Aangifte zwartwerk

Madeen

Member
Heeft er iemand ervaring met een aangifte van zwartwerk bij Meldpunt voor Eerlijke Concurrentie?
Ik heb namelijk weet van een plaats waar er op regelmatige basis zwartwerk heeft plaats gevonden (meerdere jaren)

Wel weet ik dat sociale inspecties, arbeidsinspecties er geregeld komen maar er komt nooit iets van.
Dus mijn vrees is dat ze niks zullen vinden en ikzelf dan beboet ga worden ervoor omdat het niet anoniem kan.

Enige raad hierbij is zeker welkom.

Nogal wat ervaring ja 😅

Hoe weet jij dat er niks van komt?
Hoeveel bewijzen/details kan je bezorgen bij een melding?

Een boete ga je niet krijgen, als je natuurlijk valse meldingen blijft indienen wordt het misschien wel aanzien als laster en eerroof. Maar dat heb ik toch nog niet gehoord

Ik heb nog nooit een melding ingediend.
Het is bij het werk van mijn ex-partner en moeder van mijn kinderen dus vrij normaal dat ik daarvoor geen melding ga aangeven :)

Ik ben ermee samen geweest voor ruim 12 jaar dus best wel wat zwart geld zien binnenkomen in de vorm van een dikke envelop. Mijn ex-partner gaf dat ook aan dat het haar "zwarte" waren.

Op zich heb ik er nooit een probleem van gemaakt, heb haar meerdere keren gewaarschuwd wel maarja, madam deed altijd wat ze wilde.
De reden waarom ik nu wel een aangifte wil indienen is omdat ze de kindrekening nu gebruikt voor witwassen van die zwarte.

1) Ze betaalt kleren en schoenen met haar zwarte
2) Stuurt het recu'tje door naar mij om aan te geven dat het voor de kinderen is
3) Vervolgens trekt ze dat geld terug uit de kindrekening op haar eigen rekening.

Meerdere malen hebben ze al arbeidsinspectie en de sociale dienst over de vloer gekregen maar daar werden ze voor "getipt" wat te zeggen bij vragen door haar bazen. Dit is al zo sinds voor onze zoon van bijna 12 werd geboren. Zeker in vakanties was dit echt buitensporig. Het was niet ongewoon dat ze in Juli en Augustus thuis kwam op het einde van de maand met een envelop van 3000€+ als gewone winkelbediende...

Laatst bewerkt:
carefull what you wish for, zou ik zo zeggen.

int slechtste geval, geraakt ze haar werk ook kwijt, en zal ze nog meer alimentatie eisen.

maar goed, moreel gezien zou ik er ook wel problemen bij hebben. Het mag nu eenmaal niet.

Alimentatie is er niet. Wij hebben een co-ouderschapsregeling waarbij het verblijf even verdeeld is.
Trouwens, als ze alimentatie zou eisen dan eis ik voor een week-week wat zij absoluut niet wil omdat ze dan haar werk niet kan behouden.

Basically komt het erop neer, als zij mij wil voor blok zetten, zet ik haar voor blok.
Zij heeft gewoon meer te verliezen dan ik

Alimentatie is er niet. Wij hebben een co-ouderschapsregeling waarbij het verblijf even verdeeld is.
Dat maakt niet uit voor de alimentatie. Het is niet omdat het verblijf 50/50 dat de kosten ook 50/50 zijn. Mijn ex-partner dient 70% op zich te nemen ondanks gelijk verblijf.
Daarnaast kan je bij een vonnis niet zomaar 50/50 gaan eisen. Zeker als dat als tegeneis voor herberekening alimentatie is, zal dat niet warm onthaald worden. Als zij kan bovendien kan aantonen dat het moeilijk/niet te combineren is met haar job, zal je wel een njet krijgen. Een verblijfsregeling waardoor ouder zijn/haar werk niet kan houden, daar gaat geen rechter mee akkoord gaan. Zeker niet als dat de job is, die ze bij het neerpennen van de vorige al had.

