Archief - Telenet-installateur

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

t416199

Legacy Member
[B]Rocketeer;12974403 zei:
Auw.
Zo duur was het hier ook weeral niet.

Wa hebde daarvoor moeten doen :D

Een storing, mens was te lui voor da pakket zelf te installeren, zelfs nog niet opengedaan. verkoop devolo set + 1addaptor (150€) dan nog verplaatsing 50€
en de rest aan werkuren, was ne quattro install. Normaal zou ik de moeite willen doen om de coach te contacteren en er nen hulp bij DIY van te maken (gratis voor de klant) maar als ge zelfs te lui zij om de doos opentedoen ga ik die moeite ook ni doen ze.

[B]Rocketeer

Legacy Member
Inderdaad klopt.
Ja das eigenlijk wel de nieuwe zet van Belgacom (en nen tip voor de mensen).

DIY bestellen, het niet kunnen en naar Belgacom vragen voor hulp.
Bij mono of duo is het dachtek gratis da ze het voor u komen installeren dan.

En als ge vanaf het begin nen technieker stuurt (geen diy besteld) is het betalend.


Snappen wie snappen kan :D

wproost

Legacy Member
Aantal keren dat ik een MBI heb aangemaakt kunde op 1 hand tellen bij mij ze, maar das mn goei voornemen voor maart ^^ meer MBI!

Vandaag weer ramp (terug full). Klant had niks meer, bleek voeding te zijn, na de 4de keer te vervangen en dus na 4 keer te herjumperen en op en af naar de centrale te rijden was alles ok op de KVD maar ni bij de klant, verspreiding ook nog slecht :doh: kan morgen terug ffs en ik sta in antwerpen, kank nog 40km over ent weer rijden ook (wss gewoon om te constateren dat het voor de lassers is) :sad: en IDC wou mn regio ni verandere (waarom ni eigenlijk how hard can it be)

[B]Rocketeer

Legacy Member
Kleine tip voor da ge ni over en weer moet.

Laat uw verspreiding los aan de KVd.
Doe jumpering in centrale, doe een vrs.

Bij slechte vrs, vraag nieuwe kabel en trek gewoon jumper in centrale.
Doe opnieuw vrs,... tot je een goed testresultaat hebt.

Op da punt weette dat de voeding goed is.

Zet er nu uw verspreiding bij.
Indien slechte meting en geen VDSL: nieuwe verspreiding.
Indien slechte meting en VDSL -> lassers, want moet op rechtstreekse paar staan (geldt btw niet voor invoerkabels die meer als 2 paar zijn ;))


Maar aan uw uitleg te horen kwam het dsl signaal vanuit de centrale.
Indien VDSL, check ook ff de poort.
Kom er bij de uitgaande poort geen kiestoon uit of slechte meting (nog niet op verspreiding aansluiten) -> slechte vdsl poort


P.S.: IDC verandert niet zomaar uw regio.
Ik heb 3 weken liggen zagen voor andere regio.
En normaal zit ik als ik opnieuw mag werken (misschien volgende week) opnieuw in antwerpen.
Like WTF, ik wil in mijn regio blijven zoals afgesproken.

wproost

Legacy Member
[B]Rocketeer;12975627 zei:
Kleine tip voor da ge ni over en weer moet.
Laat uw verspreiding los aan de KVd.
Doe jumpering in centrale, doe een vrs.

Bij slechte vrs, vraag nieuwe kabel en trek gewoon jumper in centrale.
Doe opnieuw vrs,... tot je een goed testresultaat hebt.

Op da punt weette dat de voeding goed is.

Zet er nu uw verspreiding bij.
Indien slechte meting en geen VDSL: nieuwe verspreiding.
Indien slechte meting en VDSL -> lassers, want moet op rechtstreekse paar staan (geldt btw niet voor invoerkabels die meer als 2 paar zijn ;))
Ne VRS laat niet altijd (volgens mij zelfs zelden) zo'n fout zien toch? Tenzij er echt een onderbreking of kortsluiting of whatever is (btw: aderpaaridentificatie kwam wel door, maar geen kiestoon, en de VRS was goed zelfs met verspreiding bij...) Gewoon dikwijls dikke rommel ja :crazy: zelfs van de TSI klopte geen reet, verpsreiding kwam ergens 15 huizen verder binnen dus kweet nieens of hij rechtstreeks loopt. Morge gwn juiste paar oppiepen waar hij zit en aansluiten ja.

Maar aan uw uitleg te horen kwam het dsl signaal vanuit de centrale.
Jep adsl

Like WTF, ik wil in mijn regio blijven zoals afgesproken.
Idd, was het maar fucking waar..

Enig idee btw wat de oorzaak kan zijn van "wel inkomende gesprekken maar geen uitgaande"? Want dat hebben ze ook.. tis echt een ramp

ElToro

Legacy Member
[B]Rocketeer;12973972 zei:
Full Installs brengen idd goed op, full repairs niet.

