20kg cocaïne in ouderlijke woning voorzitter Vlaamse Jeugdraad

Al eens twintig kilo omhoog geheven?
Doe toch eens normaal...
al eens het volume van 20kg lood gezien? Ik zie totaal niet hoe het gewicht ertoe doet, als het in een sportzak kan valt het niet op, raad jij eens hoeveel kg cocaine in deze sportzak zit

a92a17c6-bd38-4f95-a058-c4e5870a2634

20 kg is belachelijk.
>1 miljoen euro is betere maatstaf.

Wie gaat er nu een miljoen euro ergens achterlaten, in de hoop dat niemand er op stoot?
Of een miljoen euro om iemand keer goed liggen te hebben?

Jij gelooft nog in sprookjes. Nogmaals. Doe normaal.
20 kg is belachelijk.

Wie gaat er nu een miljoen euro ergens achterlaten, in de hoop dat niemand er op stoot?
Het maakt toch allemaal niet uit, het enige wat we kunnen afleiden uit het artikel is dat er 20kg cocaine gevonden is in zijn ouderlijk huis en waar hij niet woont, al de rest zijn vermoedens, die vermoedens kunnen overeenstemmen met de feiten zoals ze na onderzoek al dan niet zullen blijken maar tot nader order lijkt het mij best het vermoeden van onschuld te handhaven, net zoals je dat ook voor jezelf zou verhopen.

Het maakt toch allemaal niet uit, het enige wat we kunnen afleiden uit het artikel is dat er 20kg cocaine gevonden is in zijn ouderlijk huis en waar hij niet woont, al de rest zijn vermoedens, die vermoedens kunnen overeenstemmen met de feiten zoals ze na onderzoek al dan niet zullen blijken maar tot nader order lijkt het mij best het vermoeden van onschuld te handhaven, net zoals je dat ook voor jezelf zou verhopen.
Bij mij in de woning ligt niks dat aan iemand anders toebehoort, laat staan 20 kilogram cocaïne, of in het beste geval een sporttas. Zal eens 20 kilo zand bij u op de oprit komen kieperen, want jij hebt blijkbaar geen benul hoeveel dat wel is.

Bij mij in de woning ligt niks dat aan iemand anders toebehoort, laat staan 20 kilogram cocaïne, of in het beste geval een sporttas. Zal eens 20 kilo zand bij u op de oprit komen kieperen, want jij hebt blijkbaar geen benul hoeveel dat wel is.
Ok Sherlock

Ik geloof dat verhaal eigenlijk wel.

Al is het omdat ik in het leven al vaker heb gezien hoe het vertrouwen van doodbrave mensen door leden van hun familie compleet wordt misbruikt. Ik heb die gast in Terzake zien spreken. Misschien heb ik geen mensenkennis, maar 't ziet er mij nu echt niet uit als iemand die na de uitzending nog even met de kartelbaas in Colombia telefoneert om te bevestigen wanneer de volgende container coke gaat aanmeren.

Ik zit er misschien neffen hoor. Maar als eenieder van jullie sebiet in mijn kelder komt rommelen en daar een gesloten zak uitvist met de vraag wat erin zit is het antwoord 90% zeker eeeeuhmmm...

We kunnen het ook anders bekijken . Kun je ons met zekerheid zeggen dat dit niet in je ouderlijke huis is terug te vinden? Of spullen waar je ouders geen weet van hebben.

Omdat het wél een behoorlijk bekend figuur is intussen. Als ze zouden zeggen jonge columnist bij Knack en/of lid (laat staan voorzitter) van de jongerenraad, dan weet je ook al meteen wie het is.
Goh ja, ik vind dat nu niet echt de moeite om te vermelden allemaal?
Lijkt me gewoon wat onnodig?

20 kg cocaïne zal dan qua volume zoiets zijn als een zak cement of zand van bij de Gamma. Dat soort volume ergens in een hoek verstopt achter wat kartonnen dozen met oude rommel... Ik weet niet hoor. Bij mij thuis zou dat maanden, zo niet jaren, kunnen liggen eer ik er 's op uitkom. Bij mijn ouders al zeker. Op hun leeftijd rommelen die echt niet elke week het tuinhuis op.

Jij doet alsof er een volledige container zand op de oprit wordt gekapt.

20 kg is belachelijk.

En waarom niet?

Voor mij is een miljoen euro een waanzinnige som geld. Voor drugsdealer 'den bolle' (of hoe die gasten ook mogen heten) in Dubai is dat misschien peanuts.

Je kan dat niet weten.

Geld is heel relatief.

Goh ja, ik vind dat nu niet echt de moeite om te vermelden allemaal?
Lijkt me gewoon wat onnodig?