Voor de rechtbank is ook nooit gekomen.
Wel ben ik begin dit jaar ten rade gegaan bij een heel ervaren advocaat in familierecht omdat ze effectief de kantjes ervan af liep.

De kinderen waren op dat moment IEDER weekend bij mij, inclusief haar vrij weekend.
Dus zondagavond kwam ze ze halen en donderdagavond ging ik ze halen aan school.
Bijkomend hebben ze beide een zware mentale beperking en hebben dus veel aandacht nodig.
Ook vroegen ze beide heel veel naar mama.
Allemaal redens om de regeling te veranderen maar de mama wou daar niks van weten omdat het "haar" vrij weekend is en ze op haar gemak wil zijn.
Ze werkte dan in de vakanties dat de kinderen thuis waren ook nog eens 6/7 en werden ze van ene plaats naar de andere gebracht.

Alle kosten voor de kinderen komen ook uit de kindrekening en dat kan heel breed genomen worden.
Enkel voeding voor hen wordt daar niet uitgehaald.

Op laatste moment heeft ze dan toch geplooid om de regeling te veranderen waarbij de kinderen bij haar zijn op haar vrij weekend. Dat ter zijde

Nogmaals, wij hebben afgesproken om geen alimentatie te doen omdat de kindrekening ruim voldoende is om alles van de kinderen te bekostigen daar we verhoogde kinderbijslag verkrijgen. Daarbij zal dit nogmaals serieus verhoogd worden omdat onze oudste nu effectief erkend zal worden als zwaar gehandicapt. Dus de afspraak die we hebben is dat elk z'n eigen loon behoudt en de kinderbijslag op de kindrekening wordt gestort. Indien er dan toch moet bijgestoken worden is dat elk evenveel na overleg.

Topic ging eigenlijk enkel over de aangifte van zwartwerk ;)

Ik heb nog nooit een melding ingediend.
Het is bij het werk van mijn ex-partner en moeder van mijn kinderen dus vrij normaal dat ik daarvoor geen melding ga aangeven :)

Meerdere malen hebben ze al arbeidsinspectie en de sociale dienst over de vloer gekregen maar daar werden ze voor "getipt" wat te zeggen bij vragen door haar bazen. Dit is al zo sinds voor onze zoon van bijna 12 werd geboren. Zeker in vakanties was dit echt buitensporig. Het was niet ongewoon dat ze in Juli en Augustus thuis kwam op het einde van de maand met een envelop van 3000€+ als gewone winkelbediende...

En ze komt aan dat geld door? Meer uren dan haar contract? (Voltijds/deeltijds?)
Verkoop in het zwart van artikelen?

Een gewone controle is ook eigenlijk maar kijken of iedereen ingeschreven is en als er deeltijdse zijn kijken of die binnen de uren van hun contract aan het werk zijn..

Als jij kan zeggen "op de laatste dag van de maand krijgt men na sluiting een envelop cash geld. Die enveloppen liggen in lokaal x of kast y of de zwarte uren worden bij gehouden in een map met kleur xx" dan kan men al veel gerichter gaan controleren en is de kans op vaststellingen veel groter.

Anonimiteit is gegarandeerd tenzij je zelf aangeeft dat je dat niet wilt

En ze komt aan dat geld door? Meer uren dan haar contract? (Voltijds/deeltijds?)
Verkoop in het zwart van artikelen?

Een gewone controle is ook eigenlijk maar kijken of iedereen ingeschreven is en als er deeltijdse zijn kijken of die binnen de uren van hun contract aan het werk zijn..

Als jij kan zeggen "op de laatste dag van de maand krijgt men na sluiting een envelop cash geld. Die enveloppen liggen in lokaal x of kast y of de zwarte uren worden bij gehouden in een map met kleur xx" dan kan men al veel gerichter gaan controleren en is de kans op vaststellingen veel groter.

Anonimiteit is gegarandeerd tenzij je zelf aangeeft dat je dat niet wilt
Ze doet veel meer uren dan er op haar contract staan.
Bij mijn weten een contract van 36-38 uren ofzo en tijdens de schoolperiode kan dit ook wel kloppen. Tijdens de vakanties aan de andere kant is dat iets helemaal anders.

