Archief - Starten als zelfstandige ITer

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sandervdw

Legacy Member
beryl zei:
Het wordt al aangepakt hé. De verhoging van de uit te keren minimumbezoldiging en de strenge sancties als die bezoldiging niet gehaald wordt zijn er gekomen om dit aan te pakken. Op zich zijn de maatregelen niet zo heel zwaar maar het wil wel zeggen dat dit op de radar van de beleidsmakers zit. Het zou me dan ook niet verbazen dat die belastingen in korte termijn nog gaan worden aangescherpt.
Die regel was een versoepeling he. In ruil daarvoor is er 75k extra winst aan 5% minder belast.

Het zal wel "op de radar" staan, maar dan gaan ze alle KMO's aanpakken en daar zit nogal kiesvee tussen...

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

beryl

Legacy Member
Kelderke zei:
Waarom zou dat überhaupt moeten aangepakt worden?

Ik zeg niet dat het aangepakt moet worden wel dat het aangepakt wordt. En de redenen zijn dat het in de praktijk vaak wel min of meer op een een semi-schijnzelfstandigheid neerkomt, veel freelancers zitten jarenlang binnen dezelfde onderneming en draaien min of meer gewoon mee met de onderneming zoals werknemers dat doen. En op zich is de kritiek niet echt dat dat niet zou mogen, maar dat de situatie niet voldoende scheelt met die van een gewone werknemer om het grote verschil in fiscale behandeling te verantwoorden.

beryl

Legacy Member
sandervdw zei:
Die regel was een versoepeling he. In ruil daarvoor is er 75k extra winst aan 5% minder belast.

Het zal wel "op de radar" staan, maar dan gaan ze alle KMO's aanpakken en daar zit nogal kiesvee tussen...

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

En om ervoor te zorgen dat de typische freelancer daar niet teveel voordeel aan zou doen hebben ze verplicht om een groot deel van de winst als loon uit te keren. De typische KMO heeft van die beperking een pak minder last (betaalt hoe dan ook al meer loon dan nodig aan de bestuurders). Ik vind dat trouwens niet uit hé. Ze hebben zelf meegedeeld dat die regel er gekomen is om de "vervennootschappelijking" om fiscale redenen tegen te gaan.

bruno-dillen

Legacy Member
Dat verhoogde minimumloon vind ik al een zeer terechte maatregel. Daardoor zorgen ze er voor dat je als zelfstandige minder gemakkelijk van twee walletjes kan eten. Als die regel helemaal niet bestond, zou elke zelfstandige zichzelf bijna geen loon uitkeren en daardoor volop profiteren van een aantal sociale voordelen (tegemoetkoming kinderopvang, lage PB op VAA, ...). Het was vroeger schering en inslag dat de kindjes met de rijkste ouders allemaal mee in de rij mochten staan voor een studiebeurs. Die voordelen zijn er nu helemaal uit, wat toch zorgt in een iets gelijker speelveld voor werknemers en freelancers.

Met de huidige regering denk ik niet dat je veel schrik moet hebben voor de opvolging van de schijnvennootschappen. Ik denk dat sommigen het daar zelfs als een ideaalbeeld van de samenleving zien: iedereen zelfstandig. Dat is overigens geen toekomst waar ik naar uit zou kijken. Het overgrote deel van de mensen wenst toch iets meer zekerheid en continuïteit dan een freelancestatuut, niet iedereen is geschikt om zichzelf te verkopen én te blijven presteren. Daarnaast is er ook het risico van de effectieve uitholling van de sociale zekerheden. Kijk maar naar Nederland waar een groot deel van de ZZP'ers (=freelancers) noodgedwongen moet werken voor verschrikkelijke tarieven (€250 per dag is geen uitzondering) én dan dus nog eens alle bescherming missen. Dat is enkel voor werkgevers een uiterst aangenaam scenario, maar dié schijnzelfstandigheid is wel een gevaar.

Nineshots

Legacy Member
bruno-dillen zei:
Het was vroeger schering en inslag dat de kindjes met de rijkste ouders allemaal mee in de rij mochten staan voor een studiebeurs. Die voordelen zijn er nu helemaal uit, wat toch zorgt in een iets gelijker speelveld voor werknemers en freelancers.

Dat lijkt mij vooral een gerucht van jaloerse mensen die verhalen gehoord hebben.
Het zal wel voorgekomen zijn, maar niet zo veel dat het 'schering en inslag' was.

Anoniem15

Legacy Member
Zijn het niet vooral werknemers zonder perspectieven die paal en perk willen stellen aan het freelance statuut? Eerder uit afgunst, zelfde verhaal als bij de bedrijfswagens.

beryl

Legacy Member
Nineshots zei:
Dat lijkt mij vooral een gerucht van jaloerse mensen die verhalen gehoord hebben.
Het zal wel voorgekomen zijn, maar niet zo veel dat het 'schering en inslag' was.

