Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Je kan er ook bewust voor kiezen om niet het onderste uit de kan te halen.
Mijn vriendin heeft €31k ingebracht, ik €116k. Dat hebben we geregeld via een overeenkomst ongelijke inbreng.
De woning is 50/50 verdeeld, maar we dragen niet 50/50 bij aangezien dat voor mijn vriendin financieel moeilijk haalbaar zou zijn. Ik draag momenteel €100 per maand meer bij dan haar, in de wetenschap dat die verdeling vermoedelijk binnenkort nog zal veranderen in mijn 'nadeel' nu dat ze zwanger is, binnen enkele maanden moederschapsrust zal nemen en nadien waarschijnlijk minder zal werken om voor ons kind te zorgen.
Financieel is het niet de beste oplossing voor mij voor moest het ooit mislopen, het alternatief was dat we wat minder fancy dingen hadden in ons huis, zaken die realistisch gezien dan ook nooit meer zo konden worden gemaakt zonder heel zotte kosten te doen (grootorde volledig nieuwe keuken, volledig nieuwe trappen, ...) zodat het bij echte 50/50 verdeling ook haalbaar was voor haar, dat was het mij in wezen niet waard.
Het is gewoon moeilijk om 'eerlijk' een relatie te hebben waarbij er substantiële verschillen zijn in loon, na onze inbreng maandelijkse vaste kosten heeft zij nog €1050 over, ik nog €1850. Zij heeft haar eigen auto waar kosten mee gepaard zijn, ik heb een bedrijfswagen. Haar levensstijl wordt dus wat gepimped door mijn loon, mijn vermogen groeit wat minder snel aan hierdoor. Het is een bewuste keuze, ik heb er vrede mee, moest het ooit mislopen zou ik me proberen sussen met de gedachte dat de moeder van mijn kind(eren) hierdoor een extra duwtje in de rug heeft gekregen.

50/50 met onderhandse schuldbekentenis zoals al eerder aangegeven en dan heb je wat je zoekt. Bij verkoop krijg je eerst je 200k, de rest van de opbrengst is 50/50Ik wil er gewoon zeker van zijn dat mijn 200k eigen inbreng van mij blijft en dat er -moest er ooit iets gebeuren- ik niet achterblijf met 100k omdat het 50/50 is... mijn vriendin heeft geen eigen inbreng...
Ik wil er gewoon zeker van zijn dat mijn 200k eigen inbreng van mij blijft en dat er -moest er ooit iets gebeuren- ik niet achterblijf met 100k omdat het 50/50 is... mijn vriendin heeft geen eigen inbreng...
Dit is dus hetgene ik vraag!50/50 met onderhandse schuldbekentenis zoals al eerder aangegeven en dan heb je wat je zoekt. Bij verkoop krijg je eerst je 200k, de rest van de opbrengst is 50/50

Dit is dus hetgene ik vraag!![]()
Je kan het ook bekijken dat de 200k van beide wordt en de intresten dus ook.Van de mogelijkse 200k lig je wakker, van de 100k mogelijks gederfde interesten op termijn niet ? Lijkt me een arbitraire 'wakker liggen van' te zijn.
Je kan het ook bekijken dat de 200k van beide wordt en de intresten dus ook.
Ik vind het ergens raar om die intresten achteraf terug te vragen. 'tis maar hoe je het bekijkt zeker.
Onze schuldbekentenis bevat een indexatie aan de gezondheidsindex, geeft me genoeg gemoedsrust. Kon ook niet anders. Ik heb bijna 100k geinvesteerd, mijn vrouw 0. En ze kon op geen enkele manier aan cash geraken,...

Ik bedoel exact het scenario dat je hierboven beschrijft.Ik pak geen positie in. Je moet er enkel over nadenken wat je wil zodat je binnen 10y niet pissig gaat zijn als je uit elkaar zou gaan.
En de 200k wordt niet van beide, dat wil hij net niet. Voor "moesten ze uit elkaar gaan". ...
Ik bedoel exact het scenario dat je hierboven beschrijft.
'tis toch gek om te zeggen dat je vrouw de intresten moet terug betalen? Ze is je bank toch niet? (ik snap wel van waar het komt maar ik zou daar zelf nooit met akkoord gaan.)
Ik vind dat een andere situatie omdat je zelf uit de sterkere positie kiest om meer eigen inleg te voorzien.Het is maar hoe je het bekijkt.
Ben jij dan de bank van de vrouw omdat ze geen geld heeft ?
Ik vind dat een andere situatie omdat je zelf uit de sterkere positie kiest om meer eigen inleg te voorzien.
Vanaf dat moment kies je ook om samen iets op te bouwen en zoveel mogelijk samen te doen.
Als je 10y verder bent en altijd gelukkig bent geweest, so be it dat je die gezondheidsindex 'kwijt' bent. Tegelijkertijd zat je in een relatie en heb je (normaal) meer kunnen sparen en rendement kunnen halen. Heel situatie afhankelijk.