Ik weet niet waar die enveloppen liggen of hoe ze alles preceis bijhouden. Als ik bij elkaar tel zal ik er mss 5 keer geweest zijn in 12 jaar tijd. Het enige wat ik weet is dat er zwartwerk gaande is. Veel details heb ik er niet over buiten wat mijn ex al die jaren heeft verkondigt en heeft verdient

Naar horen zeggen worden zo'n klachten die komen van ex-partners wel sneller beschouwd als onbetrouwbaar (want vaak zijn die ook vals en worden die gebruikt uit "revanche".)
Dus als daar niks substantieel steekt bij je klacht...

Is het niet eenvoudiger om de kosten die ze inbrengt als zijnde kleren van de kinderen aan te vechten als je kan bewijzen dat dit niet voor hen is?

Als het zwart geld je al die jaren niet gestoord heeft vind ik het eerlijk gezegd een beetje vreemd/flauw om daar nu pas een melding over te doen, omdat het je nu opeens persoonlijk raakt.

Ze doet veel meer uren dan er op haar contract staan.
Bij mijn weten een contract van 36-38 uren ofzo en tijdens de schoolperiode kan dit ook wel kloppen. Tijdens de vakanties aan de andere kant is dat iets helemaal anders.

Ik weet niet waar die enveloppen liggen of hoe ze alles preceis bijhouden. Als ik bij elkaar tel zal ik er mss 5 keer geweest zijn in 12 jaar tijd. Het enige wat ik weet is dat er zwartwerk gaande is. Veel details heb ik er niet over buiten wat mijn ex al die jaren heeft verkondigt en heeft verdient

3000€ per maand, dat is toch ietsje meer dan enkele uurtjes.. hoeveel verdiende ze per uur? 😅

Je kan altijd een melding maken en vermelden dat het gaat over zwarte overuren dan kan er anders en gerichter gecontroleerd worden

Naar horen zeggen worden zo'n klachten die komen van ex-partners wel sneller beschouwd als onbetrouwbaar (want vaak zijn die ook vals en worden die gebruikt uit "revanche".)
Dus als daar niks substantieel steekt bij je klacht...

Klachten komen anoniem binnen dus in 1e instantie heeft men in het veld geen idee van wie de klacht komt.

En het gaat over de werkgever veronderstel ik en niet zijn ex specifiek?

Is het niet eenvoudiger om de kosten die ze inbrengt als zijnde kleren van de kinderen aan te vechten als je kan bewijzen dat dit niet voor hen is?
Ik begrijp dat de kledij effectief voor hen is, maar dat hij niet akkoord is om dat terug te storten van de kindrekening. (Dit geld heeft een verklaarbare oorsprong, terwijl het cash geld dit niet heeft).

Nu mijn inziens gaat dit vermoedelijk over zo een lage bedragen dat je dat nooit hard kan maken. Stel het is op jaarbasis geen 2000€ dan kan nog zijn uit spullen die je verkocht hebt.

Nu ondanks dat het veel geld lijkt is dat vooral aan inkomende kant, dat je moet gaan zoeken, want het betekent vooral dat de werkgever zwart geld heeft dat hij niet krijgt uitgegeven aan reisjes, kleding, boodschappen… Dus ik denk dat je op die manier moet zoeken naar bewijzen.

Tot slot geef ik Vega gelijk, wat win je er persoonlijk mee, tenzij je meer dient te betalen omdat ze een laag loon heeft, maar in realiteit meer inkomsten heeft? Je kinderen gaan er niet beter van worden en jij ook niet. Net zoals met de meeste fraudes gaat dat ooit wel bovenkomen omdat de personen te greedy worden.

Klachten komen anoniem binnen dus in 1e instantie heeft men in het veld geen idee van wie de klacht komt.

En het gaat over de werkgever veronderstel ik en niet zijn ex specifiek?

Zal dat niet eerder dit volgen?