Goh, het ligt nu wat gevoeliger omdat het om een jongere man gaat (weliswaar juridisch meerderjarig) en van allochtone afkomst in een voorbeeldfunctie. Dus ik zou de politie/gerecht nog het voordeel van de twijfel willen geven dat ze dit uit de media gehouden zouden hebben tot het grondig was onderzocht, maar ik snap de commotie ook wel. Bij andere vergelijkbare politici en mediafiguren halen zo'n zaken ook de media.
Ik vind zelfs wél dat je je in zo'n functie (voorzitter Vlaamse jeugdraad) zelfs moet verantwoorden, maar hij heeft dat dus ook gedaan, dus des te beter. Afwachten wat de rest van het onderzoek uitwijst, ik wil gerust geloven dat hij onschuldig is, maar het ziet er eenvoudigweg wél verdacht uit.

Velen doen hier alsof het perfect normaal is dat je zo'n zaken in je huis kunt hebben... als hier af en toe een postpakket aankomt dat duidelijk voor iemand anders is bestemd aan de andere kant van het stad, doe ik dat zelfs open (mogelijks ook strafbaar, maar dan zeg ik dat ik het onoplettend heb gedaan omdat ik dacht dat het voor mij was) voordat ik het naar de échte eigenaar breng (als ik naf op moet doen om pakjesbezorger te spelen, mag ik mijn nieuwsgierigheid ook laten gaan). Er bevindt zich niets in mijn appartement van 20kg waar ik het bestaan niet van afweet.

En het huis of de kelder van m'n ouders? Zou me zéér straf lijken, daar is het zo mogelijk nog ordelijker als bij mijn thuis, je zou het al in de kruipkelder of op zolder moeten gaan verstoppen en daar komen géén bezoekers. Goed, andere families, andere gewoontes denk ik dan.

20 kg cocaïne zal dan qua volume zoiets zijn als een zak cement of zand van bij de Gamma. Dat soort volume ergens in een hoek verstopt achter wat kartonnen dozen met oude rommel... Ik weet niet hoor. Bij mij thuis zou dat maanden, zo niet jaren, kunnen liggen eer ik er 's op uitkom. Bij mijn ouders al zeker. Op hun leeftijd rommelen die echt niet elke week het tuinhuis op.

Jij doet alsof er een volledige container zand op de oprit wordt gekapt.
Soortelijk gewicht van zand is hoger, dus in volume zal 20 kg coke iets meer zijn. Neem anderhalve zak zand. Trouwens als hij niet meer bij zijn ouders woont waarom zou hij dan verantwoordelijk zijn? Langs een kant heerst er in bepaalde gemeenschappen een soort omerta, dus zelfs al zou iemand iets weten men zal liefst zwijgen. En met al die granaataanslagen en schietpartijen zou ik ook niet geneigd zijn om te gaan praten.

Echt, ik snap mensen niet die zeggen dat ze een tas of zak met 20kg coke in in hun huis niet eens zouden opmerken.

Ik heb hier in de tuin een schuur/bijgebouw van 160m² groot vol met werkgerief, materiaal en rommel, heel veel nog van de vorige eigenaars, en zelfs daar zou ik het opmerken mocht daar plots iets liggen dat er nog niet lag.

Maar nogmaals, zelfs al zouden ze het zelf niet daar hebben gelegd, het feit dat het er ligt, is al erg genoeg. Ik heb zelf echt geen vrienden/kennissen/familie die hier even bij mij 20kg coke zouden komen stockeren, zelfs zonder dat ik het zou weten. Dat sommigen dat dan nog vergoeilijken als in "ja, die kans is in Borgerhout mss wel groter dan in Bachten de Kupe" zegt dan ook genoeg over hoe die buurten en samenleving er daar aan toe zijn, en dan vind ik het schrijnend dat zoiets als "best mogelijk" en quasi normaal wordt aanzien. Alsof het feit dat je vreemde roots hebt en in Borgerhout woont kan vergoeilijken dat je 20kg coke in huis hebt.

Merendeel van de Marokkanen in Borgerhout leeft volledig gescheiden van de onderwereld, hier en daar heb je een dom neefje dat een risico pakt en die lopen dan tegen de lamp. My guess: die gast van 19 heeft daar echt niks mee te maken.

Goh, het ligt nu wat gevoeliger omdat het om een jongere man gaat (weliswaar juridisch meerderjarig) en van allochtone afkomst in een voorbeeldfunctie. Dus ik zou de politie/gerecht nog het voordeel van de twijfel willen geven dat ze dit uit de media gehouden zouden hebben tot het grondig was onderzocht, maar ik snap de commotie ook wel. Bij andere vergelijkbare politici en mediafiguren halen zo'n zaken ook de media.
Ik vind zelfs wél dat je je in zo'n functie (voorzitter Vlaamse jeugdraad) zelfs moet verantwoorden, maar hij heeft dat dus ook gedaan, dus des te beter. Afwachten wat de rest van het onderzoek uitwijst, ik wil gerust geloven dat hij onschuldig is, maar het ziet er eenvoudigweg wél verdacht uit.

