Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Op zich heeft leasing ook wel weinig met prijzen te maken vermoed ik? De prijzen in de buurlanden zijn namelijk gelijkaardig en daar bestaat soortgelijke systemen niet. De Belgische markt is normaal niet groot genoeg om een echte impact te hebben, maar ik kan mij vergissen.

Helaas kan je Canyon niet overal in de leasing steken :( (Bij B2Bike kan het niet). Moest ik zo'n Endurance SLX Di2 Aero in leasing kunnen steken was hij al besteld geweest maar om daar nu zo €5.2k voor te dokken... als je dan naar een leasebaar alternatief gaat kijken kom ik bv uit bij een Domane SL7 Gen 4: ~€2k extra :crazy:
Ben nu in de richting van Cube Agree C:62 SLT aan het kijken maar die Mavic wielen :puke:. Ultagra ipv Dura Ace en deftige wielen ipv Mavic, waar de spaken na 500km rond u oren vliegen, zou ik wel een mooie ruil vinden :unsure:
Giant geeft nog wel waar voor zijn geld. De Defy is zeer gelijkaardig aan de Endurace qua geometrie.

Giant geeft nog wel waar voor zijn geld. De Defy is zeer gelijkaardig aan de Endurace qua geometrie.
Ik ben, estetisch gezien, helaas geen grote fan van Giant. Alle fietsen gaan er raar uitzien als je ze bekijkt in de dranghek maat die ik nodig heb, maar op één of andere manier vind ik dat bij Giant nog meer uitgesproken dan bij andere merken, don't know why.

Misschien moet ik die fietsen ook gewoon eens in het echt bekijken want er zijn toch veel dingen die er in het echt dan plots heel anders uitzien dan op een plaatje op het internet.

Ik ben, estetisch gezien, helaas geen grote fan van Giant. Alle fietsen gaan er raar uitzien als je ze bekijkt in de dranghek maat die ik nodig heb, maar op één of andere manier vind ik dat bij Giant nog meer uitgesproken dan bij andere merken, don't know why.

Dat ga je toch met heel veel fietsen hebben?
Giant hun TCR frames zijn heel sloping, defy iets minder wel, dus dan ziet dat er inderdaad nog gekker uit.
Maar ik kan mij persoonlijk weinig grote fietsen voorstellen die er niet gek uitzagen.

Idem met heel kleine frames en 700c wielen. Echt heel bizar dat bijna uw zadel aan de bovenkant van uw wiel zit.

Dat ga je toch met heel veel fietsen hebben?
Giant hun TCR frames zijn heel sloping, defy iets minder wel, dus dan ziet dat er inderdaad nog gekker uit.
Maar ik kan mij persoonlijk weinig grote fietsen voorstellen die er niet gek uitzagen.

Idem met heel kleine frames en 700c wielen. Echt heel bizar dat bijna uw zadel aan de bovenkant van uw wiel zit.

Moet zeggen dat de canyon aeroad in xl er toch nog altijd goed uitziet ivm veel andere aero modellen. De XXL is dan weer niet meer zo mooi, maar dat is dan ook echt wel een hele grote fiets.
Een pinarello dogma in grote maat is pas een lelijk onding.

Ben nu in de richting van Cube Agree C:62 SLT aan het kijken maar die Mavic wielen :puke:. Ultagra ipv Dura Ace en deftige wielen ipv Mavic, waar de spaken na 500km rond u oren vliegen, zou ik wel een mooie ruil vinden :unsure:
Ik heb de SLX en enorm tevreden van. Topwielen wat mij betreft.

Misschien moet ik die fietsen ook gewoon eens in het echt bekijken want er zijn toch veel dingen die er in het echt dan plots heel anders uitzien dan op een plaatje op het internet.
Giant mag hun fotograaf inderdaad zijn C4 geven.