Er komt een klacht binnen -> team die beslist indien klacht acceptabel is of niet (en die zien de identiteit van de klachtindiener) -> Indien ja, dan komt het terecht bij iemand op het terrein maar dan is het wel geanonimiseerd.

Dit terzijde maar de 12 jaar dat je samen was dan was het geen probleem, maar nu zou je ze plots aangeven terwijl je ook kan zeggen dat je niet wil dat ze die rekening daarvoor gebruikt, ook al spreek ik tegen mijn winkel.

Maar voor de goede verstandhouding met de moeder van je kinderen zou ik het toch zo proberen regelen. Want je kan er vanop uitgaan dat het dan gedaan is met overeen komen en dan zijn de kinderen het slachtoffer.

Laatst bewerkt:
Zal dat niet eerder dit volgen?

Er komt een klacht binnen -> team die beslist indien klacht acceptabel is of niet (en die zien de identiteit van de klachtindiener) -> Indien ja, dan komt het terecht bij iemand op het terrein maar dan is het wel geanonimiseerd.

Klacht komt binnen op hoofdbestuur, hoofdbestuur stuurt het naar het betreffende kantoor/provincie maar geanonimiseerd.

De inspecteur beslist of hij iets kan met die klacht. Indien die duidelijk is wordt het onderzoek gevoerd zonder info te vragen.
Indien het wat pover is qua informatie en je wilt contact opnemen met de "klager" moet je contact opnemen met het hoofdbestuur met de vraag de contactgegevens van de klager te bezorgen en dan krijg je meestal wel een gsm nummer.

Het hoofdbestuur of zelfs de teamchef kan niet bepalen wat onderzoekswaardig is of acceptabel is omdat zij gewoon niet alles weten.

Bv. Ge passeert op baan regelmatig aan een loods waar 7 auto's staan, maar daar werkt nooit niemand en die onderneming heeft geen personeel. Op zich mogen die auto's daar staan en ge hebt geen vaststelling dus ge hebt niks behalve een voorgevoel dat het niet oké is.

Als dan een klacht komt van "onderneming x werkt op locatie met zwartwerkers" dan is dat voor het hoofdbestuur misschien niet opportuun omdat ze niet weten waar die werken etc.
Maar omdat ge op het terrein toch al wat hebt gezien kan je contact opnemen en vragen welke dagen werken ze, hoelaat vertrekken ze, rijden ze samen etc dus kan jij wel de puzzel leggen 😊

Ik heb zelf 1x aangifte gedaan van zwartwerk en 5x van kleine handelszaken die "only cash" accepteerden.
Bij het zwartwerk weet ik niet of er gevolg aan gegeven is, bij die meldingen van "cash only" zijn ze allemaal binnen de 3 maanden kaartbetalingen beginnen te accepteren, dus dat heeft best goed gewerkt imo.

Ik heb zelf 1x aangifte gedaan van zwartwerk en 5x van kleine handelszaken die "only cash" accepteerden.
Bij het zwartwerk weet ik niet of er gevolg aan gegeven is, bij die meldingen van "cash only" zijn ze allemaal binnen de 3 maanden kaartbetalingen beginnen te accepteren, dus dat heeft best goed gewerkt imo.
Vooral dit. De only-cash aangiften worden goed opgevolgd, dat kan ik zelf bevestigen.

Zwartwerk aangeven doe ik niet, want dan moet ik heel veel vrienden van mij aangeven. Dat zit gewoon ingebakken in onze cultuur. De enige manier om dit op te lossen is cash geld doen verdwijnen. Jouw vijanden aangeven vind ik dan ook maar lame eerlijk gezegd. Leven & laten leven.

Als ik het goed begrijp houdt jouw ex op deze manier meer geld over om uit te geven aan jouw kind. Dus bekijk het aub op een positieve manier.

Vooral dit. De only-cash aangiften worden goed opgevolgd, dat kan ik zelf bevestigen.

Zwartwerk aangeven doe ik niet, want dan moet ik heel veel vrienden van mij aangeven. Dat zit gewoon ingebakken in onze cultuur. De enige manier om dit op te lossen is cash geld doen verdwijnen. Jouw vijanden aangeven vind ik dan ook maar lame eerlijk gezegd. Leven & laten leven.