Velen doen hier alsof het perfect normaal is dat je zo'n zaken in je huis kunt hebben... als hier af en toe een postpakket aankomt dat duidelijk voor iemand anders is bestemd aan de andere kant van het stad, doe ik dat zelfs open (mogelijks ook strafbaar, maar dan zeg ik dat ik het onoplettend heb gedaan omdat ik dacht dat het voor mij was) voordat ik het naar de échte eigenaar breng (als ik naf op moet doen om pakjesbezorger te spelen, mag ik mijn nieuwsgierigheid ook laten gaan). Er bevindt zich niets in mijn appartement van 20kg waar ik het bestaan niet van afweet.

En het huis of de kelder van m'n ouders? Zou me zéér straf lijken, daar is het zo mogelijk nog ordelijker als bij mijn thuis, je zou het al in de kruipkelder of op zolder moeten gaan verstoppen en daar komen géén bezoekers. Goed, andere families, andere gewoontes denk ik dan.
Ah maar het is niet omdat het bij jou niet zou kunnen dat zoiets niet plausibel zou kunnen zijn.

Ik heb de post verkeerd gelezen. "niet-inwonend familielid" die toegang had tot de woning is wellicht een soort eufemisme voor broer op het slechte pad.

Ik heb nog nooit in aanraking gekomen met 20 kg cocaine wat een straatwaarde van 1 miljoen euro is, en hoe je al aan dat geld en die hoeveelheid raakt weet ik niet. Of dat een geur afgeeft (en hoe groot de hoeveelheid is in volume weet ik ook niet). Dus waar je dat kan verstoppen weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat het al om zo een grote straatwaarde gaat, eigenlijk een grote reden is waarom het gebeurt en waarom het zo een aantrekkelijke wereld kan zijn voor sommigen.

Bij kleinere hoeveelheden kan het wel zijn dat ouders dat niet door hebben, want ik ken ook situaties uit het verleden waarbij kinderen van ouders drugs dealden en de ouders daar ook niet van wisten. Maar dat ging dan om veel kleinere hoeveelheden en om wiet (en meestal merk je vroeg of laat wel iets op aan het gedrag van uw kind ook).

Over de rest, onderzoek afwachten. Ik denk dat niemand daar aanwezig is geweest om te weten hoe de vork in de steel zit. Die taak is voor de onderzoekers en gerecht.

Merendeel van de Marokkanen in Borgerhout leeft volledig gescheiden van de onderwereld, hier en daar heb je een dom neefje dat een risico pakt en die lopen dan tegen de lamp. My guess: die gast van 19 heeft daar echt niks mee te maken.
Oei, ik denk toch eerder dat de Marokkaanse jeugd in A'pen en zeker Borgerhout gaat beamen dat ze vrij vaak in contact komen met nogal louche zaken of figuren. Wat niet wil zeggen dat ze eraan meedoen, maar ze zien het volgens mij echt wel bewegen in hun omgeving of zelfs in hun familie.

En bij 20kg coke denk ik nu niet gewoon aan een "dom neefje" eerlijk gezegd, om dat in bezit te hebben moet je toch al redelijk diep in die onderwereld zitten.

Wat uiteraard niet wegneemt dat het zeker kan dat hijzelf, gezien hij er niet woont, van niks wist. Maar dat niemand in dat huis of dichte familie van iets weet, dat lijkt mij toch heel onwaarschijnlijk en naïef.

Ah maar het is niet omdat het bij jou niet zou kunnen dat zoiets niet plausibel zou kunnen zijn.
Plausibel als in het kan? Natuurlijk. Maar het geeft hoe dan ook een slechte indruk: van zware criminelen in de familie tot naïviteit, best case scenario wordt het een onaangename voetnoot in z'n online biografie.

Dat is ook het enige waar ik naar verwees toen in zei dat het spijtig is voor het imago. Voor de rest is het onschuldig tot het tegendeel bewezen is - hoewel strikt genomen moet er een proces geweest zijn dan, en is Sihame El Kaouakibi ook nog onschuldig - en in deze is deze jongerenvoorzitter dan sowieso onschuldig want verhoord als getuige, niet als verdachte.

Wel fascinerend dat zoveel mensen het normaal vinden geen idee te hebben van wat zich in hun huis bevindt. Ik weet soms niet waar ik bepaalde zaken heb gelegd, maar voorwerpen van 20kg waarvan ik niet weet wat het is? Die heb ik niet in huis.

Terug
Bovenaan