Ben aan het kijken om een fiets te leasen via het werk en heb nu een 3-tal opties op het oog. Ik fiets voornamelijk in de vlaamse ardennen.
Wat ik momenteel op het oog heb:
- Giant Defy Advanced Pro
- Trek Emonda SL 6 AXS
- Merida Scultura 8000 Rival edition

Ik rij momenteel met een Canyon endurace.
Zijn denk ik alle 3 meer dan degelijke fietsen, maar mijn vraag is of het als recreant echt nodig is om voor een ultegra groepset te gaan? Ik heb momenteel ultegra maar hoor vaak dat 105 eigenlijk gelijkwaardig is (buiten het gewicht). Scheelt toch al een pak in prijs.
SRAM Rival is gelijkwaardig aan Shimano 105?
Van wielsets ken ik niet veel: Gavia Fondo 1 vs Bontrager Aelos Elite 35 vs Fulcrum Racing 800 --> grote verschillen hiertussen?
Deze fietsen zitten tussen 4200-4800, maar kan gerust bijbetalen indien ultegra echt de moeite is.
Sowieso ga ik nog eens langs bij de dealers om ze uit te proberen als dat kan. Er is ook een dealer die Isaac fietsen verkoopt, misschien ook de moeite om eens te bekijken? Isaac Boson met DT swiss (heb deze nu ook) en 105 Di2 voor 4050 euro lijkt me ook niet slecht?

Rekening houden dat de emonda en de scultura wel qua geometry anders gaan zijn dan de endurace die je nu hebt en de defy.
Hoeft geen probleem te zijn.

Persoonlijk zou ik zeggen rival of 105 di2 gaat voldoende zijn. Uitegra of force moet je voor gaan als de looks je meer aanspreken en voor het gewicht.

Persoonlijk zou ik voor de scultura of de defy gaan. Prijs/ kwaliteit zit je daar beter. Ook is de emonda niet zo een licht frame en niet de beste keuze in je lijstje.

Ben aan het kijken om een fiets te leasen via het werk en heb nu een 3-tal opties op het oog. Ik fiets voornamelijk in de vlaamse ardennen.
Wat ik momenteel op het oog heb:
- Giant Defy Advanced Pro
- Trek Emonda SL 6 AXS
- Merida Scultura 8000 Rival edition

Ik rij momenteel met een Canyon endurace.
Zijn denk ik alle 3 meer dan degelijke fietsen, maar mijn vraag is of het als recreant echt nodig is om voor een ultegra groepset te gaan? Ik heb momenteel ultegra maar hoor vaak dat 105 eigenlijk gelijkwaardig is (buiten het gewicht). Scheelt toch al een pak in prijs.
SRAM Rival is gelijkwaardig aan Shimano 105?
Van wielsets ken ik niet veel: Gavia Fondo 1 vs Bontrager Aelos Elite 35 vs Fulcrum Racing 800 --> grote verschillen hiertussen?
Deze fietsen zitten tussen 4200-4800, maar kan gerust bijbetalen indien ultegra echt de moeite is.
Sowieso ga ik nog eens langs bij de dealers om ze uit te proberen als dat kan. Er is ook een dealer die Isaac fietsen verkoopt, misschien ook de moeite om eens te bekijken? Isaac Boson met DT swiss (heb deze nu ook) en 105 Di2 voor 4050 euro lijkt me ook niet slecht?
Ik ben persoonlijk geen fan van de giant wielen (hookless) als je niet tubeless gaat rijden of je weegt weinig is dit geen probleem.

De Scultura is echt een topfiets. Enkel de Fulcrum wielen zijn super basic, dus zou deze wel vervangen door iets lichters.

105 is meer dan goed genoeg. Te zij je die paar grammen verschil belangrijk vindt.

Wat zijn mijn consumentenrechten bij overschrijden vooropgestelde levertermijn voor een customised fiets ? Ik heb in mei een Ridley besteld en bij bestelling verzekerde men mij dat ik hem begin augustus zou hebben. Heb toen een voorschot van 300 euro gegeven met de hoop ook echt in de zomer te kunnen fietsen. Begin Augustus werd dan concreet 18 augustus, daarna 18 september, nu 18 oktober. Ik heb de verkoper reeds een bericht (mail) gestuurd dat ik het wel vervelend vind, niet dat zij er iets aan kunnen doen maar zo zijn ze toch al op de hoogte. Heb ook laten weten dat indien de fiets er 18 oktober nog niet is ik graag naar een alternatief op zoek ga (zit al een hele zomer zonder fiets, wil echt terug beginnen fietsen). Het eerste wat ze laten weten is dat ik mijn voorschot al kwijt ga zijn omdat de kader al gelakt is naar mijn wensen, blijkbaar kunnen ze niet op tijd aan andere onderdelen raken. Ze geven ook nog aan dat het overal zo is, maar dat zij gewoon excuses. Het enige wat ik wil is een juiste dag van levering zodat ik kan beslissen of de aankoop doorgaat of niet. Nu houden ze me precies aan het lijntje.

