder auteursrecht. Een typische ruling over auteursrechten gaat pagina's lang over het bewijs dat softwareprogramma's onder het auteursrecht vallen, moest het over een boek gaan dat je schrijft zou dat niet het geval zijn. Bovendien was het niet de bedoeling om een fiscaal voordeel aan IT-ers te geven, dus zeker in het begin is het logisch dat de fiscus koos voor de striktere interpretatie waar IT niet van de regeling kon genieten.
). Prijzen onderhandelen, facturen die niet op tijd betaald worden, afrekening van de vennootschapsbelasting van 10.000en EURs die in de bus vallen ...