1% eigenaar en hoofdelijk aansprakelijk

Proeterke

Member
Heb eigenlijk weinig informatie .. Sorry daarvoor.

Ik wil een bvba oprichten maar toch zoon mede eigenaar maken - ook al studeert hij nog.
Kan hij dan bv voor 1% eigenaar in de zaak worden ?
Wat is zijn statuut in dit geval ?
Kan ik dit op een of andere manier boekhoudkundig aanwenden om hier voordeel uit te halen ?
Welk(e) voorde(el)en zijn mogelijk ?
Welk(e) nade(e)l(en zijn mogelijk ?

Wie kan me hier een beetje in wegwijs maken ?

Dank,

Eeuh....
bvba bestaat al een tijdje niet meer...
Dit lijkt me eerlijk gezegd weer zo een vraag van hoe steek ik mijn zoon erin om minder belasting te betalen...

Eigenlijk heel eenvoudig, wanneer je zoon effectief bijdraagt in het genereren van omzet en hopelijk winst in de zaak, kan je hem bijvoorbeeld betalen.
Maar dat brengt geen geld op voor de vennootschap hé, geld uitgeven bespaart je misschien belastingen, maar wanneer je het niet uitgeeft doe je nog steeds meer profijt, zelfs al betaal je wat meer belasting...

Als je hem 1% van de aandelen geeft dan is hij aandeelhouder, niets meer of minder, net zoals je aandeelhouder bent in Microsoft wanneer je er aandelen van koopt.

Zoals gezegd , hij studeert nog, draagt niks bij aan de omzet van de zaak.
Het zou misschien kunnen zijn dat ik dankzij hem nog een extra lease kan afsluiten ? is zoiets mogelijk ?

Het zou misschien kunnen zijn dat ik dankzij hem nog een extra lease kan afsluiten ? is zoiets mogelijk ?
Alles is mogelijk, zolang je het kan verantwoorden.
Zoals hierboven gezegd, gewoon met een boekhouder eens samenzitten, want volgens mij wordt niet het volledige verhaal verteld. “Extra lease”, “hoofdelijk aansprakelijk” … 🤔

In een bv is niemand hoofdelijk aansprakelijk. Behalve als via de rechtbank fouten kunnen bewezen worden van de bestuurder(s).

Alles is mogelijk, zolang je het kan verantwoorden.
Zoals hierboven gezegd, gewoon met een boekhouder eens samenzitten, want volgens mij wordt niet het volledige verhaal verteld. “Extra lease”, “hoofdelijk aansprakelijk” … 🤔

Lijkt me een verhaal zoals bij Temptation Megan die ook mee in de zaak ging zonder dat ze er zelf iets deed. Achteraf is ze dan mee veroordeeld voor de fraude van hare pa.

Voor een BV heb je geen tweede vennoot nodig, dus waarom zou je je zoon er bij zetten?

Lijkt me een verhaal zoals bij Temptation Megan die ook mee in de zaak ging zonder dat ze er zelf iets deed. Achteraf is ze dan mee veroordeeld voor de fraude van hare pa.

Voor een BV heb je geen tweede vennoot nodig, dus waarom zou je je zoon er bij zetten?
Was dat die in de pastabar (in Ninove als ik het mij goed herinner)? 😁

Alles is mogelijk. Of het legaal is en het bij de fiscus gaat passeren is een andere zaak.

Dergelijk financieel advies is niet gratis. Maar een goede boekhouder verdient zijn factuur meer dan dubbel terug ;)

Wat zou er hier illegaal aan zijn? Kinderen een paar aandelen geven wordt heel vaak gedaan hoor. Nog nooit gehoord dat de fiscus hier over struikelt.
Er is helemaal geen verplichting om als aandeelhouder actief mee te werken in de vennootschap.

Spreek gewoon eens met een boekhouder, je gaat daar beter advies krijgen ;)

Het extra lease verhaal kan wel iets tricky zijn, bedoel je een auto? Dan gaat er ook extra VAA moeten bij komen.

Wat zou er hier illegaal aan zijn? Kinderen een paar aandelen geven wordt heel vaak gedaan hoor. Nog nooit gehoord dat de fiscus hier over struikelt.
Er is helemaal geen verplichting om als aandeelhouder actief mee te werken in de vennootschap.

Spreek gewoon eens met een boekhouder, je gaat daar beter advies krijgen ;)

Het extra lease verhaal kan wel iets tricky zijn, bedoel je een auto? Dan gaat er ook extra VAA moeten bij komen.

Zijn vraag is veel meer het tweede deel :p.
Zakgeld/VAA geven aan de kleine terwijl die niks doet in de vennootschap maar puur enkel omdat die 1% van de aandeel heeft. Enfin, zijn kernvraag is deze : "Kan ik dit op een of andere manier boekhoudkundig aanwenden om hier voordeel uit te halen?"

Geen probleem dat iemand 1% eigenaar wordt
Wel een probleem om die een loon en loonvoordelen ("een extra lease") te geven terwijl die niets doet in de vennootschap. Artikel 49 blijft bestaan.

Voor een wagen oid hoeft hij zelfs geen aandeelhouder te worden, hij kan gewoon mede-zaakvoerder zijn. Dat kunnen aanwenden om er voordeel uit te halen ? Tuurlijk.
Maar gaat de fiscus dat leuk vinden als je controle krijgt ? Da's een ander verhaal. Dat moet je maar voor jezelf uitmaken of je het risico wilt lopen. Als ze erover vallen, is het ook de duurste van de 2 auto's die ze eruit gaan gooien, mogelijk ook iets om in je achterhoofd te houden.

Heb eigenlijk weinig informatie .. Sorry daarvoor.

Ik wil een bvba oprichten maar toch zoon mede eigenaar maken - ook al studeert hij nog.
Kan hij dan bv voor 1% eigenaar in de zaak worden ?
Wat is zijn statuut in dit geval ?
Kan ik dit op een of andere manier boekhoudkundig aanwenden om hier voordeel uit te halen ?
Welk(e) voorde(el)en zijn mogelijk ?
Welk(e) nade(e)l(en zijn mogelijk ?

Wie kan me hier een beetje in wegwijs maken ?

Dank,
los van wat al gezegd is:
Besef goed dat hem zaakvoerder maken (<> eigenaar) er ook voor zorgt dat hij geen aanspraak kan maken op werkloosheidsuitkeringen, tenzij in héééééél uitzonderlijke gevallen (normaal niet van toepassing).

Terug
Bovenaan