Ik wil hen nog niet onder druk zetten, wil niet de moeilijke consument uithangen en heb nog een beetje geduld, maar als hij er 18 oktober nog niet is volgt er toch een aangetekend schrijven. Ik heb de mails met vooropgestelde leverdata die nu al 3 keer veranderd is, dat moet in principe toch voldoende zijn om de koop kosteloos te ontbinden ?

Wat zijn mijn consumentenrechten bij overschrijden vooropgestelde levertermijn voor een customised fiets ? Ik heb in mei een Ridley besteld en bij bestelling verzekerde men mij dat ik hem begin augustus zou hebben. Heb toen een voorschot van 300 euro gegeven met de hoop ook echt in de zomer te kunnen fietsen. Begin Augustus werd dan concreet 18 augustus, daarna 18 september, nu 18 oktober. Ik heb de verkoper reeds een bericht (mail) gestuurd dat ik het wel vervelend vind, niet dat zij er iets aan kunnen doen maar zo zijn ze toch al op de hoogte. Heb ook laten weten dat indien de fiets er 18 oktober nog niet is ik graag naar een alternatief op zoek ga (zit al een hele zomer zonder fiets, wil echt terug beginnen fietsen). Het eerste wat ze laten weten is dat ik mijn voorschot al kwijt ga zijn omdat de kader al gelakt is naar mijn wensen, blijkbaar kunnen ze niet op tijd aan andere onderdelen raken. Ze geven ook nog aan dat het overal zo is, maar dat zij gewoon excuses. Het enige wat ik wil is een juiste dag van levering zodat ik kan beslissen of de aankoop doorgaat of niet. Nu houden ze me precies aan het lijntje.

Ik wil hen nog niet onder druk zetten, wil niet de moeilijke consument uithangen en heb nog een beetje geduld, maar als hij er 18 oktober nog niet is volgt er toch een aangetekend schrijven. Ik heb de mails met vooropgestelde leverdata die nu al 3 keer veranderd is, dat moet in principe toch voldoende zijn om de koop kosteloos te ontbinden ?
Wat staat er opgenomen in de algemene voorwaarden van de verkoopsovereenkomst? Als daar iets opgenomen is in de aard van "De levertermijn is slechts indicatief en de laattijdige levering is geen aanleiding tot de verbreking van het contract." vrees ik dat er weinig anders op zit dan effectief te wachten. Als dat frame effectief al gelakt is naar uw wens, lijkt het me ook logisch dat uw voorschot blijft gelden. Uiteindelijk is de wachttijd momenteel 4 maanden, wat natuurlijk niet exceptioneel is. De verkoper zal dan wel beloftes gedaan hebben, als die levertijd effectief uitgesteld wordt omdat de onderdelen niet voorradig zijn, zijn zij ook gewoon het slachtoffer in dit verhaal.

Ik zou eerst eens contact met hen opnemen en kijken of er toch geen andere mogelijkheid is. Met een beetje goodwill van beide kanten geraak je al een pak verder.

Wat staat er opgenomen in de algemene voorwaarden van de verkoopsovereenkomst? Als daar iets opgenomen is in de aard van "De levertermijn is slechts indicatief en de laattijdige levering is geen aanleiding tot de verbreking van het contract." vrees ik dat er weinig anders op zit dan effectief te wachten. Als dat frame effectief al gelakt is naar uw wens, lijkt het me ook logisch dat uw voorschot blijft gelden. Uiteindelijk is de wachttijd momenteel 4 maanden, wat natuurlijk niet exceptioneel is. De verkoper zal dan wel beloftes gedaan hebben, als die levertijd effectief uitgesteld wordt omdat de onderdelen niet voorradig zijn, zijn zij ook gewoon het slachtoffer in dit verhaal.