Het komt nog steeds evenveel voor. Die minimumbezoldiging is geen harde verplichting, je betaald gewoon een matige fiscale sanctie en dan is het ok. De aangifte personenbelasting wordt als basis genomen om je inkomen te betalen maar inkomsten zoals dividenden of meerwaarden op aandelen, waar heel wat zelfstandigheden een groot deel van hun inkomen van halen, staan daar niet bij. Bovendien kunnen mensen die via een vennootschap werken meer met hun inkomsten spelen, in de jaren dat je kind op kot zit zet geef jezelf wat minder loon en wat meer dividenden en je hebt, volledig legaal, recht op een studiebeurs.

(en los van de legale manieren verdienen sommige zelfstandigen nog steeds een pak zwart geld, wat uiteraard ook niet meegeteld wordt om te bepalen of iemand recht heeft op een studiebeurs).

Hoeveel het gebeurt kan ik uiteraard ook moeilijk zeggen, maar ik vermoed dat moesten de cijfers gepubliceerd worden het wel courant genoeg zal zijn om de oververtegenwoordiging van zelfstandigen te kunnen zien.

Anoniem15

Legacy Member
beryl zei:
Het komt nog steeds evenveel voor. Die minimumbezoldiging is geen harde verplichting, je betaald gewoon een matige fiscale sanctie en dan is het ok. De aangifte personenbelasting wordt als basis genomen om je inkomen te betalen maar inkomsten zoals dividenden of meerwaarden op aandelen, waar heel wat zelfstandigheden een groot deel van hun inkomen van halen, staan daar niet bij. Bovendien kunnen mensen die via een vennootschap werken meer met hun inkomsten spelen, in de jaren dat je kind op kot zit zet geef jezelf wat minder loon en wat meer dividenden en je hebt, volledig legaal, recht op een studiebeurs.

(en los van de legale manieren verdienen sommige zelfstandigen nog steeds een pak zwart geld, wat uiteraard ook niet meegeteld wordt om te bepalen of iemand recht heeft op een studiebeurs).

Hoeveel het gebeurt kan ik uiteraard ook moeilijk zeggen, maar ik vermoed dat moesten de cijfers gepubliceerd worden het wel courant genoeg zal zijn om de oververtegenwoordiging van zelfstandigen te kunnen zien.

Voer je nu eigenlijk een pleidooi tegen zelfstandigen? Iedereen ambtenaar ofzo?

Vile

Legacy Member
Kelderke zei:
Zijn het niet vooral werknemers zonder perspectieven die paal en perk willen stellen aan het freelance statuut? Eerder uit afgunst, zelfde verhaal als bij de bedrijfswagens.

Er bestaat in België nog altijd een categorie zelfstandigen wiens bijdrage aan de fiscus quasi nihil is. De laatste jaren zijn de controles scherper geworden, maar het kan nog altijd beter ;-). Dat heeft niets te maken met afgunst dat heeft gewoon met maatschappelijke verantwoordelijkheidszin. De Belg moet nog altijd te veel belastingen betalen en krijgt er veel te weinig voor terug. Ik ben ambtenaar en mijn vrouw heeft een mooie functie bij een grote Belgische bank maar wij hebben ook in Spanje een woning (B&B). In Spanje kon je vroeger alles krijgen van de banken om vooral vastgoed te bouwen, maar de tijden zijn daar toch voorbij. Wij krijgen jaarlijks mensen van de fiscus op bezoek, die zijn altijd zeer vriendelijk maar hoe ze daar controleren .. daar kunnen ze hier toch nog iets van leren.

sandervdw

Legacy Member
Vile zei:
Er bestaat in België nog altijd een categorie zelfstandigen wiens bijdrage aan de fiscus quasi nihil is. De laatste jaren zijn de controles scherper geworden, maar het kan nog altijd beter ;-). Dat heeft niets te maken met afgunst dat heeft gewoon met maatschappelijke verantwoordelijkheidszin. De Belg moet nog altijd te veel belastingen betalen en krijgt er veel te weinig voor terug. Ik ben ambtenaar en mijn vrouw heeft een mooie functie bij een grote Belgische bank maar wij hebben ook in Spanje een woning (B&B). In Spanje kon je vroeger alles krijgen van de banken om vooral vastgoed te bouwen, maar de tijden zijn daar toch voorbij. Wij krijgen jaarlijks mensen van de fiscus op bezoek, die zijn altijd zeer vriendelijk maar hoe ze daar controleren .. daar kunnen ze hier toch nog iets van leren.
Maar, als ambtenaar ben je dan ook bereid om uw beter pensioen op te geven, en uw extra verlofdagen?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Vile

Legacy Member
sandervdw zei:
Maar, als ambtenaar ben je dan ook bereid om uw beter pensioen op te geven, en uw extra verlofdagen?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Als iedereen een correcte bijdrage wil leveren aan de fiscus heb ik daar geen problemen mee. Alles wat wij verdienen controleren ze in België en Spanje.