Als ik het goed begrijp houdt jouw ex op deze manier meer geld over om uit te geven aan jouw kind. Dus bekijk het aub op een positieve manier.
Dit is feitelijk niet correct.
Ze houdt het geld over voor zichzelf want alles dat met de kinderen te maken heeft komt van de kindrekening. Wij genieten van verhoogde kinderbijslag die normaliter volgend jaar nog meer zal verhogen eenmaal onze zoon is erkend als zwaar gehandicapt. Zodus facturen van school, medische kosten, opvang, babysit, uitstapjes, etc... worden allemaal van de kindrekening gehaald. Enige die daarbuiten valt is voeding omdat dit moeilijk te controleren valt.

Komt er eigenlijk op neer dat ze haar zwart geld gebruikt om een rekening te betalen in de winkel voor de kinderen om het dan terug te trekken uit die kindrekening.

Concreet voorbeeld:
Ze betaalt een rekening in de kleerwinkel voor de kinderen met haar zwart geld.
Daarna stuurt ze die rekening door naar mij om aan te geven dat ze dit bedrag terug zal trekken uit de kindrekening.
Haar zwart geld is plots wit geld geworden.

Op zich heb ik er nog altijd geen probleem mee dat ze zwart geld verdient, haar leven, haar keuzes. Wel heb ik er een probleem mee dat de kindrekening gebruikt wordt als witwasserij. Er staat nooit te weinig op dus er is ook gewoon geen reden om ze niet te gebruiken waarvoor ze bedoelt is.

Ik hoor vele malen vallen dat het revanche is van mijn kant uit en ik begrijp ook dat het zo overkomt.
Toegegeven, er is een zekere kwaadheid (mss zelfs haat) tov mijn ex. Omwille van de kinderen en hun gezondheid ben ik daar nooit op ingegaan. De vijandigheid, attitude en onwil om meer tijd met de kinderen door te brengen krijg ik er gratis bij.

Dit is feitelijk niet correct.
Ze houdt het geld over voor zichzelf want alles dat met de kinderen te maken heeft komt van de kindrekening. Wij genieten van verhoogde kinderbijslag die normaliter volgend jaar nog meer zal verhogen eenmaal onze zoon is erkend als zwaar gehandicapt. Zodus facturen van school, medische kosten, opvang, babysit, uitstapjes, etc... worden allemaal van de kindrekening gehaald. Enige die daarbuiten valt is voeding omdat dit moeilijk te controleren valt.

Komt er eigenlijk op neer dat ze haar zwart geld gebruikt om een rekening te betalen in de winkel voor de kinderen om het dan terug te trekken uit die kindrekening.

Concreet voorbeeld:
Ze betaalt een rekening in de kleerwinkel voor de kinderen met haar zwart geld.
Daarna stuurt ze die rekening door naar mij om aan te geven dat ze dit bedrag terug zal trekken uit de kindrekening.
Haar zwart geld is plots wit geld geworden.

Op zich heb ik er nog altijd geen probleem mee dat ze zwart geld verdient, haar leven, haar keuzes. Wel heb ik er een probleem mee dat de kindrekening gebruikt wordt als witwasserij. Er staat nooit te weinig op dus er is ook gewoon geen reden om ze niet te gebruiken waarvoor ze bedoelt is.

Ik hoor vele malen vallen dat het revanche is van mijn kant uit en ik begrijp ook dat het zo overkomt.
Toegegeven, er is een zekere kwaadheid (mss zelfs haat) tov mijn ex. Omwille van de kinderen en hun gezondheid ben ik daar nooit op ingegaan. De vijandigheid, attitude en onwil om meer tijd met de kinderen door te brengen krijg ik er gratis bij.
Je kan ze ook altijd aangeven bij de politie voor witwassen maar zoals ik eerder al zei gaat het niet veel goeds doen aan jullie nu al slechte band.

Terug
Bovenaan