Ik zou eerst eens contact met hen opnemen en kijken of er toch geen andere mogelijkheid is. Met een beetje goodwill van beide kanten geraak je al een pak verder.

De enige verkoops overeenkomst is een kribbel op een notitieblad waar geen vermelding staat van leverdatum. Alleen het type fiets en betaalde voorschot. Deze leverdatum staat wel in de mails die er verzonden zijn.

Ik snap hun kant ook wel, deels. Wil gewoon dat ze hun beloftes houden. Dat onderdeel verhaaltje kennen we intussen al verschillende jaren door toedoen van covid of boten die vast zaten of weet ik veel. Dat moeten ze dan maar anticiperen.
Hadden ze int begin 4 maand gezegd dan had ik geweten dat het een sportloze zomer zou zijn en had ik ergens anders besteld waar ze hun beloftes wel waar konden maken.

Een alternatief is er niet. Tis wachten tot levering of stappen ondernemen. Ik heb best ook nog wel geduld, maar op deze manier kunnen ze binnenkort ook afkomen met 18 november, 18 december, etc ...

Laatst bewerkt:
Wil gewoon dat ze hun beloftes houden.
Net zoals zij willen dat jij uw beloftes, namelijk om de fiets te kopen, behoudt... Vervelende situatie, maar de levertijden van onderdelen hebben ze natuurlijk niet altijd grip op. Het is een tijdje beter geweest, maar als ik mijn fietsenmaker/kameraad moet geloven kampen ze nu opnieuw met leverproblemen en langere wachttijden. Dergelijke situaties veranderen nu éénmaal continu. Op het moment van aankoop zullen ze verwacht hebben dat die effectief sneller leverbaar en fietsklaar ging zijn, maar dat soort zaken heb je niet altijd in de hand.

Maar er zal wel 'iets' aan te doen moeten zijn. Uiteindelijk is er een contract met, via e-mail, een afgesproken leverdatum.

Om het op flessen te trekken, wat zou de reactie zijn als men nu zegt. 'Het is voor maart 2028.' Dan gaan we duidelijk toch niet akkoord dat dit oké is. Overigens, ongeacht wat er in de kleine letters staat. Er is heel wat wetgeving voor consumenten bescherming. Je kunt niets onwettig in een contract zetten.

Wat de mogelijke stappen zijn vanaf welk punt, ben ik ook niet mee bekend. Misschien dat @JPV hier wat duiding rond kan scheppen?

De enige verkoops overeenkomst is een kribbel op een notitieblad waar geen vermelding staat van leverdatum. Alleen het type fiets en betaalde voorschot. Deze leverdatum staat wel in de mails die er verzonden zijn.
Wettelijk gezien: geen leveringstermijn afgesproken = 30 dagen.

Zie: https://economie.fgov.be/nl/themas/...an-de-verkoper/maak-duidelijke-afspraken-over

Wettelijk sta je dus sterk. Het argument van de verkoper is ook nogal zwak ivm dat de fiets reeds gelakt is. Dit kan zo zijn, maar dan is dat slechte planning/timing van de verkoper: iets onverkoopbaar voor anderen maken als je blijkbaar niet zeker bent dat je aan de juiste spullen kan geraken, is zelf je risico verhogen. Heel vaak is het overigens niet een kwestie van aan onderdelen te geraken, maar aan onderdelen tegen de juiste prijs. Dat laatste is jouw probleem niet, de verkoper moet daar een marge in voorzien voor zo'n risico.

Ik zou een aangetekende brief sturen dat je onlangs hoorde dat er nog een verlening van de levertermijn is tot 18 oktober. Dat je dit jammer vindt, maar begrip uitoefent, maar dat je reeds 2,5 maand verlenging geeft en dat dit echt wel de grens is. Want effectief, het gemis in de zomermaanden weegt vélé zwaarder door dan gemis in de wintermaanden, je verliest bij wijze van spreken al een half fietsseizoen.

Zeg dat je, bij niet-conforme levering zoals besteld, je de koop zal ontbinden en het voorschot volledig zal terugvragen.

Terug
Bovenaan