- Mijn vriendin en ik kochten een huis aan in 2021 voor 350k, elk 50% eigenaar.
- Mijn inbreng was 45k, zij 10. Als we uiteengaan moet zij me nog het verschil, dus ~18k, maar vermeerderd volgens de regel van drie, en vooraf uit de opbrengst aan mij gestort. De rest wordt dan in de helft verdeeld.
- Zij betaalt maandelijks 1/3 van de hypotheek af, ik 2/3. Ook dat verschil is ze me verschuldigd bij verkoop, maar zonder enige indexering.
- In de tussentijd voer ik ook zelf heel wat renovatiewerken uit aan de verbouwing, waar niet alleen heel wat manuren in kruipen, maar die ik ook nog eens volledig zelf bekostig. Ik hou dit allemaal goed bij, maar hier is niks over vermeld bij de notaris.
Deze regeling is uiteraard enorm nadelig voor mij. Ondertussen gaat het dus over minstens 25k aankoop- en hypotheekkosten, en gezien ik nogal fors investeer in IWDA, kon het intussen 30k+ geweest zijn. Daarnaast heb ik al bijna 10k aan verbouwingen gedaan. Gezien mijn vriendin studeert en van thuis uit geen cent heeft, zag ik op dat moment geen alternatief voor haar inbreng noch voor de afbetaling. Maar eens ze begint met werken, zal ze een stuk meer verdienen dan ik en zullen de rollen omkeren.
Mijn vriendin weet dat dit een enorme kado is van mij en wil dit ook op elk moment opnieuw bespreken bij de notaris, maar ik weet niet goed wat een eerlijke regeling dan wel zou zijn.
Het positieve aan deze regeling vind ik dat mijn vriendin mij eens ze werkt 'maar' 25K moet terugbetalen, ik heb geen interesse in meer geld zo lang wij samen zijn. Maar als het echt fout loopt, is het een andere zaak natuurlijk. Inzichten welkom.
Ik vind dat een andere situatie omdat je zelf uit de sterkere positie kiest om meer eigen inleg te voorzien.
Vanaf dat moment kies je ook om samen iets op te bouwen en zoveel mogelijk samen te doen.
Als je 10y verder bent en altijd gelukkig bent geweest, so be it dat je die gezondheidsindex 'kwijt' bent. Tegelijkertijd zat je in een relatie en heb je (normaal) meer kunnen sparen en rendement kunnen halen. Heel situatie afhankelijk.
De helft idd + eventuele meerwaarde op het huis volgens de regel van drie. Wat zou jij nog toevoegen dan?Vanwaar "18k" ? Ze zit toch met 35k achterstand ? En de rest in de helft verdelen is toch ook een wreed schone cadeau.
En ik zeg maar iets, waarom niet zelf iets gekocht zonder haar erin te betrekken ? Of iets huren ? Wat is de upside van iets samen te kopen met iemand die geen centen heeft en niet kan betalen ? Niet enkel voor jou, maar ook voor haar. Wat hebben jullie er nu aan ? Zeker als ze nog studeert en 'een pak meer gaat verdienen'. Wat is de kans dat ze werk in de buurt vindt en daar wil blijven wonen. Los van het feit of ze nog bij jou wil zijn eens ze de echte wereld in stapt - no offense, maar zulke dingen weet je nooit.
Om het cru te zeggen, koop geen huizen met studenten. En zet geen huizen 50/50 op iemand zijn naam als ze a) EN mindere eigen inbreng hebben EN b) minder dan de helft bijdragen EN c) de renovaties niet mee betalen.
Ze gaat 'veel meer verdienen'. Wat is ze ? Dokter, advocaat ?
Aangezien je blijkbaar 2/3 kunt betalen EN de renovaties doen EN IWDA kunt kopen, lijk je me genoeg te hebben om het huis alleen te kopen. Waarom koop je haar niet uit (op voorwaarde dat jullie getrouwd zijn, anders kostelijke grap) ? Waarom heb je niet gewoon dat huis alleen gekocht ? Als je er al woont van 2021 en dan was ze ook al student (?) lijkt het me een dokter of PhD of ander geavanceerd diploma te zijn. Heb je dan letterlijk met een 1e of 2e jaar student een huis 50/50 gekocht terwijl de student met wat vakantiejob geld een stukje van de hypotheek betaalt ?
(Overigens van haar ook een donkey move. Ik veronderstel dat de 1/3 2/3 hypotheek regel nergens is opgeschreven, enkel dat het verschil moet terugbetaald worden? Op wie zijn naam staat de hypotheek ? Is het 1 hypotheek ? Hoe wordt die 1/3 en 2/3 gemonitored ? Stel nu dat ze scheef poept en jij betaalt uit colere de hypotheek niet meer. Gaan ze dan bij haar de volledige hypotheek halen ? Dat zal waarschijnlijk lang duren voor ze 0 euro's heeft)