Bij pila als echt fout gaat (al meerdere malen gehad):
1) slechte VN
2) voedingskabel meerdere malen slecht
3) bij klant geen TF2007 aanwezig (VDSL2)
4) klant zijn binneninstallatie verkeerd aangesloten door vorige technieker

Dan ist feest.
Ik kan u gerust zeggen: bij pila binnen het half uur opgelost -> dan hebde de goei storingen
Anders...

En inderdaad bij pila zitten er wel wat bedrijven/rusthuizen tussen waar soms toch eens goed moet kijken hoe het daar in elkaar zit.


En vergeet het van: kiestoon = alles ok -> veel gemaakte fout ven de full mannen ;)
Maar dat heeft meer te maken met de opleiding van Belgacom: Direct opleiding voor alles, i.p.v. eerst wat maanden mee te draaien in de pila om nadien door te groeien naar full.

---------------------------------------------------------------------------------------
Ook gehad bij ne winkel.
Op zelfde lijn staat: ADSL, alarm, bancontact en telefoon.

Bleek dat ieder daar gewoon zijn ding deed (mensen van IT, mensen van alarm,...)
Dan ineens storing. Man, heeft dienen klant een factuur gekregen van de uren die ik daar geklopt heb om uit te zoeken en alles correct aan te sluiten :)


P.S: Tis tegenwoordig precies weer feest voor hiq enzo.

Mja inderdaad, de nieuwe mannen die met mij zijn meegegaan voor full opleiding hebben mss een maandje pila gedaan. Die wisten meestal amperhand hoe ge een jumper trekt, hoe ge vdsl2 aansluit, wat isdn is :rofl:

Pila storingen kunnen indd ontzettend kut zijn, maar meestal is het wreed simpel.

Vandaag trouwens nog een grappige klant gehad. Die haar aansluitpunt waar het NTP moest komen was in een koker, enkel bereikbaar via een luik achter een spiegel in de douche. :lol: Meer dan een half uur naar lopen zoeken.

En eentje waar telenet de kabel had doorgeknipt die dan uiteraard in een valse muur was gevallen. Vissen maar.

Den HIQ is altijd al een ramp geweest.
Hoe ze het doen weet ik niet, maar er is altijd wel één tool da ni werkt. :cry:

Sh1mt

Legacy Member
Redelijk kalme dag. Opschorting van install in diksmuide, storing in ieper (splitter zat verkeerd), opdracht in wervik om decoder te vervangen (wat niet eens nodig was, madam had bij kuisen kabel uit tv port gehaald en teruggestoken in pc port), kortrijk kvd trekken & desselgem storing (klant had geen splitter geplaatst).

Ohja, tenminste meer tijd om met sandy en geert over't weer te praten ^^

*ps: ze zouden beter topic title veranderen naar telenet/belgacom installateur ;o

1CEZ

Legacy Member
voor zover ik weet plaatsen de blauwe vrienden geen enkel bbox? paar keer tegen gekomen dat er ne belgacom tv doos bij de klant gewoon stof staat te pakken omdat ze die niet kunnen aansluiten en bgc gene tech wil sturen rofl, service is anders daar

Sh1mt

Legacy Member
1CEZ zei:
voor zover ik weet plaatsen de blauwe vrienden geen enkel bbox? paar keer tegen gekomen dat er ne belgacom tv doos bij de klant gewoon stof staat te pakken omdat ze die niet kunnen aansluiten en bgc gene tech wil sturen rofl, service is anders daar

typisch, weer eentje die "my company"-minded is :ironic:

van uw gele vrienden kan ik helaas hetzelfde zeggen: Install vrijdag in de avond (late shift, 19u ofzo) gepland. Krijg'k opeens telefoon dat ie geen werk meer heeft en eerder wilt afkomen, 14u. no prob, bel vriendin, ze gaat naar appartement. was die in alle staten gehaast met install, helft was niet installed + de kabels die wel aangesloten waren zaten verkeerd. tkon niet rap genoeg gaan om't weekend vroeg te laten beginnen.. (terwijl ie om 14u ipv 19 af kwam)



My point:
Het heeft geen zin om hier te posten van bgc dit telenet dat, in ieder bedrijf zitten er wel een paar rotte appels die uiteindelijk toch buitenvliegen.
Karakter en inzet van mensen is iets wat niet geforceerd kan worden, de dag van vandaag moet een klant gewoon geluk hebben dat je iemand met ervaring binnenkrijgt en niet een knoeier :)

bulleke1

Legacy Member
Idd, was het maar fucking waar..

Enig idee btw wat de oorzaak kan zijn van "wel inkomende gesprekken maar geen uitgaande"? Want dat hebben ze ook.. tis echt een ramp

--->>> kan aan de telefoon liggen , kan aan los contact in de ntp , of waar er veel niet aan denken dat de invoer crap is , heb als technieker er is met een lasser over gehad , zelfs met goede vrs en biq , kan een invoer toch slecht zijn bv de bliksem is in de grond geslagen heeft de draden in de verspreiding doen smelten, en geeft toch nog goede vrs en biq , maar eigenlijk is de invoer slecht, dat is de uitleg van die lassers.

zelf heb ik moeite met storingen die als klacht hebben onderbrekingen, je vraagt nieuwe vn aan , dan nieuwe voeding , je neemt een nieuwe verspreiding , je veranderd in de utp kabel het paar van de invoer , je plaats ntp , en dan twee dagen nadien zie je die storing in awt terug en daar gaan je punten :s

[B]Rocketeer

Legacy Member
Soms kan veranderen naar een VN ook een slechte VN zijn.
Heb gehoord dat vb in wetteren den helft van de VN's slecht zijn (van belgacom technieker die daar veel staat).