En extra verlofdagen verklaar u eens nader aub? Mijn vrouw is kaderlid bij een banken en heeft meer verlofdagen dan ik? Al weet ik dat ik in vergelijking met werknemers die werken bij KMO's of kleine zelfstandigen niet mag klagen.

sandervdw

Legacy Member
Vile zei:
Als iedereen een correcte bijdrage wil leveren aan de fiscus heb ik daar geen problemen mee. Alles wat wij verdienen controleren ze in België en Spanje.

En extra verlofdagen verklaar u eens nader aub? Mijn vrouw is kaderlid bij een banken en heeft meer verlofdagen dan ik? Al weet ik dat ik in vergelijking met werknemers die werken bij KMO's of kleine zelfstandigen niet mag klagen.

Mijn vriendin is ook ambtenaar, heeft 40 dagen verlof met een 38-uren week. Daarnaast is elke minuut overuren op te pakken als recup. De personen die naar het buitenland moeten (N-Z samenwerking) krijgen maar liefst 24u/dag als werk geteld. Ipv 7u36 te werken, moeten ze maar 7u30 werken. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Kort samengevat 50-60 dagen verlof is geen uitzondering.

Eenzelfde profiel in privé heeft er 20.

Vile

Legacy Member
sandervdw zei:
Mijn vriendin is ook ambtenaar, heeft 40 dagen verlof met een 38-uren week. Daarnaast is elke minuut overuren op te pakken als recup. De personen die naar het buitenland moeten (N-Z samenwerking) krijgen maar liefst 24u/dag als werk geteld. Ipv 7u36 te werken, moeten ze maar 7u30 werken. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Kort samengevat 50-60 dagen verlof is geen uitzondering.

Eenzelfde profiel in privé heeft er 20.

'k Weet dat ook wel, soms is dit wat overdreven ik zal dit niet ontkennen. Maar politiekers die hele tijd op de ambtenarij zitten te spuwen krijgen dit ook allemaal ze en nog veel meer voordelen ..

sandervdw

Legacy Member
Vile zei:
'k Weet dat ook wel, soms is dit wat overdreven ik zal dit niet ontkennen. Maar politiekers die hele tijd op de ambtenarij zitten te spuwen krijgen dit ook allemaal ze en nog veel meer voordelen ..

Maar datzelfde geldt nog veel harder tov alle regels die voor werknemers worden toegepast...

Chris_147

Legacy Member
Even een vraagje: weten jullie hoeveel tussenfirma's rekenen?
Ik krijg nu namelijk een klant die me rechtstreeks wil inhuren, maar weet niet goed hoeveel ik moet vragen.
Ik weet mijn dagprijs naar de tussenfirma, maar niet de prijs bij eindklant.

1 potentiële tussenfirma was daar vrij eerlijk in (denk ik toch), die zeiden: 5€ per uur, dus 40€ per dag.
Maar die zaten qua prijs per uur een pak hoger dan waar ik nu zit.
Dus ik weet niet of ik dat kan doortrekken.

Renegadexxripxx

Legacy Member
De marge van de tussen firma per uur was dan 5 euro? Dat lijkt mij weinig...

sandervdw

Legacy Member
Chris_147 zei:
Even een vraagje: weten jullie hoeveel tussenfirma's rekenen?
Ik krijg nu namelijk een klant die me rechtstreeks wil inhuren, maar weet niet goed hoeveel ik moet vragen.
Ik weet mijn dagprijs naar de tussenfirma, maar niet de prijs bij eindklant.

1 potentiële tussenfirma was daar vrij eerlijk in (denk ik toch), die zeiden: 5€ per uur, dus 40€ per dag.
Maar die zaten qua prijs per uur een pak hoger dan waar ik nu zit.
Dus ik weet niet of ik dat kan doortrekken.

10-15%

Anoniem19

Legacy Member
Chris_147 zei:
Even een vraagje: weten jullie hoeveel tussenfirma's rekenen?
Ik krijg nu namelijk een klant die me rechtstreeks wil inhuren, maar weet niet goed hoeveel ik moet vragen.
Ik weet mijn dagprijs naar de tussenfirma, maar niet de prijs bij eindklant.

1 potentiële tussenfirma was daar vrij eerlijk in (denk ik toch), die zeiden: 5€ per uur, dus 40€ per dag.
Maar die zaten qua prijs per uur een pak hoger dan waar ik nu zit.
Dus ik weet niet of ik dat kan doortrekken.

Bij mij is dat blijkbaar rond de 15-20%

SharkyXTS

Legacy Member
Zijn er hier die specifieke maatregelen hebben genomen om bij een scheiding te vermijden dat de wederhelft met de helft van het vermogen van de vennootschap aan de haal kan gaan? Mijn boekhouder liet mij weten dat als je al enkele jaren samen bent, je hier niet volledig beschermd tegen bent zelfs bij het opstarten van een BVBA waarvan je zelf 100% van de aandelen hebt. In praktijk is het blijkbaar niet zo ongewoon dat een vrederechter een 50-50 regeling oplegt ingeval men er onderling niet uitgeraakt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan