cege
Well-known member
De helft idd + eventuele meerwaarde op het huis volgens de regel van drie. Wat zou jij nog toevoegen dan?
Ik snap het niet, maar doet er niet toe. Jullie keuzes. Zoals ik eerder al gezegd heb, geen enkele regeling zal 'fair' zijn voor alle 2. Hangt ervan af waar je je gevoel van fair zet.
We zijn beide 32 hoor. Toen we het huis kochten, werkte ze nog in een functie als handelsingenieur. Die pay slips hielpen ook om een aantrekkelijke rente te krijgen op ons huis. Ze had ook een hele mooie spaarpot aangelegd van ca 60K, maar we wisten toen al dat ze opnieuw lang zou gaan studeren dus dat geld wilden we gebruiken om haar nieuwe studies geneeskunde te overbruggen ipv neer te leggen als eigen inbreng - een deel is ook geinvesteerd.
Typisch voorbeeld van de problemen naar de toekomst leggen. Was het niet verstandiger geweest om het huis 50/50 te doen met dat geld en dan een oplossing te vinden voor de studies ? Vb beetje meer lenen zodat jullie maar elk 20k of zo erin moesten gooien.
Nuja, jullie zijn al geen 20y meer, dus zal waarschijnlijk wel in orde komen. Zijn jullie getrouwd ? Indien zo is het een theoretische discussie, want alles is legally speaking toch in 1 pot. Indien niet, anders trouwen ?
Ik vind het nog altijd een vreemde constructie aangezien je beide genoeg geld hebt, en dan het geld van 1 van de 2 gebruikt om iets te kopen en dan in bochten moet wringen. Terwijl het ook simpelere gekund had met weinig downside. Vb, gebruik het geld van meneer en madam om het huis 50/50 te kopen. Betaal alle 2 de hypotheek 50/50. Meneer ondersteunt de madam wat met de studies. Financieel komt het op hetzelfde neer, alleen is het probleem volledig verdwenen eens ze haar studies afgerond heeft en moeten er geen dingen op papier gezet worden in onnodige complexiteiten.
Het huis alleen kopen, of hoe de eigendom exact verdeeld werd bij de notaris, dat kwam indertijd niet eens bij me op om eerlijk te zijn. Ik zat enorm in de maalstroom van fiscale optimalisatie (ssv in pensioenspaarkorf etc) en rentevoeten vergelijken. Niemand heeft me dat eigenlijk ooit als optie aangehaald.
Om een bekende fiscalist van tv te citeren "fiscale optimalisatie moet altijd secundair zijn aan wat je wil bereiken"...
De hypotheek staat op naam van ons beiden. De notaris heeft vastgelegd dat het verschil in maandelijkse aflossing, berekend obv van bankuitreksels, mij verschuldigd is.
Gelukkig gaat het heel erg goed tussen mijn vriendin en ik, maar ik besef wel al langer dat dit niet de beste regeling is. Daarom probeer ik nu te kijken wat er eventueel aangepast kan worden, mijn vriendin staat daar ook voor open.
Hoe lang moet ze nog studeren ? Ik vermoed nog wel eventjes aangezien het huis gekocht is met de h-ir paycheck. Studeert ze full time ? Krijgt ze wat korting op de vakken die ze moet doen met het h-ir curriculum ? Realistisch gezien zijn we toch nog eventjes bezig. Maar binnen 2-3y gaat er toch al een 'habbekrats dokter loon' (2000-3000 netto) binnenvliegen als ze in stages en zo zit ?
Voor het renoveren zou ik de werkuren gewoon laten vliegen. Ik ben al 10y samen met mijn madam. We hebben 7y in het huis van de madam gewoond. Ik heb daar ook heel de tuin zelf aangelegd, vanalles verbouwd, etc. De madam betaalde wel altijd de grondstoffen en materialen, maar heeft voor de rest ook zo goed als geen poot uitgestoken behalve een verfkwast vastgehouden. Dat is nu eenmaal hoe het gaat in 99% van de koppels. That being said. Als je studeert en niet naar de studentikoze activiteiten gaat, is er toch tijd genoeg om af en toe wat mee te helpen, niet ?
Voor de kosten van verbouwing zou ik de afweging maken of die investerigen opwegen tegen het mogelijke risico op miserie later. Nu is het wel heel eenzijdig. Waarom moet de madam haar dubbel plooien om haar spaarcenten te laten renderen ? Over hoeveel spreken we ? 20-30-40? In de veronderstelling dat je geen yolo dingen gedaan hebt, zal dat misschien in totaal 10-20k renderen over de komende 10y. Tegen dan verdient ze dat per maand. Zij mag ook wat financieel risico hebben in de constructie, het is een investering in haar eigen toekomst. En vanaf dan ofwel stoppen met renoveren ofwel samen renoveren.
Het risico voor jou is wel heel eenzijdig - jij wint nooit, zij verliest enkel in een scenario dat nooit zal gebeuren:
- Als ze forever blijft: jij neutraal en zij wint want ze schept centen als dokter
- Als ze het afbolt voor ze dokter is: jij verliest (kans dat ze dat doet is klein want dan is ze wsch geen dokter)
- Als ze het afbolt na ze dokter is: jij verliest en zij is nog altijd dokter
De hypotheek met 1/3 en 2/3 vind ik heel vreemd. Maar goed, eigen keuzes.
Aanpassingen zijn natuurlijk enkel mogelijk als ze geld heeft. Want elke aanpassing zal geld van haar naar jou moeten doen stromen...