Dus een andere vn aanvragen heeft inderdaad soms nog steeds selcht resultaat.
Onderbrekingen en toch groene biq test of goede vrs... slechte vn. (indien telefoon goed is)

Nieuwe aanvragen en aan de klant melden om het af te wachten.
Meer kan je echt niet doen (indien de binneninstallatie uiteraard volledig goed is aangesloten).

Wat onder de grond fout is, is niet ons probleem.
Als ge weet dat er vb al 3 techniekers zijn geweest die dsl, voeding, verspreiding en vn hebben verandert, dan kunde nen cab-expert laten komen (aanvragen via zelfde nummer als lassers).

Heb het ook al voorgehad met een bedrijf waarbij hun internet af en toe voor een paar uur weg was.
groene biq, vorige techniekers alles al verandert enzo...


@wproost: vrs via de gsm is de meest acurate meting die ik tot nu toe weet -> biq is bucht.

Ge kunt idd meten dat de kabel goed is -> x-aantal megaohm.
Aderpaar identificatie opzetten en zien dat hij goed toekomt.

Trouwens aderpaaridentificatie zit op beide aders, dus als er 1 van de 2 onderbroken is, zal de enen wel toekomen, de ander niet.


VRS via gsm weet meestal wel of er een ader is onderbroken of niet.
Dat is pila en de minst toffe versie ervan.

Sluiten beide aders aan elkar aan en doe een test. Dan moet die kortsluiting als meting geven.
Anders is het paar onderbroken :)

bulleke1

Legacy Member
iemand die weet wat die dit betekent in mijn wb voor morgen staat bij ts NLI MET RES POORT,GEEN DATA IN DE AANVRAAG ? SUBRACK 13/01 mod+ in LDC 000 VRIJ, KAART 0009 AK409
heen stijl klem 31 207 .... maar is wb zonder data gewoon eenvoudige pstn instalatie morgen eerst maar naa iac bellen denk ik

[B]Rocketeer

Legacy Member
Geen idee.
Gewoon uw wb afwerken en geen vragen stellen.
Van al de rest komt miserie :p

t416199

Legacy Member
bulleke1 zei:
Idd, was het maar fucking waar..

Enig idee btw wat de oorzaak kan zijn van "wel inkomende gesprekken maar geen uitgaande"? Want dat hebben ze ook.. tis echt een ramp

Ik heb dit ookal 2keer gehad, de eene keer kwam dit omdat de klant zijn vrouw een beperking had aangevraagd voor buitenbellen. en de andere keer kwam dit omdat de klant zijn tel. rekening niet betaald had. Bij zo'n gevallen contacteer ik dtree om te vragen of de instellingen vd lijn wel ok zijn.

ElToro

Legacy Member
bulleke1 zei:
Enig idee btw wat de oorzaak kan zijn van "wel inkomende gesprekken maar geen uitgaande"? Want dat hebben ze ook.. tis echt een ramp

Kan eventueel een probleem met een carrier preselect zijn oid.
Ben het al een aantal keer tegengekomen bij klanten dat er nog zo'n bakje van telenet hing die automatisch een carrier preselect deed.

wproost

Legacy Member
Kheb hem kunnen afmelden voor de lassers, wel deftig veel tijd aan verscheten...

Vandaag 2 klanten.. Eerste klant een apotheek met een hele ICT infrastructuur. Install gedaan, uur gewacht op een technieker van dat apothekersysteem, alles OK.
Daarna in't shoppingcenter, WAT EEN RAMP. Die hebben een eigen LDC in de kelder, en een paar "KVD's" verspreid over het gebouw. 3 uur aant zoeken geweest, uiteindelijk laten wegpakken. Die vaste techniekers die daar stonden zijn blijkbaar eruit aan het gaan.

Over 2 weken een week economisch werkloos.. het zat eraan te komen. Iemand een idee wat het gevolg hiervan is buiten thuis moeten zitten? (qua pree, en verlof - telt dit als een gewerkte dag etc). En is het een probleem dat ik vorig jaar pas begonnen ben met werken?

EDIT: blijkbaar 75% van het brutoloon met een max van 1.650 euro bruto..
En google: "Je kan, als schoolverlater, onmiddellijk aanspraak maken op uitkeringen tijdelijke werkloosheid."
"Zowel voor het pensioen als voor de berekening van het vakantiegeld en het aantal vakantiedagen, worden dagen van economische werkloosheid beschouwd als dagen waarop gewoon werd gewerkt."

ElToro

Legacy Member
Gij wacht een uur daarop?
Ik zorg gewoon dat de lijn werkt en dan ben ik weg ze :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan