Aankoop nieuwe woning - ongelijke verdeling

Je betaalt 50% en je wordt maar 25% eigenaar.

Stel een huis van 1M. 33k en 66k inbreng. Je betaalt elk ~500k af (interest inbegrepe) en bij verkoop na 20y is het 250k 750k.

Thank you, come again.

Als er dan nog eens meerwaarde is...
Ofwel heb ik een brainfreez, maar ik betaal toch maar 25% dus 25% eigenaar (intresten buiten beschouwing gelaten want die heeft de andere partij ook).

Huis 100k, 50k inleg partner ik 0K en 50k lening voor beide, ik betaal mijn helft van de lening dus 25k en 25% eigenaar.

De meerwaarde op de inleg partner aanzag ik als mislopen beursopbrengst voor haar.

50-50 eigenaar, verschil in eigen inbreng laten wegschrijven aan 'schuld' en voor de rest worden alle inkomsten opzelfde rekening gestort en daar van afbetaald, dus strikt genomen is dat geen 50-50% afbetaling van de lening.
Maar hoe regel je dan de eventuele meerwaarde bij verkoop op de eigen inbreng? Dat bedrag eerst terugstorten en dan de rest door 2 verdelen?

Vestzak/broekzak dat de mammie en pappie nooit moeten weten.
Dit is btw ( 1 van de) redenen waarom mijn ouders niemand willen sponsoren. Als dat geld gedeeltelijk naar de partner gaat en het loopt dan mis hebben ze daar geld aan gegeven :p

Soit wat wij gedaan hebben was 60/40 inbreng en 60/40 afbetalen en dus ook 60/40 eigenaar. Alle lopende kosten verzekering/taksen/bla bla bla is 50/50 want dat is de kost van wonen. Toen we daar ooit grote verbouwingen gepland hadden ( die dan niet door gegaan zijn wegens de gekende redenen) dan was het idee dat de verdeling daar ook 60/40 zou zijn.

Wij hebben het zo gedaan
Pesoon A 90K inbreng
persoon B 20K inbreng
Hypotheek samen en 50/50 afbetaling.
Woning zelf ook 50/50 eigendom
als er iets fout gaat, krijgt persoon A de eerste 70K van de verkoop van het huis de rest is 50/50
we hebben dit laten schrijven bij de notaris

Pakt dat je na 20 jaar verkoopt, persoon krijgt zijn oorspronkelijke 70k, dus op 20 jaar tijd enkel maar verlies gemaakt op dat deel.
Je woont en leeft samen en dat is geen investering he.. 'Verlies maken' vind ik niet echt een goeie term daarvoor. Als je na 20j uit elkaar gaat is dat toch een peulenschil.

Ga je die bedragen dan koppelen aan de algemene index? Of aan de index van de woningprijzen?
Dat verlies wordt toch al deels opgevangen door de meerwaarde van het huis?

Wij hebben destijds gekocht in ongelijke delen (1/3 - 2/3) omdat ook onze inbreng op dat moment heel sterk verschilde. Daarbij kwam ook dat mijn loon dubbel zo hoog was al dat van mijn vriendin, wat eigenlijk nog steeds het geval is.

De lening betalen we wel rechtstreeks van op een gezamenlijke rekening waar onze lonen opgestort worden. Dus eigenlijk is die betaling 50-50, ook al komen er van mij dubbel zoveel middelen op die rekening terecht dan van haar.

Verder sparen we samen wel identieke bedragen.

Achteraf bekeken zou ik dat zo niet meer gedaan hebben. Beter gewoon in gelijke delen gekocht. Misschien dat we het ooit nog wel aanpassen. Ik loop nu mogelijk ook wel het risico dat men dit toch herkwalificeert naar eigendom in gelijke delen bij discussie. Maarja, dat is dan maar zo.

Even zijsprong: ben ik correct dat het meestal de man is die de grootste inbreng heeft?

Maar anderzijds zijn het wel de vrouwen die meestal de scheiding inzetten.

Enfin, detail maar toch, :)

Je woont en leeft samen en dat is geen investering he.. 'Verlies maken' vind ik niet echt een goeie term daarvoor. Als je na 20j uit elkaar gaat is dat toch een peulenschil.
Samenwonen niet, een huis kopen wel. Als starterswoning of op lange termijn als appeltje voor de dorst. Dat wilt niet zeggen dat je er geen thuis van kan maken.
1 dag logisch nadenken tijdens opstellen van het contract om het hopelijk nooit nodig te hebben.
Het is net om na die 20 jaar geen misserie te hebben.
Ga je die bedragen dan koppelen aan de algemene index? Of aan de index van de woningprijzen?
Nee, procentueel verdelen.
Dat verlies wordt toch al deels opgevangen door de meerwaarde van het huis?
Vind ik een rare gedachtegang, uw initiële inleg mag geen meerwaarde hebben.

Hier staat de ongelijke inbreng op papier (onderhandse schuldbekentenis), bij scheiding & verkoop wordt eerst dat stuk terug verdeeld, alles boven die som is 50-50. We betalen ook gelijk af.

Het verschil in inbreng was redelijk groot, vandaar op die manier, maar zo is het huis in principe 50-50 van elk.

Ofwel heb ik een brainfreez, maar ik betaal toch maar 25% dus 25% eigenaar (intresten buiten beschouwing gelaten want die heeft de andere partij ook).

Huis 100k, 50k inleg partner ik 0K en 50k lening voor beide, ik betaal mijn helft van de lening dus 25k en 25% eigenaar.

De meerwaarde op de inleg partner aanzag ik als mislopen beursopbrengst voor haar.

OK ja, maar dat is een randgeval :laugh:.

Ik denk niet dat er veel gevallen zijn waar de verdeling zo extreem is.

Punt blijft wel dat de meerwaarden een probleem kunnen blijven en een punt van discussie kunnen zijn later.

Wij hebben het zo gedaan
Pesoon A 90K inbreng
persoon B 20K inbreng
Hypotheek samen en 50/50 afbetaling.
Woning zelf ook 50/50 eigendom
als er iets fout gaat, krijgt persoon A de eerste 70K van de verkoop van het huis de rest is 50/50
we hebben dit laten schrijven bij de notaris

Allemaal leuk en wel tot er binnen 20y centen moeten verdeeld worden. Als de scheiding scheef loopt, zou ik serieus beginnen neuten dat er van mij 70k vast gezeten heeft en van de ander maar 20k.

Enfin, zolang iedereen maar op voorhand weet waar hij aan begint, allemaal goed en wel. Realiteit is dat er heel veel de scenario's niet goed overlopen.

Zoals mijn madam hier ook "Kies maar wat het best is". Alsof er iets "best" is. Het is een zero sum game, de winst van de een, komt van de ander....

Maar hoe regel je dan de eventuele meerwaarde bij verkoop op de eigen inbreng? Dat bedrag eerst terugstorten en dan de rest door 2 verdelen?

Ja inderdaad. Ik hoop nooit die regel nodig te hebben, want dat is enkel nodig als we uit elkaar gaan.

Even zijsprong: ben ik correct dat het meestal de man is die de grootste inbreng heeft?

Maar anderzijds zijn het wel de vrouwen die meestal de scheiding inzetten.

Enfin, detail maar toch, :)

Hier mijn vrouw met de grootste inbreng en bij vrienden hoor ik dat toch ook vaker.
Het meeste van die inbreng is trouwens gekregen door ouders en ik zie niet in hoe geslacht daar aan gelinkt zou zijn.
(Tenzij jij jouw zoon meer zou geven dan je dochter?)

OK ja, maar dat is een randgeval :laugh:.

Ik denk niet dat er veel gevallen zijn waar de verdeling zo extreem is.

Punt blijft wel dat de meerwaarden een probleem kunnen blijven en een punt van discussie kunnen zijn later.
Procenten als voorbeeld, mijn punt blijft gewoon, ieder heeft evenveel % bij verkoop dan bij verkoop ook al heb je een meer- of minwaarde van de woning.

De notaris toen vond dit ook het meest eerlijke systeem.

Allemaal leuk en wel tot er binnen 20y centen moeten verdeeld worden. Als de scheiding scheef loopt, zou ik serieus beginnen neuten dat er van mij 70k vast gezeten heeft en van de ander maar 20k.
Vrienden hebben dat laten schrijven met indexering bij.

Hier 90-10 verdeling, 90 van mij, 10 van haar. Zij heeft nog opbrengsteigendom (appartement). Ze heeft sowieso 12% registratie voor haar 10% deel moeten betalen. Notaris heeft alles mooi berekend. Getrouwd met scheiding van goederen.

Bij ons 50/50 inbreng, maar de aankoop volledig op partner haar naam gezet (om van het 2% tarief te genieten op het volledige aankoopbedrag).
Bij de notaris dit dan notarieel vastgelegd (ik geloof in de aankoopakte), met daar dan bij omschreven dat een meerwaarde bij de verkoop ook door 2 gedeeld moet worden of niet eenzijdig door haar alleen kan besloten worden (ik zou het eens terug moeten opzoeken). Wel alles met cash gefinancieerd, dus geen discussie over de lening of de bijhorende kosten.

Pakt dat je na 20 jaar verkoopt, persoon krijgt zijn oorspronkelijke 70k, dus op 20 jaar tijd enkel maar verlies gemaakt op dat deel.
ik ga er vanuit dat de waarde van onze woning stijgt, dus alleen verlies gemaakt is relatief.
Daarnaast koop je een woning met de intentie om er samen oud te worden. De enige reden dat ik één en ander heb laten registreren is omdat we beide kinderen uit een vorige relatie hebben.

Daarnaast, die 90K is sowieso al voor het overgrote deel geld dat ik in een kleine 4 jaar verdiend heb door aankoop -> verbouwing -> verkoop van mijn vorige woning. Dus ik kan zeggen dat ik mijn rente al gevangen heb voor de komende 20 jaar.

ik ga er vanuit dat de waarde van onze woning stijgt, dus alleen verlies gemaakt is relatief.
Minder winst = verlies in dit geval.
Daarnaast koop je een woning met de intentie om er samen oud te worden. De enige reden dat ik één en ander heb laten registreren is omdat we beide kinderen uit een vorige relatie hebben.
Klopt, maar je geeft het perfecte voorbeeld waarom je het net wel moet noteren.
Daarnaast, die 90K is sowieso al voor het overgrote deel geld dat ik in een kleine 4 jaar verdiend heb door aankoop -> verbouwing -> verkoop van mijn vorige woning. Dus ik kan zeggen dat ik mijn rente al gevangen heb voor de komende 20 jaar.
Maar dat is toch volledig naast de kwestie.
Zeer goed dat je meerwaarde hebt, maar procentueel gezien doe je verlies als je nog eens zou scheiden.

Hier ook een ongelijke inbreng in haar voordeel maar wij hebben gewoon alles 50/50 beschreven met vooral in het achterhoofd dat wat zij inbrengt in cold hard cash ik meer dan compenseer door inbreng in natura, zijnde dat ik zowat alle verbouwingen etc zelf uitvoer, puur aan man-uren al een niet te onderschatten kost.

Nu, het verschil was ook niet zo heel gigantisch eigenlijk, pakt 65/35 ofzo

Terug
Bovenaan